SCA Hygiene Products Gennep bv

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H20:Voorraadwaardering
Advertisements

Auditen op succes waarderend auditen
A5 Management & Organisatie
Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
Informatieavond personenzorg
De kracht van mensen 16 februari 2011.
Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement.
Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen
Workshop SENS Zwolle, 22 november 2012
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
De Doorbraakmethode in de jeugd GGZ Heleen Tijink, adviseur CBO.
Het Management Informatie Portaal
Een startersgids voor innovatie
ICT van noodzakelijk kwaad naar strategisch bedrijfsmiddel
WCM 15 october 2009 Maintenance Kennis Management Praktijksituatie bij Shell Moerdijk Jos Boode File Title 4/4/2017.
Een continue verbeterende dienstverlening
Verbetering van kwaliteit begint bij de individuele ontwikkelaar E-ducation is our mission NIOC Eric van der Vliet SPI Consultant.
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Opleiding: Logistiek en technische vervoerskunde, Hogeschool van Amsterdam Stagebegeleiding: Margaret van Valkengoed, PICA.
Oplossingsgericht coachen
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Agenda Inkoopprofessionalisering
Prestaties Schatten en Managen
H7: Productmanagement.
Besturing van (bedrijf)processen
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Toegevoegde Waarde Productie = inkomen.
Hoofdstuk 6 Het productieproces
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Missie, visie & jaarplan
GEEF KINDEREN WAAR ZE RECHT OP HEBBEN
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
© de vries business consultancy, 2008
De Internationale activiteiten van De Post Peter Somers 5 september 2007.
5S in Velsen.
5S in Velsen.
Voorlichting fysieke belasting
Voorlichting fysieke belasting
Voorlichting fysieke belasting
Kwaliteit in productie
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
Ster van Succes.
@Vise Business Consultancy Author: Hans Groen
VOKA - VCG - Jos Borremans - jborrema Page 1 08/12/2009.
Nike Supply Chain Management
“practical advice that works” Drs A.D. van Buuren Tel:
Marktleider (omzet van 60 miljoen € per jaar) Actief in de sector voeding (smeerbaresalades) Grootste klanten (Aldi, Lidl, Carrefour, groothandels,….)
Credit Marketing 4e jaarcongres Credit Management
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Processen.
WELKOM KLANTENDAG LEAN WERKEN! 15 maart 2012 Drs. Daniël Niezink Drs. Kees Ruizendaal Dr. Joost Vos.
Welkom. Inspirerende omgeving Ruim 30 vooraanstaande bedrijven op het gebied van duurzame energie presenteren zich aan u in het Dubo Trade Centre. Uiteenlopende,
Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
Structuurborden. Visualisatie hulpmiddelen inclusief training en coaching op de werkplek. Om dagelijkse problemen vast te leggen, de voortgang te bewaken.
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
TWI = Training Within Industry
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Doel afdeling: klanttevredenheid 8 Acties en experimentenvoorstellen
Methoden om te werken aan continue verbetering
Organisatie structuur
Kaizen Quick Reference Card
Project Charter Business Case Scope Probleem beschrijving
Logistieke kwaliteitsprocessen
Transcript van de presentatie:

SCA Hygiene Products Gennep bv Lean bij SCA Gennep SCA Hygiene Products Gennep bv

De kern vragen voor deze inleiding: Hoe ziet Lean er uit bij SCA in Gennep? Waar begin je? Waar loop je tegen aan en wat doe je daar aan? Kun je de voorbeelden vertalen naar de zorg? Name of presentation / Date / Initials SCA Incontinence Care Europe

Informatie over SCA Contouren 3

Name of presentation / Date / Initials SCA Groot geworden in de bosbouw, in Zweden 43.000 medewerkers wereldwijd, in 60 landen (2010) Verkoop in 100 landen omzet in 2010 meer dan 11 miljard Euro Divisies Forest Products Personal Care Tissue Packaging (verkocht) Name of presentation / Date / Initials SCA Incontinence Care Europe

Waar zitten onze klanten? France 15% Spain 12% Benelux 11% U.K. 9% Italy 8% Germany 7% Nordic 12% East 7% North America 3% Japan 3% Australia 1%

Historie fabriek in Gennep Opgericht in 1960 als Ancilla Gekocht door SCA in 1987 Verschillende namen sinds toen … Mölnlycke SCA Mölnlycke SCA Hygiene Products SCA Personal Care SCA Personal Care Gennep BV Van 135 via 330 naar 280 medewerkers Van oude naar nieuwe technologie Ieder jaar product vernieuwing!

