Onderwijs zonder leermiddelen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aan de slag met Cloud Computing
Advertisements

Kernmodel Onderwijsinformatie [ KOI ]
Noodzaak van slimmer onderzoek Alfons ten Brummelhuis Den Haag, 4 juni 2014.
Digitale leermiddelen
Implementatie ECK Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal 1.
Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal
(Concept) Edurep Jaarplan 2014 Manon Haartsen, productmanager Edurep (Kennisnet)
Toegang en identiteitsmanagement
Kennisnet en de Kennisnet Federatie
Welkom. VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
Privacy & Social media – Job Vos 13 februari 2013
Samenwerken aan Onderwijs en ICT Frank vd Oetelaar dinsdag 12 april 2005.
iECK programma, Distributie en Toegang
Digitale leermiddelen in het mbo
Architectuurprincipes en EduStandaard Over de rol van de Architectuurraad en hoe we de principes kunnen laten werken voor het onderwijs.
Implementatie ECK: Distributie en Toegang VO ECK Klantdag, 14 mei 2013 Willem-Jan van Elk, Tony Heemskerk.
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Testimplementatie en gebruiksscenario’s
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Onderwijsvraagstuk Kennisnet
Klantendag Voorzieningen 12 april Klantendag 12 april 2012 Triple A status van het Nederlands onderwijs.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Digitaal aanmelden en verder
De belofte van Learning Analytics…… Olaf de Groot.
Digitaal aanmelden, in- en uitschrijven. Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo.
Directe Toegang tot Digitale Leermiddelen gebruikersdag 21 juni 2012 Tony Heemskerk.
Wensen en aanbevelingen iECK IAA
De toekomst van het vmbo
ECK 2.0 Referentie architectuur v 035
Agenda Inleiding Vervolg: Drie sporen aanpak
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Verkenning rollen en taken EduStandaard tbv:
Digitaal mei 2014.
Welkom Het eID Stelsel maakt het mogelijk om online te zaken doen met de overheid en het bedrijfs-leven, met één of meer inlogmiddelen. Marije Jurriëns,
ECK Distributie & Toegang Start ontwerpproces nummervoorziening
`Programma Netwerk Informatiemanagers 9 oktober 2014
Project “Ontwerpfase Centrale Nummervoorziening”
Beleidsinformatie Jeugd
Alfons ten Brummelhuis
Jaarplan Edustandaard 2015 Architectuurraad 15 januari 2015 Bureau Edustandaard / Henk Nijstad – Ariane Goossens.
Knooppunt e-boekplatform / tabletoplossing status 28/08/2012 Expertgroep e-publishing.
Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning Denktank 12 februari 2014.
OSO op Edukoppeling Uitgangspunten proefopstelling, ervaringen OSO’15.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Project ELLES samen naar een Blended Learning Lab
Online leren in de mbo praktijk Leo Bakker - Kennisnet.
Mathijs Tieleman. Ilias binnen Bouw- en Infra opleidingen (ROC’s­)
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Registratie ECK standaard Distributie & toegang 2.0 Architectuurraad 14 april 2016.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
Op weg naar een IAA-stelsel Onderwijs Vanuit welke visie vertrekken we? Architectuurraad Edustandaard 14 april 2016.
Toekomst gegevensuitwisseling in de Sector Werk & Inkomen Bijeenkomst Manifestgroep 4 februari 2015.
Bevindingen Proefopstelling OSO op EK Overstap Service Onderwijs op Edukoppeling One small step for (a) man…
Diverse Sprekers ZAAM’s doelen zijn leidend voor gewenste ICT ondersteuning en benodigde infrastructuur DOEL PYRAMIDE ZAAM Doel (Missie) Als schoolorganisatie.
Programmateam implementatie ECK
Programmateam implementatie ECK
Gewenste ECK configuratie MBO
Spelregels Digitale stad
Implementatie ECK Jorrit Janszen
Inkoopcoöperatie.
BDL Implementatie keten wijzigingen 2017
GEU – PO - ENTREE Edu-K H-P Köhler, domeinmanager.
ECK bij Noordhoff Uitgevers
Even bijpraten…. Jan Bartling (saMBO-ICT) en Leo Bakker (Kennisnet)
Programma Bruggen Bouwen
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Transcript van de presentatie:

Onderwijs zonder leermiddelen? iECK & LiMBO, regie op de keten en de leermiddelen H-P Köhler, Kennisnet Willem-Jan van Elk, Kennisnet

Wat willen we oplossen? De school weer achter het stuur!!! Praktisch Gedoe met vouchers Verschillen in logistieke werkwijze, Geen inzicht in de looptijd van licenties Strategisch Transparantie in de keten Gedwongen winkelnering, keuze vrijheid

Hoe lossen we het op? En wat levert het op?

Implementatie advies scholen Publiek Privaat Stuurgroep iECK Programmagroep MBO Operationeel overleg Implementatie advies scholen

Op basis van Open Standaarden creëren we flexibiliteit. Simpel maken!!! Open standaarden creëren fexibiliteit

Maar met veel keuze vrijheid Order Service One stop shop Order Service Leverancier X License Service Folio shop Order Service Content App … shop Order Service Order Service Leverancier Y License Service Content location service ELO Content App Order Service Content location service Share point Leverancier Z License Service Content App Content location service Extern

En lasten verlichting Scholen die de ECK methodiek implementeren ervaren: Administratieve lastenverlichting, soms wel 1fte Geen voorfinanciering meer, dalende bedrijfsrisico's Meer onderwijs tijd, leermiddelen zijn direct beschikbaar

Volgens een afgesproken roadmap Domein Data/ Service/voorziening 2013-2014 2014-2015 2015-2016 Single Sign On Kennisnet federatie (KNF)  & SURF Conext De KNF levert de unieke leerling ID van de deelnemende scholen volgens het ARP contract (attribute release policy) Ontwikkelingen uit het SION programma en het landelijke eID stelsel worden verkent met behulp van pilots. ECK is een belangrijke casus. KNF en SURF conext groeien door naar een landelijk stelsel (eID) waar leerlingen uniek en persistent identificeerbaar zijn Identificeren keten elementen Leerling Leermiddel Instelling Docent Deelnemende stakeholders maken gebruik van de unieke ll ID Deelnemende stakeholders maken gebruik van de unieke ll ID. Tevens verkent het programma de mogelijkheid om een sectoraal uniek leerling nummer uit te geven en doet onderzoek naar het gevalideerd identificeren van de rol docent. Resultaten uit het SION programma worden gebruikt om de leerling en instelling goed te kunnen identificeren. Tevens wordt de verkenning tav het valideren van de rol docent omgezet in implementaties Distribueren leermiddelen Order Service Distribution Service Content location Service De LiMBO variant is geïmplementeerd bij de deelnemende stakeholders. Consolideren van de LiMBO variant. Volledige stap van de gehele keten naar de ECK v2.0 Distributie en Toegang Inzicht in licenties License Service De service wordt getest en doorontwikkeld Deelnemende stakeholders implementeren de service. Leerling profiel gegevens Profile Service en UWLR: Voornaam, Instelling, Groep Geen activiteiten *   De Profile service wordt getest en doorontwikkeld. Regels tav van het gebruik van de UWLR standaard worden verkent. Het juridisch kader is leidend bij het beschrijven van de gewenste oplossing. Er is een gestandaardiseerde werkwijze en deze voldoet aan de Europese Privacy Verordening (EPV) Leerresultaten UWLR Deelnemende stakeholders implementeren de standaard UWLR (veel partijen hebben dit al gerealiseerd in de andere sectoren) Selecteren van leermiddelen Product list Service Order list service De Product List service en de Order list service worden getest en doorontwikkeld Deelnemende stakeholders implementeren de services

Onafhankelijk advies voor onderwijs en markt Advies bij de visie en besluitvorming Advies bij het opstellen en uitvoeren van het project Handige formats tbv communicatie en planvorming Ondersteuning bij belangrijke mijlpalen Ondersteuning evaluatie

Wat is de stand van zaken? Wie doen er nu mee?

