Less is more… - +.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Op zoek naar de ware Over de zoektocht naar een christelijke partner
Edushock leerfestival
“Ik kan dit niet oplossen...”
Op zoek naar de ware This material is freely provided to help you build your own Power Point presentation to meet the needs of your group. 1 Based on eBook:
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
PRESENTATIETECHNIEKEN
Communicatie_plannen Collegawerkgroep Communicatieambtenaren Provincie Antwerpen Eric Goubin.
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Discipelschap.
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Communicatief gedrag + / -
Training Omgaan met service Les 3: klachten
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Presenteren voor starters
Oplossingsgericht coachen
Motivational Interviewing
WISKUNDIGE FORMULES.
“Ik kan dit niet oplossen...” “Ik zal de weg voor jou banen”
Anekdote: “Ik doe m’n ogen open, ja hoor, ‘t is nog steeds donker, de pps-sheets komen voor de 10e keer voorbij, het sneeuwt nog steeds op de televisie…”
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
De eerste presentatie voor Nederlands
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
1. Levensbeschouwing en communicatie
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Zaterdag 20 september 2014 Training Omgaan met Service Les 3: klachten.

Wat willen we vandaag doen?
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
Met handen en voeten geloven 1
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Een goed Karma Dit is makkelijk te lezen en lekker kort. Geniet ervan! Hier volgt wat de Dalai Lama vertelt over Je hebt alleen enkele minuutjes.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Ken je kracht…Deel je kracht…
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Hoe help ik mijn kind bij de studiekeuze?
Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Patiënten kunnen artsen beter
ONTSPAN , LUISTER EN LEES
Heel interessant !.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Less is more… - +

Persoonsgebonden communciatie

Film Lies Leemans

Niet-verbale communicatie Oogcontact (ondanks PC en administratie) Open houding (armen niet gekruist, glimlach bij aanspreking…) Vermijd al te veel afleiding, zeker bij delicate gesprekken Een wachtlijn kan nuttig zijn Straal rust en vakkundigheid uit, ook al bedien je niemand Badge als herkenbaarheid 7 % woorden 38 % intonatie 55 % lichaamstaal

Communicatie in functie van typologieën Enkele algemeenheden

Communicatie in functie van typologieën Mensgericht Taakgericht Snel Traag Uitbundig, Emotioneel ‘Ik-type’ Gemoedelijk, Sociaal ‘Wij-type’ Zakelijk, Autoritair ‘Realist’ Bedachtzaam, Analytisch ‘Perfectionist’

Film délégué Ik-type Herkenning Wil gezien worden (merkkledij) Open & sociaal karakter Komt zelfzeker over Spreekt snel en onderbreekt Veel non-verbale communicatie & intonatie Film délégué Benadering Opwaarderen, complimenteren Houdt van ‘het laatste nieuwe’ Charme, humor, enthousiasme Daag hem/haar uit om te beslissen Extra schriftelijke info wellicht weinig zin

Film délégué Wij-type Herkenning Teamspirit, sociaal, warm & vriendelijk Deelt persoonlijke gevoelens Kan moeilijk beslissen Spreekt rustig, zonder veel intonatie Veel non-verbale communicatie Film délégué Benadering Inschikkelijk, behulpzaam Werk in op vertrouwen Aandachtig, warm Suggereren en helpen beslissen! Extra schriftelijke info wellicht weinig zin

Film délégué De Realist Herkenning Is bondig en to the point (snelheid!) Zal weinig rondom vertellen of roddelen Doeltreffendheid is op alle vlakken ! Komt zelfzeker over, soms autoritair Film délégué Benadering Formeel, afstandelijk maar concreet en efficiënt (resultaten!) Voor- en nadelen aanhalen, maar beslissing aan cliënt laten Vindt je doeltreffendheid en bekwaamheid belangrijk Afspraken naleven! Sterke verhalen over het product helpen

Film délégué De Perfectionist Herkenning Stelt veel vragen Aarzelt, durft niet makkelijk beslissen Houdt niet van veranderingen Is zakelijk, geen small talk of roddel Weinig non-verbale communicatie en intonatie, spreekt eerder traag en stil Film délégué Benadering Precieze en gestructureerde info Geef zeer veel informatie Geduldig, mag zelfs belerend zijn Geef bedenktijd, nieuwe afspraak Houdt van extra schriftelijke informatie!

