Theo Heida • Procap Adviseurs en Projectmanagers (2005 – nu) • Stichting Company to College • DHV(2001 – 2005) • Technische Planologie (Rijksuniversiteit Groningen) • Verkeerskunde (Noordelijke Hogeschool Leeuwarden) Even voorstellen
Een organisatie die tot doel heeft de nieuwe kennis uit de praktijk naar het hoger onderwijs te ontsluiten • Lesprogramma’s – Risicomanagement – Systems Engineering – Management in de bouw • Serious gaming – A2 Game – Stationsgebied Utrecht • Company to College
Hogesnelheidslijn Eigen ervaringen
Openbaar Vervoer Terminal Den Haag CS Eigen ervaringen
Toen ik begon met werken...(2001) • Bouwfraude • Parlementaire enquetes • Budgetoverschrijdingen HSL en Betuweroute • Slecht imago bouw Flashback
Betere beheersing van projecten en kosten door slimmere processen • Risicomanagement • Kwaliteitsmanagement • Anders aanbesteden • Geïntegreerde contracten • Systems Engineering • Value Management • … Reactie vanuit de sector
De 3 succesfactoren in projecten Techniek (inhoud) Techniek (inhoud) Gedrag (cultuur) Gedrag (cultuur) Proces (organisatie) Proces (organisatie)
• A2 vitale slagader van de Randstad naar het Zuiden • verkeer groeit sneller dan voorzien • in 1995 al besluit: 2 x 4 rijstroken • voornemen voor een 5e strook • zomer 2006 Ministerieel besluit 2 x 5 rijstroken • doorstroming wordt verbeterd • convenant De A2 Oudenrijn - Holendrecht
A2 Hooggelegen
A2 Hooggelegen anno medio 2005
A2 Hooggelegen anno medio 2008
Rijksweg 2 ter hoogte van Hooggelegen naar het noorden gekeken A2 Hooggelegen eind 2010
De A2 als proeftuin voor cultuur en gedrag in projecten? En nu de slag maken naar cultuur? Techniek Gedrag Proces
‘Old school’ • Opdrachtgever wil de laagste prijs • Aannemer wil zoveel mogelijk meerwerk • Wie het probleem op het laatste moment oplost is de held • Opdrachtgever/nemer is iemand waar je tegen werkt • Belang van de eigen organisatie voorop • Probleem staat centraal • Veel gedoe Cultuur in de bouw
‘Old school’ • Opdrachtgever wil de laagste prijs • Aannemer wil zoveel mogelijk meerwerk • Wie het probleem op het laatste moment oplost is de held • Opdrachtgever/nemer is iemand waar je tegen werkt • Belang van de eigen organisatie voorop • Probleem staat centraal • Veel gedoe Cultuur in de bouw ‘New school’ • Goede kwaliteit voor een goede prijs • Risico’s beheersen levert meer op • Problemen voorkomen is eigenlijk veel beter • We moeten het samen doen • Belang van de klant / gebruiker voorop • Denken in belangen • Plezier in je werk
De lessen van de A2: • Maak gebruik van elkaars sterkt kanten: – Expertise aannemer – Contacten opdrachtgever • De juiste partijen aan tafel • Gezamenlijk doel samen stellen, eigen belang in de gaten houden • Iedereen moet geven en nemen, en iedereen mag profiteren van succes • Transparant zijn loont • Bestaande patronen betwisten loont • Informeel elkaar leren kennen loont • Fouten maken mag en zorgt soms zelfs voor versnelling Leren van de A2
Theo Heida - A2 Game | dia 18 De A2 game
Theo Heida - A2 Game | dia 19 De A2 game
Theo Heida - A2 Game | dia 20 De A2 game Aannemer 1Aannemer 2 Opdrachtgever
Theo Heida - A2 Game | dia 21 De A2 game Aannemer 1Aannemer 2 Opdrachtgever
Theo Heida - A2 Game | dia 22 De A2 game Aannemer 1Aannemer 2 Opdrachtgever
Theo Heida - A2 Game | dia 23 De A2 game Gebeurtenissen
Theo Heida - A2 Game | dia 24 De A2 game Eigen taak Samen werken? Nieuwe afspraken?
Rijksweg 2 Leidsche Rijntunnel van het spoorviaduct naar het zuiden gekeken Knooppunt Oudenrijn Spoorviaduct Amsterdam- Rijnkanaal
Rijksweg 2 ter hoogte van Maarssen naar het zuiden gekeken
Rijksweg 2 ter hoogte van Tunnelmond Zuid naar het zuiden gekeken