Lokaal Bestuur Overpelt

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sociaal infopunt- sociaal huis •Elke gemeente/stad is verplicht om een sociaal huis uit te bouwen Decreet Lokaal Sociaal beleid.
Advertisements

Afwegingskader verzelfstandiging
Stappenplan implementatie XBRL/SBR
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
Hoe organiseer je eFactureren in je gemeente ?
Beleids- en Beheerscyclus
Kerndata Informatie aan het werk in uw bestuur 2 december 2010 Peter Hautekiet
WMO Praat mee!.
Lokaal bestuur Overpelt
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Organigram Gemeente Utrecht
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
Beheer van gebruikers en groepen lancering DSH Leuven 2-feb-2009 Jan Vangrinsven.
netwerk organisatiebeheersing
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Samenwerking tussen OCMW en Stad Antwerpen
Organogram Gemeente Tessenderlo CBS 24/10/2013 vakbond 07/11/2013
Gemeente & OCMW Tessenderlo
Functiefamilies stand van zaken HR-netwerk 29 april 2005.
Ronse, genieten midden in de groene heuvels. Ronse inwoners Geen deelgemeenten : bevolkingsdichtheid 692/ha (VL gemiddelde = 462) Gemiddeld inkomen.
Implementatie Uniek Loket 26 november thema’s Ondernemingen Ondernemerschap Omgevingsfactoren 5 perspectieven Sensibiliseren Informeren Adviseren.
Inhoud Inleiding Aanleiding Historiek Het e-dossier Tips andere besturen.
GAC Gemeenschappelijke Aankoopcentrale stad – OCMW Antwerpen
Gemeente Puurs Fran Wauters Klantencoördinator 1 juni 2012
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Agenda Gebruikersdag Digitaal Sociaal Huis Vera – 23 april 2009 Voorstelling Cevi/Logins Voordelen samenwerking Vera – Cevi/Logins Demo eLoket ®
LIPS 8 december Programma 9u30Inleiding 9u40Portaal » Portaal in Drupal » Drupal voor websites » Alternatief van DaliCMS (Lodgon) 10u10Demo Lodgon.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
concern 1 naam mei Vanaf 1 juni 1 logo.
Organigram Gemeente Utrecht
Gemeente Maassluis Afdeling Dienstverlening. korte presentatie Uitgangspositie Ontwikkelingen in 2005 Een blik op 2006.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
MSF FysiotherapeutenDeventerSalland i.o. 13 september 2010.
Algemene Vergadering Logo Antwerpen Noord vzw Essen 12/12/2006.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Gemeente en OCMW Neerpelt Traditie in samenwerking
F onds voor de M edische O ngevallen 1. OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2.
GIS-coördinator in Westerlo
De case Oostkamp.
eFactureren in de praktijk bij Purmerend
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Ervaringen bij opmaak stappenplan en organisatiebeheersing Netwerking organisatiebeheersing.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Samenwerking gemeente-ocmw
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
Centraliseren leveranciersadministratie TOON VAN DAMME – AP MANAGER FINANCIALS.
De samenwerking tussen gemeente en OCMW in de Stad Peer
Naar een sterker lokaal sociaal beleid Organisatie van het sociaal beleid na integratie gemeente-OCMW Ronde van Vlaanderen 28/1/15 – 12/2/15 Hasselt, Gent,
Durven met dienstverlening Ellen Bocher – coördinator interne ondersteuning gemeente en ocmw.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
college van burgemeester en schepenen
Werken met OCMW selectielijsten. 00Algemene categorieën kunnen bij elke functie voorkomen 00.01…Dubbels van brieven, repertoria van ingekomen of uitgaande.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
VOORSTELLING AFDELINGEN & DIENSTEN Gemeentebestuur Knokke-Heist Afdeling Beleids- en projectmanagement Dienst Communicatie.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
Samenwerking gemeente-ocmw
Inkanteling OCMW in de gemeente Julien Van Geertsom
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
De case Oostkamp.
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
Verandering leidt tot beter sociaal werk. Of niet?
Transcript van de presentatie:

