Marleen Porré Confederatie Bouw Oost-Vlaanderen 5 februari 2013

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H20:Voorraadwaardering
Advertisements

De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
Automatic Delivery Rewards Basisprincipes. Automatic Delivery Rewards •Automatic Delivery Rewards of ADR is een programma waarvoor Distributeurs en Klanten.
Wettelijk verplichte vermeldingen op de factuur
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
De onderneming als boekhoudkundige entiteit
Bedrijfswagens: een nieuwe fiscale regeling Vanaf 1 januari 2012 wijzigt de berekening van het belastbaar voordeel bij privégebruik van een bedrijfswagen.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Vennootschapsbelasting Aj 2011
Infoavond Wijzigingen 2013
De Belastingdienst Leuker kunnen we het niet maken... Ook in Wognum
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
1 Financiering … een stand van zaken 1) heffingen 2) retributies.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Weddeschalen & Weddebijslagen
Sessie Gebruik zalen OC de Cerf & OC De Stekke Gebruik Guldenberg Alle vergaderaccommodaties & leskeukens & cafetaria’s Dwarsschuur 13 januari 2014.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Bestedende beheerder Een eerste stap naar budgethouderschap.
- Elektronische facturatie - Factuur en BTW - Cashbetalingen
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Nieuwe VZW Wetgeving 16 november Nieuwe VZW wetgeving n Vorige wet dateert van 27 juni 1921 n Nieuwe wet van 2 mei 2002 werd van toepassing op 1.
Roerende zekerheden en bescherming van de consument Reinhard Steennot Hoofddocent UGent Instituut Financieel Recht.
Regelmaat in getallen (1).
ELEKTRONISCHE FACTUUR
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Agenda  Lessen (6)  tot  hs 30
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
10? fiscale DI RUPO maatregelen Simon Claeskens District Manager Zuid Antwerpen Vrije Beroepen.
User management voor ondernemingen en organisaties
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
de zeven kostensoorten
Van Valckenborgh Dirk Februari Definitie “optie op aandelen” : Recht / Verplichting om een standaardhoeveelheid aandelen te kopen (call-optie –
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
Nieuw in België Exclusief via ADMB
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
Basisopleiding sociale wetgeving januari 2014 Dag 1 Eenheidsstatuut: Nieuwe opzeggingstermijnen.
voor iedere ondernemer
KB’s van 9 en 19 maart Lichte ongevallen Bijscholing hulpverleners
De juridische context van de digitale factuur.
Algemene Ondernemersvaardigheden
Algemene Ondernemersvaardigheden
Voorraadbeheer en bestellen
Goederenverwerking H1 Voorraadadministratie bijhouden Manager Handel.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
HLB Van Daal & Partners, opgericht in 1979, is een ambitieuze accountants- en belastingadviesorganisatie met 8 kantoren in Midden- en Oost-Brabant.
Voorraadbeheer en bestellen
Algemene Ondernemersvaardigheden
Budgetteren H5 Omzetbelasting Ondernemer detailhandel.
E-invoicing – Juridische spelregels Korneel Decroix/Wouter Claes Advocaten Algemene titel/welkomslide.
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Voorraadbeheer en bestellen
Aftrekbare beroepskosten… welke kosten mag ik nu wel of niet inbrengen? Kristof Willekens 13u30 – 14u15.
de boekhoudkundige verwerking van een economische cyclus:
Nieuwe regelgeving inzake de (electronische) meldingsplicht van werken Patrick Princen RSZ/0NSS.
Zelfstandigen die een activiteit opstarten.
Juridische aspecten van een webshop
DESKUNDIG, FLEXIBEL EN ONAFHANKELIJK
Transcript van de presentatie:

Marleen Porré Confederatie Bouw Oost-Vlaanderen 5 februari 2013 Btw in de bouw Marleen Porré Confederatie Bouw Oost-Vlaanderen 5 februari 2013

Btw in de bouw Nieuwe factureringsregels - tijdstip opeisbaarheid Elektronische facturatie en bewaring Nieuwe regels omtrent bewijskracht van uw boekhouding Facturatie bij openbare werken Problematiek van bedrijfswagens, gsm, laptop Bouw en btw • 5 februari 2013

