Stagementorendag ‘ortho’ 20 maart 2008
Programma •Welkom! •Het nieuw curriculum… met bijzondere aandacht voor stages en afstudeerproject •Koffiepauze •De evaluatieleidraad: voorstelling en kritische bespreking •Middagpauze (cafetaria 3 e verdieping) •Lezing en workshops (gebouw A/TXT)
Het nieuw curriculum, verhaal van de opleiding (door Marie-Rose Pauwels)
Het nieuw curriculum, stages (door Wibrich Bruyninckx) Overzicht: •Programmatie •Uren en weken •Samenwerking tussen 3 actoren •Toewijzingen op maat van de student •Bijkomende optimalisering
Het nieuw curriculum, stages Programmatie •Stage 1: MT2, semester 3; Stage 2: MT 3, semester 6 •Opgelet: flexibiliseringsdecreet -> ‘Gitters’
Het nieuw curriculum, stages Uren en weken •Stage 1: • 9 kalenderweken • Van 03/11/2008 t.e.m. 16/01/2009; zonder kerstverlof • 272 reële stage- uren (->34 stagedagen van 8u) • Opgelet: 6 weken met voorbereidende activiteiten (zie verder) •Stage 2: • 14 kalenderweken • Van 09/02/2009 t.e.m. 05/06/2009; zonder paasvakantie • 408 reële stage-uren (-> 51 stagedagen van 8u) •Beide: • De student mag maximaal 1 week vroeger stoppen (i.f.v. proces) • Max. 5% ziekte zonder inhalen
Het nieuw curriculum, stages Uren en weken • Bijkomende uren: • Stage 1: • Voorbereidende activiteiten voor aanvang stage (met o.a. opdrachten op de stageplaats) • Stagebeurs • Supervisie: 1 voor aanvang, 2 voor tussentijdse evaluatie en 1 voor eindevaluatie • Werken aan de stagemap • Stage 2: • Supervisie: 1 voor aanvang, 2 voor tussentijdse evaluatie en 1 voor eindevaluatie • Werken aan de stagemap • Ruimte voor werken aan AP (geen deel van de stage!)
Het nieuw curriculum, stages Samenwerking tussen 3 actoren •De student •De stagebegeleider •De stagementor op de stageplaats •Problemen?
Het nieuw curriculum, stages Toewijzingen op maat van de student •Kwantitatief aanbod: Jaarlijkse mailing met vraag voor registratie op de site... ook indien een stageplaats niet haalbaar zou zijn •Kwalitatief aanbod • Duidelijke communicatie over verwachtingen • Prospecties vanuit coördinatie • Opvolging door stagebegeleiders • Samenwerking optimaliseren, door bijv. stagementorendag •Toewijzing, rekening houdend met • Kenmerken student en stageplaats • Haalbaarheid
Het nieuw curriculum, stages Bijkomende optimalisering •Stagegids in verschillende versies: student, mentor en begeleider (in opmaak) •Site voor registratie •Programma voor toewijzing •Bijkomende opdracht op einde van stage 1 i.f.v.h. Afstudeerproject. •De nieuwe evaluatiekaart (in opmaak) •Departementaal stagebureau
Afstudeerproject in het nieuw curriculum (door Martine Lagae) •Het concept •Veranderingen t.a.v. het huidige afstudeerproject •De evaluatie •Oproep
De evaluatiekaart Overzicht: •Opbouw en gebruik •Inhoud •Achterliggende context •Enkele voorbeelden •Kritische bespreking (in werkgroepjes) •Besluiten (in plenum)
De evaluatiekaart: Opbouw en gebruik •Drie delen •Zes niveaus (i.t.v. gedragsindicatoren of A/B/C/D/E/F) •Cesuur (minimaal niveau op het einde van de stage) •Wegingscoëfficiënt (het relatieve belang) •Gelijkenissen en verschillen tussen de versie voor stage 1 en stage 2 •Kruisjes zetten en verbinden (lege hokjes vermijden)
De evaluatiekaart: Inhoud •Deel 1 • Overzicht van alle items in deel 2 en deel 3 (met bijkomende informatie) • De beoordeling op alle items wordt overgenomen, met staving •Deel 2: Items m.b.t. de geselecteerde competenties •Deel 3: Bijkomende items
De evaluatiekaart: Achterliggende context •Opleidingsprofiel •Geselecteerde competenties •Hergroepering, i.f.v. gebruiksvriendelijkheid
De evaluatiekaart: Voorbeelden •De kaart •Enkele evaluaties
ItemNiveauStaving X X X X X X X X X
ItemNiveauStaving WG 1 X X X WG 2 X X X X WG 3 X X X
De evaluatiekaart: Kritische reflectie •De opbouw? •De inhoud? •De vormgeving? •Het gebruik? •+ M.b.t. het afstudeerproject: Hebben jullie bedenkingen, tips, opmerkingen ten aanzien van het afstudeerproject nieuw curriculum?
Dank voor uw aandacht en medewerking! Smakelijk en... Een boeiende namiddag toegewenst!