Evaluatie Verkeerscirculatie wijk Koekoek Presentatie 02/05/2013 Schepen van mobiliteit: Bart Lambrecht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
KWALITEITSZORG november 2012
GfK Supermarktkengetallen
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Verkeerseducatie : dode hoek
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
Fietsproef Berlaar (2012) Start van de proef..
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Hier een snelle en goedkope oplossing voor Stabroek.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Ontwerpakkoord 13 februari 2014
Verkeers- stellingenspel
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Analyse verkeersonderzoek febr. ‘13  Koolmijnlaan  Brugstraat  Guido Gezellelaan  Koerselse Baan.
Mode1. Cijfers  Onvoldoende 5  Matig 6  Voldoende 7  Goed 8  Uitstekend 9  Excellent 10.
digitale verkeerskrant van Rilland
Complex VvE Beheer. Inloop BCT maart 2013.
Start.
Ledenvergaderingen cao postverspreiders
Weekendwerk Dorpsweg 6 – 9 juni 2014 Vreselijk warm, dreiging met stortbuien, veel werk, kleine tegenslagen, intensieve interne communicatie En Op tijd.
Verkeerscirculatie wijk Koekoek Presentatie 04/02/2013 Schepen van mobiliteit: Bart Lambrecht.
Parkeerproblematiek prioritaire straten
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Digitale vrachtwagensluizen
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Presentatie resultaten handelspandenbeleid Turnhout Mechelen 22 november 2007 Suzy Maes, schepen lokale economie.
4.3 Wet van behoud van energie
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Speerpunt veehouderij en Luchtkwaliteit Stand van zaken: Brabantbrede toezichtsaanpak voor luchtwassers 31 mei 2012.
Van Valckenborgh Dirk Februari Definitie “optie op aandelen” : Recht / Verplichting om een standaardhoeveelheid aandelen te kopen (call-optie –
Enkele voorbeelden.
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
Algemene Vergadering Wijkraad Koekoek
Wat vinden bewoners van Maarsseveen-Molenpolder van het verkeer in hun straten? Gerco van den Berg, Liesbeth Tettero, Gerard Baars, Wim de Groot, Helena.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
DE ECONOMISCHE BENADERING. KEUZE VAN ONDERHOUD  Het onderhoud van uw wegen stelt de veel duurdere optie van verwijderen (uitbreken/ frezen) en herplaatsen.
Les 3: Verkeer TOETS.
Centrummaten en Boxplot
Koos Louwerse, Govert de With
9.50 uur = 1 uur na zonsopgang uur11.50 uur12.50 uur 21 december kortste dag zon het laagst schaduw van een gebouw 60 m lang, 40 m breed, 40 m hoog.
Toets 1 Examen Reinder Reen.
Knip Hogeweg Informatiebijeenkomst 22 januari 2015
Rekentoets Klas 3 schooljaar Klas 4 schooljaar door J
Slot 4Hc.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Monitoring Harmsenbrug
27/11/2014 Algemene Statutaire vergadering. Goedkeuring van het verslag van de Algemene Vergadering van
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Verkeersveiligheidsanalyse van Gingelom.  Doel  Werkwijze  Straten met bestaande ingrepen  Straten zonder ingrepen  Algemene opmerkingen  Conclusie/Aanbevelingen.
Aanpak N629: één project, twee delen
De grote verkeersquiz Hoeveel ken jij over de verkeersborden?
Infovergadering Heraanleg Kasteellaan 21 januari
A1 - Startoverleg, 15 januari 2013, Arnhem Beesel Evaluatie Heerstraat- Kesselseweg.
Resultaten enquête Agenda Inleiding door de voorzitter (1/6 enquêtes retour) Bespreken van de enquête Volgorde van belang bepalen door u?
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Informatieavond oud papier Welkom en inleiding programma.
Toelichting zienswijze van de fam. Van Hal en Haerkens Ontsluiting gebouw plan Elzenstraat 60 naar de Elzenstraat goed gepland? of is er een veiliger alternatief?
Vraag naar de versterking van de verbinding Meerhout - Mol
Ingelmunster – N357: fasering
Gewogen Diftar Rest Oosterzele januari 2018
Transcript van de presentatie:

Evaluatie Verkeerscirculatie wijk Koekoek Presentatie 02/05/2013 Schepen van mobiliteit: Bart Lambrecht