Lean organisatie: slechts 3 lagen tot de operators Plant Manager Plant Support Group Production Logistics QRESH HR Controlling Project Mngrs Teamleaders maintenance Machine Coaches Warehouse coach/ Teamleader Operators / heftruckchauffeurs / monteurs / werkvoorbereiders

Unit organisatie Resource Support Team Operator teams Operator teams Machine coach Process engineer Mechanical Support Electrical Support Operator teams Operator teams Technical Operator Resource operator Technical Operator Resource operator Ster rollen per team 5 ploegendienst 7 dagen per week Machine 1 Machine 2

335 Miljoen stuks per jaar 330 Mln pcs 128 Mln pcs 175 Mln pcs x Mln pcs 9

Kenmerken van luiers maken Basis processen in machines Rollen afwikkelen en “splicen” Materialen lamineren met lijm Producten snijden en vouwen Producten in tas en doos verpakken In-lijn elk product controleren En dit bij snelheden tot 350 meter per minuut Tot 8 luiers per seconde Basis handelingen van onze operators Hal en proces veilig en op orde houden Hal en proces schoonhouden Machine bedienen Materialen invoeren Product controleren Proces controleren Omstellen en ombouwen Materialen afroepen Storingen oplossen Team sterkte regelen Afwijkingen communiceren via Ploegoverdracht, Dagelijks Ochtend Overleg, Sterrol overleg en Team overleg Name of presentation / Date / Initials SCA Incontinence Care Europe

Verbeterprogramma’s in Gennep 1994 Teamgericht werken (Eigenaarschap, empowerment) 1996 5S (Schone en ordelijke werkplek) 1999 ISO 9002 en 14001 1998 Kaizen en Quick Change-over 2001 Unit structuur (Alles in de unit, tenzij) 2002 Situationeel Leiderschap II (Taakvolwassenheid) 2004 Six Sigma (Focus op feiten) 2006 Core Values (Normen en waarden) 2007 Lean Control (Kans op fouten minimaliseren) 2011 Daily Direction Setting (Standaardisatie van proces en gedrag) Name of presentation / Date / Initials SCA Incontinence Care Europe

Pijlers van de Gennep organisatie Standaardisatie Voor alles een standaard Empowerment Zelfredzame teams Eigenaarschap Core Values: Respect Vertrouwen Uitmuntendheid Veiligheid Compelling Business Needs Leiderschap Dagelijkse sturing – coaching Learn – Do – Teach Risico Management Discipline Standaarden naleven Afspraken nakomen Prioriteit stelling Dagelijks – Focusgebied – Project Name of presentation / Date / Initials SCA Incontinence Care Europe

Ontwikkeling van 150. 000 luiers per dag in 1994 naar 300 Ontwikkeling van 150.000 luiers per dag in 1994 naar 300.000 per dag nu Aantal luiers per minuut voor M19 12 rolwissels per uur Stilstand en afval is in 2011 slechts een kwart van de waardes uit 1994 Aantal operators aan de productielijn van 8 per dienst in 1994 naar 2,5 in 2012 M19 is in 1990 gekocht voor 160 luiers per minuut. Draait nu 290 luiers per minuut. Met bijna het dubbele aantal grondstoffen.