Nieuwe regels opeisbaarheid Begrip opeisbaarheid De B.T.W. wordt geacht verschuldigd te zijn van zodra zij eisbaar wordt, d.w.z. van zodra de schatkist de B.T.W. van de belastingplichtige kan vorderen De bepaling van het ogenblik waarop de B.T.W. verschuldigd wordt is van belang voor: facturatietermijnen het ontstaan van het recht op aftrek de bepaling van het tijdstip van voldoening de bepaling van het toepasselijke BTW-tarief de bepaling van het aangiftetijdvlak Bouw en btw • 5 februari 2013

Nieuwe regels opeisbaarheid Tijdstip opeisbaarheid Principe: Goed geleverd Dienst verricht Uitzonderingen: Subsidiaire opeisbaarheid: Ontvangen betaling/voorschot Uitreiken van een factuur – Afgeschaft Opeenvolgende afrekeningen: Verstrijken periode afrekening Bouw en btw • 5 februari 2013

Nieuwe regels opeisbaarheid Tijdstip opeisbaarheid btw Gevolg voor recht op aftrek Geldige factuur op zich niet langer voldoende Bewijs leveren van: Betaling Voltooiing levering/dienst Overgangsregeling tot 31 december 2013 voor voorschotfacturen (E.T. 123.563 dd. 19/12/2012) Bouw en btw • 5 februari 2013

Vermeldingen Vroeger: verplichte verwijzing naar nationale of europese wettelijke bepaling: Medecontractant artikel 20, KB 1 Medecontractant artikel 51, § 2, 5° Nu: "Btw verlegd" - "Autoliquidation" Datum waarop belastbaar feit voor levering van goederen of de dienstverrichting heeft plaats gevonden of de datum van ontvangst van betaling indien die verschilt van de uitreikingsdatum factuur Bouw en btw • 5 februari 2013

Uitreikingstermijn factuur Vroeger: Factuur op te maken uiterlijk 5de werkdag van maand volgend op maand waarin btw opeisbaar werd Nu: Factuur op te maken uiterlijk 15de dag van maand volgend op maand waarin btw opeisbaar werd Bouw en btw • 5 februari 2013

B2B (geen IC of verlegging) Toepassing oude regels: leverancier kan de btw te vroeg voldoen op basis van voorschotfactuur: btw afzonderlijk vermelden datum verschuldigdheid btw niet vermelden Leverancier: onmiddellijk spontane betaling Belastingplichtige klant: btw onmiddellijk aftrekbaar OF Bouw en btw • 5 februari 2013

B2B (geen IC of verlegging) Toepassing nieuwe regels inzake opeisbaarheid: Leverancier: dient btw nog niet te voldoen indien: Ander document dan een factuur + geen btw/btw-tarief vermelden De factuur volgt uiterlijk op de 15de van maand na opeisbaarheid btw Belastingplichtige klant: recht op aftrek pas na opeisbaar worden bij leverancier + bezit factuur Bouw en btw • 5 februari 2013

Handelingen met verlegging Toepassing oude regels: belastingplichtige klant: voldoet de btw te vroeg in de periodieke aangifte na ontvangst voorschotfactuur onmiddellijk recht op aftrek Nieuwe: belastingplichtige klant: voldoening btw in de periodieke aangifte waarin de btw opeisbaar wordt (betaling of belastbaar feit) pas daarna recht op aftrek opmaak van wachtdocument als factuur nog niet ontvangen werd Bouw en btw • 5 februari 2013

Werken voor particulieren Factuur In principe geen verplichting tot uitreiken factuur Factuur altijd verplicht voor werken in onroerende staat Opeisbaarheid Btw in principe opeisbaar naarmate incassering zelfs indien vrijwillige facturatie Overgangsregeling bij verplichte facturatie: belastingplichtige mag btw vrijwillig te vroeg te voldoen: bij uitreiking factuur wanneer het belastbaar feit zich voordoet Bouw en btw • 5 februari 2013

Toepassing Opeisbaarheid - Goederen Bestelling van materialen op 1/2/2013 voor bedrag van 25.000 € Voorschot van 10% moet betaald worden binnen de 8 dagen na bestelling Betalingsuitnodiging vertrekt op 1/2/2013 voor 3.025 €, op document geen btw noch tarief vermelden Betaling wordt ontvangen per 10/2/2013 Verkoopfactuur voor ontvangen betaling op te maken uiterlijk 15/3/2013 voor bedrag 2.500 € + 525 € btw met vermelding naast factuurdatum, datum betaling 10/2/2013 Materialen worden geleverd op 15/3/2013 Verkoopfactuur op te maken uiterlijk 15/4/2013 voor saldo 22.500 € + 4.725 € btw Bouw en btw • 5 februari 2013