Lokaal Bestuur Overpelt Samenwerking Gemeente(n) – OCMW – AGB GO Efficiency en financiële voordelen door Annemarie Caerts – financieel beheerder Overpelt

Automatisering 1990 - samenwerking LOKAAL BESTUUR 1 server VZW SPORT CULTUUR GEMEENTEHUIS OCMW POLITIE Afzonderlijke pakketten Na hervorming in een eigen netwerk Vanaf 2006 in gemeentelijk netwerk

Voordelen van deze parralelle structuren Gemeenschappelijke servers Gemeenschappelijke systeembeheerder Gemeenschappelijk pakketten Nadelen Geen transparantie Geen duidelijke allocatie van middelen en mensen Personeelsleden die functioneren in twee organisaties en op 1 plaats worden geëvalueerd Noodzakelijke ondersteuning is niet toewijsbaar aan een organisatie Ingewikkeld kluwen waarbij doorfacturatie niet meer mogelijk is Onnodige kosten Dubbele administratie /rapporteringen met specifieke vragen per bestuur Binnen dezelfde gebouwen wordt gewerkt door personeelsleden van verschillende organisaties met verschillende leidinggevenden. Communicatie vanuit verschillende besturen, geen eenheid van leiding.

Centralisatie diensten Personeel Financiën Onthaal Inkomende briefwisseling (één centrale dienst) Postverzendingen Overheidsopdrachten (één dienst voor de gehele organisatie) ICT Nieuwe organisatiebehoeften Geautomatiseerde processen Centraal aanspreekpunt voor dossiervorming en dossieropvolging Afsplitsing taken in verband met overheidsopdrachten Duidelijke taakverdelingen Nieuwe beleidsaccenten

COLLEGE van BURGEMEESTER en SCHEPENEN Projectbeheer & Secretariaat Organogram Lokaal Bestuur GEMEENTERAAD COLLEGE van BURGEMEESTER en SCHEPENEN GEMEENTESECRETARIS Ondersteuning GEMEENTE OCMW AGB Interne Zaken Financiële dienst Patrimonium- beheer Burger- administratie Ruimtelijke Ordening en leefmilieu Vrije tijd & evenementen Welzijn Projectbeheer & Secretariaat Managementteam OCMWRAAD Secretariaat OCMW-secretaris OCMW ontvanger

Managementteam GEMEENTE- secretaris Cluster-verantwoordelijke ALGEMEEN KLANTENCONTACT GESPECIALISEERD KLANTENCONTACT BEHEER EN ONDERSTEUNING Financieel Beheerder OCMW secretaris Dienst- verantwoordelijke “SOCIALE ZAKEN” “WELZIJN”

”NIEUWE” STRUCTUUR LOKAAL BESTUUR OCMW GEMEENTEHUIS AGB

Bredere samenwerking De oprichting van het sociaal huis in 2008 De welzijnsdiensten smolten samen Lokaal sociaal beleidsplan De personeelsleden van beide organisaties werkten samen en personeel van het gemeentehuis verhuisde fysiek naar het OCMW-gebouw Door deze personeelsleden werd deelgenomen aan de team- vergaderingen van het OCMW en het diensthoofd werd de secretaris van het OCMW Sinds 2012 is de samenwerking gemeente overschrijdend en is Corsa ism gemeente Neerpelt en Opglabbeek opnieuw in aanbesteding gegaan. Een open marktvraag met een kritische kijk. Tussen deze besturen gebeurt uitwisseling van WorkFlows (zie verder)

Problemen De evaluatie van de betreffende personeelsleden kon niet meer gebeuren door het verantwoordelijke bestuur Er werd een nieuw logo en briefpapier ontworpen en er ontstond een entiteit zonder rechtspersoonlijkheid en met een gedeelde adressering. De boekhoudkundige verrichtingen konden niet correct toegewezen worden De gesplitste databestanden bleven bestaan Tevens diende aanzienlijke wijzigingen aan de website aangebracht te worden

