Presentatie onderzoeksresultaten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
Duurzaamheid en kosten
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Passie - Verrijzenis Arcabas
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Afrika: Topo nakijken en leren.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Ben Bruidegom 1 Sequentiële schakelingen Toestand uitgang bepaald door:  ingangen;  vorige toestand uitgang.
Brussel nader onderzocht
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
Enquête.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
FHI branches Trendonderzoek & Recessie-enquête.
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 7 De 2 ♦ /2 ♥ /2 ♠ en de 2 ♣ -opening 1Contract 2, hst 7.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
ZijActief Koningslust
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Transcript van de presentatie:

Presentatie onderzoeksresultaten Oostende@internet Presentatie onderzoeksresultaten Bram Van Renterghem Greetje Desnerck Hogeschool West-Vlaanderen

Structuur presentatie 0. Vraagstelling en verloop onderzoek Respondentengroep Effecten Exploratie (nieuwe) behoeftes Conclusies en aanbevelingen

0. Vraagstelling Tweeledig: Wat waren de effecten van het volgen van Oostende@internet bij ex-cursisten? Wat zijn de nieuwe behoeftes van deze ex-cursisten?

0. Verloop onderzoek Kwantitatief onderzoek Geen steekproef 4438 enquêtes verzonden 1830 enquêtes ontvangen (41% respons) Non-respons vanwege Niet ontvangen Wel ontvangen, geen deelname 1732 enquêtes verwerkt (39% respons)

1. Respondentengroep 53,1% mannen en 46,9% vrouwen Opleiding Leeftijd 11,8% lager onderwijs 25,2% lager secundair onderwijs 38,3% hoger secundair onderwijs 24,7% hoger onderwijs Leeftijd Gemiddeld 61 jaar 81,5% is ouder dan 60

2. Effecten PC-bezit PC-gebruik Psychosociale effecten Algemeen Internet Tijdsduur Psychosociale effecten

2.1 PC-bezit voor volgen O@I Aantal Percentage met onbekende waarden Percentage zonder onbekende waarden Cumulatief percentage Geldige waarden Ja 1030 59,5 59,6 Neen 698 40,3 40,4 100,0 Totaal 1728 99,8 Onbekende waarden 4 ,2 1732

2.1 PC-aankoop na volgen O@I Aantal Percentage met onbekende waarden Percentage zonder onbekende waarden Cumulatief percentage Geldige waarden Ja 554 32,0 37,4 Neen 926 53,5 62,6 100,0 Totaal 1480 85,5 Onbekende waarden 252 14,5 1732

2.1 PC-bezit 1030 respondenten hadden reeds computer Na O@I komen daar 414 mensen bij (24% van alle respondenten) Voor O@I had 60% een computer Na O@I heeft 83,4% een computer

2.1 PC-bezit impact O@I Aantal Percentage met onbekende waarden Percentage zonder onbekende waarden Cumulatief percentage Geldige waarden Ja, directe aanleiding 261 47,1 49,7 Ja, één van de redenen 116 20,9 22,1 71,8 Neen 148 26,7 28,2 100,0 Totaal 525 94,8 Onbekende waarden 29 5,2 554

2.1 PC-bezit: toebehoren

2.2 PC-gebruik 1.2.1 Gebruik computertoepassingen 1.2.2 Gebruik internettoepassingen 1.2.3 Totale tijdsduur

2.2.1 Computertoepassingen   Voor O@I Na O@I Computertoepassing Aantal % Word 665 38 1050 61 Excel 256 15 490 28 PowerPoint 66 4 286 17 Outlook 317 18 727 42 Verkenner 331 19 758 44 Games 309 703 41 Digitale fotografie 122 7 476 27 Tekenprogramma's 50 3 170 10 Internet (excl. e-mail) 439 25 1182 68 E-mail 471 1283 74

2.2.1 Computertoepassingen Aantal gebruikte toepassingen voor O@I Aantal gebruikte toepassingen na O@I N 1732 Gemiddelde 1,7823 4,1403 Mediaan 1,0000 4,0000 Modus ,00 5,00