1. Uitgangspunten •Op 25 februari werd een nieuwe proefopstelling ingevoerd, na twee eerdere proefopstellingen in december waarvan de cijfers aantoonden dat die proefopstellingen niet het beoogde resultaat opleverden •4 maatregelen werden aangekondigd

1. Uitgangspunten •4 Grote Wijzigingen: •Akkoord met gemeente Schelle om enkelrichting in te voeren aan kapelleke richting Schelle

1. Uitgangspunten •Voordelen van deze enkelrichting: - hallucinante cijfer aan vrachtverkeer in Peter Benoitlaan stopt - Verkeersstromen richting Pierstraat drogen op: - Oude Koekoekstraat: 4142 auto’s - Nieuwe Koekoekstraat: 1849 auto’s (tellingen september)

1. Uitgangspunten •Voordelen van deze enkelrichting: - Verkeersstromen richting Pierstraat drogen op: - Peter Benoitlaan: 3066 auto’s - Nieuwe Koekoekstraat: 2283 auto’s (tellingen december)

1. Uitgangspunten •Voordelen van deze enkelrichting: - Verkeersstromen richting Pierstraat drogen op: - Peter Benoitlaan: 4676 auto’s, waarvan 1373 vrachtwagens (tellingen januari)

1. Uitgangspunten •Tweede maatregel: aanpak Oude Koekoekstraat - terug openstellen zou verkeer van Pierstraat naar Schelle weer volledig terug door deze straat jagen - verkeer op Pierstraat moet zo dicht mogelijk naar kruispunt A12 om sluipverkeer tegen te gaan - knip is gevaarlijk voor hulpdiensten

1. Uitgangspunten •Tweede maatregel: enkelrichting in Oude Koekoekstraat vanuit Schelle richting Pierstraat

1. Uitgangspunten •Derde maatregel: Rijrichtingen Peter Benoitlaan en Nieuwe Koekoekstraat - momenteel te hoge pieken - verkeersstroom richting Pierstraat wordt al opgedroogd: goed voor Peter Benoitlaan, niet voor Nieuwe Koekoekstraat - verkeer op Pierstraat wordt al dichter naar A12 geleid: incentive van sluipverkeer wordt verminderd

1. Uitgangspunten •Derde maatregel: Rijrichtingen Peter Benoitlaan en Nieuwe Koekoekstraat worden terug dubbele richtingen

1. Uitgangspunten •Voordelen dubbele richting: - verminderde sluipverkeer wordt verdeeld over beide straten - Dubbele rijrichting valt mee, gezien de verkeersstroom vanuit Schelle wordt opgedroogd

1. Uitgangspunten •4 e Maatregel: vrachtverkeer mag niet door wijk Koekoek, maar wordt slecht nageleefd - Vrachtverkeer vanuit industrieterrein wordt al opgedroogd en dat is noodzakelijk (zie cijfers Peter Benoitlaan) - Toch nog 275 vrachtwagens richting Schelle (meting januari in Nieuwe Koekoekstraat)

1. Uitgangspunten •4 e Maatregel: Controle op +3,5 ton ter hoogte van kapelleke om vrachtwagenverkeer te beboeten

1. Uitgangspunten •4 e Maatregel: voordelen: - geen enkel zwaar vrachtverkeer meer - momenteel proef met camera’s in Rupelstreek en Aartselaar ! Is nog een intentie: contacten met cameraproef- project moeten nog gelegd worden.

1. Uitgangspunten •Theoretische verwachtingen: - Autoverkeer vanuit Schelle droogt op: ongeveer 5000 auto’s minder (uitgezonderd eigen inwoners) - Vrachtverkeer naar Schelle droogt op: nog eens 275 zware vrachtwagens minder - Oude Koekoekstraat blijft leefbaar - Verkeer Nieuwe Koekoekstraat en Peter Benoitlaan wordt verdeeld - Niet te verwachten dat deze proefopstelling juist meer sluipverkeer richting Schelle gaat aantrekken

1. Uitgangspunten •Gevolgen theoretische verwachting: Totaal aantal wagens in september zonder proefopstelling (zonder verkeer Peter Benoitlaan) (incl fietsers) Totaal aantal wagens in december na knip Oude Koekoekstraat (incl fietsers) Totaal aantal wagens in januari na knip Oude Koekoekstraat en enkelrichtingen Peter Benoitlaan en Nieuwe Koekoekstraat (incl fietsers) Theoretisch te verwachten aantal voertuigen met deze nieuw voorgestelde proefopstelling 9051 (incl fietsers)

