e-Counting Introductie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Relaties Contractmanager (Presentatie Peter Streefkerk)
Advertisements

Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling Doelstelling 2 VLAANDEREN Regionaal Concurrentievermogen en Werkgelegenheid Uw project in uitvoering.
Goedkeuring inkoopfacturen
- Administratie - Analyse - Actie -
De onderneming als boekhoudkundige entiteit
Budgettering voor KMO’s: Agenda
1 Hendrix Budgetbegeleiding & Thuisadministratie.
Lucas, uw partner bij uitstek
Presentatie Adobe Interactive Forms voor J-formulieren SA en SK.
10 tips voor een gouden start Groeitips
Beleids- en Beheerscyclus
Stargon Kresoft Systems 2012.
De inkoopoplossing voor kleine en middelgrote incidentele behoeftes
Aanvraagformulier slachterijen zonder permanent toezicht
Welkom bij de presentatie van Onlinezeilen.nl. - Gratis online boekingssoftware - Automatisering voor zelfstandige schippers - Onafhankelijke platform.
IAS 31 Financiële verslaggeving van investeringen in joint ventures
Hoe uw TurboCASH moet gebruiken. :voor verkoop gerichte bedrijven.
Internet boekhouden in de praktijk Kennismaken met Noordzij Online.
Anemoon project Overleg met kredietbeheerders 6 januari 2000.
Gemeente Noordwijk CiVision Middelen
Een korte introductie…. Wanneer u zich op onze business to business website registreert, ontvangen we hiervan direct een melding.
  Beginpagina Introductiescherm met informatie over de gebruiker, de organisatie- onderdelen waar de gebruiker lid van is en de openstaande acties. Menustructuur.
Een gratis website voor uw appartement - waarom?
Mamut Kassa K.D.C Swakhoven
Sumatra gaat verder >> waar Exact ophoudt
Grootboek / General Ledger Toelichting bij de financieel administratieve verwerking van in- en verkoop mutaties in het “General Ledgar” van Navision.
Bestedende beheerder Een eerste stap naar budgethouderschap.
OCMW decreet bekeken vanuit het oog van de ontvanger De verantwoordelijkheid van de ontvanger bij de uitgaven T.U.R.B.O
Anemoon project Vernieuwing administratieve informatieverwerking K.U.Leuven Academische Raad 8 februari 1999.
Beleids- en Beheerscyclus
Interne organisatie Functies en processen
E-Raden als extranet Leuven, 24 oktober 2005 Freddy Deprez, Algemeen directeur Jan Vangrinsven, projectleider.
Presentatie 20/20 vision Elektronische factuurverwerking.
Mamut SERVICE SUITE.
Mamut Kassa K.D.C Swakhoven
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
Inhoud Train the Trainer ERP Werking Navision. Inhoud Train the Trainer ERP Werking Navision.
Een papierloos proces “verwerken aankoopfactuur” in OraFin
Nike Supply Chain Management
Visum en overheidsopdrachten
E-invoicing – Juridische spelregels Korneel Decroix/Wouter Claes Advocaten Algemene titel/welkomslide.
Subsidie individueel vervoer:
Bosch Rexroth AG. Variant van R/3 ‘Customised’ Implementatie 2001 als pilot voor de ganse groep. Remote installatie via Duitsland Implementatie en Complexiteit.
Implema ntation of UN Resolutio n 1373 Financiële sancties FOD Financiën – Thesaurie 21 April april 2015 FOD Financiën - Thesaurie.
Financiering en inkoop
Boekhouden Groep 2 GJ de Boer Mei k3c
H9 Sturen. Bewaking scope Door scope verandering is er kans dat er meer geleverd wordt dan afgesproken Meer leveren betekent meer kosten Meer leveren.
de boekhoudkundige verwerking van een economische cyclus:
Programma Algemene introductie SAP Navigeren in SAP Stamgegevens FI/CO
Kapitaalsubsidies Hendrik Claessens
Inter Access BV SAP release 46 projecten / rapportages.
Van harte welkom!. Financiële administratie 22 januari 2015 Leon te Brake.
Administratie ‘Wat is administratie?’. Wat is administratie? “Administreren is vastleggen, op papier of elektronisch, wat er in jouw onderneming gebeurd.
1 SCIFO – DEMO SRM 13 maart Inhoudstafel 1. Inleiding 2. Bestelprocedure 3. Facturen goedkeuren of afkeuren 4. Vervangers in SCIFO 5. Vragen?
DS WebUren presentatie. DS WebUren Sumatra DS WebUren is een Webbased urenregistratie oplossing, waarmee (externe) medewerkers op een snelle en gebruiksvriendelijke.
DS WebShop presentatie. DS WebShop beheer stamgegevens, artikelen en prijzen vanuit Exact beheer stamgegevens, artikelen en prijzen vanuit Exact real-time.
DIGITALE BESTEMMINGSPLANNEN GEMEENTE EINDHOVEN. INTRODUCTIE - Wie zijn wij - Doel / Inhoud presentatie - Stand van zaken gemeente Eindhoven.
WAT WORDT ER OP KORTE TERMIJN VAN JULLIE VERWACHT EN WAT MOGEN JULLIE VAN ONS VERWACHTEN?
BBC januari Planning: inleiding Interne controle: budgetgroepen inbouwen in Mercurius BBC Suite Budgetopvolging: instrumenten ter beschikking.
Inhoud Wat is ERP? MS Dynamics NAV ERP staat voor Enterprise Resource Planning, software die alle processen in een bedrijf integreert. Met 1 pakket,
Financieel Plan deel.
Bedrijfs-administratie les 4: H
Algemene Ledenvergadering
Grootboek / General Ledger
Inhoud Train the Trainer Wat is ERP? MS Dynamics NAV.
Beste havo 4..
DUURZAME INZETBAARHEID Voorlichtingsbijeenkomst ESF subsidie
Agenda Methode 1: aanpassen huidige BTW-code Wijziging BTW tarief
Transcript van de presentatie:

e-Counting Introductie SAP ERP Gonda Cock Serge Claerbout

Overzicht Algemeen overzicht van SAP Hoe verloopt het aankoopproces Hoe verlopen de financiële verrichtingen (kasboek + VGrekeningen) Hoe verlopen de reismelding en onkostennota’s Hoe verloopt het verkoopproces

SAP - e-Counting project Economische boekhouding Analytische boekhouding Verkoop TR Treasury SD Sales & Distribution FI Financial Accounting Aankoop IM Investm Budget- beheer MM Materials Mgmt. CO Controlling FM Funds mgt PP Production Planning AM Fixed Assets Mgmt. SAP R/3 Vaste activa QM Quality Manage-ment PS Project System Projecten PM Plant Main-tenance WF Workflow HR Human Resources IS Industry Solutions Workflow

SAP, een geïntegreerd systeem Aankoop Verkoop Bedrijfseconomische boekhouding Analytische Boekhouding (inclusief Projecten) Begrotingsopmaak Budgetbeheer Beschikbaar- heidscontrole

Aankoop proces Offerte proces Bestelbon Goedk. proces Goederen Niet in SAP Decentrale activiteiten vakgroepen en diensten Offerte proces Bestelbon Goedk. proces Goederen ontvangst Logistieke factuur controle Goedkeuring v.e. afwijking Budgethouder OF Proxy Budgethouder OF Proxy Medewerker Medewerker Medewerker Voorlopig Budgetverbruik Definitief Budgetverbruik Definitief Budgetverbruik Wordt eventueel gewijzigd

Aankoop proces Maximaal (nagenoeg altijd) gebruik van bestelbon omwille van : - goedkeuringsprocedure - automatische beschikbaarheidscontrole - volledige informatieverstrekking via logistieke rapporteringen Slechts zeer uitzonderlijk facturen zonder bestelbon; andere diverse vorderingen blijven wel mogelijk (onkostennota’s,..) Automatische betaling via SAP, slechts uitzonderlijk nog cash of cheque.