Daling voorraad hoogte gereed product Name of presentation / Date / Initials SCA Incontinence Care Europe

Logistieke ontwikkelingen Gereed product: Voorraad hoogte in de fabriek van meer dan 50 dagen in 2009 naar rond de 20 dagen in 2012 Grondstoffen Voorraad hoogte van dozen in de keten van 1,3 mln dozen in 2009 naar 0,24 mln dozen in 2012 Belangrijk in dit verband is de reductie van ombouwtijd: Van 16 uur ombouwtijd en 16 uur aandraaitijd in 1998 naar 3,5 uur ombouwtijd en minder dan 0,5 uur aandraaitijd in 2012 En ook het flexibele werkrooster: In de vakantie draaien de aanwezige medewerkers meer uren per week Name of presentation / Date / Initials SCA Incontinence Care Europe

Lean bij SCA Gennep 16

De kern vragen voor deze inleiding: Hoe ziet Lean er uit bij SCA in Gennep? Waar begin je? Waar loop je tegen aan en wat doe je daar aan? Kun je de voorbeelden vertalen naar de zorg? Name of presentation / Date / Initials SCA Incontinence Care Europe

Hoe ziet Lean er uit bij SCA in Gennep? Kort cyclisch produceren Produceren op vraag Verspillingen terugdringen Automatiseren Kans op fouten verminderen Herstelwerk verminderen Over de grenzen kijken Anders tegen je eigen processen aankijken: “Dat is vreemd …” Focus op dat wat er misgaat: Loopwerk Herstelwerk Navragen Voorraden Aanpassing planning Name of presentation / Date / Initials SCA Incontinence Care Europe

Name of presentation / Date / Initials 8 Waste vormen Defecten Overproductie Voorraden Transport Wachttijden Beweging Overdreven handelingen Niet benutte talenten Name of presentation / Date / Initials SCA Incontinence Care Europe

Waar begin je? (Volgende week!) Bereken het besparings potentieel Breng het proces in kaart Meet op de werkplek Bepaal de toegevoegde waarde van elke proces stap en handeling Bepaal verspillingen aan de hand van de 8 Waste vormen Kies het verbetergebied (potentieel versus haalbaarheid) Bepaal de Kern Prestatie Indicator waarmee je de verbetering kunt opvolgen en sturen Name of presentation / Date / Initials SCA Incontinence Care Europe

Waar begin je? (Over 2 weken) Start het dagelijks overleg met de uitvoerenden op de afdeling Meet het resultaat (KPI) Bepaal de afwijking ten opzichte van het doel Bepaal de acties nodig om de oorzaak te achterhalen en bewijzen Bepaal de acties nodig om het probleem blijvend op te lossen Houdt de acties zó klein, dat er morgen een antwoord beschikbaar is. Breidt het aantal kpi’s langzaam uit. Support informeren over noodzaak om snel te reageren om het dagelijks overleg succesvol te laten zijn. Name of presentation / Date / Initials SCA Incontinence Care Europe

Waar loop je tegen aan en wat doe je daar aan? Gebrek aan data, waardoor lange meetfase Zorg voor voldoende resources om deze fase snel te doorlopen Wisselende prioriteiten Sturing vanuit driehoeks overleg tussen sponsor, projectleider en proces eigenaar Resultaten vallen terug na veelbelovend begin Focus op het juist invoeren van standaarden Focus op het zo robuust mogelijk maken van standaarden Onduidelijke voortgang en acties Kort cyclisch overleg (dagelijks) Kleine, meetbare stappen en acties Name of presentation / Date / Initials SCA Incontinence Care Europe

Vertaalslag naar de zorg Thuis zorg Zorg tehuizen Laboratoria Operatie kamer Eerste hulp Facilitaire diensten Diëtetiek Administratie Toegevoegde waarde in kaart brengen Forecast + Aanbod stroomlijnen Kortste route bepalen Voorraden reduceren Ombouw tijden reduceren Automatiseren Organisatie stroomlijnen Standaarden fixeren Automatische waarschuwing inbouwen Afspraken nakomen Name of presentation / Date / Initials SCA Incontinence Care Europe

Name of presentation / Date / Initials 24 Name of presentation / Date / Initials SCA Incontinence Care Europe