Toepassing Opeisbaarheid - Wet Breyne 5% voorschot bij ondertekening contract op 1/2/2013 Betalingsuitnodiging vertrekt op 1/2/2013 voor 12.100 €, op document geen btw noch tarief vermelden Betaling wordt ontvangen per 1/3/2013 Verkoopfactuur voor ontvangen betaling op te maken uiterlijk 15/4/2013 voor bedrag 10.000 € + 2.100 € btw met vermelding naast factuurdatum, datum betaling 1/3/2013 Opeenvolgende schijven: Verkoopfactuur per schijf: bedrag + btw Bouw en btw • 5 februari 2013

Toepassing Opeisbaarheid - Renovatiewerk Opmaak offerte voor vervanging raam op 15/2/2013 voor 1.000 € excl. btw 50% te voldoen bij aanvaarding offerte Uitvoering werk gepland in april 2013 Klant betaalt voorschot van 50% op 26/2/2013 Uitvoering werk op 20/4/2013 Overhandiging attest 6% op 20/5/2013 Bouw en btw • 5 februari 2013

Toepassing Opeisbaarheid - Renovatiewerk Btw op voorschot opeisbaar 26/2/2013 Klant betaalt 500 €: btw uit 500 € halen (471 € + 29 € btw) Klant betaalt 530 €: 500 + 30 € btw Factuur opmaken uiterlijk op 15/3/2013 Opname in btw-aangifte m.b.t. februari 2013 Btw op resterend bedrag opeisbaar wanneer werk verricht is op 20/4/2013 Factuur uitreiken uiterlijk op 15 mei 2013 - attest nog niet ontvangen (!) Opname in btw-aangifte m.b.t. april 2013 Bouw en btw • 5 februari 2013

Toepassing - Verlegging Vervanging ramen bij btw-plichtige Opmaak uitnodiging betaling voorschot op 15 augustus 2013 van 2.000 € Betaling voorschot van 2.000 € op 23 augustus Uitvoering werken op 20 september Betaling eindafrekening van 5.000 € op 20 oktober 2013 Bouw en btw • 5 februari 2013

Toepassing - Verlegging Vraag tot voorschot op 15 augustus: geen opeisbaarheid Betaling op 23 augustus: Btw opeisbaar en aftrekbaar bij klant (420 €) Aangifte m.b.t. augustus Indien factuur niet ontvangen zelf een stuk opmaken of ontvangen stuk aanvullen Uitvoering werken op 20 september: Btw opeisbaar en aftrekbaar bij klant (1.050 € aangifte m.b.t. september) Bouw en btw • 5 februari 2013

Toepassing Opeisbaarheid - Aftrek Boekhouder factureert voorschot op laatste dag van elk kwartaal voor boekhouding 2013 Klant betaalt steeds binnen de 20 dagen Afrekening op 31/1/2014 Facturering van voorschotten einde kwartaal: geen opeisbaarheid Betaling van voorschotten volgende maand: opeisbaarheid Bijv: Factuur van 31/3/2013 wordt betaald op 15/4/2013 Boekhouder doorstorting btw: opname in btw-aangifte m.b.t. april Aftrek btw bij klant: niet in aangifte m.b.t. maart maar in aangifte m.b.t. april Betaling saldo in 2014 Boekhouding m.b.t. 2013: einde op 31/12/2013: factuur op 15/1/2014 loopt door in 2014 (?) Bouw en btw • 5 februari 2013

Toepassing Opeisbaarheid - Aftrek Boekhouder factureert steeds op laatste dag van elk kwartaal geleverde prestaties van 2013 Klant betaalt steeds binnen de 20 dagen Facturering van doorlopende dienst Bijv. Afrekening voor 1ste kwartaal op 31/3/2013 Btw opeisbaar bij verstrijken 1ste kwartaal Factuur opmaken uiterlijk op 15/4/2013 Boekhouder btw doorstorten: aangifte m.b.t. maart Klant btw aftrek: aangifte m.b.t. maart Bouw en btw • 5 februari 2013