Verkoop proces Verkoop- Levering Facturatie Factuur Gestruct. order Op order niv Of op levering Factuur Gestruct. Mededeling Medewerker Medewerker Budgethouder OF Proxy

Verkoopproces Standaardproces : altijd starten met Verkooporder manueel aangemaakt of met gegevens uit extern systeem, gelinkt via standaard interface Factuur wordt automatisch gegenereerd uit ingebrachte gegevens, eventueel ordergerelateerd of leveringsgerelateerd Gebruik van gestructureerde mededeling voor automatisatie afpunting van inkomende betalingen

Proces onkostennota’s Stamgegevens personeelslid Ieder personeelslid werd aangemaakt in SAP vanuit LDAP met 1 bankrekening nummer per personeelslid Reisaanvraag Zonder nood aan goedkeuring, enkel nood aan afkeuring, versturing wordt wel bijgehouden tbv personeelszaken Invoeren onkostennota In principe regelmatig bij te houden in chronologische volgorde door ieder personeelslid Goedkeuring Budgethouder Hier is er nood aan goedkeuring of afkeuring door de desbetreffende budgethouders Weekstaat + bewijzen naar DFIN sturen Controle + boeking door DFIN Betaling

Principe van verantwoording De creatie van verkooporder gebeurt met automatische overname van de gecumuleerde kosten op een project. Via een lijst van de line items kan men per kostensoort rapporteren, en dit rapport vermeldt het financieel documentnummer dat via de Scanning software zal kunnen opgevraagd worden. De bedoeling is dat deze file van bij de verschillende vakgroepen, doorgestuurd wordt naar financiën en dat daar overnight een CD gebrand wordt om af te geven aan de financier, in acrobat reader formaat.

Proces Financiele verrichtingen Voorschot aanvragen (decentraal) Medewerker beheert zelf gelden op VG rekening, onafhankelijk van Project of Kas Storting op vakgroeprekening DFIN stort de aangevraagde sommen op de VG rekening Afhaling geld van rek. vakgroep Medewerker beheert zelf gelden op VG rekening, onafhankelijk van Project of Kas Registreren geldbewegingen kas Medewerker beheert zelf gelden op VG rekening, en vermeldt bij de uitgave het Project of de Kostenplaats , de BUDGETHOUDER dient de kasuitgaven goed te keuren (manueel) Verantwoorden uitgaven - DFIN Controle en boeking door DFIN

Integratie SAP : Samenvoeging van de processen Offerte proces Bestelbon Goedk. proces Goed. ontvangst Factuur MM Bank File FactuurSD Levering Verkoop Order Bedrijfseconomische boekhouding Begrotingsopmaak Onkosten nota’s Crediteurenbeheer AP Debiteurenbeheer AR Versie n Budget Financiële verrichtingen Factuur GL Beschikbaar heidscontrole Budgetverhogende inkomst Analytische Boekhouding (inclusief Projecten) Document CO Budgetbeheer Voorlopige Vastlegging FM Vastlegging FM Reëel Verbruik FM Budget FM

Belangrijkste taken medewerker Medewerker krijgt Algemene Rol Deze rol kan volgende zaken : Aanmaken en wijzigen leveranciers Aanmaken en wijzigen Klanten Aanmaken en wijzigen Onkostennota’s Voorlopig boeken van facturen tov Bestelbonnen Aanmaken en wijzigen artikels

Belangrijkste taken Budgethouder Budgethouder krijgt rol algemeen en rol budgethouder De rol budgethouder kan volgende zaken extra Goedkeuren / Afkeuren van de bestelbon Goedkeuren / Afkeuren van de afwijkingen op facturen Goedkeuren / Afkeuren van een onkostennota (of een deel ervan ) Rapportering van Budgetten, op eigen kostenplaatsen en projecten

