René Grispen Infovergadering Plan-MER Oosterweelverbinding 26 juni 2013 Doorrekeningen Plan-MER OWV 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Plan-MER Oosterweelverbinding 26 juni Plan-MER OosterweelverbindingDavid Stevens Dienst Mer Inhoud 1.Doelstelling van het plan-MER  Wat is een.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
1 Tilburg klaart de lucht Luchtkwaliteitsplan gemeente Tilburg
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
22 april 2013 Poort Oost – lokale besturen Oosterweelverbinding.
Start.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Documenten Verkeerscentrum
Plan-MER Oosterweelverbinding
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Accountancy en Advisering
Ondergrondse Geo-Informatie GIS bij tunnel-engineering
Passie - Verrijzenis Arcabas
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Afrika: Topo nakijken en leren.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
Plan-MER Oosterweelverbinding Infovergadering 26 juni 2013 Inhoudelijk verloop MER-proces Jan Parys Paul Arts.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 7 De 2 ♦ /2 ♥ /2 ♠ en de 2 ♣ -opening 1Contract 2, hst 7.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
aangename ont - moeting
1 Week /11/ Dalende beurzen Blijkbaar is de macht van de centrale banken in de wereld overroepen Men kan niet blijven de mensen.
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
ZijActief Koningslust
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Transcript van de presentatie:

René Grispen Infovergadering Plan-MER Oosterweelverbinding 26 juni 2013 Doorrekeningen Plan-MER OWV 1

Agenda 1. Opdracht VC 2. Modelinstrumentarium 3. Doorrekeningen Fase 3 Plan-MER OWV 4. Conclusies Fase 3 Plan-MER OWV 2

1. Opdracht VC Coördinatie ontwikkeling strategische verkeersmodellen Coördinatie doorrekeningen •Streefbeeldstudies •Strategische studies •MER’s  Studies of projecten waarbij diensten van de Vlaamse overheid betrokken zijn 3

Agenda 1. Opdracht VC 2. Modelinstrumentarium 3. Doorrekeningen Fase 3 Plan-MER OWV 4. Conclusies Fase 3 Plan-MER OWV 4

2. Modelinstrumentarium Wat is een verkeersmodel ? •Computermodel om verkeersstromen te berekenen •Dit gebeurt voor basisjaar (2009) en prognosejaar (2020) •Het verklaart “gemiddeld” mobiliteitsgedrag •Het vertrekt van inputgegevens: •Waar wonen de mensen? •En van gedragsparameters: •Hoe gedragen de mensen zich? 5

2. Modelinstrumentarium Versie versus Versie : •Basisjaar 2009 •6 modelperiodes (7u-8u, 8u-9u, 12u-13u, 15u-16u, 16u-17u, 17u-18u) •Kleine aanpassingen Opbouw verkeersmodel gedocumenteerd Basisresultaten grondig gevalideerd  Validatie bewees dat versie geschikt is voor strategische beleidsevaluaties, bevestigd door MER-deskundige 6

Agenda 1. Opdracht VC 2. Modelinstrumentarium 3. Doorrekeningen Fase 3 Plan-MER OWV 4. Conclusies Fase 3 Plan-MER OWV 7

3. Doorrekeningen Fase 3 Alternatief gekoppeld aan ontwikkelingsscenario  Alternatieven: •REF0: Referentiescenario Masterplan2020 (zonder OWV) •REF1: Oosterweelverbinding •REF2: Meccanoverbinding •REF3: Oosterweel-noord verbinding •REF4: Tunnel t.h.v. Kennedytunnel •REF5: Centrale tunnel 8

3. Doorrekeningen Fase 3 Alternatief gekoppeld aan ontwikkelingsscenario  Ontwikkelingsscenario: •Op zich •A102 •A102 + R11Bis •DRW/SRW •Kallo-Haasdonk verbinding •Kallo-Haasdonk verbinding + A102 9

3. Doorrekeningen Fase 3 10

3. Doorrekeningen Fase 3 Randvoorwaarden: •Geen exploitatievoorwaarden Dus: •Geen vrachtwagenverbod in Kennedytunnel •Geen tol in Liefkenshoektunnel of andere tunnel •Geen trajectheffing •Geen (slimme) kilometerheffing •Geen ambitieuze Modal Split uit Masterplan 2020  Detailresultaten niet vergelijkbaar met deze van vorige doorrekeningen 11

3. Doorrekeningen Fase 3 Rapportage VC: •Toegespitst op een aantal prestatie-indicatoren •Vergelijking resultaten t.o.v. referentiescenario MP2020 of t.o.v. alternatief op zich Vervolgens: •Geëvalueerd door MER-deskundige voor opmaak aanvullende en bijzondere richtlijnen 12

3. Doorrekeningen Fase 3 13

3. Doorrekeningen Fase 3 Prestatie-indicatoren: •Vastgelegd in overleg met MER-deskundige (selectie) •Beoordelen het globale functioneren binnen het primair studiegebied •Gaan na of de doelstellingen van het MER gehaald worden •In het bijzonder I/C verhouding op autosnelwegen in het primair studiegebied en (gepresteerde) snelheid op R1 14

