Hechting en adoptie: over systemen, posities en condities…

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
KWALITEITSZORG november 2012
45 levenslessen Noorwegen. Teksten van: Regina Brett. Music: snowdream
Opvoeden in de stad en in een dorp
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Psychologie van de armoede
Werkwoorden d t dt.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Opvoeden in de puberteit
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
Ontwikkelingstraject kinderen
Ouderen en relaties, hechten en onthechten
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Passie - Verrijzenis Arcabas
LAGO studiedag 22 september 2011
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Hechting bij kinderen met een autistisch stoornis en een verstandelijke handicap Wijnroks, L. (2003). Hechting bij kinderen met een autistische stoornis.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
Geometrie en topologie Rob Kromwijk, 26 juli 2012.
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Opvoeden van drukke kinderen
Psychotherapie en armoede
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
Denktank, 2 oktober 2009 Anne van den Berg. Hoe de gehechtheidrepresentaties zich in de interactie uiten (meten met GBI):  Veilig en autonoom (coherent,
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
Leven als Christus.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
aangename ont - moeting
Collega’s voor Collega’s
Middeleeuwen De antwoorden in deze powerpoint komen van (naam en klas invullen a.u.b.)
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
45 levenslessen Klikken voor vervolg Muziek: snowdream.
vanuit een herstelgerichte visie!
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Nieuwe Autoriteit: Geweldloos Verzet
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
De kracht van positief opvoeden
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Pedagogiek als beroep.
Ontwikkelingspsychologie
Combinatietraject relatieverslaving en codependentie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Hechting en adoptie: over systemen, posities en condities… hechting en adoptie jo voets 2012 wat nu 1

www.bethanië.be www.opvoedingswinkel.be www.partnersinparenting.be www.yar-vlaanderen.be hink-stap-sprong: handleiding over ontwikkeling en opvoeding (Voets e.a. Garant..) hechting en adoptie jo voets 2012 wat nu 2

Agenda Paradigma : hechting en adoptie Betekenis en samenhang van gedrag Positie en handelen hechting en adoptie jo voets 2012 wat nu 3

4 hechting en adoptie jo voets 2012 wat nu Hechting

Klik op het pictogram als u een afbeelding wilt toevoegen hechting en adoptie jo voets 2012 wat nu 5

hechting en adoptie jo voets 2012 wat nu 6

De baby, de moeder, de overgrootvader 7 hechting en adoptie jo voets 2012 wat nu De baby, de moeder, de overgrootvader Gehecht?

gehechtheid Het voelen en zoeken van nabijheid en contact met een specifieke ouder in tijden van angst, spanning, ziekte….enz. hechting en adoptie jo voets 2012 wat nu 8

ONVEILIG GEHECHT ( 1 OP 3 KINDEREN) ANGSTIG-VERMIJDEND (ACTIEVE VERMIJDING) IK KAN ALLES ZELF (accent op autonomie) VERBODEN TOEGANG ANGSTIG-AMBIVALENT HOU ME VAST (accent op aanklampen) MEGA BOOS, BANG, VERDRIETIG MACHTSSTRIJD AANTREKKEN EN AFSTOTEN GEDESORGANISEERD GEEN VASTE STRATEGIE OF STIJL(accent op aanklampen en vermijden) CHAOS ANGST EN VEILIG SIMULTAAN J CHRONISCHE TRAUMA4S EN/OF VERWAARLOZING hechting en adoptie jo voets 2012 wat nu 9

Intern werkmodel Het VERINNERLIJKEN GEHECHTHEIDSRELATIES = blauwdruk Determineert de verdere ontwikkeling en relaties Is leerbaar en veranderbaar hechting en adoptie jo voets 2012 wat nu 10

opvoedingscyclus Symbiose autonomie (symbiose1) symbiose2 autonomie hechting en adoptie jo voets 2012 wat nu 11

symbiose Complete interafhankelijkheid Samenleven maakt leven mogelijk Symbiose > separatie>autonomie hechting en adoptie jo voets 2012 wat nu 12

autonomie Zelf is basis = het Zijn vroeg (on)bewust aanwezig 1313 hechting en adoptie jo voets 2012 wat nu autonomie Zelf is basis = het Zijn vroeg (on)bewust aanwezig Ontwikkelen is vanuit het Zelf naar het Ik gaan, een eigen vertaling en Identificatie met het Zelf. zoektocht naar authenticiteit en harmonie Ik-mezelf-thema-de samenleving: veréénzelvigd Content – coherent.

