ADHD-toolkit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

Een schooldag in groep 1, 2 en
Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
Optellen en aftrekken tot 20
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
WELKOM BIJ DIT SPEL VOOR HET EERSTE!!! DIT GAAT OVER: + en – tot 20 KLIK OP DE MUIS OM DE SPELREGELS TE LEZEN!!!
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Leer de namen van de noten 1
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Verandering Schooltijden
Namen van de Abers die de presentatie geven.
ALLES WAT JE MOET WETEN OVER PERIODE 4 Samen naar het examen.
ADOBE PRESENTER Willem vanden Berg Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling KaHo Sint-Lieven 1.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Welkom in de samenkomst
Nieuwsbrief 12 april 2013 Agenda: Maandag 15 april: groep 3 Blijde wei Dinsdag 16 april: groep 4 Blijde wei Woensdag 17 april: Juffendag/Lustrum Maandag.
De Bijbel lezen: waarom en hoe?
Van Nul naar Drie Normaliseren.
Gezang 44 : 1 – 4 Kinderopwekking 185 Matteüs 28 : 5 – 7, 16 – 20
Diagnosticeer uw schouder Dit is een interactieve gids om u te helpen vinden relevante patiënten informatie over uw schouderprobleem. Het is bedoeld als.
Naar het Jaareinde toe
Excursie Röntgenafdeling Vie Curi Venlo 15 september 2009 ZijActief Koningslust ZijActief Koningslust Excursie Rontgenafdeling Vie Curie Venlo.
Leer de namen van de noten 2
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
WISKUNDIGE FORMULES.
Persoonlijk worden.
Projectweek.
Blok 2 les 1.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Probeer te begrijpen wat de Midzomernacht zon betekent
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Onderwijsconferentie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Motiverende Gespreksvoering
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Chronologie van maatregelen tegen de joden in het Derde rijk
1. Levensbeschouwing en communicatie
Analyseren van spotprenten
Centraal Examen op ‘t Aletta 2013 HAVO 5 & Vwo 6.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Voorrangsregels bij rekenen (1)
Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = saai! 1. Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = overal! 2.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
De gezonde school en genotmiddelen
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
USABILITY MYTHBUSTERS BASTIAAN KLOOSTER & PETER AKERBOOM CONGRES WEBREDACTIE 2011.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
In het spoor van Frank © Koen Sergeant. Vraag 1  Vorm een zo lang mogelijk woord met de letters: N, i, i, r, t, t, o, t, a, e, m, u, s.
11 september 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:12-20 :13 - geen opstanding – Christus ook niet opgewekt :14,15 – consequenties: onze prediking.
Even voorstellen : Groep 3b
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
De gekruisigde Christus 1 Corinthiërs 1: :10 Maar ik spreek jullie aan, broeders, door de naam van onze Heer Jezus Christus, opdat jullie allen.
Het christendom: een dwangbuis? Welkom in de kerk
Onderwerpen presentatie
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
ADHD: zeker geen modegrill
Wat de leerling doet Wat de docent doet
Transcript van de presentatie:

ADHD-toolkit

ADHD-schema Aanmoedigen Dagelijks oefenen Hulpmiddelen gebruiken Door de vingers zien

Het spel Actiepunt kiezen en doel omschrijven Startscore vastleggen 3.1 Aanmoedigen 3.2 Dagelijks oefenen 3.3 Hulpmiddelen gebruiken 3.4 Door de vingers zien

1. Actiepunt kiezen en doel omschrijven Verbale en motorische impulsiviteit Voor zijn beurt spreken en andere kinderen of de leerkracht onderbreken. Overmatig veel babbelen. Steeds de eerste willen zijn, vooraan willen staan. Grofmotorische hyperactiviteit 4. Rondlopen in de klas. 5. Te bruut spelen, te wild op de speelplaats. Fijnmotorische hyperactiviteit 6. Prullen, friemelen, overal op tekenen, iedereen aanraken. Aandachtssturing 7. Dromen en afwezig zijn, niet opletten door afleiding. 8. Traag of niet (door)werken. 9. Niet reageren op aanspreking. 10. Veel slordigheids- of aandachtsfouten maken bij notities en/ of huiswerk. 11. Veel slordigheids- of aandachtsfouten maken bij invullen van agenda 12. Slordig werken, wanordelijk zijn, niet kunnen organiseren

