Creatieve start (opwarming)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Welkom op de Julianaschool
Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Welkom bij Leefstijl.
Koningsspelen groep 5-8.
Creatieve opwarmingen Niveau 1
Aantal spelers. : keeper. Datum. : Teamfunctie
Algemene doelstelling BSM De kandidaat kan bewegingssituaties kiezen, arrangeren en begeleiden, voor zichzelf maar vooral voor anderen, en daar op reflecteren.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Derde ronde practicum ‘Binnen de methode’
Welkom TCO voorlichtingsavond Selectietraining 2010
TECHNIEK ALGEMEEN Tafeltennistrainer 2. Opleidingen Techniek algemeen 1. Vaktermen 2. Slagbeschrijving 3. Oefenen slaguitleg 4. Aanleren 5. Corrigeren.
TRAINING GEVEN ALGEMEEN Tafeltennistrainer 2
B ASISVISIE K WALITEIT OP HET TERREIN Jan Cuypers April 2010 Basisvisie Kwaliteit op het terrein.
Spelend aanleren van atletiekvaardigheden: Een nieuwe uitdaging
de Ontdekking Oosterhout
Pabo studenten op zoek naar het ideaal van Big City Helmond.
Spelregeltest Oliveo Handbal
Interpreteren van data
2e Bijeenkomst Pupillentrainers
Bijeenkomst kader 1 december 2013 Zaalhockey.
Presentatie Bijeenkomst 4
Inhoud Methodiek Aanwijzingen
Geloof in jezelf.
Brikki Informatiedocument voor het workshoptraject van Stichting Cinekid i.o.v. Stichting KUVO Woerden 2014.
Onderwerp: Zaal intro 2 symbolen 1 Training van de week. Training 1
Onderwerp: Aannames A B symbolen Training van de week.
Onderwerp: Zaal intro C B A symbolen Training van de week. Training 2
Spreekbeurt hockey IRIS.
Cevar Gras, Jesse Betaze en Masapait Saija
Get Into Rugby Doel: het aantal rugbyspelers in Vlaanderen verhogen via de scholen door de leerlingen en leerkrachten de waarden en principes.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Jongste jeugd Spelregels
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Ontwerpworkshop speelpolder in Heerjansdam
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Methodiek: Plancyclus
E en F Groep 4 tegen 4 naar 7 tegen 7.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
1ste jaars E - pupillen Training 1.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
MHCU Opzet trainingsplan. MHCU Visie Doelstellingen  Alle teams moeten met een zo hoog mogelijke intensiteit, hockeytechnieken en tactieken aangeleerd.
Datum: Teamfunctie: Aanvallen Doelstelling technisch: Kappen,draaien en meenemen van de bal in combinatie met richtingsveranderingen Doelstelling.
Trainers cursus HCGO Zaterdag 15 april 2017 Arthur Bussink.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Motorische ontwikkeling
KTC BERINGEN KIDSTENNIS
ZVC ASSEBROEKE Kracht en Fysiek
# Training : 3 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Trainingsformulier Infoblok Warming-up blok Techniekblok
# Training : 11 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Motorische ontwikkeling. Ouderavond groep 1-2
A B # Training : 7 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Training : 6 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
Spelend motorisch ontwikkelen Informatieavond groep 1-2
Bijscholing: 3 september
Bijscholing 3 september
Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
Verzamel op het veld en elkaar begroeten
Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
OEFENSTOF 3V3 U7 KFC Lentezon OEFENSTOF 3V3 U7 KFC Lentezon
Train de trainer woensdag 21 maart 2018 vv ACHATES
DEMOTRAINING.
WANNEER IS IETS VAN JOU? LES 5: DAT IS MIJN STOEL.
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Vorm 1: 1v1 na coördinatie/snel voetenwerk
Transcript van de presentatie:

Creatieve start (opwarming) Guy Peeters Jan Cuypers Creatieve start (opwarming)

