Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moeten we verder doen?
Advertisements

Nieuwsbegrip ouderpresentatie
WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Aanleiding auditverslag van 2011 achterstandenbeleid.
Interventies RALFI.
RALFI en begrijpend lezen
Duidelijk schrijven voor iedereen
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
Welkom op de informatieavond van groep 7
Nieuwsbegrip Doel van deze les:
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Leswijzer Nieuwsbegrip
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Op maat werken aan taal Over de invoering van Muiswerk op de Emmausschool in Rotterdam Rob Royen, ICT-coördinator, leerkracht, taalwerkgroeplid.
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Opstel schrijven.
Gespreksvaardigheden
Spreuken: De nederige wijze.
CBB, Christelijke Bibliotheek voor Blinden en Slechtzienden
QUIZ hoofdstuk 1.
IPC Nederland.
Een prachtige kans voor uw kinderen
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
(Voor)lezen is leuk!.
Het belang van plannen.
Lezen: doe het goed voor
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Workshop Begrijpend lezen met Nieuwsbegrip in het VO
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Waar is de zevende dwerg?
LEESONDERWIJS OP PCBO DE WYNGERT
Begrijpend lezen, voorbij de toets Lezen zonder motivatie …. kan dat wel? 19 november, 21 november, 29 november 2012 Bert de Vos,
Jan Engelen & Nicole Goossens 13 oktober 2010 Woordenschat en Tekstbegrip Onderzoek op de basisschool.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
Leesvaardig Examentraining.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Doelstellingen Nieuwsbegrip Motiverend begrijpend lezen Uitbreiding van kennis van de wereld Transfer.
BETER LEREN LEREN VOOR SCHOLIEREN. BLOK 2 WAT ONS BREIN LASTIG VINDT en waar we allemaal last van hebben.
Slimme kinderen en dyslexie. Wat is uw associatie?
Welkom bij de ouderkring groep 4/ Inhoud van de avond 1.Contactouders. 2.Methode begrijpend lezen 3.Methode rekenen 4.Methode estafette.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 6 Begrijpend lezen
Beroepenwerkstuk.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Luisteren en begrijpen
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Deel 6: Lezen Hoofdstuk 2 Notulen 1.
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Woordraadstrategieën In klas 1 leer je zes woordraadstrategieën.
Lezen meningen, argumenten en conclusie
Hoe schrijf je een recensie?
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Infographics Wat is de functie van infographics en hoe haal ik belangrijke informatie uit ze? NU Nederlands 2F.
Nederlands Tekstbegrip Onderwerp, deelonderwerp en hoofdgedachte
Hoe maak ik een goede samenvatting?
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Transcript van de presentatie:

Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw welke kenmerken sterke lezers hebben. En wat ziet u bij zwakke lezers?

Kenmerken van sterke lezers Een sterke lezer: Weet waarom hij een tekst leest en wat hij ermee gaat doen; Bekijkt eerst de titel, tussenkopjes, plaatjes. Kan de betekenis van moeilijke woorden uit de tekst halen; Leest moeilijke stukken nogmaals; Maakt onderscheid tussen zijn eigen mening en wat er in de tekst staat; Stelt zichzelf vragen tijdens het lezen; Kan in eigen woorden de tekst navertellen.

Kenmerken van zwakke lezers Een zwakke lezer: Leest omdat het moet; Begint meteen met lezen; Stopt met lezen bij een moeilijk woord; Leest de tekst één keer zonder begrip; Leest zonder na te denken achter elkaar door; Vindt alles belangrijk; Gebruikt bij het navertellen veel zinnen uit de tekst.

Leesstrategieën Leesstrategieën helpen leerlingen meer actieve lezers te worden die complexere teksten aankunnen. De strategieën uit Nieuwsbegrip: Voorspellen Vragen stellen Samenvatten Relaties en verwijswoorden herkennen Ophelderen van onduidelijkheden of moeilijke woorden

Werkvormen die werken! Duo lezen Rolwisselend lezen Mindmappen