2.2.1 Computertoepassingen Opleidingsklasse Aantal gebruikte toepassingen voor O@I Aantal gebruikte toepassingen na O@I Geen + lager N 197 Gemiddelde 1,5127 3,8629 Mediaan ,0000 4,0000 Standaardafwijking 2,08887 2,73050 Lager secundair 421 1,7102 4,0974 2,29422 2,95402 Hoger secundair 639 1,8232 4,2441 1,0000 2,19254 2,66873 Hoger onderwijs 412 2,0170 4,3010 2,24144 2,44784

2.2.1 Computertoepassingen: impact O@I Aantal Percentage met onbekende waarden Percentage zonder onbekende waarden Cumulatief percentage Geldige waarden Ja 954 55,1 60,6 Deels 93 5,4 5,9 66,6 Neen 526 30,4 33,4 100,0 Totaal 1573 90,8 Onbekende waarden 159 9,2 1732

2.2.1 Computertoepassingen: frequentie

2.2.1 Computertoepassingen: frequentie

2.2.1 Computertoepassingen: frequentie

2.2.1 Computertoepassingen: frequentie

2.2.1 Computertoepassingen Daarnaast toepassingen die bijna nooit gebruikt worden Tekenprogramma’s Powerpoint Digitale fotografie Excel

2.2.2 Internettoepassingen Voor Oostende@internet Aantal % Na Oostende@internet Aantal % E-mail 494 28,5 1297 74,9 Opzoeken van informatie 473 27,3 1372 79,2 Chatten met bekenden 85 4,9 380 21,9 Chatten met onbekenden 10 0,6 78 4,5 Aankopen via internet 35 2,0 305 17,6 Internetbankieren 161 9,3 634 36,6 Gebruik van E-loket 33 1,9 382 22,1 Radio beluisteren 40 2,3 259 15,0 Downloaden films/muziek 201 11,6 Online gaming 27 1,6 152 8,8 Online studeren 9 0,5 88 5,1 Contact zoeken 12 0,7 53 3,1 Surfen zonder specifiek doel 117 6,8 587 33,9 Andere 71 4,1

2.3 Tijdsduur: algemeen N Geldige waarden 1582 Onbekende waarden 150 Gemiddelde 7:15 Mediaan 4:00 Modus 0:00 Standaardafwijking 8:37

2.3 Tijdsduur: internet Voor Oostende@internet (%) Net na Oostende@internet (%) Op het ogenblik van de bevraging (%) Geldige waarden Niet 60,5 20,0 18,4 Minder dan een half uur 21,7 27,2 25,4 Een half uur tot een uur 9,7 24,7 23,2 1 tot 2 uur 5,3 18,8 20,3 2 tot 3 uur 1,6 5,6 7,3 3 tot 4 uur 0,5 2,1 3,2 Meer dan 4 uur 0,7 1,7 2,2 Totaal 100,0

2.4 Psychosociale effecten 2.4.1 Effect van het volgen van de cursus op welbevinden 2.4.2 Positieve en negatieve effecten op diverse levensdomeinen

2.4.1 Effect van het volgen van de cursus op welbevinden Gevolgen N % t.o.v. de totale populatie % van de respondenten die ten minste 1 iets hebben aangekruist Geen computeranalfabeet 1116 64,4 78,5 Meer zelfvertrouwen 498 28,8 35,0 Meer onafhankelijkheid 486 28,1 34,2 Maken van vrienden 358 20,7 25,2 Beter sociaal contact 286 16,5 20,1 Andere 89 5,1 6,3 Verhoogd veiligheidsgevoel 46 2,7 3,2 Betere sfeer in de wijk 34 2,0 2,4