School Status Bestellen via: Horizon college operationeel LWG Kop van NH ROC ter AA Nova college Da Vinci Dekkers Arcus college in ontwikkeling van Dijk Aventus Gilde opleidingen Centraal Boekenhuis ROC Twente Friesland college van DIjk Noorderpoort college in ontwikkeling (feb) Rijn IJssel ROC Leiden in ontwikkeling? LWG? Scalda LWG en of van Dijk ROC Nijmegen In ontwikkeling Albeda college Meerjarig projectplan LWG en van Dijk Deltion Eigen omgeving en van Dijk Leeuwenborgh opleidingen In gesprek Media college Nordwin college ROC Rivor Cibap Centraal boekenhuis

Leverancier Type Status Malmberg Uitgever operationeel Thieme Meulenhoff Deviant Edu-Actief SPL Branche leermiddelen/Uitgever Lisette Werter Groep Tussenhandel Dekkers Threeships N@tschool ELO Van Dijk & Centraal Boekenhuis in ontwikkeling It’s Learning EduArte LAS Fronter Pearson Magister Noordhoff Aries Brinkman Intraquest in gesprek Kenteq & Fundeon Visavi EduCatief Ontwikkelcentrum De Vries taaltrainingen Kettenis

Hoe kunt u gebruik maken van de resultaten?

Ontwikkel uw visie op leermiddelenbeleid Onafhankelijk selectie proces (boekenlijst) Wie besteld, betaald en levert de leermiddelen? Folio / Digitaal / Eigen materiaal Bulk leveringen besteld en betaald door de school one stop shop Direct bestellen, zonder tussenhandel Hoe en waar stel ik het materiaal beschikbaar?

Kom in gesprek met het iECK programma

Regie op Leermiddelen CvI conferentie, 1931 Congrescentrum Brabanthallen (’s-Hertogenbosch), 3 april 2014 Willem-Jan van Elk

LiMBO: het ‘visiespoor’ technologie- en marktscan toekomsten geschetst  scholen inspireren juridische verkenning juridische aspecten leermiddelen kostenonderzoek omvang markt verplichte leermaterialen Programma van Eisen eisen gerelateerd aan de processen eisen aan de ICT-ondersteuning eisen aan de instellingen

LiMBO: ‘strategie’ helder maken wat je wilt  vraagsturing zorgen voor goede marktcondities  ketensturing: afspr./standaarden, pilots, implementaties afwachten  niet verder ingrijpen in de markt zo nodig aanjagen/prikkelen  stimuleren door proefproject

haasje over

ontwikkelingen in het MBO focus op vakmanschap centrale examens Nederlands & rekenen herziening kwalificatiestructuur  herontwerp opleidingen onderwijsprogrammering personaliseren en studievoortgang …

inventarisatie wat zijn jullie wensen rond leermaterialen? … en waar komen die vandaan? … en wat zou het MBO zelf moeten doen?

sectorale visie bevorderen gezonde marktwerking gezamenlijke sturing aanbod richt zich naar de vraag  innovatie geen toetredingsdrempels of lock-ins  keuze erkennen rol sectorraden en marktpartijen! gezamenlijke sturing articuleren vraag op sectorniveau realiseren condities in de keten (als sector) NIET zelf maken, tenzij… aanvullend op autonome rol scholen mogelijk maken wat scholen/docenten willen sector stuurt op wat school niet alléén kan

faciliteren van maatwerk wat is het niet? staatscurriculum … los aanbieden hoofdstukken