Oprichting AGB De vzw sport en de vzw cultuur zijn voor het gebouwenbeheer overgebracht in het AGB Einde 2005 was deze vennootschap opgericht Inzake patrimonium werd er een transparant beleid ingevoerd De exploitatie werd pas op 01/01/2009 overgedragen aan het AGB en de vzw’s gaan in vereffening

Doorlichting Start van de externe doorlichting in 2009 Bouw van een dienstencentrum We besloten om de doorlichting, die oorspronkelijk was voorzien voor het behoefteplan van het Sociaal Huis, uit te breiden voor al de personeelsleden van de gemeente en het OCMW Er werd een werkgroep opgericht die op geregelde tijdstippen vergaderde om deze audit te begeleiden Deze audit werd voorgesteld aan al de personeelsleden; en omvatte een vergaande samenwerking tussen gemeente en OCMW De implementatie zal gepaard gaan met de invoering van een gezamenlijk loket voor gemeente, OCMW en AGB.

Stappenplan 01/09/2010 : Gezamenlijk bespreken van de 3 afzonderlijke budgetten; ter verhoging van de transparantie Operationele samenvoeging van het MAT (managementteam)van gemeente en OCMW en ook zo rapporteren ifv het lokaal overleg Toewijzing als piloot voor de invoering van BBC voor het budget 2011. Samenwerking in het kader van de opmaak van de budgetten Volledige samenwerking op dienstniveau voor volgende afdelingen boekhouding personeel secretariaat (voor verzending en inkomende en uitgaande briefwisseling) patrimonium verzekering overheidsopdrachten informatica

Audit - PDC opzetten

CORSA (DMS Document-Dossierbeheersysteem) Corsa is een modulair pakket dat volledig naar eigen behoefte (door eigen medewerkers) kan worden ingericht BEVAT oa VOLGENDE ONDERDELEN POST : Volledige digitalisering documentenstroom (dmv oa. Barcodescanning) ARCH : Automatische dossiervorming door documenten verplicht aan dossiers te koppelen WHO : Up-to-date klantenbestand door koppeling met lokaal bevolkingsbestand en VKBO (+ gekoppelde aan GoogleMaps) AGENDA : Rechtstreeks koppeling naar agenda’s van CBS,GR … WORKFLOW : Hiermee kunnen alle vorige modules op eender welke wijze van en naar elkaar worden gebonden BIJKOMENDE (aparte) MODULES E-INVOICE : Digitalisering van inkomende facturen, met een XML koppeling naar de boekhoudingen IMPORT/EXPORT : Ter import/export van alle modules (oa. Aansturing extranet voor gemeenteraadsleden)

WORKFLOWS Door de eenvoud van gebruik van deze WorkFlow-module werden een reeks applicaties door onze eigen mensen geschreven, zo oa. Bouwvergunningen Milieuvergunningen Stedenbouwkundige attesten/inlichtingen Verkavelingsvergunningen Bouw/milieumisdrijven Leegstand Klachten-Meldingen procedure Contractenbeheer Bezwaarschriften gemeentebelastingen Volledige administratieve opvolging Buitenschoolse Kinderopvang OCMW administratieve opvolging documenten (via koppeling uit pakket van Logins/Cevi) Pedicurecheques Rolstoelvervoer Steunaanvragen Huishoudhulp Minder Mobielen Centrale Diverse overeenkomsten mbt serviceflats Verwarmingstoelage Beheer verzekeringen (polissen en schadegevallen) .......... Waar nodig bestaan XML uitwisselingen met externe databases zoals vergunningenregister, EPB ….

CORSA ism WEBSITE en E-GOUVERNEMENT PDC-structuur (Producten & Diensten Cataloog) Via een aparte STUKSOORT (PDC) maken diensten hun eigen fiches, die ism ICT-dienst kunnen leiden tot volledige interne en/of externe procedures Eigen ontwikkelde WorkFlows zorgen tevens voor de : aansturing “website” aansturing “Digi-Balie” Centrale Balies gebruiken PDC-fiches voor Informatie voorziening Effectief starten procedures 200 fiches effectief in gebruik

GEMEENTE CORSA WORKFLOW CORSA PDC-FICHES EXTERNE HOST CORSA WORKFLOW

Dank u