Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
Advertisements

Doublet deel 1 – de basis.
WELKOM BIJ DIT SPEL VOOR HET EERSTE!!! DIT GAAT OVER: + en – tot 20 KLIK OP DE MUIS OM DE SPELREGELS TE LEZEN!!!
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
De nieuwste uitspraken
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Wie of wat bepaalt jouw identiteit?
MOBIELE PORNO? NEE, IK DOE NIET MEE
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Gezonde Relaties
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Onderwijsconferentie
Pasen & Pinksteren op één dag!
"in geen ding bezorgd" 1.
Groot geloof 1.
6 oktober 2013 Den Haag 1. tijd: ± 60 AD plaats: Caesarea 2.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Ik ben Marie En dit is mijn oom Tom.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Opvoeden van drukke kinderen
Voorganger: Thema: Ds. C. van der Leest De verdwijning van christelijke waarden Een pleidooi voor christelijke waarden.
Iedereen coach naar Jef Clement.
1. Levensbeschouwing en communicatie
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap

Bouwstenen voor Gemeenterelaties 2
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Welkom!. Opvoeding Maarsen, 14 november 2009 Opvoeding Vooraf, voor de jongeren (1/4): Hoe zou je de relatie met elk van je ouders waarderen? Uitstekend.
Kinderen en hun sociale talenten
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
HET KARAKTER VAN EEN LEIDER
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Als ik, omringd door tegenspoed, Bezwijken moet,
Les 3: Verkeer TOETS.
Even voorstellen : Groep 3b
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
3/23/2015 | 1 Healthwise Congres ‘Kwaliteit van Leven’ E-Health workshop - Eveline Hage Over de mogelijkheden van e-Health in ouderenwelzijn On?
10 januari 2013 bijbelstudie nr. 3 Vanaf hoofdstuk 1:19.
22 maart 2015 Zoetermeer 1. terugblik...  de relatie van Christus & de ekklesia wordt ten voorbeeld gesteld aan man & vrouw;  Hoofdschap = voorop gaan,
Paniek !!!.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
De kunst van kritiek 4.15 p & 4.18 p
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
Welkom op onze thema-avond
Transcript van de presentatie:

Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag Thema-avond Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag welkom 19 september 2012

Ik speel elke week een gezelschapsspel met mijn kind Als het regent breng ik mijn kind vaak met de auto naar school Mijn kind krijgt vaste taken in het huishouden, passend bij zijn/haar leeftijd

Schoolplein

Sociaal-emotionele ontwikkeling Omgaan met jezelf en met anderen in verschillende situaties positieve gevoelens negatieve gevoelens en ervaringen kunnen hanteren

Wat heb je nodig Eigen emoties herkennen Emoties van anderen herkennen Gevoelens uiten Verplaatsen in anderen. Eigen behoeften uitstellen Waarden en normen

Op welke leeftijd Kleuters: ik-gericht Samenspel stimuleren

Op welke leeftijd 6-7 jarigen: Voor wat hoort wat Duidelijke spelregels, maar ook flexibel toepassen, uitleggen

Op welke leeftijd Vanaf ca. 8 jaar: Erbij horen Nieuwe emoties Groepsgedrag Omgaan met conflicten Compromissen sluiten Zelfreflectie Zich kunnen verplaatsen in een ander Concurrentie Groepsdruk

Opstel van Ayumi “Ik kan heel slecht leren. Ik denk altijd, altijd van mezelf dat ik dom ben. Als het nou alleen het leren was, dan denk ik dat het nog wel zou gaan, maar ik ben ook slecht in sport. Zelfs over de bok kom ik nauwelijks heen. Toch, als dat het enige was, dan zou het nog wel gaan. Ik kan niet leren, niet sporten, geen instrument bespelen. Ik kan helemaal niets en ben steeds hopelozer geworden. Ik wil helemaal stoppen met leren. Ik wil ook stoppen met pianospelen. Ik wil eigenlijk helemaal niets meer. Maar ik denk er wel steeds over dat ik op een of andere manier slimmer wil worden. Bij de rekenles, bij de taalles, soms begrijp ik het best, maar lukt het me toch niet mijn hand op te steken. Dat is omdat ik geen zelfvertrouwen heb. Ik heb een hekel aan mezelf omdat ik niks kan”.

Basisbehoeften

Basisbehoeften ZELFBEELD

Relatie Waardering door anderen Vriendschappen Trouw Samenwerken Krachten meten: competitie

Zelfstandigheid zelf keuzes maken zelf problemen oplossen omgaan met uitgestelde aandacht verantwoordelijkheden op je nemen je zelf kunnen vermaken experimenteren

Competentie Je sterke en zwakke kanten kennen Frustratietolerantie Omgaan met kritiek Taakgerichtheid: je inzetten om een prestatie te leveren Doelgerichtheid: ergens naartoe werken

Loyaliteiten kind Groeiruimte ouders leerkracht

De ‘no blame’ aanpak Gesprek met het kind dat gepest wordt Bijeenkomst met betrokken leerlingen Leg het probleem uit aan de groep Deel de verantwoordelijkheid Vraag naar de ideeën van elk groepslid Laat het aan hen over Spreek hen opnieuw

Stellingen 1.Bij een conflict tussen twee kinderen moet de leerkracht ingrijpen en een oplossing vinden 2.Als mijn kind gepest wordt, vind ik dat hij/ zij iets terug mag doen. 3.Een veilig klimaat in de klas kan niet zonder de ouders tot stand komen. 4.School is verantwoordelijk voor de sociale opvoeding

Stelling 1 Bij een conflict tussen twee kinderen moet de leerkracht ingrijpen en een oplossing vinden

Stelling 2 Als mijn kind gepest wordt, vind ik dat hij/ zij iets terug mag doen.

Stelling 3 Een veilig klimaat in de klas kan niet zonder de ouders tot stand komen.

Stelling 4 School is verantwoordelijk voor de sociale opvoeding