Jacqueline Kerkhoffs j.kerkhoffs@platformsvmbo.nl april ’17 Jacqueline Kerkhoffs j.kerkhoffs@platformsvmbo.nl
Structuur Kern-, Profiel-, Keuzeprogramma 4 Keuzedelen Schoolexamen Handreiking SLO PROFIEL 4 Profieldelen Centraal examen Syllabus CvE KERN
ec zw te is gr Uitgangspunten Kern-, Profiel-, Keuzeprogramma april ’17 Kernprogramma = hart van de sector In elke sector wordt één kernprogramma aangeboden… ec zw te is gr … altijd in combinatie met profiel- en keuzedelen
Voorbeeld: sector met 2 profielen
Voorbeeld: sector met 2 profielen 1. School bepaalt aanbod
Voorbeeld: sector met 2 profielen 1. School bepaalt aanbod 2. Leerling kiest profiel … 3. … en keuzedelen Keuzedelen: verdieping
Voorbeeld: sector met 2 profielen 1. School bepaalt aanbod 2. Leerling kiest profiel … 3. … en keuzedelen Keuzedelen: verbreding
1. Leerling kiest sector … Voorbeeld: 2 sectoren 1. Leerling kiest sector … 2. Leerling kiest profiel … 3. … en keuzedelen Keuzedelen uit eigen én andere sector
Volgorde van aanbieden 2 8 3 4 7 1 2 5 6 3 4 7 8 6 5 1 Eerst profiel, dan verdieping Eerst oriëntatie, dan profiel
Welke keuzes moet de school maken? Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Welke keuzes moet de school maken? Welke profielen biedt de school aan? Visie van de school Aansluiting mbo Regionale afspraken Welke keuzedelen biedt de school aan? Aansluiting en samenwerking mbo Profilering van de school Welk onderwijsprogramma biedt de school aan? Hoe wordt LOB ingevuld
E X A M E N P R O G R A M M A U W O N D E R W I J S ! KEUZE PROFIEL
= E X A M E N P R O G R A M M A U W O N D E R W I J S ! KEUZE PROFIEL PROJECTWEEK SIMULATIE PROFIEL
LOB als rode draad Kern C: leerling werkt aan loopbaanontwikkeling en kan daar bewijzen van overleggen Loopbaancompetenties: Kwaliteitsreflectie (wat kan ik het best) Motievenreflectie (waar ga en sta ik voor) Werkexploiratie (waar kan ik doen waar ik het beste in ben en leren waar ik goed in wil worden) Loopbaansturing (hoe kan ik zorgen dat ik het beste uit mezelf haal) Netwerken (wie kan me helpen om te worden wie ik wil zijn) Loopbaancompetenties leer je ontwikkelen door loopbaangesprekken. De nieuwe structuur biedt daarvoor handvatten
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Advies pilotscholen Start met visie-ontwikkeling Vragen die beantwoord moeten worden: Welke profielen bieden we aan Volgorde profiel - keuze Welke keuzemogelijkheden bieden we als school (binnen of buiten profiel, binnen of buiten sector) Hoe geven we LOB vorm Hoe ziet het onderwijsprogramma er uit Betrek bij de visie-ontwikkeling alle betrokkenen (docenten, (AVO en beroepsgericht), leidinggevende, decanen, onderbouw en bovenbouw, enz.)
“Alles blijft zoals het is…” Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo V A L K U I L “Alles blijft zoals het is…” Bij invoering van de nieuwe profielen verdwijnen alle afdelingsprogramma’s. De 35 afdelingen gaan op in 9 profielen De programma’s zijn echt nieuw!
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Tijdlijn Mei 2013: concept examenprogramma Augustus 2013: start pilot cohort 1 (leerjaar 3) Augustus 2014: start pilot cohort 2 en cohort 1 Groen, D&P en MVI Mei 2015: eerste examens (cohort 1) Augustus 2015:start pilot cohort 3 en cohort 2 Groen, D&P en MVI Mei 2016: examens cohort 2 en eerste examens Groen, D&P en MVI Augustus 2016: start nieuwe examenprogramma’s alle scholen Mei 2018: uitstroom leerlingen volgens nieuw programma 1 2 3 4 5 6 7 8 Augustus 2013 Augustus 2014 Augustus 2015 Augustus 2016
Communicatie over project Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Communicatie over project Contactpunt per school Digitale nieuwsbrief Platforms beroepsgerichte programma’s Regionale bijeenkomsten SPV www.vernieuwingvmbo.nl