1. Uitgangspunten •Conclusie: - Halvering aantal voertuigen sinds september - Alle straten blijven leefbaar - Faire verdeling van de lasten, rekening houdend met het karakter en de ligging van de straten

1. Uitgangspunten •Proefproject van twee maanden •Tijdens proefprojecten tellingen om te zien of theoretische verwachting klopt •Proefproject start van zodra aangepast verkeersreglement door politie is opgemaakt •In afwachting: huidige proefopstelling behouden •Gemeenschappelijke communicatie van gemeenten Aartselaar en Schelle naar inwoners toe

1. Uitgangspunten •Bij goede evaluatie: definitief invoeren van deze maatregelen •Na afwerking van de Banaan nieuwe tellingen om te zien of de eenrichting aan kapelleke nog noodzakelijk is (verzoek van Schelle) •Gesprekken om proefopstelling cameracontrole aan kapelleke te plaatsen •Gemeentebesturen altijd bereid om naar uw opmerkingen te luisteren, maar geef het eerst een kans

2. Tellingen •2 tellingen uitgevoerd in maart - Van 5 maart tot 12 maart - Van 20 maart tot 27 maart •3 e telling moest geannuleerd worden door de onverwachte werken in de Peter Benoitlaan.

2. Tellingen •Telkens op drie plaatsen gemeten: -Peter Benoitlaan thv nr. 15 -Nieuwe Koekoekstraat thv nr 134 -Koekoekstraat thv nr. 67 (strook aan kapelletje) •Voordeel van meting aan kapelletje: eindelijk zicht op effectieve doorstroming in de wijk

2. Resultaten telling •Koekoekstraat nr. 67 (kapelletje) -> Enkel verkeer rijrichting Schelle toegestaan Totaal aantal wagens in september zonder proefopstelling (zonder verkeer Peter Benoitlaan) (incl fietsers) Totaal aantal wagens in december na knip Oude Koekoekstraat (incl fietsers) Totaal aantal wagens in januari na knip Oude Koekoekstraat en enkelrichtingen Peter Benoitlaan en Nieuwe Koekoekstraat (incl fietsers) Theoretisch te verwachten aantal voertuigen met deze nieuw voorgestelde proefopstelling 9051 (incl fietsers)

2. Resultaten telling •Koekoekstraat nr. 67 (kapelletje) Rijrichting Schelle: -Telling begin maart: 8516 voertuigen -Telling eind maart: 8055 voertuigen •Resultaat: beter dan theoretische verwachting -> Meer dan halvering van sluipverkeer tov september

2. Resultaten telling •Koekoekstraat nr. 67 (kapelletje) Rijrichting Schelle: In de resultaten zitten ook de fietsers: -Begin maart: 8516 – 1031 fietsers = 7485 wagens -Eind maart: 8055 – 714 fietsers = 7341 wagens -> Veel minder wagens tov september, zonder proefopstellingen

2. Resultaten telling •Koekoekstraat nr. 67 (kapelletje) Rijrichting Schelle, telling eind maart: VervoersmiddelAantalGem. snelheid Tweewielers71419,09 Auto548732,75 Transporter155232,21 Vrachtwagen28429,65 Trailer1826,72 Totaal805531,31

2. Resultaten telling •Koekoekstraat nr. 67 (kapelletje) Rijrichting Schelle, telling eind maart: Gemiddelde snelheidAuto’s <= 30 km/u – 40 km/u – 50 km/u – 60 km/u3 61 – 70 km/u0

2. Resultaten telling •Koekoekstraat nr. 67 (kapelletje) Rijrichting Pierstraat (foutieve richting!): Begin maart: 1674 (192 fietsers): 1482 overtredingen Eind maart: 1176 (160 fietsers): 1016 overtredingen -> Nog veel auto’s in Koekoek die daar niet mogen inrijden. Dit cijfer moet nog drastisch naar beneden

2. Resultaten telling •Koekoekstraat nr. 67 (kapelletje) Rijrichting Pierstraat, telling eind maart: VervoersmiddelAantalGem. snelheid Tweewielers16016,93 Auto80824,68 Transporter14131,83 Vrachtwagen5226,79 Trailer1519,40 Totaal117624,51

2. Resultaten telling •Eerste conclusies aan het kapelletje: -Doorgaand verkeer in wijk Koekoek is drastisch verbeterd (meer dan een halvering) -De resultaten zijn beter dan de theoretische verwachting bij het begin van de proefopstelling -Nog veel overtreders rijrichting Pierstraat (politie schrijft veel PV’s uit)