Een leuke opwarming? Filmpje opwarming

Theorie Praktijk deel 1 Pauze Praktijk deel 2 Evaluatie

Terreinafbakening Gericht naar kinderen tot 12 jaar Voor trainers/coaches … die de kinderen begeleiden in clubs (trainingen, stages, …) Tijdens initiaties/sportdagen in scholen Voor leerkrachten lichamelijke opvoeding in scholen

Creatief denken

Stappen creatief denken Breed/divers denken Stap 2 Keuze maken Stap 3 Breed/divers denken in de gemaakte keuze

Attitudes creatief denken Stap 1 Alle ideeën zijn goed - totale openheid geen ja-maar Stap 2 Durven kiezen Niet alles willen doen Stap 3 Alle deelideeën zijn goed

Drie hoofd-elementen

WAT ? Inhoud Organisatie Methode HOE ? WAAR ?

Inhouden Wat gaan we de kinderen laten doen ? WAT ?

Diverse materialen Ritmic warming – up Algemene – natuurlijke motoriek – sporttakoverschrijdend

Organisatie WAAR ? WAARMEE ? Waar/Waarmee ga ik aan de slag met de kinderen ? WAAR ? WAARMEE ?

Van individueel naar kleine groepjes Iedereen op elk moment in beweging Opstelling in functie van kern

Methode Hoe ga ik om met de kinderen ? HOE ?

Van makkelijk naar moeilijk Van gesloten naar open Van oefening naar spel

Praktijk basisprincipes

Kracht van diversiteit benutten Diverse sporttakken Diverse diploma’s (gediplomeerden/ A,B,C,aspirant-initiator) Diverse ervaringen Iedereen is gelijk Leren van elkaar

Van consumeren naar co-creëren Iedereen heeft goede ideeën Verhaal waterput (ontwikkelingshulp)

Nemen – Geven – Delen Geven Nemen Delen 3 1 2 4 Docent Heterogene deelnemersgroep Geven Deel 1 praktijk Deel 2 praktijk (opnemen op video) Nemen Delen Deel 2 oefening delen met deelnemers van andere bijscholingen deel 2 oefening (bekijken van elkaars videobeelden … 3 1 2 4

Open source mentaliteit Crowd-sourcing Concept-versterking Nemen – geven –delen Krachten bundelen Deelnemers vormingen

Praktijk deel 1 Consumeren

Sporttakoverschrijdend – Inhoud 1 Ritmic warming – up Coördinatie in 4 tijden Voetenbewegingen Armbewegingen Rompbewegingen Met materiaal Diverse materialen Algemene – natuurlijke motoriek – sporttakoverschrijdend Organisatie Iedereen is altijd in beweging Straatvorm L-vorm Kruis-vorm Methode

Sporttakoverschrijdend – Inhoud 2 Ritmic warming – up Diverse materialen Stok en bal Kegel en tennisbal Hoepel en stok Algemene – natuurlijke motoriek – sporttakoverschrijdend Organisatie Per 2 Methode

Sporttakoverschrijdend – Inhoud 3 Ritmic warming – up Diverse materialen Algemene – natuurlijke motoriek – sporttakoverschrijdend Lopen, steunen, springen (bewegingsomloop) Klauteren, gooien en vangen, steunen (bew.omloop) Ballen rollen, rotaties, lopen Organisatie Per 2 Methode

Sporttakoverschrijdend – Organisatie 1 Inhoud Individueel : Lopen met tennisbal en oefeningen doen per 2 : idem en op signaal speler met bal tikt speler zonder bal per 4 : achter elkaar lopen en bal over hoofd doorgooien (voorste start met 2 ballen en achterste loopt naar voren) Organisatie Van individueel naar kleine groepjes Iedereen op elk moment in beweging (ster) Opstelling in functie van kern Methode

Sporttakoverschrijdend – Organisatie 2 Inhoud Ster (met 2 materialen) Dubbele cirkel (met 4 materialen) Organisatie Van individueel naar kleine groepjes Iedereen op elk moment in beweging (ster) Opstelling in functie van kern Methode