Communicatie in functie van typologieën Focus op gewenste resultaat & Cliënt helpen beslissen

Film Lies Leemans

Cliënt helpen beslissen Ik-type Focus op gewenste resultaat Ik heb iets goeds voor u, Jij bent toch altijd een specialleke hé  Het is misschien wat duurder, maar kwalitatief heel goed Zet je cliënt gerust op een ‘pied de stal’ Wees opgewekt en humoristisch, complimenteer Mensgericht Uitbundig, Emotioneel ‘Ik-type’ Dominant Volgzaam Cliënt helpen beslissen Daag je cliënt uit om te beslissen Stel meerdere mogelijkheden/producten voor Leg nadruk op het vernieuwende van het product. Taakgericht

Cliënt helpen beslissen Wij-type Focus op gewenste resultaat We zullen u eens rap beter maken! Hou het eerder bij gekende producten. Dit type varieert niet graag en beslist niet graag zelf Wees inschikkelijk, behulpzaam en warm Werk gerust op het gemoed van je cliënt in Mensgericht Gemoedelijk, Sociaal ‘Wij-type’ Dominant Volgzaam Cliënt helpen beslissen Help je cliënt beslissen. Laat slechts een tweetal keuzes (hij kiest niet graag zelf!) Suggereer wat jij zou nemen Taakgericht

Cliënt helpen beslissen De Realist Focus op gewenste resultaat Kom snel tot een oplossing Toon je doeltreffendheid en je deskundigheid bij het kiezen van een product. Nieuwigheden kunnen zeker Neem bezwaren ernstig Mensgericht Dominant Volgzaam Cliënt helpen beslissen Stel eventueel 2 oplossingen voor en suggereer gerust jouw voorkeur Maak een balans op van voor- en nadelen, maar op een zeer directe en doeltreffende manier. Laat de uiteindelijke beslissing over aan de cliënt zelf. Zakelijk, Autoritair ‘Realist’ Taakgericht

Cliënt helpen beslissen De Perfectionist Focus op gewenste resultaat Haal voor- en nadelen aan Geef zoveel mogelijk informatie; ook schriftelijk Bespreek prijs/kwaliteit –verhouding Je zal dit type niet overtuigen met zogezegde revolutionaire nieuwigheden…degelijkheid!! Mensgericht Dominant Volgzaam Cliënt helpen beslissen Client kiest graag zelf; dus stel meerdere oplossingen voor Indien de keuze niet direct hoeft gemaakt te worden, geef de cliënt dan gerust wat bedenktijd (maak nieuwe concrete afspraak) Neem eventuele bezwaren ernstig Bedachtzaam, Analytisch ‘Perfectionist’ Taakgericht

Communicatie in functie van typologieën Wat bij klachten of frustraties? & informatie-overdracht

Film Lies Leemans

Informatieoverdracht Ik-type Informatieoverdracht Kort het gebruik uitleggen Beklemtoon de effectiviteit Informatie over bijwerkingen of veiligheidsaspecten beperkt houden Extra schriftelijke info heeft weinig zin Mensgericht Uitbundig, Emotioneel ‘Ik-type’ Dominant Volgzaam Wat bij klachten of frustraties? Laat de patiënt eerst wat afkoelen Blijf rustig en toon dat je meeleeft Zet hem/haar ook hierbij op een ‘pied de stal’ Maar vermijd persoonlijk te worden (het gaat om hem/haar en niet om jou) ‘Het is wel jammer dat dit nu juist bij jou voorval. Maar ik ga dit voor je oplossen. Je weet, jij bent mijne favoriet hé. Zo boos zie ik u niet graag’ Taakgericht

Informatieoverdracht Wij-type Informatieoverdracht Leg rustig het gebruik uit, Neem je tijd Informatie over bijwerkingen of veiligheidsaspecten zal de patiënt wellicht appreciëren, maar breng het empatisch Extra schriftelijke info heeft weinig zin Mensgericht Gemoedelijk, Sociaal ‘Wij-type’ Dominant Volgzaam Wat bij klachten of frustraties? Toon begrip Werk in op het vertrouwen (‘je kent me, ik los dat wel op voor je…’) Stel de cliënt gerust Zoek zelf naar oplossingen ‘Dat zou niet mogen. Maar je kent me hé, we gaan samen eens zien wat we daar kunnen aan doen. Geen paniek, we komen er wel uit. Voor alles bestaat er een oplossing. Mijn slogan is ‘alles komt goed’. Taakgericht

