Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Historische informatie op internet Peter Becker 17 april 2007
Advertisements

Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Het doen van onderzoek in klas 4
Workshop Informatievaardigheden
Eindwerk zesde jaar.
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Onderwijs ontwerpen voor het leren oplossen van informatie-problemen Iwan Wopereis Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) Open University.
Onderzoek Een onderzoekslijn in de opleiding. Structuur van de opleiding P-faseK1-faseK2-faseK3-fase P1 P2 Eerste faseTweede fase.
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Workshop Informatievaardigheden
ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
LITERATUUR ONDERZOEK.
Bronnen Merle Wissink.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Medmec04 – Engagement Les 5
Informatievaardigheid bij INHolland
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Webkwesties webquest.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Informatievaardigheden
Informatievaardigheden Welkom bij de introductie INFORMATIEVAARDIGHEDEN Mediatheek PTH Zoeken, verwerken en beoordelen van relevante informatie
Wat is een webkwestie?. Wat is een webkwestie?
Al doende leren training docenten
November 2009 Informatievaardigheden NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans.
NLT modules en excellentiebevordering
Informatievaardigheden. Niveau 1. Basis. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
Informatievaardigheden
Informatievaardigheden Introductie Biologie YBI_10306
Informatievaardigheden Corrie van Zeist, Marco van Veller, Ans Brouwer en Wouter Gerritsma September 2009.
Visie & Strategie.
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Informatievaardigheden Corrie van Zeist en Marco van Veller September 2008.
het beoordelen, selecteren en verwerken van digitale informatie
Informatievaardigheden Corrie van Zeist September 2007.
Informatievaardigheden Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen
Werkstukken en rapporten
Workshop Informatievaardigheden
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Theorievorming.
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
Workshop Informatievaardigheden Mediatheek Eindhoven S3 Ellen Bouckaert.
Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Taalbeheersing Rotterdam, 26 augustus 2011.
Onderzoek I Bijeenkomst 3
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Tekstbronnen Wat moet je er mee?. Lees de vraag Welke informatie heb je nodig? Weet je al iets over dit onderwerp? Over welke tijd gaat het? Over welk.
Informatievaardig met de Bibliotheek op school Naam.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Kritische internet- en onderzoeksvaardigheden: 4 modellen vergeleken Hanneke Banine-de Smit.
Wat is een webquest?.
WELKOM IN DE MEDIATHEEK
Plan van Aanpak Werken in stappen.
Bronnen en onderzoeksvragen
College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Een werkstuk schrijven
Het maken van een PWS.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Wie zoekt, die vindt…!!! Workshop Zoekvaardigheden Profielwerkstuk MAVO Mediatheek De Nassau.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie Saskia Brand-Gruwel

Opbouw Wat is een informatieprobleem? Wat maakt het zoeken en vinden van informatie op het internet moeilijk? Hoe verloopt het proces van informatie problemen oplossen?

Informatievaardigheden Vaardigheden, kennis en attitudes om informatiebehoeften te herkennen; bronnen te kunnen indentificeren; relevante informatie uit de bronnen te verwerken en te organiseren; gevonden informatie samen te brengen in een product; zelf kennis te construeren. (Brand-Gruwel & Gerjets, 2008; Brand-Gruwel, Wopereis, & Vermetten, 2005).

Onderzoek informatievaardigheden Gericht op hoe het proces verloopt. Gericht op instructieprincipes en het ontwikkelen van onderwijs.

Proces: informatievaardigheden

Proces: informatievaardigheden

Selecteer en verwerk info. Verduidelijk de opdracht Stel taakeisen vast Baken onderwerp af Stel vragen op Oriënteer op het onderwerp Zoek informatie Bepaal de zoekstrategie Evalueer de zoekresultaten Voer de strategie uit Presenteer Oriënteer op de opdracht Plan productontwikkeling Werk het product uit Reviseer het product Reguleer proces Evalueer proces en product Reguleer en evalueer Scan sites Bestudeer gekozen sites Bewaar relevante informatie Selecteer en verwerk info. Beoordeel sites / informatie 5 4 3 2 1 Gebaseerd op: Brand-Gruwel, Wopereis, & Vermetten 2005 De Stappen

Vragen opstellen Feitvragen Open vragen Stel taakeisen vast Baken onderwerp af Stel vragen op Oriënteer op het onderwerp Verduidelijk de opdracht 1 Feitvragen In welk jaar kwam Hitler aan de macht? Welk land heeft Columbus ontdekt? Open vragen Waar is x een onderdeel van…? Welke maatregelen vereist het om…? Welke gevolgen heeft…?

Bepalen zoekstrategie Bepaal de zoekstrategie Zoek informatie 2 Voer de strategie uit Evalueer zoekresultaten Data-driven versus goal-driven Hanteren zoekmachine Gebruik portal Intypen URL Gebruiken database

Zoektermen formuleren informatie Bepaal de zoekstrategie Evalueer zoekresultaten Voer de strategie uit 2 Formuleren vanuit taakbeschrijving Maken mindmap (associatief) Aquabrowser Synoniemen Combineren

dyslexie

Beoordelen van informatie Beoordeel sites / informatie Selecteer en verwerk informatie 3 Bestudeer gekozen sites Bewaar relevante informatie Aansluiting taak Auteur Doel Primair / secundair Structuur Hoeveelheid info

Selecteer en verwerk informatie Beoordelen van sites Bestudeer gekozen sites Bewaar relevante informatie Beoordeel sites / informatie Selecteer en verwerk informatie 3 Reputatie (organisatie achter de site) Actualiteit Soort site Informatief Database sites Encyclopedie Internetforums Weblogs Videosites etc.. Taalgebruik Lay-out

Bestuderen van informatie en bewaren Bestudeer gekozen sites Bewaar relevante informatie Beoordeel sites / informatie Selecteer en verwerk informatie 3 Bestuderen met als doel het construeren van kennis Maken van representaties Bewaren of organiseren van informatie door bijvoorbeeld gebruik van tags.

Uitwerken van een schrijfproduct Oriënteer op de opdracht Presenteer informatie Plan productontwikkeling 4 Werk het product uit Reviseer het product INHOUD OPBOUW Onderwerp omschrijven en inkaderen Hoofdstuk 1: Inleiding Hoofdvraag beschrijven Deelvragen beschrijven Antwoord op deelvraag 1 Hoofdstuk 2: (Inhoudelijke titel) Antwoord op deelvraag 2 Hoofdstuk 3: (Inhoudelijke titel) Antwoord op deelvraag 3 Hoofdstuk 4: (Inhoudelijke titel) Antwoord op deelvraag ….. Hoofdstuk 5: (Inhoudelijke titel) Terugkoppelen deelvragen naar hoofdvraag Hoofdstuk 6: Conclusie Bronvermelding Bronnen

Reguleren en Evalueren Reguleer en evalueer Reguleer proces 5 Evalueer proces en product Was mijn oriëntatie op het onderwerp voldoende? Waren mijn vragen voldoende gespecificeerd? Was mijn zoekstrategie adequaat? Was ik in staat goede zoektermen te formuleren? Vond ik betrouwbare en bruikbare sites en informatie? Heb ik voldoende aandacht besteed aan het beoordelen van de informatie? Heb ik de gevonden informatie goed geordend? Heb ik de essentiële informatie grondig bestudeerd? ……

Contact: saskia.brand-gruwel@ou.nl