Zaal 3 14:00 uur Kimberley Bil, JOB Clair Rozemeijer, LAKS Drs. Metje Jantje Groeneveld, Hiteq Studiebijsluiter, hoe en waarom?
STELLING Een studiebijsluiter is zinloos. De informatie die is opgenomen wordt niet gebruikt door jongeren bij de keuze voor een opleiding. Zij laten zich leiden door heel andere motieven.
KIMBERLEY BIL Studiebijsluiter Doel: objectieve, eerlijke, vergelijkbare informatie voor alle opleidingen
KIMBERLEY BIL
studieincijfers.s-bb.nl
CLAIR ROZEMEIJER U en wij U: “De juiste student op de juiste plek” Wij: “Welke instelling past het best bij mij?”
CLAIR ROZEMEIJER “Welke instelling past het best bij mij?” Sluit aan bij LOB Scholieren eisen tijd en begeleiding voor hun loopbaan (LAKS, apr. 2013) (Objectieve) informatie ordenen, plekken vergelijken
STELLING Studiebijsluiters moet je alleen digitaal aanbieden. Dus papieren voorlichtingsmateriaal is uit de tijd en spreekt de doelgroep niet aan.
BRONNEN Meest nuttige bron – vmbo Hiteq 2008
BRONNEN Meest nuttige bron – mbo Hiteq 2009
BRONNEN (Mobiel) internet?
CLAIR ROZEMEIJER Onderzoek LAKS / OIG 2013
CLAIR ROZEMEIJER Onderzoek LAKS / OIG 2013 Aanbevelingen: Oude middelen (met name folders) behouden Nieuwe middelen (digitaal / social media) ontwikkelen
STELLING Studiebijsluiters zijn goed promotiemateriaal.
STUDIEINCIJFERS.S-BB.NL Waarom meedoen? Omdat u zélf waarde hecht aan transparante voorlichting voor studenten Omdat transparantie een positief effect heeft op het imago van uw instelling Omdat u hiermee (deels) aan de wettelijke eisen kunt voldoen die in de toekomst gesteld worden aan informatievoorziening aan (aankomend) studenten
STUDIEINCIJFERS.S-BB.NL Status studiebijsluiter Pilot SBB, in samenwerking met JOB, LAKS, FNV Jong: • Nu: pilot met 5 bekostigde en 2 niet-bekostigde instellingen • April 2014: vaststellen definitieve bijsluiter door minister van OCW en start uitrol Het is nu al mogelijk om alvast aan de slag te gaan met de pilot- bijsluiter!
AFSLUITING Geïnteresseerd? Kom naar de Meet & Greet! Stelling: Met de informatie uit de studiebijsluiter kun je studenten dwingen om geen studie te kiezen met weinig toekomstperspectief