Symbiose naar autonomie 1414 hechting en adoptie jo voets 2012 wat nu Symbiose naar autonomie Symbiose: hechting Autonomie (ouder-kind grens) Vaardigheden Identiteit Intimiteit generativiteit

Hechting als systeem actoren Verbinding Thema context hechting en adoptie jo voets 2012 wat nu 15

vader thema) context moeder kind kuleuven 2011 jo voets jv@ogl.be 1616 verbinding thema) vader context moeder kind kuleuven 2011 jo voets jv@ogl.be jv@ogl.be Jo voets (ont) hecht Antwerpen 2006

? vader ) context moeder kind controle zorg autonomie 1717 verbinding ) vader context moeder kind ? controle zorg autonomie kuleuven 2011 jo voets jv@ogl.be jv@ogl.be Jo voets (ont) hecht Antwerpen 2006

Adoptie: systeem en betekenis Vader? A-vader moeder Baby/… A-moeder hechting en adoptie jo voets 2012 wat nu 18

A-moeder A-zoon A-vader Symbiose14j trauma moeder hoorcollege orthopedagogiek jo voets 2012 19

Dader- slachtoffer17j hoorcollege orthopedagogiek jo voets 2012 20

hoorcollege orthopedagogiek jo voets 2012 21 M. A-Z16 V. zus hoorcollege orthopedagogiek jo voets 2012 21

Principes: circles of courage Belonging Competentie Identiteit Wederkerigheid (zorg) hechting en adoptie jo voets 2012 wat nu 22

Opvoeden zonder verwachtingen? Autonomie versus verwachting Adoptie met ‘behoud’ van Zelf Schuld/Angst als slechte raadgever hechting en adoptie jo voets 2012 wat nu 23

ALARMSIGNALEN hechting en adoptie jo voets 2012 wat nu 24 AANTREKKEN EN AFSTOTEN SOCIALE RELATIES ZONDER VEEL ONDERSCHEID TUSSEN PERSONEN (allemans kind, niemands kind) NEIGING TOT VERSMELTEN: symbiose Angst voor verwerping GEVOEL VAN LEEGTE OPVULLEN door spanning op te zoeken cq te verdoven ZUCHTIGHEID NAAR ETEN OF MATERIËLE DINGEN Grenzen nodig met grensgevechten Het bestaan wordt telkens ‘bevochten’ Zie me graag? IK > mezelf > thema hechting en adoptie jo voets 2012 wat nu 24

Hechting binnen het ecologisch model van Belsky partnerrelatie Sociaal netwerk Kind- kenmerken opvoedings- geschiedenis Persoonlijkheid Opvoeden Sturen Steunen stimuleren Werk Ontwikkeling van het kind Sensitiviteit & responsiviteit hechting en adoptie jo voets 2012 wat nu 25

Belsky Opvoeden is multi-factorieel bepaald Asymmetrische dependentie: de kracht van de ouders >oudere broers >kindkenmerken. Opvoedingsgeschiedenis en persoonlijkheid van de ouders wordt meegevormd door partnerrelaties, sociaal netwerk, werk en =ouderlijke stijl Opvoeden is niet geven wat kinderen willen, maar wat kinderen nodig hebben (om te ontwikkelen) hechting en adoptie jo voets 2012 wat nu 26

Protectieve figuren/mechanismen (Rubin,97) Kindkenmerken : Marginaliteit: al op jonge leeftijd afstand nemen van het gezin of de weigering om zich met het gezin te identificeren (vgl. escape: kansarmoede) Zichzelf kunnen troosten (ritueel) Adopteerbaarheid: het vermogen om hulpbronnen aan te boren buiten het gezin, het vermogen mensen aan te trekken en gebruik te maken van wat ze bieden (Mouton 2000) Omgeving: Zorgende volwassene (over tijden heen) Psychotherapie (methode/timing) Ondersteunende partnerrelatie hechting en adoptie jo voets 2012 wat nu 27 jv@ogl.be Antwerpen 2006

hechting en adoptie jo voets 2012 wat nu 28 Ruppert F. Symbiose en trauma Vb.Roken, games, series,verdringen, idealiseren Angst, woede, verlaten zijn, zichzelf weggeven Zelfregie, ontwikkeling, inbedding… hechting en adoptie jo voets 2012 wat nu 28

Dissociatie: invoelen = aanvoelen = meevoelen splitsing Kwaliteit Vervorming allergie Regie Locus of control De Tijger ontwaakt. Peter Levine hechting en adoptie jo voets 2012 wat nu 29

Parenting : sturen, steunen, stimuleren 30 Parenting : sturen, steunen, stimuleren hechting en adoptie jo voets 2012 wat nu 30

grenzen De ouder-kind grens De leerkracht-leerling grens De…………. = scheiding van subsystemen = definiëring van posities = beveiliging van ontwikkeling = containment = vraagt stevigheid en gevoeligheid voor “thema” Het thema staat tussen ouder/kind: verbindend hechting en adoptie jo voets 2012 wat nu 31