Informatieoverdracht De Realist Informatieoverdracht Kort het gebruik uitleggen Beklemtoon de effectiviteit Informatie over bijwerkingen of veiligheidsaspecten beperkt houden Extra schriftelijke info kan (leest liever info thuis dan veel uitleg in apotheek) Mensgericht Dominant Volgzaam Wat bij klachten of frustraties? Wees ook hier kort en doeltreffend Geef niet te veel commentaar, maar zoek direct naar een oplossing. Maak duidelijke afspraken voor het oplossen van het probleem en kom die zeker ook na! Zakelijk, Autoritair ‘Realist’ ‘Ok. Sorry voor het probleem. IK bekijk zo snel mogelijk wat er fout liep en neem dan contact met u op. U kan voor vanavond nog een telefoon van me verwachten’. Taakgericht

Informatieoverdracht De Perfectionist Informatieoverdracht Geef uitgebreid informatie over het product dat werd gekozen Ook informatie over bijwerkingen en CI kan; dit benadrukt je deskundigheid! Geef waar mogelijk extra schriftelijke informatie actief mee Mensgericht Dominant Volgzaam Wat bij klachten of frustraties? Blijf ernstig en ter zake Analyseer het probleem oplossingsgericht waar je cliënt bijstaat. Voer indien nodig referenties & bewijzen aan Geef meerdere oplossingen indien mogelijk Kom je afspraken na! Bedachtzaam, Analytisch ‘Perfectionist’ Het is inderdaad jammer dat je zoveel last van de bijwerking had. Nochtans blijkt uit studies dat dit maar zeer zelden voorkomt. Ik zal je probleem zeker melden aan de firma. Ik steek het ook in je computerfiche. Op die manier weten we dit voor eens en voor altijd dat we een dergelijk product niet meer aan jou meegeven. Dus nu moeten we iets zoeken met een andere actief bestanddeel. In product X zit …wat in jouw geval dan ook niet echt aangewezen is. Maar je kan wel product Y of product Z gebruiken. Bekijk zeker de bijsluiter eens voordat je je GM neemt. Overloop met de cliënt eventueel de bijsluiter eens zodat die weet wat er waar kan worden terug gevonden. Taakgericht

Welke informatie geef je mee? Bande sonore Lies Leemans Welke informatie geef je mee? Deel wat je wilt meegeven aan informatie in categorieën in: ‘5 questions you should ask your pharmacist’ Wat is het geneesmiddel? Hoe werkt het? Hoe, hoeveel en hoelang moet ik het middel nemen? Zijn er bepaalde nevenwerkingen waar ik rekening mee moet houden? Kan ik het met mijn andere geneesmiddelen combineren? Geef specifieke informatie. Vermijd te vage termen zoals “een aantal, een paar keer, enkele minuten” Gebruik lekentaal en herhaal de boodschap waar nodig!

GEWOONTES DOORBREKEN

Bande sonore Lies Leemans Gewoontes doorbreken Gefaseerd proces van veranderen- transtheoretisch model van Prochaska & DiClemente Contemplatie (overwegen) Precontemplatie (geen interesse) Voorbereiding Actie Herval oude gewoontes Behoud

4 condities voor gedragsverandering Veiligheid & respect Gewoontes doorbreken 4 condities voor gedragsverandering Veiligheid & respect Kennis – wat weet de patiënt over zijn ziekte en therapie? Belang – is de patiënt genoeg overtuigd? Zelfwaarde Wees een partner van de patiënt, geen leermeester!

Bande sonore Lies Leemans Probeer het zelf eens… Gewoontes doorbreken Probeer het zelf eens… Ahmed Boufriha (53) komt je apotheek binnen en vraagt je naar een doos antibioticum. Hij heeft een leeg doosje bij. Hij heeft wat keelpijn en vond nog 2 tabletten van dit antibioticum in zijn kast. Hij komt je daarom om een nieuwe doos vragen. (NB: Je weet dat Ahmed hypertensie en hyperlipidemie heeft) Wat zijn je bedenkingen? Hoe pak je deze casus aan?

SUCCES!