Creatieve start (opwarming) Guy Peeters Jan Cuypers Creatieve start (opwarming)
Een leuke opwarming? Filmpje opwarming
Theorie Praktijk deel 1 Pauze Praktijk deel 2 Evaluatie
Terreinafbakening Gericht naar kinderen tot 12 jaar Voor trainers/coaches … die de kinderen begeleiden in clubs (trainingen, stages, …) Tijdens initiaties/sportdagen in scholen Voor leerkrachten lichamelijke opvoeding in scholen
Creatief denken
Stappen creatief denken Breed/divers denken Stap 2 Keuze maken Stap 3 Breed/divers denken in de gemaakte keuze
Attitudes creatief denken Stap 1 Alle ideeën zijn goed - totale openheid geen ja-maar Stap 2 Durven kiezen Niet alles willen doen Stap 3 Alle deelideeën zijn goed
Drie hoofd-elementen
WAT ? Inhoud Organisatie Methode HOE ? WAAR ?
Inhouden Wat gaan we de kinderen laten doen ? WAT ?
Diverse materialen Ritmic warming – up Algemene – natuurlijke motoriek – sporttakoverschrijdend
Organisatie WAAR ? WAARMEE ? Waar/Waarmee ga ik aan de slag met de kinderen ? WAAR ? WAARMEE ?
Van individueel naar kleine groepjes Iedereen op elk moment in beweging Opstelling in functie van kern
Methode Hoe ga ik om met de kinderen ? HOE ?
Van makkelijk naar moeilijk Van gesloten naar open Van oefening naar spel
Praktijk basisprincipes
Kracht van diversiteit benutten Diverse sporttakken Diverse diploma’s (gediplomeerden/ A,B,C,aspirant-initiator) Diverse ervaringen Iedereen is gelijk Leren van elkaar
Van consumeren naar co-creëren Iedereen heeft goede ideeën Verhaal waterput (ontwikkelingshulp)
Nemen – Geven – Delen Geven Nemen Delen 3 1 2 4 Docent Heterogene deelnemersgroep Geven Deel 1 praktijk Deel 2 praktijk (opnemen op video) Nemen Delen Deel 2 oefening delen met deelnemers van andere bijscholingen deel 2 oefening (bekijken van elkaars videobeelden … 3 1 2 4
Open source mentaliteit Crowd-sourcing Concept-versterking Nemen – geven –delen Krachten bundelen Deelnemers vormingen
Praktijk deel 1 Consumeren
Sporttakoverschrijdend – Inhoud 1 Ritmic warming – up Coördinatie in 4 tijden Voetenbewegingen Armbewegingen Rompbewegingen Met materiaal Diverse materialen Algemene – natuurlijke motoriek – sporttakoverschrijdend Organisatie Iedereen is altijd in beweging Straatvorm L-vorm Kruis-vorm Methode
Sporttakoverschrijdend – Inhoud 2 Ritmic warming – up Diverse materialen Stok en bal Kegel en tennisbal Hoepel en stok Algemene – natuurlijke motoriek – sporttakoverschrijdend Organisatie Per 2 Methode
Sporttakoverschrijdend – Inhoud 3 Ritmic warming – up Diverse materialen Algemene – natuurlijke motoriek – sporttakoverschrijdend Lopen, steunen, springen (bewegingsomloop) Klauteren, gooien en vangen, steunen (bew.omloop) Ballen rollen, rotaties, lopen Organisatie Per 2 Methode
Sporttakoverschrijdend – Organisatie 1 Inhoud Individueel : Lopen met tennisbal en oefeningen doen per 2 : idem en op signaal speler met bal tikt speler zonder bal per 4 : achter elkaar lopen en bal over hoofd doorgooien (voorste start met 2 ballen en achterste loopt naar voren) Organisatie Van individueel naar kleine groepjes Iedereen op elk moment in beweging (ster) Opstelling in functie van kern Methode
Sporttakoverschrijdend – Organisatie 2 Inhoud Ster (met 2 materialen) Dubbele cirkel (met 4 materialen) Organisatie Van individueel naar kleine groepjes Iedereen op elk moment in beweging (ster) Opstelling in functie van kern Methode