Negatief proces versus ped. vaardigheden Ouder Sturen/steunen/stimuleren kind Negatief proces hechting en adoptie jo voets 2012 wat nu 32

Negatief proces – coërcief proces .59-.61 opstart Negatieve reactie actie-reactie agressie .45-.50 .26-.39 negatief proces : aanhoudend negatief geladen ouder-kindinteractie Tiranniek proces : tiranniek gedrag om - voordelen te verwerven - negatieve gevolgen te vermijden = hechting en adoptie jo voets 2012 wat nu 33 jv@ogl.be Jo voets (ont) hecht Antwerpen 2006

Negatief proces Zelfcontrole van de ouder daalt hechting en adoptie jo voets 2012 wat nu 3434 Negatief proces Zelfcontrole van de ouder daalt Zelfcontrole van het kind daalt Het is een automatisch proces Exclusieve neg. Interactie Duur, intensiteit, frequentie Absoluut en algemeen Infecteert de gezinsstructuur/cultuur Irritatie> negatief proces

(Ouderlijke) Positie versus meta-positie Handelen (re)actief Acteren Controle vanuit Stress Hier-en-nu Thema: concreet Externe locus of control Egocentrisch perspectief Handelen en denken (pro)actief Regisseren Controle (beheren)vanuit rust Tijdsas: vroeger-nu-later Thema:concreet - abstraherend Interne locus of control dynamisch interactief perspectief hechting en adoptie jo voets 2012 wat nu 35 jv@ogl.be Jo voets (ont) hecht Antwerpen 2006

Opvoedingszones (Angenent) autonomie prosociaal Genegenheid vijandigheid antisociaal controle hechting en adoptie jo voets 2012 wat nu 36

Innerlijke regulatie Intact: maak contact met je zelf,neem waar, maak ruimte Contact: zoek naar de juiste laag, modus van contact (middenveld) Contract: plaats het thema, de vraag hechting en adoptie jo voets 2012 wat nu 37

Containment: Ik- zwakte vraagt ik-sterkte herbeleving regulatie angst vervorming Timen/doseren contact Meta-positie verwerping Je eigen leider krenking kwaliteit reactie containment positie proactie contact woede water vuur adem hechting en adoptie jo voets 2012 wat nu 38

vader thema) (fysieke)context moeder kind Verbindend communiceren 3939 verbinding thema) Verbindend communiceren vader (fysieke)context moeder kind kuleuven 2011 jo voets jv@ogl.be jv@ogl.be Jo voets (ont) hecht Antwerpen 2006

Stiekem gedrag: liegen, stelen .59-.61 .45-.50 .26-.39 gezag woedebuien liegen stelen liegen, stelen: alleen de dader is echt zeker (behalve…) Splijtend thema: wantrouwen Symbolische betekenis van stelen (hechting-verwerping-territorium) Aanpak: verminderen van kans (preventie) Reguleren van gezag: sturen>steunen>stimuleren hechting en adoptie jo voets 2012 wat nu 40 jv@ogl.be Jo voets (ont) hecht Antwerpen 2006

AANPAK EN OMGANG CONTAINMENT Gevoelens van het kind begrijpen, weerspiegelen, en ze gerust stellen. Moeilijke dingen helpen verteren; indamming bij overspoeling Ruimte even om later de draad weer op te nemen Meer van hetzelfde, minder van iets anders hechting en adoptie jo voets 2012 wat nu 41

AANPAK EN OMGANG Stop machtsstrijd Bij een machtstrijd ben je altijd de verliezer Humor is een perfect wapen Geen duizend regels Te complex (beperkte) regels en grenzen; voorspelbaarheid crisis Geen discussie over grenzen, geen straffen tijdens de crisis Als emotionaliteit stijgt bij het kind, stijgt de neutraliteit bij de opvoeder Na de crisis moet er herstel zijn Innerlijke regulatie Rituelen: handelingen, gebaren, voorwerpen, plaatsen hechting en adoptie jo voets 2012 wat nu 42

positie Pedagogische vaardigheden heeft grondvest van hechting (symbiose) nodig Pedagogische en therapeutische attitude als adoptieouder is zeer moeilijk Adoptie is niet koloniseren Adoptie is acceptatie van autonomie ondanks verwachtingen ….. hechting en adoptie jo voets 2012 wat nu 43

Dank voor uw aandacht Vragen? hechting en adoptie jo voets 2012 wat nu 44