Vrij haar: Albert Schweitzer.  Kennismaking en verwachtingen  Blok I: belangenbehartiging: hoe te organiseren; basisvoorwaarden, wat wil je; interne.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Klassiek compatibilisme
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
ALKMAAR IN STIJL KIEZEN VOOR KERNKWALITEIT •STIJLEN: HOE WIL IK RAADSLID ZIJN •GEEN ABSOLUTE ANTWOORDEN •KEUZES IN GEDRAG •AANSLUITEN OP WIE JE BENT.
Sponsoring Sponsoring Welkom bij de workshop Astrid en Miek Meldpunt Vrijwilligerswerk.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Stakeholderchart een kaart van belangen…
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
1 Kader Deel I Positionering Deel III Organisatie -aspecten Deel II Afstemming tss. onderdelen van organisatie, klant & dienstenconcept = interne oriëntatie.
In het bestuursakkoord
Maatschappelijk Aanbesteden
Logonet024 Wat moeten we er mee? moeten. logonet024 Wat ontmoeten we er mee?
Logical Framework Approach
Nationale Kleine Scholen Conferentie Presentatie concept plannen Namens de initiatiefgroep Herman Ritter & Theo Bockting (Dorpsraad De Weebosch)
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
H8: Distributie.
Ondernemen na je studie!
1 Weesfietsenteam Fietsberaad 5 november Wat? Opdrachtgevers: V&W en de NS Doel: Samenwerken met gemeenten om weesfietsen structureel te verwijderen.
Wat is een communicatieplan?
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
detaillistenpromotie
Wie is waar goed in? Ellen Mogendorff 1.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu 1 Integratie van biodiversiteit in EMAS 2nd Stakeholders Dialogue EMAS 4 oktober 2011.
Werkconferentie FNV Bouw “Toekomst A-lijn” NBC Nieuwegein 25 november 2006.
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Toekomst Humanistisch Verbond In gesprek met leden over toekomstvragen voor de vereniging.
Reuel Gregorius Aza Lemmer Quan Vu
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 22 februari 2012.
Buurtbewoners met een beperking doen gewoon mee!
STagebegeleiding Bijeenkomst 8 Blok 2.
Programma Wat is projectmatig werken? Projectstart Projectfasering
Corporate Communicatie
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Mind Us INCLUSIE Voorwoord De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) veronderstelt dat iedereen mee kan doen in de samenleving. Maar hoe vanzelfsprekend.
Effectieve samenwerking
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 7 Onderdeel : conflicten
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Basis GGZ Organisatie in de regio Midden Holland; een ketenaanpak Jane de Sauvage Nolting, projectmanager.
Diaconale samenwerking
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
‘Met de MOgroep de verkiezingen in’ I.s.m. OverheidsExperts Floor Kist en Wim Carabain.
Dienstenmarketing Week 4.
Dorpsraad Acht Van harte welkom in het Dorpshuis Acht!
1 Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing 30 oktober 2010 Wil van der Coelen Regisseur zelfsturing.
Scouting in beeld bij je gemeente. 2 Scouts in beeld bij je gemeente Gemeenteraadsverkiezingen Aandacht vragen voor de wensen en uitdagingen op lokaal.
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Workshop christelijke politiek Gegeven door:. Doel van de avond Een objectief beeld van Nederlandse christelijke partijen en hun standpunten. Discussie.
GGD & GHOR: ‘ Hoe vinden wij elkaar?’ 13 maart 2012.
Waterwerk Speldag Spelaanbod voor waterwerk. Wie zijn wij? Linda WeidenaarAdeline Kronemeijer.
Welkom Presentatie inzake verkenning herfinanciering. 09 mei 2016.
Brainstorm woensdag 10 september 2014 Wat verwacht de moderne WaterScout? Alexander Haccou.
Conflicten en onderhandelingen
Raadsleden in soorten Ombudsman Partijpoliticus Bestuurder Coach
Workshop Lokale Lobby Oktober 2017.
Lokale samenspel rond mantelzorg
Inleiding De juiste boodschap Lobbyen tijdens de verkiezingen
Brexit-update branche-directeuren
De doorbraak in zicht Onderzoek bij werkplekleren:
Direct marketing.
Transcript van de presentatie:

vrij haar: Albert Schweitzer

 Kennismaking en verwachtingen  Blok I: belangenbehartiging: hoe te organiseren; basisvoorwaarden, wat wil je; interne organisatie w.o. verenigingsstructuur.  Blok II: w-w-w-w-w: netwerkvorming.  Blok III: methoden en middelen.  Terugblik.

Basisvoorwaarden: Missie-belang-consistentie-daadkracht- zelfbewustheid. Elementen van een lobby: monitoring-analyse- strategie-standpuntbepaling. Verenigingsorganisatie: doel-taakverdeling- profilering-relatie achterban.

 Netwerkvorming:  Opbouw  Onderhoud  nazorg

 Orientatie: wie waarvoor nodig  Relaties inschakelen  Ontmoetingen/gelegenheden  Inventariseren/vastleggen/delen

 Regelmatig contact  In formatie-uitwisseling  Win/win/ruil  communicatie

 Dagboek  Stand van zaken  Doe wat terug

 Directe  Indirecte  Beïnvloedingstechnieken

 Persoonlijk bezoek  Persoonlijke brief  Informeel contact  Petities  Demonstratie, manifestaties

 Studies, rapporten e.d.  Gelijksoortige belangengroeperingen  Steunactie bij verkiezingen  Politieke partijen  Massamedia, nieuws, advertenties

 Deelname aan…  Van overtuigen tot dwang  Coalitievorming  Mobilisatie achterban  Public relations

 Inhoud  Eigen rol  Rol inleider