Wat is nu een PROXY Proxy krijgt in totaliteit de autorisatie van de budgethouder Dit betekent duidelijk alle mogelijkheden voor alle budgetplaatsen van de budgethouder. Men kan meerdere proxy’s toekennen per Budgethouder, die allen aan alle budgetplaatsen kunnen. Hoe duiden we nu een proxy aan ? Via een document dat toegestuurd wordt aan DFIN DFIN brengt de proxy’s in in SAP Belangrijk : beter proxy toekennen dan wachtwoord doorgeven

Wat is het gevolg van een PROXY-toekenning Zowel budgethouder als proxy krijgen een “aanvraag tot goedkeuring” in hun inbox. De SAP inbox is geen gewone mailbox, maar een dynamische “takenlijst” Wie als eerste de taak uitvoert, neemt daardoor de taak weg uit de takenlijst van de anderen Wie dus verschillende proxy’s aanduidt, zal moeten gedetailleerde afspraken maken Belangrijke punten die moeten onthouden worden : Oude SAP Workflow berichten die nog dienen verwerkt te worden door de BH komen niet automatisch over naar de nieuwe Proxy Indien proxy stopt met Proxy te zijn, blijven zijn nog niet verwerkte items wel in zijn SAP mailbox staan.

Doelstellingen van e-Counting Opbouw van klant gericht management accounting systeem Vereenvoudigde - straight forward - administratie On-line toegankelijke informatie Transparantie en auditability Thesauriebeleid

Hoe deze doelstellingen realiseren ?

Realisatie ? Implementatie van de STER principes Gebruik makend van Best practices Financiele opvolging via uniform rekeningen plan Opvolging van de investeringen Opvolging van niet alleen kosten maar ook opbrengsten naar hun aard Gebruik maken van de nieuwste technieken voor rubricering van de kosten en opbrengsten ( rubricering) Opvolging van alle inkomsten en uitgaven volgens de opgemaakte budgetten Alleen kan er niemand iets, hier is dus gekozen voor de realisatie in TEAM, Samen kunnen we veel meer

Huidige vertrouwde termen Kostendrager S I X F G P Afdeling ( Staat, Investeringskred, Soc voorz Onderzoeksfondsen en patrimonium ...) Kostensoorten Kredieten – projecten Kassen Congressen Giften

Overgang van FIDI naar SAP Kassen Congressen Kredieten Giften Projecten X 0 0 0 0 0 0 0 Project definitie WBS element Aan een project wordt een Fonds gehangen

Analytische boekhouding : Rubricerings elementen Begrotingsopmaak Kosten plaatsen Interne orders ProjectenWBS Krijgen ieder een Budgetplaats voor opvolging van de fondsen Versie n Versie 1 Budget Versie 0 Beschikbaar- heidscontrole

Demo van de DFIN Website Demo van alle traininggegevens Demo van alle eindgebruikersdocumentatie Demo van alle omzettingscodes ......

Dimensies Indien een factuur voor een gewone kostenplaats wordt geboekt dan wordt die als volgt verwerkt : De factuur wordt geboekt tov een leverancier (schuld) (FI) De kost wordt geboekt op een grootboekrekening (FI) De grootboekrekening duidt aan wat de kost inhoudt (aard van de kost) En er wordt een rubricering meegegeven, Kostenplaats, intern order, WBS nummer. (CO) Dit duidt de bestemming van de kost aan, dus voor wie de kost gebeurde. Er wordt ook automatisch of manueel een Fonds toegekend, waardoor budgetopvolging mogelijk is (FM), hier wordt aangeduid “met welk geld” er betaald wordt. Conclusie : er zijn 3 dimensies waar we de inkomsten en uitgaven volgen in het nieuwe SAP systeem.

Demo Algemene rol Creatie van een reisaanvraag door medewerker Creatie van een bestelbon door medewerker Creatie van een onkostennota door medewerker Goederen ontvangst door medewerker op Bestelbon Factuurontvangst zonder afwijking door medewerker Factuurontvangst met afwijking door medewerker

Demo Budgethouders rol Beantwoorden van reismelding Vrijgeven van onkosten nota’s Vrijgeven van Bestelbon Vrijgeven van Afwijkende factuur Genereren verkoopfactuur Rapportering ..

EINDE Herhaling - Vragen