Elektronische facturatie Verdere versoepeling: volledige gelijkschakeling papieren en elektronische factuur Vroeger: geen definitie "elektronische" factuur Nu: Factuur: elk document of bericht op papier of in elektronisch formaat dat voldoet aan de voorwaarden vastgesteld in het Wetboek en zijn uitvoeringsbesluiten Elektronische factuur: een factuur die de in het Wetboek en zijn uitvoeringsbesluiten voorgeschreven gegevens bevat en in om het even welke elektronische vorm wordt uitgereikt en ontvangen Bouw en btw • 5 februari 2013

Elektronische facturatie In om het even welke elektronische vorm: Die worden uitgereikt (verzonden en ontvangen) in een elektronische vorm Een e-mail met bijlage (gestructureerde berichten in XML, FINVOICE, PDF, Word of ander formaat Een niet op papier ontvangen maar onmiddellijk op scherm Het downloaden via een website Ongeacht gebruikte werkwijze: USB-sleutel, streepjescode, elektronische chip Niet: factuur opmaken in Word, afdrukken en per post verzenden Bouw en btw • 5 februari 2013

Elektronische facturatie Specifiek karakter van de elektronische factuur: Akkoord van klant om factuur elektronisch te ontvangen is nog steeds vereist: uitdrukkelijk stilzwijgend Waarborgen van authenticiteit herkomst, integriteit, inhoud en leesbaarheid zowel voor klant als voor leverancier Bouw en btw • 5 februari 2013

Elektronische facturatie Authenticiteit van de herkomst: Leverancier: aantonen dat hij aan oorsprong van factuur ligt Klant: aantonen dat leverancier aan oorsprong van factuur ligt, dat de transactie werkelijk verricht werd Integriteit van de inhoud Voor klant en leverancier Waarborg dat inhoud van de factuur ongewijzigd blijft Leesbaarheid Leesbaarheid voor iedereen Op papier of op scherm tot het einde van de bewaartermijn Bouw en btw • 5 februari 2013

Elektronische facturatie Plaats van bewaring: vrij te kiezen voorwaarde: "op ieder verzoek en zonder onnodig uitstel" ter beschikking kunnen stellen papieren bewaring: Belgisch grondgebied Termijn: 7 jaar vanaf 1 januari volgend op jaar van uitreiking Bouw en btw • 5 februari 2013

Elektronische bewaring Wijze van bewaring Papieren facturen kunnen worden bewaard op papier of elektronisch (scanning) E-facturen kunnen ofwel elektronisch ofwel op papier bewaard worden Bewaring moet authenticiteit van de herkomst en integriteit van de inhoud waarborgen www.efactuur.belgium.be Bouw en btw • 5 februari 2013

Elektronische bewaring E-facturen kunnen ook buiten België worden bewaard op voorwaarde dat "online" toegang mogelijk is in België Niet langer voorwaarde van server in België Recht van fiscus om facturen en kopieën van facturen in te zien te downloaden te gebruiken in een leesbare en verstane vorm voor te leggen verzoeken om kopieën te maken informaticabewerkingen verrichten om juiste btw-behandeling na te gaan Bouw en btw • 5 februari 2013

Bewijskracht - Bedrijfsproces Intern bedrijfsproces en interne controle: diensten (bvb: aannemingen): Bestelbon Offerte en orderbevestiging Werkstaten - werfverslagen Invoice proposals Factuur Betaling Advies (mondeling of geschreven) Andere: … Bouw en btw • 5 februari 2013

Bewijskracht - Bedrijfsproces Belang van het bedrijfsproces (ongeacht facturatiewijze): Verplichtingen inzake btw: facturatie- en bewaringsplicht Aftrek van btw: volledigheid van bedrijfsproces (en niet louter de factuur) Teruggaaf van btw: idem Analyse van de belastbare handelingen Bewijs vrijstellingen Vernieuwde controles door de Administratie: Bedrijfsproces: alle stukken moeten kunnen voorgelegd worden Datamining: gegevensvergelijking Bouw en btw • 5 februari 2013