Primair studiegebied 15

Agenda 1. Opdracht VC 2. Modelinstrumentarium 3. Doorrekeningen Fase 3 Plan-MER OWV a) Referentiescenario MP Conclusies Fase 3 Plan-MER OWV 16

a) Referentiescenario MP

18 a) Referentiescenario MP2020

3. Doorrekeningen Fase 3 Referentiescenario MP2020: •De algemene groei van het verkeer en een tolvrije Liefkenshoektunnel zorgt voor een stijging van het gebruik van de LHT, maar dit volstaat niet voor een gevoelige verbetering. •Een nieuwe Scheldekruising is noodzakelijk. 19

Agenda 1. Opdracht VC 2. Modelinstrumentarium 3. Doorrekeningen Fase 3 Plan-MER OWV b) Alternatief Oosterweelverbinding 4. Conclusies Fase 3 Plan-MER OWV 20

21 b) Oosterweelverbinding

22 b) Oosterweelverbinding

3. Doorrekeningen Fase 3 Oosterweelverbinding: •Een nieuwe Scheldekruising is noodzakelijk. Andere maatregelen zullen voor een bijkomende verbetering zorgen. •Het scenario REF1.2.0 zorgt als enige scenario voor een verbetering van de gepresteerde snelheid op de R1 tijdens de avondspits (t.o.v. Bestaande Toestand 2009). 23

Agenda 1. Opdracht VC 2. Modelinstrumentarium 3. Doorrekeningen Fase 3 Plan-MER OWV c) Alternatief Meccanoverbinding 4. Conclusies Fase 3 Plan-MER OWV 24

c) Meccanoverbinding 25

26 c) Meccanoverbinding

3. Doorrekeningen Fase 3 Meccanoverbinding: •Een nieuwe Scheldekruising is noodzakelijk. Andere maatregelen zullen voor een bijkomende verbetering zorgen. •Bepaalde prestatie-indicatoren halen – zonder exploitatievoorwaarden – niet altijd dezelfde score als bij Oosterweelverbinding. 27

Agenda 1. Opdracht VC 2. Modelinstrumentarium 3. Doorrekeningen Fase 3 Plan-MER OWV d) Alternatief Oosterweel-noord verbinding 4. Conclusies Fase 3 Plan-MER OWV 28

d) Oosterweel-noord verbinding 29

30 d) Oosterweel-noord verbinding

3. Doorrekeningen Fase 3 Oosterweel-noord verbinding: •Een nieuwe Scheldekruising is noodzakelijk. Andere maatregelen zullen voor een bijkomende verbetering zorgen. •Bepaalde prestatie-indicatoren halen – zonder exploitatievoorwaarden – niet altijd dezelfde score als bij Oosterweelverbinding. •Gelijkaardige resultaten als Meccanoverbinding, maar iets beter voor de avondspits. 31

Agenda 1. Opdracht VC 2. Modelinstrumentarium 3. Doorrekeningen Fase 3 Plan-MER OWV e) Alternatief Tunnel t.h.v. Kennedytunnel 4. Conclusies Fase 3 Plan-MER OWV 32

e) Tunnel t.h.v. Kennedytunnel 33

34 e) Tunnel t.h.v. Kennedytunnel

3. Doorrekeningen Fase 3 Tunnel t.h.v. Kennedytunnel: •De voorgestelde extra Scheldekruising zorgt niet voor dezelfde verbetering als de andere alternatieven. •Letterlijk volgen van het voorstel leidt tot een reductie van de capaciteit t.o.v. Bestaande Toestand

Agenda 1. Opdracht VC 2. Modelinstrumentarium 3. Doorrekeningen Fase 3 Plan-MER OWV f) Alternatief Centrale Tunnel 4. Conclusies Fase 3 Plan-MER OWV 36

f) Centrale Tunnel 37

38 f) Centrale Tunnel

3. Doorrekeningen Fase 3 Centrale tunnel: •Deze Scheldekruising op zich vangt slechts een deel van het oost-westverkeer op (relatie E313 – E34/E17). •Bepaalde prestatie-indicatoren halen – zonder exploitatievoorwaarden – niet altijd dezelfde score als bij Oosterweelverbinding. 39

Agenda 1. Opdracht VC 2. Modelinstrumentarium 3. Doorrekeningen Fase 3 Plan-MER OWV 4. Conclusies Fase 3 Plan-MER OWV 40

4. Tussentijdse conclusies Fase 3 Voortvloeiend uit een analyse van de aanwezige tendensen: •De algemene groei van het verkeer en een tolvrije Liefkenshoektunnel zorgt voor een stijging van het gebruik van de LHT, maar dit volstaat niet voor een gevoelige verbetering. •Een nieuwe Scheldekruising is noodzakelijk. Andere maatregelen zullen voor een bijkomende verbetering zorgen. •De realisatie van de A102, al dan niet in combinatie met de R11Bis, zorgt voor een bijkomende verbetering. •Het scenario REF1.2.0 zorgt als enige scenario voor een verbetering van de gepresteerde snelheid op de R1 tijdens de avondspits (t.o.v. Bestaande Toestand 2009). •De verbinding Kallo-Haasdonk heeft geen invloed op de verkeersdruk op de R1. 41