ELEKTRO-VENTIELEN
Typisch ventiel Benaming van de onderdelen van een 5/2 elektropneumatisch bediend ventiel met veerretour: (1) Spoel (15 mm) (2) Zuiger (3) Schuif met voering (4) Huis (5) Terugbrengveer (6) Aansluitpoorten 2, 4 (7) Drukindicator (8) Hulphandbediening (9) Elektrische aansluitingen 8 7 9 6 5 1 2 4 3
Elektromagnetische ventielen 2/2 3/2 Stuurventiel voor elektropneumatisch ventiel
Elektromagnetische ventielen
Elektromagnetische ventielen - Normaal gesloten F2 > F1 > F3 F2 > F1 > p 3 . S 3 F2 > F1 > p 3 . Normaal vermogen : 6 W p 3 max. = 1 MPa d 3 = 1,6 mm Laag vermogen : 2 W p 3 max. = 0,8 MPa d 3 = 1 mm F2 F1 . (d 3 )² 4 d3 F3 NG : sterke veer op de kern!!
Elektromagnetische ventielen - Normaal open F4 F2 > F1 + F4 F2 > F1 + p4 . F1 moet alleen maar de kern naar beneden duwen, is minder krachtig dan in NG opstelling (anders moet F2 van de spoel te hoog worden). . (d 4 )² 4 F1 F2 d3 F3 NO : slappe veer op de kern!!
Elektromagnetische ventielen Opwarming!! kan tot +100°C en zelfs hoger Factoren: vermogen (in het kwadraat) spanning relatieve inschakelduur luchtdoorstroming omgevingstemperatuur afkoeling
HULPHAND-BEDIENINGEN Start pagina
Hulphandbedieningen Door drukknop met veerretour, monostabiel. Door schroevendraaier, 1 vaste stand bij monostabiel.
Hulphandbediening met schroevendraaier Om te testen tijdens het in bedrijf stellen of tijdens het onderhoud, zonder de spoel onder spanning te plaatsen. In stand 0, is de kern in zijn rustpositie (ventiel gesloten). Eén monteur kan werk-zaamheden verrichten. 3 1 2 3 1 2 1
Hulphandbediening met schroevendraaier Door met een schroeven-draaier de hulphandbe-diening in stand 1 te draaien, komt de kern naar boven en is het ventiel bediend. Belangrijk! Alvorens de machine opnieuw op te starten, de hulphandbe-diening altijd weer in stand 0 plaatsen. 3 1 2 3 1 2 1
ELEKTRO-PNEUMATISCHE VENTIELEN Start pagina
Elektropneumatische sturing van een ventiel = Elektromagnetisch stuurventiel (3/2) + persluchtassistentie (versterking)
Om te functioneren zijn nodig : spanning op de spoel + druk op de persluchtassistentie
Beide parameters moeten aanwezig zijn binnen de voorgeschreven waarden vb.: spanning 24 V DC +10 / -15% druk: tussen 0,2 en 1 MPa
Voor afwijkingen op de spanning is er geen alternatief Voor afwijkingen op de druk is er wel een alternatief: INTERNE STUURLUCHT ® EXTERNE STUURLUCHT
Elektropneumatisch 2/2 ventiel ZONDER INTERNE STUURLUCHT
Elektropneumatisch 2/2 ventiel MET INTERNE STUURLUCHT
Elektropneumatisch 5/2 INTERNE STUURLUCHT Enkelzijdig of monostabiel 5 4 3 2 1 5 3 4 2 1 INTERNE STUURLUCHT
Elektropneumatisch 5/2 Tweezijdig of bistabiel INTERNE STUURLUCHT
Interne stuurlucht <=> Externe stuurlucht Elektropneumatische ventielen Interne stuurlucht <=> Externe stuurlucht Start pagina
DE PERSLUCHTTOEVOER moet voldoende debiet geven Interne stuurlucht Zeer veel voorkomende uitvoering. Schakeltijd: hangt af van de doorlaat van het stuurventiel = grootte van de schuif en de schakelweg. Veerkracht: bepaalt de min. stuurdruk. Werkdruk: min. : bepaald door min. stuurdruk. max. : bepaald door max. werkdruk hoofdventiel. Voeding: verplicht in poort 1 wegens inwendige aftakking stuurlucht. DE PERSLUCHTTOEVOER moet voldoende debiet geven
Externe stuurlucht Werkdruk: Stuurlucht : min.: druk nodig om veer of schuif te sturen max.: volgens max. druk stuurventiel Hoofdlucht : min.: nuldruk of zelfs vacuüm als afdichting hoofdschuif geschikt is voor vacuüm max.: maximum toelaatbare druk hoofdschuif
Externe stuurlucht - Toepassingen Indien werkdruk hoofdlucht lager is dan de min. stuurdruk, vb. vacuüm. 0,6 MPa 0,05 MPa
Externe stuurlucht - Toepassingen Indien werkdruk hoofdlucht hoger is dan max. druk stuurventiel ‚ 0,6 MPa 1,6 MPa
Externe stuurlucht - Toepassingen Indien men in uitlaatpoorten 3 en 5 wenst binnen te komen. Vb.: intrekkende slag cilinder op lage druk. 0,6 MPa 1,6 MPa
Externe stuurlucht - Toepassingen Indien men de ventielen wenst te blokkeren in hun positie.
