Wie zal er voor de kinderen zorgen? Staten-Generaal Opvang en vrije tijd van schoolkinderen Bruno Vanobbergen Kinderrechtencommissaris.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opvoeden in de stad en in een dorp
Advertisements

ADVIES VOOR DE JEUGDHULP BRECHT VERHEGGE 1BAO A1.
Sport en WMO: Kwetsbare groepen
Project Jong in De Friese Meren Jongerenparticipatieproject in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen 2013 Presentatie 28 augustus 2013 Het PAC, Lemmer.
Iedereen gelijke kansen op school
The External Control of Organisations A Resource Dependence Perspective (Pfeffer & Salancik) Verthé Tom 2de Ba Politieke Wetenschappen - VUB Sociologie.
VZW ARKTOS Vier provinciale vormingscentra
Veranderingen in de zorg
Hoe richt je de openbare ruimte zó in dat kinderen er echt gezond opgroeien? Jaap Verkroost, wethouder gemeente Maarssen 15 maart 2007.
1 Reactie op “Stedelijke en plattelandsarmoede: Eindrapport POCICO” Dr. Carmen Mathijssen.
Tijd voor actie? Aanbevelingen voor meer toegankelijke diensten en kansen voor kinderen in Europa Françoise Pissart Directeur Koning Boudewijnstichting.
UNESCO Marieke Brugman 23 november UNESCO ? United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?
Kansarmoede.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Aandachtspunten vanuit een categoriale voorziening
Kunstmatige Intelligentie
COLLOQUIUM BUITENSPELEN 13 FEBRUARI 2009 VLAAMS PARLEMENT.
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Ouder worden: een lange en schitterende toekomst
Wat kunnen we verwachten van OP-IC? Wouter Vandenhole – 29 maart 2013.
OGGZ (ongevraagde geestelijke gezondheidszorg)
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
Annelies Waeyaert 1BaSWA
Beeld vd jeugd: Jeugd heeft geen normen en waarden
Jij hebt ook wat te vertellen!
Jezelf kort voorstellen.
Oversteken van een T-kruispunt Doelen : - bespreken van eventuele alternatieven - belang en functie interpreteren en toepassen - steeds ‘recht’ oversteken.
Visie op Duurzaamheid  .
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Social Work Community development Civil society & community organization Matching Volunteers Cross Cultural projects Empowerment Activities / participation.
Emilie Wyckmans Sanne Dockx Wim Gabriels. Ontstaan Oorspronkelijk: universitair bedrijfsproject Lancering: 2005 Idee: eender waar, makkelijke toegang.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 Joel Houston/Hillsong Publishing 1/6 EVERYDAY (Joel Houston) 1. What to say Lord it's.
Administrateur-generaal
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1996 Integrity's Hosanna! Music 1/9 I NEED YOU MORE (Lindell Cooley & Bruce Haynes) I need.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Organisatie van de hulpverlening bijeenkomst 2. Jeugdzorg de nieuwe wet op de jeugdzorg.
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
SHEETS TBV DEELTIJD EN VOLTIJD WEEK 2: DEEL 1 ‘SCHOOL MET DE 5 O’S’ ACHTERGRONDINFORMATIE School en Samenleving.
Pedagogische theorieën
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Sense de Groot Reiziger in onderwijs. Sense de Groot Reiziger in onderwijs.
Informatieavond We moeten het met elkaar doen.
Welkom ik maak me sterk.
Jeugd en Maatschappelijke kwetsbaarheid
Een lach op het gezicht van kinderen in Nederland.
Zwijgen of waarschuwen? HIV disclosure: een ethische analyse.
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Basistraining: Verklaring van Genève 1940 Januzs Korczak 1959 VN Verklaring inzake Rechten van het Kind 1989 VN Verdrag inzake Rechten van het Kind.
Informatie avond schooltijden aanpassing 13 mei 2013 Agenda 1.Welkom; ouders, Jelte de Graaf, Monique van de Oever 2.Doel van de avond 3.Presentatie nieuwe.
Zorg Verandert. Presentatie SBOG Marijke Hempenius 2 maart 2015.
Terugkoppeling Oudercafé HUISWERK & MEERTALIGHEID.
Prof. dr. Fons Coomans UNESCO Chair ‘Human Rights and Peace’
De Betekeniseconomie.
Schooltijdenonderzoek
Deze pps is niet gemaakt door PowerPoint Dick maar ik vond hem te mooi
Meewerken of tegenspreken?
Groot worden met te weinig kansen.
TE CONNECTIVITY In a world where everything is connected
MIJN SPREEKBEURT GAAT OVER...
Informatiebijeenkomst gemeenteraad Groningen
Candle in the wind (England's rose)
Als je er graag toe doet en wat wil dóen!
JEUGDzorg - voor wie?.
Safe Guarding and Child Protection
Candle in the wind (England's rose)
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Ontdek ons thuis en ontwikkel het samen verder!
Lerend netwerk: "Buitenschoolse opvang in samenwerking met vele partners" Leen Ackaert Beleidsadviseur Kinderrechtencommissariaat Brecht Peleman Onderzoeker.
Transcript van de presentatie:

Wie zal er voor de kinderen zorgen? Staten-Generaal Opvang en vrije tijd van schoolkinderen Bruno Vanobbergen Kinderrechtencommissaris

“VOLWASSENEN zijn TIJDVRETERS”

General Comment VN-Comité artikel 31 Bekommernissen van het VN-Comité:  Functionele benadering van kinderspel  Moeilijke verhouding kinderen en de publieke ruimte  School neemt een (te) sterke plaats in de tijdbesteding van kinderen in  Kolonisatie van de kindertijd  Te veel kinderen vallen uit de boot “Recht op spel en ontspanning is even belangrijk als eten en drinken”

General Comment VN-Comité artikel 31 Voorwaarden:  Vrij van stress  Vrij van sociale uitsluiting  Geweldloos milieu  Veilige en gezonde omgeving  Gelegenheid tot rust  Beschikken over vrije tijd zonder andere verplichtingen  Tijd en ruimte zonder controle van volwassenen/zonder begeleiding  Kansen tot communicatie en interactie  Ruimte tot verbeelding  Aandacht voor culturele en artistieke erfgoed  Aandacht voor sport en spel

Kinderrechtenperspectief  Vertrekpunt in het ‘hier en nu’ van kinderen  Participatierechten als recht op toegang tot maatschappelijke voorzieningen  Bijzondere aandacht voor kinderen en jongeren in maatschappelijk kwetsbare situaties Kindperspectief  Spelen is je verliezen in de tijd  Belang van het tot rust kunnen komen  “Liefst zoals thuis”

“Our society faces challenges where we need to act collaboratively more than ever. We need to deepen democracy through more deliberative and participative democratic mechanisms that spread democracy into the ‘everyday’ of our lives. And we need to foster a stronger public realm and associative democracy with organisations that bring people together to live and learn together” (Shah & Goss, 2007)