Facturatie bij overheidsopdrachten Sinds 2004 Btw is opeisbaar (verschuldigd) op het tijdstip van de voltooiing van het werk. Dit is op het tijdstip van de voorlopige oplevering Dit ongeacht het ogenblik dat overheid PV voor aanvaarding van de werken opstelt en overmaakt Bouw en btw • 5 februari 2013

Facturatie bij overheidsopdrachten Gevolg Factuur opgemaakt voorafgaand aan voorlopige oplevering = voorschotfactuur => vanaf 1/1/2013 betalingsuitnodiging. Pas bij ontvangst van betaling wordt een verkoopfactuur opgemaakt voor ontvangen bedrag met vermelding van datum van ontvangst van de betaling Factuur opgemaakt n.a.v. voorlopige oplevering is factuur voor saldo (ongeacht ingehouden borg bedrag) + datum van voorlopige oplevering dient vermeld Bouw en btw • 5 februari 2013

Facturatie bij overheidsopdrachten Sinds 1 juli 2012: overheid is opdrachtgever en het betreft werk in onroerende staat verricht op Belgisch grondgebied Overheid beschikt niet over een BE btw-nummer => facturatie met Belgische btw Overheid beschikt over een BE btw-nummer Vraag: dient overheid maand- of kwartaalaangiften in? Indien JA: facturatie met medecontractant Indien NEEN: facturatie met Belgische btw Bouw en btw • 5 februari 2013

Aftrek btw op bedrijfsmiddelen Bedrijfswagens Gsm Laptop Gebruik van werfmaterialen Woning Bouw en btw • 5 februari 2013

Oude regeling bedrijfswagens Beperking van btw-aftrek tot 50% voor alle autokosten (personenwagens): Aankoop Leasing Herstelling & onderhoud Brandstof Parking … Heffing van btw (bij de werkgever) op VAA voor inkomstenbelastingen: Bedrag VAA - (VAA: 1,0855) = te betalen btw Indien werknemersbijdrage: Bijdrage - (bijdrage: 1,21) = te betalen btw Indien bijdrage < VAA: btw-heffing op deel volgens methode VAA Bouw en btw • 5 februari 2013

Wijzigingen Wijziging btw-Wetboek op 1 januari 2011 Artikel 45 § 1quinquies: ten aanzien van … bedrijfsmiddelen … die behoren tot het vermogen van de onderneming van de belastingplichtige en die zowel voor de doeleinden van zijn economische activiteit als voor zijn privédoeleinden of voor de privédoeleinden van zijn personeel … worden gebruikt, mag de belastingplichtige de belasting … slechts tot beloop van het gebruik voor de doeleinden van zijn economische activiteit in aftrek brengen. Bouw en btw • 5 februari 2013

Wijzigingen Beslissing van 20 oktober 2011 (ET 119.650): Administratief standpunt omtrent beperking aftrek gemengd gebruikte bedrijfsmiddelen Focus op bedrijfswagens Beslissing 23 december 2011 (ET 119.650/2): niet-toepassing voor 2011, tenzij optie Beslissing van 11 december 2012 (ET 119.650/3): Praktische methodes gekoppeld aan principes van de beslissing 20 oktober 2011 Inwerkingtreding op 1 januari 2013, tenzij door optie reeds eerdere toepassing Bouw en btw • 5 februari 2013

Basisprincipes Geen aftrek van btw in verhouding tot het "werkelijke" privégebruik 3 methodes tot vaststelling van verhouding privé vs. bedrijfsmatig gebruik: Kilometeradministratie voor professioneel gebruik Forfaitaire berekeningswijze van het privégebruik Forfaitaire beperking van de aftrek tot 35% Btw-heffing op privégebruik volledig via beperking van de btw-aftrek op de autokosten Bouw en btw • 5 februari 2013

Basisprincipes Geen btw-heffing meer op het voordeel van alle aard Maximum btw-aftrek op autokosten = 50% Geen onderscheid in aanpak wagens in eigendom vs. gehuurde wagens Bij verkoop slechts btw op 50% van verkoopprijs Bouw en btw • 5 februari 2013

Verschillende behandeling van gratis gebruik vs. werknemersbijdrage Basisprincipes Verschillende behandeling van gratis gebruik vs. werknemersbijdrage Gratis gebruik: enkel beperkingvan de btw-aftrek bij de werkgever volgens één van de drie methodes geen btw in voordeel Werknemersbijdrage: Btw-aftrekbeperking van 50% bij de werkgever Btw-heffing (bij de werkgever) op de bijdrage betaald door de werknemer Minimum-maatstaf van heffing => doel: zelfde niveau van btw-kost als gratis gebruik Hoogte werknemersbijdrage maakt verschil Bouw en btw • 5 februari 2013