Terugbrenging = Retour Veer Luchtveer Elektropneumatisch Pneumatisch
ISO GENORMALISEERDE VENTIELEN Groot voordeel voor de gebruikers. De ventielen van verschillende leveranciers zijn uitwisselbaar op een bestaande basisplaat. Start pagina
De ISO genormaliseerde basisplaten VDMA 24563 Breedte 18 mm + 26 mm ISO 5599-1 Grootte #1 - #4
ISO basisplaat
Afmetingen ISO-1 Regelschroef voor debietregeling
Elektrische eigenschappen van stuurventielen Start pagina
Elektrische aansluiting Om de voedingskabel in alle richtingen te kunnen aansluiten, kan de spoel per 90° verdraaid worden en de steker over 180°.
Verwisselbare spoelen Op een stuurventiel kunnen spoelen voor AC of DC worden gemonteerd. Een spoel met gelijk welke span-ning, zowel voor AC als DC, en met hetzelfde vermogen kan op een-zelfde schouw geplaatst en/of omgewisseld worden. Belangrijk: spoelen met hoog en laag vermogen zijn onderling NIET verwisselbaar. De diameter van de doorlaat en de sterkte van de veer moeten overeenstemmen met het vermogen van de spoel. De inschakelduur is 100% toegestaan 12V DC 24V DC 24V 50/60 Hz 48V 50/60 Hz 110/120V 50/60 Hz 220/240V 50/60 Hz
Debiet en vermogen Om het type ventielhuis te helpen herkennen kan de doorlaat in het ventielhuis gemerkt worden zoals hier-naast wordt aangegeven. 12V DC 24V DC 24V 50/60 Hz 48V 50/60 Hz 110/120V 50/60 Hz 220/240V 50/60 Hz 2W = 1.0 mm Ø doorlaat 6W = 1.6 mm Ø doorlaat 8VA = 1.6 mm Ø doorlaat 1.6 1.6 1
Spanningsaanduiding Visuele aanduiding of een spoel onder spanning staat of niet is belangrijk bij sturing en bij fout-detectie. Dit kan gebeuren door een inge-bouwde LED of neonlampje in de steker. De normale pakking tussen spoel en steker kan vervangen worden door een stekerpakking met LED’s. Inductiebescherming door varistor kan ingebouwd worden in de steker.
Explosie-veilige bedieningen van de spoel Voor gebruik in een ontplofbare atmosfeer, bijvoorbeeld een mengsel van brandbare gassen, dampen, nevels of stofdeeltjes met lucht, dat door een ontsteking zou kunnen ontploffen. Uitvoeringen beschikbaar voor volgende explosiegroepen (EN 50014): E Ex d (EN 50018): ontploffingsvaste behuizing; E Ex e (EN 50019): verhoogde veiligheid; E Ex I (EN 50020): intrinsieke veiligheid; E Ex m (EN 50021): ingegoten behuizing. Speciale spoelen voor specifieke ventielen.
VENTIEL-EILANDEN = een aantal ventielen op één basisplaat met : gemeenschappelijke persluchtvoeding; de elektrische bekabeling uitgevoerd tot aan een multisteker of een veldbusmodule. Start pagina
Ventieleilanden - MIDIµSTAR Gemakkelijke installatie door aan-sluiting met multisteker en verbin-dingsmogelijkheid met veldbus. Extern zichtbaar systeem voor het kiezen van adressen. Aanduiding door LED en bescherming tegen overspanningen standaard. Beschermingsgraad IP40 voor Sub D steker en IP65 voor ronde steker. Voor 5 / 2 en 5 / 3 elektropneumatisch bediende ventielen in 24 V DC. Bestaande ventieleilanden gemakkelijk uit te breiden. Debiet: 750 l / min.
Elektroventielen - Super 30, serie V02 Zeer groot debiet - 266 l / min voor een ventiel van slechts 10 mm breed. Modulaire samenbouw op DIN-rail of montage op meervoudige basisplaat. Ventielen met gebruiksklare multi-steker. Ingebouwde spoelen laag vermogen met LED-aanduiding en beschermd tegen overspanningen. Voor het sturen van cilinders tot Ø 63 mm. 5/2 en 5/3 ventielen met interne of externe sturing van de piloten.
Ventieleilanden Super 40, series V08 en V09 Debiet: 344 l / min. Gemakkelijke installatie dankzij aansluiting met multisteker en mogelijkheid tot verbinding met veldbus. Beschermingsgraad IP40 voor steker Sub D, IP65 voor ronde steker. Diagnosefunctie door LED-aanduiding en afname van het vermogen (voor 24 V DC). Positie-aanduiding door lampje en overspanningsbeveiliging. Uitgebreid spanningsgamma van 6 V tot 240 V.
Ventieleilanden Super 120, serie V14 Gemakkelijke installatie dankzij aansluiting met multisteker en mogelijkheid tot verbinding met veldbus. Beschermingsgraad IP40 voor steker Sub D, IP65 voor ronde steker. Diagnosefunctie door LED-aanduiding en afname van het vermogen (voor 24 V DC). Positie-aanduiding door lampje en overspanningsbeveiliging. Debiet: 1164 l / min.
Multipole en Veldbus (ventielen V20 & V22)
Veldbus Het bussysteem biedt: gesofisticeerd, maar niet complex; PLC FIELDBUS CONNECTION Het bussysteem biedt: gesofisticeerd, maar niet complex; kostprijsvermindering; vereenvoudigde installatie en onderhoud; diagnosefunctie in lijn.
Veldbussen door Norgren voorgesteld