Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag Thema-avond Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag welkom 19 september 2012
Ik speel elke week een gezelschapsspel met mijn kind Als het regent breng ik mijn kind vaak met de auto naar school Mijn kind krijgt vaste taken in het huishouden, passend bij zijn/haar leeftijd
Schoolplein
Sociaal-emotionele ontwikkeling Omgaan met jezelf en met anderen in verschillende situaties positieve gevoelens negatieve gevoelens en ervaringen kunnen hanteren
Wat heb je nodig Eigen emoties herkennen Emoties van anderen herkennen Gevoelens uiten Verplaatsen in anderen. Eigen behoeften uitstellen Waarden en normen
Op welke leeftijd Kleuters: ik-gericht Samenspel stimuleren
Op welke leeftijd 6-7 jarigen: Voor wat hoort wat Duidelijke spelregels, maar ook flexibel toepassen, uitleggen
Op welke leeftijd Vanaf ca. 8 jaar: Erbij horen Nieuwe emoties Groepsgedrag Omgaan met conflicten Compromissen sluiten Zelfreflectie Zich kunnen verplaatsen in een ander Concurrentie Groepsdruk
Opstel van Ayumi “Ik kan heel slecht leren. Ik denk altijd, altijd van mezelf dat ik dom ben. Als het nou alleen het leren was, dan denk ik dat het nog wel zou gaan, maar ik ben ook slecht in sport. Zelfs over de bok kom ik nauwelijks heen. Toch, als dat het enige was, dan zou het nog wel gaan. Ik kan niet leren, niet sporten, geen instrument bespelen. Ik kan helemaal niets en ben steeds hopelozer geworden. Ik wil helemaal stoppen met leren. Ik wil ook stoppen met pianospelen. Ik wil eigenlijk helemaal niets meer. Maar ik denk er wel steeds over dat ik op een of andere manier slimmer wil worden. Bij de rekenles, bij de taalles, soms begrijp ik het best, maar lukt het me toch niet mijn hand op te steken. Dat is omdat ik geen zelfvertrouwen heb. Ik heb een hekel aan mezelf omdat ik niks kan”.
Basisbehoeften
Basisbehoeften ZELFBEELD
Relatie Waardering door anderen Vriendschappen Trouw Samenwerken Krachten meten: competitie
Zelfstandigheid zelf keuzes maken zelf problemen oplossen omgaan met uitgestelde aandacht verantwoordelijkheden op je nemen je zelf kunnen vermaken experimenteren
Competentie Je sterke en zwakke kanten kennen Frustratietolerantie Omgaan met kritiek Taakgerichtheid: je inzetten om een prestatie te leveren Doelgerichtheid: ergens naartoe werken
Loyaliteiten kind Groeiruimte ouders leerkracht
De ‘no blame’ aanpak Gesprek met het kind dat gepest wordt Bijeenkomst met betrokken leerlingen Leg het probleem uit aan de groep Deel de verantwoordelijkheid Vraag naar de ideeën van elk groepslid Laat het aan hen over Spreek hen opnieuw
Stellingen 1.Bij een conflict tussen twee kinderen moet de leerkracht ingrijpen en een oplossing vinden 2.Als mijn kind gepest wordt, vind ik dat hij/ zij iets terug mag doen. 3.Een veilig klimaat in de klas kan niet zonder de ouders tot stand komen. 4.School is verantwoordelijk voor de sociale opvoeding
Stelling 1 Bij een conflict tussen twee kinderen moet de leerkracht ingrijpen en een oplossing vinden
Stelling 2 Als mijn kind gepest wordt, vind ik dat hij/ zij iets terug mag doen.
Stelling 3 Een veilig klimaat in de klas kan niet zonder de ouders tot stand komen.
Stelling 4 School is verantwoordelijk voor de sociale opvoeding