Sporttakoverschrijdend – Organisatie 3 Inhoud Dubbele rechthoekjes : oefeningen naar elkaar (ruimte) De matrix (ruimte) Met hoepels (materiaal) Opw : tikspel (niet tikken in hoepels) Kern : Coördinatieoefeningen snelle richtingsveranderingen Organisatie Van individueel naar kleine groepjes Iedereen op elk moment in beweging (ster) Opstelling in functie van kern Methode

Sporttakoverschrijdend – Methode 1 Inhoud Haasje-over lopen + afstoten + gespreid landen Idem maar over iemand in hurkzit (laag) Idem maar met handensteun (hoog) Idem maar over dubbele hindernis (rugby scrimmage) Organisatie Per 2 - verspreid Methode Van makkelijk naar moeilijk Van gesloten naar open Van oefening naar spel

Sporttakoverschrijdend – Methode 2 Inhoud Rustig lopen + vast sprintparcours Idem maar zelf poortje kiezen Idem maar alle keuzes zijn open Organisatie Per 2 Methode Van makkelijk naar moeilijk Van gesloten naar open Van oefening naar spel

Sporttakoverschrijdend – Methode 3 Inhoud Correcte pomphouding aannemen (oefening) Pompoefening (oefening) Met bal en 2 potjes in pomphouding (spel) Organisatie Per 2 - verspreid Methode Van makkelijk naar moeilijk Van gesloten naar open Van oefening naar spel

Iedereen heeft goede ideeën Praktijk deel 2 Iedereen heeft goede ideeën Co-creëren

Materiaal is uitgangspunt Zoek creatieve oefeningen met maximum 5 verschillende materialen Algemene motoriek is uitgangspunt Kies minstens 5 motorische basiseigenschappen (lopen, klimmen, klauteren, zwaaien, kruipen, steunen, hangen, vangen en gooien, springen, draaien, ….) Methode is uitgangspunt Van makkelijk naar moeilijk Van gesloten naar open Van oefening naar spel

Inhoud is uitgangspunt Ritmic warming – up Diverse materialen Algemene – natuurlijke motoriek – sporttakoverschrijdend Organisatie Van individueel naar kleine groepjes Iedereen op elk moment in beweging (ster) Opstelling in functie van kern Methode Van makkelijk naar moeilijk Van gesloten naar open Van oefening naar spel Maak heterogene groepen (sporttak/ervaring/diploma) en leer van elkaar

Organisatie is uitgangspunt Inhoud Ritmic warming – up Diverse materialen Algemene – natuurlijke motoriek – sporttakoverschrijdend Organisatie Van individueel naar kleine groepjes Iedereen op elk moment in beweging Opstelling in functie van kern Methode Van makkelijk naar moeilijk Van gesloten naar open Van oefening naar spel Maak heterogene groepen (sporttak/ervaring/diploma) en leer van elkaar

Methode is uitgangspunt Inhoud Ritmic warming – up Diverse materialen Algemene – natuurlijke motoriek – sporttakoverschrijdend Organisatie Van individueel naar kleine groepjes Iedereen op elk moment in beweging (ster) Opstelling in functie van kern Methode Van makkelijk naar moeilijk Van gesloten naar open Van oefening naar spel Maak heterogene groepen (sporttak/ervaring/diploma) en leer van elkaar

9 gouden praktijktips Inhouden Organisatie Methode Varieer in materialen Las regelmatig ritmische oefeningen in Versterk de algemene motoriek Organisatie Begin individueel en eindig in kleine groepjes Geef elk kind de kans om op elk moment in beweging te zijn Win tijd door een opstelling te kiezen die je zoveel mogelijk kan laten staan de ganse training lang. Methode Begin makkelijk en maak het stap voor stap moeilijker Begin met vaste oefeningen van uzelf en evolueer stap voor stap naar inbreng van de kinderen zelf, zo ontwikkel je de creativiteit van uw spelers Spelen is leren, las dus spelvormen in… en kinderen vinden dit bovendien erg leuk.

Dank u voor uw co-creativiteit persoonlijke eigenheid geven-nemen-delen

Progress Sports vzw www. progresssports. com info@progresssports Progress Sports vzw www.progresssports.com info@progresssports.com +32 (0) 474/55 68 04