Geen bijdrage Methode 1: kilometeradministratie voor professioneel verkeer Vennootschap houdt register van dagelijkse ritten van de werknemers datum van de rit, begin- en eindadres, afgelegde kilometers per rit en totaal afgelegde kilometers per dag Register per bedrijfswagen Registratie kilometerstand bij begin en einde van kalenderjaar Aftrek toegestaan voor professioneel verkeer met maximum van 50% Principe: % aftrek voor kosten van elke bedrijfswagen afzonderlijk Toelating om gemiddeld % toe te passen voor alle autokosten som van percentages van alle wagens delen door aantal wagens Bouw en btw • 5 februari 2013

Geen bijdrage Methode 2: forfaitaire berekening van privégebruik Berekening van privégebruik per wagen Forfaitaire formule van privégebruik: (200 dagen x woon/werk afstand x 2) + 6.000 km Totale jaarlijkse km Toelating om gemiddeld % toe te passen voor alle autokosten som van percentages van alle wagens delen door aantal wagens Aanpassing op einde van het jaar aan reële percentage: Voertuig in de loop van het kalenderjaar in gebruik (pro rata temporis) Wijziging afstand woon-werkverkeer (pro rata temporis) Bouw en btw • 5 februari 2013

Geen bijdrage Methode 3: forfaitaire aftrekbeperking Professioneel gebruik wordt geacht = 35% Enkel mogelijk voor alle bedrijfswagens van de vennootschap (gehuurd en gekocht) Minimumduur van 4 jaar (uiterlijk tot en met 31 december van het derde jaar dat volgt op het jaar waarin methode voor het eerst werd toegepast) Enkel voor vennootschappen met minimum 4 bedrijfswagens Bouw en btw • 5 februari 2013

Praktische richtlijnen Niet alle combinaties zijn mogelijk Methode 1 en 2 kunnen worden gecombineerd Methode 3 is exclusief en voor 4 jaar minimum Lichte vrachtwagens staan buiten het systeem - geen invloed op methode Jaarlijkse herziening bij methode 1 en 2 Herziening in aangifte april Speciale regels voor wagens aangekocht door belastingplichtige (geen lease) vóór 1 januari 2013: Aftrek van lopende kosten beperkt volgens één van de 3 methodes Btw op aankoopprijs (aftrek genoten à 50%) gedurende 5 jaar te herzien (50% min aftrekpercentage o.b.v. nieuwe methode) vanaf 2014 Bouw en btw • 5 februari 2013

Geen bijdrage - Voorbeeld Cijfervoorbeeld 3 methoden Totale btw-kost wagen: 2.000 € Totaal aantal km per jaar: 30.000 km Beroepsverplaatsingen bepaald via rittenadministratie: 12.000 km Woon-werkafstand enkel: 30 km Methode 1: 12.000/ 30.000 km = 40% beroep Btw-kost: 1.200 € Methode 2: (200 dagen x 30 x 2) + 6.000 km = 24% beroep Btw-kost: 1.520 € 30.000 Methode 3: 2.000 € x 35% = 35% beroep Btw-kost: 1.300 € Bouw en btw • 5 februari 2013

Met bijdrage Btw op autokosten in hoofde van werkgever: beperkte aftrek 50% 21% btw verschuldigd op de werknemersbijdrage Nieuw: berekening van minimumbijdrage ("normale waarde"): Jaarlijkse autokosten x (50% - werkelijk beroepsgebruik %) = minimumwaarde Werkelijk beroepsgebruik = te berekenen volgens de 3 methodes Indien methode 3: minimumwaarde = 15% van de jaarlijkse autokosten Minimumwaarde x 21% = minimum-btw Beslissing verplicht expliciet tot berekening minimumwaarde per wagen Bouw en btw • 5 februari 2013

Met bijdrage - Voorbeeld Jaarlijkse kost wagen: 9.524 € Btw-kost wagen: 2.000 € VAA per jaar: 2.500 € Woon-werkafstand enkel: 30 km Totaal aantal km per jaar: 30.000 km Privé aantal kms per jaar incl. woon-werk: 20.000 Bijdrage voor VAA Bouw en btw • 5 februari 2013