Sporttakoverschrijdend – Organisatie 3 Inhoud Dubbele rechthoekjes : oefeningen naar elkaar (ruimte) De matrix (ruimte) Met hoepels (materiaal) Opw : tikspel (niet tikken in hoepels) Kern : Coördinatieoefeningen snelle richtingsveranderingen Organisatie Van individueel naar kleine groepjes Iedereen op elk moment in beweging (ster) Opstelling in functie van kern Methode
Sporttakoverschrijdend – Methode 1 Inhoud Haasje-over lopen + afstoten + gespreid landen Idem maar over iemand in hurkzit (laag) Idem maar met handensteun (hoog) Idem maar over dubbele hindernis (rugby scrimmage) Organisatie Per 2 - verspreid Methode Van makkelijk naar moeilijk Van gesloten naar open Van oefening naar spel
Sporttakoverschrijdend – Methode 2 Inhoud Rustig lopen + vast sprintparcours Idem maar zelf poortje kiezen Idem maar alle keuzes zijn open Organisatie Per 2 Methode Van makkelijk naar moeilijk Van gesloten naar open Van oefening naar spel
Sporttakoverschrijdend – Methode 3 Inhoud Correcte pomphouding aannemen (oefening) Pompoefening (oefening) Met bal en 2 potjes in pomphouding (spel) Organisatie Per 2 - verspreid Methode Van makkelijk naar moeilijk Van gesloten naar open Van oefening naar spel
Iedereen heeft goede ideeën Praktijk deel 2 Iedereen heeft goede ideeën Co-creëren
Materiaal is uitgangspunt Zoek creatieve oefeningen met maximum 5 verschillende materialen Algemene motoriek is uitgangspunt Kies minstens 5 motorische basiseigenschappen (lopen, klimmen, klauteren, zwaaien, kruipen, steunen, hangen, vangen en gooien, springen, draaien, ….) Methode is uitgangspunt Van makkelijk naar moeilijk Van gesloten naar open Van oefening naar spel
Inhoud is uitgangspunt Ritmic warming – up Diverse materialen Algemene – natuurlijke motoriek – sporttakoverschrijdend Organisatie Van individueel naar kleine groepjes Iedereen op elk moment in beweging (ster) Opstelling in functie van kern Methode Van makkelijk naar moeilijk Van gesloten naar open Van oefening naar spel Maak heterogene groepen (sporttak/ervaring/diploma) en leer van elkaar
Organisatie is uitgangspunt Inhoud Ritmic warming – up Diverse materialen Algemene – natuurlijke motoriek – sporttakoverschrijdend Organisatie Van individueel naar kleine groepjes Iedereen op elk moment in beweging Opstelling in functie van kern Methode Van makkelijk naar moeilijk Van gesloten naar open Van oefening naar spel Maak heterogene groepen (sporttak/ervaring/diploma) en leer van elkaar
Methode is uitgangspunt Inhoud Ritmic warming – up Diverse materialen Algemene – natuurlijke motoriek – sporttakoverschrijdend Organisatie Van individueel naar kleine groepjes Iedereen op elk moment in beweging (ster) Opstelling in functie van kern Methode Van makkelijk naar moeilijk Van gesloten naar open Van oefening naar spel Maak heterogene groepen (sporttak/ervaring/diploma) en leer van elkaar
9 gouden praktijktips Inhouden Organisatie Methode Varieer in materialen Las regelmatig ritmische oefeningen in Versterk de algemene motoriek Organisatie Begin individueel en eindig in kleine groepjes Geef elk kind de kans om op elk moment in beweging te zijn Win tijd door een opstelling te kiezen die je zoveel mogelijk kan laten staan de ganse training lang. Methode Begin makkelijk en maak het stap voor stap moeilijker Begin met vaste oefeningen van uzelf en evolueer stap voor stap naar inbreng van de kinderen zelf, zo ontwikkel je de creativiteit van uw spelers Spelen is leren, las dus spelvormen in… en kinderen vinden dit bovendien erg leuk.
Dank u voor uw co-creativiteit persoonlijke eigenheid geven-nemen-delen
Progress Sports vzw www. progresssports. com info@progresssports Progress Sports vzw www.progresssports.com info@progresssports.com +32 (0) 474/55 68 04