2. Resultaten telling •Wat met de resultaten in de Peter Benoitlaan en Nieuwe Koekoekstraat? -Veel mailers vreesden dat zij nu alle verkeer van de Oude Koekoekstraat door hun wijk krijgen -Veel mailers vreesden voor zeer hoge snelheden in hun straat -> Tellingen geven ons het antwoord

2. Resultaten telling TellingOude KoekoekNieuwe Koekoek Peter Benoit September December Januari Begin maart Eind maart Totaal (richting Schelle en Pierstraat opgeteld, inclusief fietsers):

2. Resultaten telling •Peter Benoitlaan: beste resultaat van alle proefopstellingen en tellingen •Nieuwe Koekoekstraat: 706 voertuigen (incl fietsers) meer tegenover september -> Gemiddeld 4 auto’s per uur extra •In deze cijfers zitten ook de auto’s die aan het kapelletje verkeerd rijden. Als die nog meer verminderen, komt Nieuwe Koekoekstraat terug op het oude niveau

2. Resultaten telling •Conclusies: -Verkeer van Oude Koekoekstraat is niet verplaatst naar de Nieuwe Koekoekstraat en Peter Benoitlaan. De cijfers ontkrachten het buikgevoel -Globale sluipverkeer in wijk Koekoek is wel drastisch verminderd

2. Resultaten telling •Peter Benoitlaan: rijrichting Schelle •Telling eind maart VervoersmiddelAantalGem. snelheid Tweewielers20418,88 Auto350041,07 Transporter51740,90 Vrachtwagen9836,91 Trailer826,38 Totaal432739,88

2. Resultaten telling •Peter Benoitlaan: rijrichting Schelle •Telling eind maart Gemiddelde snelheidAuto’s <= 30 km/u – 40 km/u – 50 km/u – 60 km/u – 70 km/u km/u km/u1 > 90 km/u1 (91 km/u)

2. Resultaten telling •Peter Benoitlaan: rijrichting Pierstraat •Telling eind maart VervoersmiddelAantalGem. snelheid Tweewielers7515,72 Auto42026,33 Transporter12034,93 Vrachtwagen1234,58 Trailer428,50 Totaal63126,87

2. Resultaten telling •Peter Benoitlaan: rijrichting Pierstraat •Telling eind maart Gemiddelde snelheidAuto’s <= 30 km/u – 40 km/u77 41 – 50 km/u49 51 – 60 km/u14 61 – 70 km/u km/u1 (73) km/u0 > 90 km/u0

2. Resultaten telling •Nieuwe Koekoekstraat: rijrichting Schelle •Telling eind maart VervoersmiddelAantalGem. snelheid Tweewielers12622,08 Auto329038,14 Transporter178637,36 Vrachtwagen77537,53 Trailer3532,49 Totaal601237,46

2. Resultaten telling •Nieuwe Koekoekstraat: rijrichting Schelle •Telling eind maart Gemiddelde snelheidAuto’s <= 30 km/u – 40 km/u – 50 km/u – 60 km/u – 70 km/u km/u km/u0 > 90 km/u0

2. Resultaten telling •Nieuwe Koekoekstraat: rijrichting Pierstraat •Telling eind maart VervoersmiddelAantalGem. snelheid Tweewielers17117,39 Auto77331,18 Transporter16732,98 Vrachtwagen3030,57 Trailer528,80 Totaal114629,36

2. Resultaten telling •Nieuwe Koekoekstraat: rijrichting Pierstraat •Telling eind maart Gemiddelde snelheidAuto’s <= 30 km/u – 40 km/u – 50 km/u – 60 km/u24 61 – 70 km/u km/u km/u0 > 90 km/u0

3. Algemene conclusies •Proefopstelling gaf betere resultaten dan beoogd •Nieuwe Koekoekstraat heeft geen grotere verkeersstroom gekregen tegenover situatie voor proefopstellingen •Peter Benoitlaan haalt beste resultaten sinds metingen •De gemiddelde snelheden op alle gemeten punten liggen aan de lage kant -> Proefopstelling behouden is meest logische gevolg

3. Algemene conclusies •Vaak vraag vanuit P. Benoitlaan of Nieuwe Koekoekstraat: “stel alle straten terug open om lasten fair te verdelen” -> faire verdeling is onmogelijk, bij openstelling krijgt Oude Koekoek altijd meeste sluipverkeer -> verkeer dat nu tezamen door P. Benoitlaan en Nieuwe Koekoekstraat rijdt, is wat vroeger alleen al door Oude Koekoekstraat reed