1. Actiepunt kiezen en doel omschrijven Aandachtssturing 13. Vergeetachtig zijn. 14. Veel dingen kwijt raken. 15. Denkinspanning vermijden. 16. Werkjes te oppervlakkig of te snel maken. ADHD-gerelateerd probleemgedrag 17. Regelmatig een driftbui hebben. 18. Opstandig zijn, koppig ‘nee’ zeggen, afspraak weigeren te volgen. 19. Anderen de schuld geven van eigen fouten. 20. Anderen opzettelijk ergeren en treiteren. 21. Wraak nemen. 22. Snel gefrustreerd zijn. 23. Fysiek of verbaal agressief zijn. 24. Negatief over zichzelf denken.

1. Actiepunt kiezen en doel omschrijven Welk actiepunt zouden jullie kiezen om mee te beginnen? Hoe zouden jullie het doel omschrijven?

1. Actiepunt kiezen en doel omschrijven Wij kiezen voor actiepunt … Doel: …

Het spel Actiepunt kiezen en doel omschrijven Startscore vastleggen 3.1 Aanmoedigen 3.2 Dagelijks oefenen 3.3 Hulpmiddelen gebruiken 3.4 Door de vingers zien

2. Startscore vastleggen Hoe wenselijk is het voor de leerling zelf? …/10 Hoe storend is het voor de klasgenoten? …/10 Hoe storend is het voor de leerkracht? … /10 = …/30

2. Startscore vastleggen Hoe wenselijk is het voor de leerling zelf? …/10 Hoe storend is het voor de klasgenoten? …/10 Hoe storend is het voor de leerkracht? … /10 INVULLEN = …/30

Het spel Actiepunt kiezen en doel omschrijven Startscore vastleggen 3.1 Aanmoedigen 3.2 Dagelijks oefenen 3.3 Hulpmiddelen gebruiken 3.4 Door de vingers zien

3.1 Aanmoedigen Leerling probeert zo zelfstandig mogelijk het doel te bereiken. Dagelijks herinneren, aanmoedigen en de leerling belonen Evaluatie op het einde van week

Het spel Actiepunt kiezen en doel omschrijven Startscore vastleggen 3.1 Aanmoedigen 3.2 Dagelijks oefenen 3.3 Hulpmiddelen gebruiken 3.4 Door de vingers zien

3.2 Dagelijks oefenen Dagelijks gericht oefenen op één of meerdere oefenmomenten Start- en stopsignaal Evaluatie op het einde van elk oefenmoment en op het einde van de week

Het spel Actiepunt kiezen en doel omschrijven Startscore vastleggen 3.1 Aanmoedigen 3.2 Dagelijks oefenen 3.3 Hulpmiddelen gebruiken 3.4 Door de vingers zien

3.2 Hulpmiddelen gebruiken Hulpmiddelen tijdens oefenmomenten Signaalkaartjes Dagelijkse beloningskaart (DBK) Evaluatie op het einde van elk oefenmoment en op het einde van de week

Het spel Actiepunt kiezen en doel omschrijven Startscore vastleggen 3.1 Aanmoedigen 3.2 Dagelijks oefenen 3.3 Hulpmiddelen gebruiken 3.4 Door de vingers zien Einde van het spel

3.2 Door de vingers zien Gedeeltelijke of volledige vrijstelling voor het actiepunt Na een pauze kan het actiepunt eventueel terug opgenomen worden

Het spel Actiepunt kiezen en doel omschrijven Startscore vastleggen 3.1 Aanmoedigen 3.2 Dagelijks oefenen 3.3 Hulpmiddelen gebruiken 3.4 Door de vingers zien Einde van het spel

4. Einde van het spel Actiepunt vormt geen probleem meer Er wordt een pauzemoment ingelast waarbij de leerling vrijgesteld wordt van het actiepunt