Leren in en door organisaties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
ORGANISATIEKUNDE EN GROEPSDYNAMICA
In-Mould-Labelling kunststofproducten in-de-matrijs-etiketteren
Module B: De ‘Whole School Approach’
Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
© M. Tison- Handelsrecht - Ac  De “Handelaar”  “Daden van koophandel” (art. 2 W. Kh.)  Objectieve daden: limitatieve opsomming  Subjectieve.
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Aanpak voor een top team
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
NIETS ZO PRAKTISCH ALS EEN GOEDE VISIE (OIS (v)so 31 mei 2006) Cees de Wit.
KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma
Ontwikkelingstheorien: Een kijk vanuit de levensloop van hun bedenkers
OO analyse en de kunst van het motoronderhoud
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
TEKST 1 DENKEN IN MODELLEN
Maatschappelijk netwerk en eenzijdig netwerk
Samenwerken in kennen en kunnen Onderwijs ontmoet zorg, 4 oktober 2013.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
SATELLIETTELEVISIE EN -RADIO ONTVANGST
Leren in en door organisaties
Reliëfvoorstelling Universiteit Gent – Vakgroep Geografie 20/11/20021 Cartografische weergave van –Hoogten/diepten –Vormen van aardoppervlak Kwantitatieve.
© M. Tison- Handelsrecht - Ac Overzicht Overzicht  Algemene theorie van de waardepapieren  De wisselbrief  De cheque  Andere betaalinstrumenten.
© M. Tison- Handelsrecht - Ac HANDELSRECHT 1. Lessen ä Vrijdag 14-15u30: 1LR en 2LR ä Woe 16u-17u30: enkel 1LR; enkel in 2° semester 2. Cursusmateriaal.
Mintzberg en Argyris De bouwstenen en het cement van de organisatie
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Gedrag in organisaties. Hoofdstuk VI
Quiz. Aaron heeft het gevoel ingeklemd te zitten. De oorzaak van dit gevoel komt vooral door: a. zijn eigen beleving en eigen gedrag; b. de aansturing.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
MVO en public relations
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
Kennismanagement: van theorie naar leren door simulatie Robert de Hoog Programmagroep SWI College Kennis en Leren 26 april 2002.
SATELLIETTELEVISIE EN -RADIO ONTVANGST
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Organisatiecultuur in OCMW en gemeente A clash of civilisations?
WapliX CRM New generations of applications. Wat is WapliX CRM?  Contact Information Management Organisaties, contactpersonen en projecten worden beheerd.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
EFP Bottom up oktober Deze training was niet OK Te kort/te lang/te druk/te sloom Trainer kent ons werk niet Was leuk, maar in praktijk gaat.
Bouwen aan Kennis. Bouwen aan “Wat”?
Strategische Buurt Ontwikkeling
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Netwerkleren in het onderwijs
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Interculturele communicatie )
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Begeleiden en Coachen week 5
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
GEDRAG IN ORGANISATIES. HOOFDSTUK VI Gedrag in organisaties. De basis 1.
In de nesten werken Opleiden van leraren op de werkplek
Werkdruk bij de Mesdag 2 oktober 2015 Dr. Leni Beukema.
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK VI
Collectiviteit van ambities Consensus- en conflict-bereidheid
Internaliseren Expliciteren
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Leren in en door organisaties Robert de Hoog Programmagroep SWI

Onderwerpen Van individu naar organisatie Kenniscreatie: componenten Kenniscreatie: processen Aansturen: management en condities Bewijs? Kennis en leren 18 april 2002

Van individu naar organisatie Leren veronderstelt een lerende “agent” In principe een individu Hoe kan je individueel leren en een “lerende organisatie” koppelen? Omvat ook informeel leren! Veel auteurs: Senge, Argyris, Schon Hier vanuit kennis management perspectief Kennis en leren 18 april 2002

Van individu naar organisatie Meestal probeert men de volgende aspecten in kaart te brengen: Wat wordt er geleerd Hoe wordt er geleerd Hoe bevorderen we leren Nonaka & Takeuchi: theorie Reinhardt: theorie + toetsing Kennis en leren 18 april 2002

Kenniscreatie: componenten Nonaka & Takeuchi (epistemologie) Onderscheid tussen impliciete en expliciete kennis (zie ook Sveiby, p.69-71) Kennis en leren 18 april 2002

Kenniscreatie: componenten Nonaka & Takeuchi (ontologie): Organisatienivo’s Individu Groep Organisatie Inter-organisatie Kennis en leren 18 april 2002

Kenniscreatie: componenten Reinhardt (zie fig. 8.2): Leer nivo’s (individu, team etc.) Leer modi (cognitief, cultureel, actie georienteerd) Leer typen (single loop, double loop) Leerprocessen (identificatie/creatie, diffusie, integratie/modificatie, actie) NB: geeft 144 perspectieven! Kennis en leren 18 april 2002

Kenniscreatie: processen Nonaka & Takeuchi: conversieproces tussen typen Spiraal wordt gedreven door continue interactie tussen impliciete en expliciete kennis Kennis en leren 18 april 2002

Kenniscreatie: processen Groepsprocessen Cultuur ??? Apprenticeship Metaforen, analogie, dialoog Informatieverwerking Lerende organi satie Leren door te doen Instructie Nonaka & Takeuchi Kennis en leren 18 april 2002

Kenniscreatie: processen Reinhardt: Meer object model voor KM Pijlen? Leervormen? Kennis en leren 18 april 2002

Aansturen: management en condities Uitgangspunt is dat processen niet “vanzelf” verlopen Management vs condities Nonaka & Takeuchi geven condities: Intentie: doelgerichtheid van de organisatie Autonomie: zelfstandig handelen Fluctuatie en creatieve chaos: “opschudden” Redundantie: meer weten dan direct nodig “Requisite variety”: fit met dynamiek omgeving Kennis en leren 18 april 2002

Aansturen: management en condities Reinhardt: Management probleem: Formuleren van doelen Waarde bepalen Acties/interventies ondernemen Barrieres: zie table 8.3! Kennis en leren 18 april 2002

Aansturen: management en condities Sveiby, Hoofdstuk 7 Verzameling “losse” opmerkingen over interne structuur: Spanning beheersen tussen groepen in de organisatie Afstemming met klanten Structuren voor kennisoverdracht (kantoortuin e.d.) Kangoeroemethode Simulatie (Tango!) Kennis en leren 18 april 2002

Bewijs? Nonaka & Takeuchi: beperkt aantal case studies, Japan wel zo goed (zie ook nieuwe boek) Sveiby: anecdotisch Reinhardt: systematich opgezet onderzoek in een organisatie Kennis en leren 18 april 2002