3. Algemene conclusies TellingOude KoekoekNieuwe Koekoek Peter Benoit September December Januari Begin maart Eind maart

4. Vrachtwagens •Doorgaand vrachtverkeer is verboden in wijk Koekoek. Vrachtverkeer tegenhouden ging 4 e maatregel zijn van de proefopstelling Begin maartRichting SchelleRichting Pierstraat Peter Benoitlaan10529 Nieuwe Koekoekstraat32832 Kapelletje (foutief)

4. Vrachtwagens •Doorgaand vrachtverkeer is verboden in wijk Koekoek. Vrachtverkeer tegenhouden ging 4 e maatregel zijn van de proefopstelling Eind maartRichting SchelleRichting Pierstraat Peter Benoitlaan9812 Nieuwe Koekoekstraat77530 Kapelletje28452 (foutief)

4. Vrachtwagens •Conclusie: - 2/3 e van het vrachtverkeer dat door de wijk rijdt is wel degelijk lokaal verkeer -Van de 284 vrachtwagens aan het kapelletje richting Schelle zijn er dus vermoedelijk ook heel wat die van een lokale bestemming komen en de wijk verlaten -> Permanente camera is weinig nuttig -> Politie controleert vrachtwagens

5. Knelpunten huidige opstelling •Nog veel auto’s in verkeerde richting aan kapelletje richting Pierstraat -> Politie voert regelmatig controle uit en beboet ook -> Afspreken met gemeente Schelle wat we er aan kunnen doen

5. Knelpunten huidige opstelling •Moeilijke uitrit Oude Koekoekstraat aan Pierstraat voor zowel bewoners, parochianen en Gidsen -> Politiezone RUPEL onderzoekt verkeerslicht, maar in verleden al slechte resultaten -> Straat enkel nog aan het begin enkele richting maken: nog uit te werken met politie HEKLA

5. Knelpunten huidige opstelling •Oude Koekoekstraat gedeeltelijk dubbele richting

5. Knelpunten huidige opstelling •Nieuwe Koekoekstraat vraagt verkeersremmers (vraag komt minder uit Peter Benoitlaan) -> Gemiddeldes tonen aan dat snelheid van voertuigen laag ligt in straten -> Desondanks wil gemeentebestuur aan de vraag tegemoet komen. De TD werkt twee voorstellen (één met bloembakken, één met verkeersdrempels) uit. Daarna terugkoppeling naar de straat

6. Wat met omgekeerde enkelrichting? •Recent artikel in Het Laatste Nieuws over proefopstelling door bezorgde bewoners: -“Het sluipverkeer rijdt nu massaal door onze straat” -> Cijfers tonen dit niet aan -“Omgekeerde enkelrichting pakt oorzaak sluipverkeer aan” -> Slechts gedeeltelijk waar: 60% verkeersstroom ging richting Schelle, 40% richting Pierstraat

6. Wat met omgekeerde enkelrichting? •Huidige enkelrichting zorgt voor beperkte omweg vanuit Schelle richting Niel

6. Wat met omgekeerde enkelrichting? •Pierstraat die al verzadigd is en files telt, wordt nog meer geteisterd door files, want geen andere oplossing meer •Omleiding Banaan zal voor nog meer verkeer op Pierstraat zorgen

6. Wat met omgekeerde enkelrichting? •Inwoners van wijk Koekoek kunnen zelf ook enkel maar langs Pierstraat weg om naar werk of school te vertrekken, want enkelrichting aan kapelletje is omgekeerd •Komt bovendien nog verkeer bij vanuit indus- trie en Schelle -> Ganse wijk staat stil

7. Vervolg proefopstelling •Komende maandag voorstelling aan de verkeersraad van Schelle •Nog een bespreking met de verkeersspecialisten van politiezones HEKLA en RUPEL -> Afhankelijk van reactie Schelle: bestendiging van de proefopstelling totdat de Banaan gerealiseerd is. Vanaf realisatie Banaan wordt het sowieso rustiger •Drie knelpunten worden aangepakt

8. EINDE •Dank voor uw aandacht •Tijdens pauze mogelijkheid om uw vragen op papier te zetten •Na de pauze trachten we de vragen te beantwoorden •Vragen waarop nog geen antwoord kan worden gegeven, zullen nadien per mail of per brief worden beantwoord