Beroep Pedagogisch Werker

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Advertisements

Workshop Mensen in beweging
Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Presentatie IKC Almere, Amsterdam, Arnhem, Assen, Borger-Odoorn, Borsele, Delft, Den Helder, Diemen, Dordrecht, Eersel, Eindhoven, Enschede, Gaasterlân-Sleat,
Spelen(d) leren!. Visie Onderwijs en Opvang samen (5 + 7 = 12 uur) in één organisatie die hierin de regie voert! – Dezelfde identiteit – Dezelfde waarden.
combinatiefuncties woensdag 12 september D&C Amsterdam Alda Koolmees
Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE wet Beleidsplan VVE “en nu is het OKE” Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Kwaliteitseisen.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Wat is Passend Onderwijs
VVE: een doorgaande lijn?
Harmonisatieplannen kabinet
Workshop Nieuwe Ontwikkelingen op de LEA Marco Zuidam i.s.m. Jo Kloprogge Oberon 5 november 2008.
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Informatieve ouderavond mavo 4 24 januari 2013 Welkom!
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Historie Operatie Jong: Kind centraal en geen kind tussen het wal en het schip Gideonsgemeenten: Opvoed-
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Beroep Pedagogisch Werker Visie ontwikkeling voor krimpregio.
Welkom Informatieavond BS De Meerhoef 5 april 2011.
Startgroep Peuterica & obs Valkenhorst.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
Ouderavond Groepsorganisatie
Samengaan opvang en onderwijs in integrale kindcentra
Visie pedagogisch klimaat Door: Wendy, Charlotte, Bram en Thijs.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
De Salamander. De partners Basisschool de Schatgraaf Basisschool de Arabesk Peuterspeelzaal de Schatkist Kdv Wigwam Bso de Toverburcht Goed voor 1000.
IKC Klarendal.
KINDCENTRA 2020 December Kindcentra 2020 – de start o Signalen …. vanuit kopgroepen wethouders, kinderopvang en onderwijs o Het moet anders voor.
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
Succesvol zonder integratie Jolanda Rikers 1.
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
Wat is Boekenpret ? Boekenpret is een leesbevorderingsprogramma voor kinderen van 0-6 jaar. Het programma is methodisch van opzet:  Structureel  Longitudinaal.
Grenzeloos onderwijs genieten Een samenwerkingsproject tussen Tyltylcentrum De Witte Vogel – RESPONZ en KDC de Joppe - Steinmetz | de Compaan.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Visie gemeente Heusden over IKC 19 maart 2015 Wander van Es.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Kick off IKC Europaschool Welkom Soep met … IKC Europaschool (wie, wat, waarom) World café Afsluiting Rondje door de school (Reageren?
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Welkom! Ledenvergadering ChristenUnie De Marne 9 november 2011.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
“Van kwaliteitsagenda PO naar kennis- en onderzoeksplatform Interactum” Interactumdag 8 april 2011.
Welkom!. Mag ik u om te beginnen eerst een gewetensvraag stellen……
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Kloppend Hart van Warmond Bredeschool Samenwerking Yvonne Keijer Bredeschool coördinator Gemeente Teylingen.
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
Introductieworkshop Rinelle van den Top. Een opwarmer!
Harmonisatiebijeenkomst
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Pedagogisch werk KD 2016.
Visie ontwikkeling 10 mei 2017.
Visie ontwikkeling
Passende opvang Lelystad
Presentatie Rode Bosbes
Algemene ledenvergadering
Startblokken vanaf 0 ! Ontwikkelingsgericht werken
Doorlopende leerlijnen PCOU
Transcript van de presentatie:

Beroep Pedagogisch Werker Visie ontwikkeling voor krimpregio

Werkterrein/omgeving Pedagogisch Werker Werkterrein/omgeving Beroep Dagopvang met/zonder VVE PSZ met/zonder VVE BSO Van SPELEN naar LEREN Eenpitter of onderdeel koepel Locatie IKC of tussenvorm Overheidseisen stijgen Taal VVE meldcode Elk kind z’n etiketje Ouders willen het beste Interactie met andere org.

KRIMP Oorzaak Gevolg demografisch Conjunctureel Betaalbaarheid Werkeloosheid Alle organisaties rond kind betroffen Ontslagen geen nieuwe instroom mobiliteit Opleidingsstaf minimaal Organisaties gaan/moeten samenwerken: bijv. IKC Anders samenwerken met OA, leerkracht PO

Beroep PW in krimpregio Welkom in workshop Visie ontwikkeling Beroep PW in krimpregio

Beroep Pedagogisch Werker Visie ontwikkeling voor krimpregio

Workshop Herkenning….aanvulling?? Wat betekent krimp voor (continu) leren? Bijscholing door ……… Financiering …….. Kan huidig PW-er hoger niveau aan? En het kind?

Situatieschets Minder kinderen beïnvloed voorzieningenniveau: Gemeentelijk beleid: leefbaarheid/middelen/voorzieningen (MFA’s) Landelijk beleid: Achterstandenbeleid (VVE in 34 grote gemeenten, rest 2016) Focus op Vakmanschap (beroepsonderwijs) opvang onderwijs Vrije tijd structureel - 25% Ja ja conjunctureel -10%? tot ? nee deels

Beroep Pedagogisch Werker Uitgangspunten: Behoefte jonge/oudere kind maatgevend Doorlopende leerlijn: persoonsvorming…spelen/leren Interactie tussen werkers in opvang/VVE/onderwijs/cultuur/beweging/… Visieontwikkeling: Welke focus/verdieping heeft PW nodig in krimpscenario? Hoe te bereiken? Initiële scholing PW (beroepskeuze, zij instroom) Bijscholing PW (inhaal, continue scholing) Cultuuromslag (samenwerking vs. eilandjes) Welke interactie met andere kind begeleiders nodig? Gezamenlijke deskundigheidsbevordering PW/OA/BO/…