Met bijdrage - Voorbeeld Bijdrage = VAA: 2.500 € 50% aftrek van de btw op de autokosten 21% btw op de werknemersbijdrage Geen btw-heffing op het VAA voor zover de bijdrage >= VAA Totale btw 50% aftrek -beperking Btw op bijdrage Btw op VAA Btw-kost/jaar Vroeger 2.000 1.000 434 1.434 Nu (*) btw op werknemersbijdrage: 2.500 € / 1,21 x 21% = 434 € (**) minimumwaarde: 9.524 € x (50% - 35%) = 1.428 € x 21% = 299 € Bouw en btw • 5 februari 2013

Met bijdrage - Voorbeeld Bijdrage < VAA: 500 € 50% aftrek van de btw op de autokosten 21% btw op de werknemersbijdrage Geen btw-heffing op het VAA voor zover de bijdrage >= VAA Totale btw 50% aftrek -beperking Btw op bijdrage Btw op VAA Btw-kost/jaar Vroeger 2.000 1.000 87 110 (**) 1.197 Nu 212 (***) 1.299 (*) btw op werknemersbijdrage: 500 € / 1,21 x 21% = 87 € (**) VAA zoals in PB op basis 7.500km: 2.500 - (2.500 / 1,0855) = 197 verminderd met btw op bijdrage (87) = 110 (***) minimumwaarde: 9.524 € x (50% - 35%) = 1.428 € x 21% = 299 € - 87 = 212 Bouw en btw • 5 februari 2013

(Lichte) vrachtwagens Btw-wetgeving maakt onderscheid: Lichte vrachtwagens met 50% maximum-aftrek (bijv. monovolume) Lichte vrachtwagens met 100% aftrek maar beperkt tot beroepsgebruik (bijv. type pick-up met enkele cabine) Vrachtwagens (+3.500 kg), minibussen (9+), speciale voertuigen met 100% aftrek maar beperkt tot beroepsgebruik Bouw en btw • 5 februari 2013

(Lichte) vrachtwagens Lichte vrachtwagens met 50% aftrek: Indien geen privé-gebruik => 50% btw-aftrek Toepassing van de 3 methodes Lichte vrachtwagens met 100% aftrek: Indien geen privégebruik => 100% btw-aftrek Andere voertuigen met 100% aftrek: Toepassing van de 3 methodes uitgesloten Beroepsmatig gebruik vastgesteld op basis van de feitelijke omstandigheden (vb. aard van het vervoermiddel dat gebruik voor andere doeleinden dan deze van de economische activiteit uitsluit, enz.) Bouw en btw • 5 februari 2013

Vergelijking aangifte vroeger en nu Boeking van onkosten en aankopen: 50% beperking VAA: 1x/jaar berekening van de verschuldigde btw => vak 61 Bijdrage: maandelijkse factuur aan personeel en afdracht btw op omzet Geen onderscheid lease/aankoop Bouw en btw • 5 februari 2013

Vergelijking aangifte vroeger en nu Gratis gebruik Boeking van onkosten en aankopen: ofwel 35% beperking, ofwel voorlopig % aftrek (wagen vs. vloot) Aanpassing van % in methode 1 of 2 via herziening 20 april Y+1 Indien aangekochte wagen: jaarlijkse herziening gedurende 5 jaar van btw op 1/5de van de aankoopprijs indien % varieert van jaar tot jaar Bijdrage Boeking van onkosten en aankopen: 50% beperking Maandelijkse factuur aan personeel en afdracht btw op omzet Minimumwaarde berekening vóór 20 april Y+1 en eventuele rechtzetting indien bijdrage < minimumwaarde Bouw en btw • 5 februari 2013

Gsm, smartphone, laptop Bij privégebruik alleen aftrek btw van professioneel gebruik Keuze: werkelijk beroepsgebruik forfaitaire aftrek 75% Bouw en btw • 5 februari 2013

Contactgegevens: Marleen Porré Confederatie Bouw Lombardstraat 34-42 1000 Brussel marleen.porre@confederatiebouw.be Tel: 02/545 56 18 Bouw en btw • 5 februari 2013