2.4.2 Positieve en negatieve effecten op diverse levensdomeinen % t.o.v. totale populatie % t.o.v. subpopulatie die ten minste 1 effect heeft aangekruist Tijdswinst door sneller info te vinden 894 51,6 68,8 Meer contact met vrienden/familie 726 41,9 55,9 Tijdswinst door online betaling 455 26,3 35,0 Meer contact met (klein)kinderen 426 24,6 32,8 Contact gemaakt door het werken met PC 366 21,1 28,2 Tijdswinst: op werk sneller taken uitvoeren 173 10,0 13,3 Tijdswinst: admin. zaken online invullen 116 6,7 8,9 Tijdswinst: door online aankopen 71 4,1 5,5 Troef bij sollicitatie 59 3,4 4,5 Meer onder de mensen komen 51 2,9 3,9 Werk vinden 4 0,2 0,3

3. Exploratie (nieuwe) behoeftes Vormelijk (adhv Oostende@internet) Prioriteiten Suggesties Inhoudelijk Welke cursussen Waarom (niet)?

3.1 Vormelijk: locatie

3.1 Vormelijk: kostprijs

3.1 Vormelijk: groepsgrootte

3.1 Vormelijk: gratis surfen

3.1 Vormelijk: materiële begeleiding

3.1 Vormelijk: persoonlijke begeleid.

3.1 Vormelijk: tijdstip

3.1 Vormelijk: duur van de cursus

3.1 Vormelijk: belang validatie

3.1 Suggesties Items Aantal % Meer info gebruiksklaar maken gekochte PC 535 30,9 Het beginniveau in de groepjes meer gelijk 454 26,2 Meer tips voor de aankoop van een computer 432 24,9 Spreiden over meer weken, minder per week 195 11,3 Andere 144 8,3 Meer sessies per week 124 7,2 Andere locaties 36 2,1

3.2 Inhoudelijk Cursusinteresse Redenen niet-deelname

3.2 Inhoudelijk: cursusinteresse Cursus reeds gevolgd/ aan het volgen Wil deze cursus nog volgen absolute verhouding Wil deze cursus nog volgen relatieve verhouding N % Word 237 13,7 331 19,1 30,7 Powerpoint 50 2,9 343 19,8 31,8 Excel 112 6,5 Digitale fotografie 586 33,8 54,3 Computerbeveiliging 19 1,1 370 21,4 34,3 Programmeren 12 0,7 221 12,7 20,5 Webdesign 8 0,5 228 13,1 21,1 Tekenprogramma’s 180 10,4 16,7 Internetbankieren 98 5,7 268 15,5 24,8 Vervolgcursus Oostende@internet - 724 41,8 67,1 Chatten 23 1,3 132 7,6 12,2 Outlook 61 3,5 202 11,7 18,7 Publisher 40 2,3 146 8,4 13,5

3.2 Redenen niet-deelname [1] Opmerking: het percentage werd berekend t.o.v. 1070 respondenten en niet t.o.v. de totale onderzoeksgroep van 1732 daar deze vraag enkel bedoeld is voor zij die nog geen cursus gevolgd hebben én ten minste één van de bovenstaande opties hebben aangekruist. 3.2 Redenen niet-deelname Reden N % t.o.v. subpopulatie die ten minste 1 item heeft aangekruist Niet op de hoogte v/d mogelijkheid 425 39,7 Te hoge kostprijs 237 22,1 Geen interesse 173 16,2 Te hoog startniveau 99 9,3 Geen nut 80 7,5 Te hoog tempo 76 7,1 Te grote afstand 56 5,2 Wachtlijsten 29 2,7 Te laag startniveau 8 0,7 Te laag tempo 3 0,3 Andere 255 23,8

4. Besluiten en aanbevelingen Oostende@internet voor iedereen Substantieel effect op Computerbezit Computergebruik Internetgebruik Psychosociale effecten Effect op diverse levensdomeinen

4. Besluiten en aanbevelingen Cursus inhoudelijk en organisatorisch zeer positief geëvalueerd Er is vraag naar: Vervolgcursus Digitale fotografie Computerbeveiliging Excel PowerPoint