Wat? Analytische concepten Zelf en Narcisme worden uitgewerkt:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Advertisements

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Opgeblazen Ego’s en Opvoeding
Kansarmoede in de bassischool
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
MUZIEK : SOUVENANCE DE TOI - ALAIN MORISOD
Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Het interactioneel model
Psychodynamische Psychotherapie
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Logonet024 Wat moeten we er mee? moeten. logonet024 Wat ontmoeten we er mee?
Geletterdheid….. Wat is dat?
Hechting en narcisme Prof. Dr. Jan Derksen.
Ouderen en relaties, hechten en onthechten
Workshop Relationele en seksuele vorming
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Kinderen van depressieve moeders
Narcisme en zinervarng
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Honden..
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
1 van 21 Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen Normale ontwikkeling van spraak, taal en rekenen Taal- en leerstoornissen Differentiaaldiagnose en comorbiditeit.
Neurotische en structurele pathologie
Belang van gehechtheid
Autisme in de dagelijkse praktijk
Werelden overbruggen. Kinderen en scheiding.
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (Richard vuijk) Aline Vanneste 1BaO B2.2.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Verdringing: Vrijwilligerswerk in veranderende tijden
Samenwerken Werken in Teams.
Crisis en het domino-effect
Inzichten opgepikt van Streetwize De straatkinderen vormen de eerste klantengroep van de mobiele school Een straatkind is een kind dat de straat als leeromgeving.
Het syndroom van Asperger
Reproductie van partnergeweld. Inleiding Nazorg is belangrijk binnen preventie Behandeling zorgt ervoor dat ouders en kinderen normaal kunnen functioneren.
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Als zelfstandig wonen niet meer kan
Persoonlijkheidsstoornissen
Weerstand kan je opvatten als feedback
Angst en Psychose: een Lacaniaans perspectief
Moeders in Detentie Richting aan Re-integratie Amersfoort, 12 november 2014.
Psychiatrie Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd
De domeinen & Niveau bij ABB.
Opgroeien in de stad les 3
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 2
Keuzevak Psychiatrie Les 2. Hechtingsstoornissen
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Drugs.
VISIE op automutilatie bij borderlinepersoonlijkheidstoornis
Multiculturele binnenwereld Observaties uit de psychoanalytische psychotherapie bij de niet- westerse allochtonen Wouter Gomperts.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
‘Door een geheimenis omsloten’ 1e avond, 24 januari 2013 Bijzondere verschijnselen: puur natuur, geschenk van God.
Hoe pedagogisch handelen?
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Info verbredingsstage Geestelijke gezondheidszorg
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
De NOODZAAK van een PARADIGMASHIFT
Groepsdruk Sarah Benabdallah 2015/2016.
Shea, Hoofdstuk 15 Understanding and effectively engaging people with difficult personality disorders: the psychodynamic lens. Jette van ‘t Noordende.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Romy Tuytens 1BaOc3 Informatievaardigheden
Diersoortverdieping Hond
Transcript van de presentatie:

De ontwikkeling van het psychoanalytisch referentiekader: De Zelfpsychologie

Wat? Analytische concepten Zelf en Narcisme worden uitgewerkt: Zelf: problematiek niet verklaren d.m.v. (afweer van) driften MAAR d.m.v. een zwak of soms defect Zelf Narcisme: niet als noodzakelijke tussenfase in ontwikkelingslijn (auto-erotiek→ narcisme → objectliefde) MAAR als gescheiden ontwikkelingslijn (2 onafh. ontwikkelingen)

Ontwikkelingslijn narcisme Objectliefde Primair narcisme Grandioos Zelf Geïdealiseerd Ouderobject

Zelfobject (1) Term om stoornissen in zelfgevoel duidelijk te kunnen begrijpen. Zelfobject = objecten/personen die door het kind gebruikt worden in dienst van het Zelf OF beleefd worden als deel van het Zelf.

Zelfobject (2) 2 soorten Zelfobjecten: De archaïsche Zelfobjecten die bij de normale ontwikkeling in de vroege kindertijd horen De rijpere Zelfobjecten die iedereen nodig heeft voor het psychisch welbevinden: Personen die iemands behoefte aan grootheid en perfectie bevestigen (spiegeloverdracht; grandioze Zelf) Personen waar het kind tegen op kan zien als almachtig en onfeilbaar (idealiserende overdracht; geïdealiseerde ouderobject) Personen met wie het kind zich als gelijke kan ervaren (Alterego)

Zelfobject (3) Dus 3 Zelfobjecten: ZELFOBJECTEN Spiegelende zelfobjecten: grandioze Zelf Geïdealiseerd zelfobject: geïdealiseerde ouderobjecten Alterego (twinship)

De schuldige en tragische mens Psychoanalyse → intrapsychisch conflict. Zelfpsychologie → tekort (aan spiegeling en geïdealiseerd ouderobject). Afweerstructuren bedekken de tekorten, vb. splitsing: Verticaal (in goede en slechte objecten) Horizontaal (~ verdringen) Therapie: ►EMPATHIE!!! (~holding, rêverie) ►Transmuting internalisation (~good enough mothering)

Ontwikkeling van het Zelf (1) Het Zelf ontwikkelt zich vanuit de interactie van het kind met zijn Zelfobjecten, door verinnerlijking ervan. Dus niet aanwezig van bij de geboorte. Voorwaarden: Een rijp en cohesief Zelf van de ouders dat rekening houdt met de wisselende behoeften van het kind Falende Zelfobjecten om het kind tot introjecteren aan te zetten

Ontwikkeling van het Zelf (2) Er kunnen twee dingen gebeuren: Adequaat verloop Niet adequaat verloop

Adequaat verloop 3 polen in het Zelf: Pool van ambities: verinnerlijking van de Zelfobjecten die de grootheid en perfectie van het kind bevestigen Pool van fundamentele idealen: verinnerlijking van de geïdealiseerde Zelfobjecten Pool van specifieke talenten en vaardigheden: ° door spanning tussen ambities en idealen

Niet adequaat verloop Grandioze Zelf: Geïdealiseerde Zelf: Twinship: door tekort aan Zelfobjecten die grootheid en perfectie bevestigen Geïdealiseerde Zelf: door tekort aan Zelfobjecten die als almachtig en onfeilbaar kunnen gezien worden Twinship: door tekort aan iemand die als gelijke kan ervaren worden

Stoornissen van het Zelf Psychose Borderline Narcistische gedragsstoornissen Narcistische PHstoornissen → Enkel de 2 laatste groepen d.m.v. psychotherapie op te lossen

Pathologische vormen van het Zelf Het ondergestimuleerde Zelf: door voortdurend gebrek aan stimulerende reacties van de Zelfobjecten. Het fragmenterende Zelf: door gebrek aan geïntegreerde reacties van de Zelfobjecten. Het overgestimuleerde Zelf: door overdadige/niet faseadequate/niet empatische reacties van de Zelfobjecten. Het overbelaste Zelf: door geen kans tot samensmelting met geïdealiseerd Zelfobject.

Gedragspatronen O.b.v. de Zelfpathologieën zullen mensen zich op bepaalde manier gedragen: Persoonlijkheden die hongeren naar spiegeling Persoonlijkheden die hunkeren naar geïdealiseerde objecten Alterego persoonlijkheden Naar samensmelting hunkerende persoonlijkheden Contact vermijdende persoonlijkheden