Onderzoekend kijken naar opleidings-gedrag Hier beschrijf ik de context waarin ik het “project “aanvaardde en de verbinding van onderzoekend kijken naar praktijkonderzoek Praktijkgericht onderzoek als een vorm voor teamontwikkeling Velon, 11 maart 2014 - Leidi van Straten
Doelen Inzage in een traject waar een praktijkonderzoek wordt ingezet als vorm voor teamleren Inzage in de dialoog van teamleren rond het thema metadidactiek Hier een uiteenzetting over teamleren en metadidactiek……onderzoek met twee uitkomsten
Systematisch kijken via een kijkkader Ik verwijs hier naar mijn specifieke onderzoeksopdracht het dak en het vuur en ga door naar de volgende dia
Uitleg over de aanpak van systematisch kijken naar metadidactiek Uitleg over de aanpak van systematisch kijken naar metadidactiek.. transparantie en expliciteren
Systematisch praktijkonderzoek bij collega’s Expliciteren in een teambijeenkomst Transparantie Expliciteren Legitimeren Uitleg van bovenstaande woorden Koster 2012
2-sporen in het onderzoek: Inhoud Professionaliserings-proces Verassende ontwikkeling tijdens dit onderzoek, dat niet alleen de opleidingsinhoud als speerpunt ‘” stond” maar ook het professionaliseringsproces zich als teamleren ontwikkelde.
Onderzoek bij collega’s Voorgesprek Collega bracht een specifieke kijkvraag in gestructureerd observeren: - begin van de les - kern van de les - eind van de les Feedbackgesprek en dialoog Ik vertel hier iets over het proces en met name de dialoog die plaatsvond n.a v. het feedbackgesprek…ik geef een aantal voorbeelden
Tussentijdse studiedagdelen Docenten laten elkaar filmbeelden zien en geven elkaar feedback op elementen van metadidactiek. Ik vertel wat er gebeurde toe verschillende docenten zich kwetsbaar opstelden met beelden en verhalen….
Meta-didactiek Filmpje…. Ik plaats hier de link naar het filmpje en beschrijf de aanleiding… zou dit filmpje helpen om collega’s te expliciteren wat metadidactiek is? Ik heb mijn twijfels, heb het filmpje nog nooit laten zien…… heeft iemand ervaring met het professionaliseren van teams op het gebied van metadidactiek?
Praktische relevantie Ervaring van de teamleden: Tijd Reflectie Perspectieven Didactische taal Hier verklaar ik mijn rol als initiator en inspirator en de feedback van de teamleden
KEUZE MUUR Docenten moeten altijd transparant en expliciterend zijn in hun les Het zou voor de studenten saai worden om steeds de didactische en pedagogische overwegingen van de docent geëxpliciteerd te krijgen. Praktijkonderzoek zou teamleren moeten ondersteunen. Deelnemers maken hier de keuze om bij een van de bovengenoemde stellingen te gaan staan. Ze spreken met elkaar af wie hun gesprek samenvat voor de rest van de groep.
Analyse en voorlopige conclusie: in een slotbijeenkomst “aangeboden” * Docenten kiezen onbewust voor didactische stappen in hun les, ze maken keuzes op inhoud en vorm .Echter zijn zich hiervan vaak niet bewust en expliciteren en legitimeren deze meestal niet naar hun studenten. * Docenten hebben zeer variërende beelden bij metadidactiek en transparantie .Deze beelden lopen uiteen van geen enkel geformuleerd idee over metadidactiek, tot weerstand tegen de softe kant van metadidactiek. *Vakdocenten hebben een grote mate van bevlogenheid en transparantie over hun eigen vak, er zijn veel aanzetten om te komen tot expliciteren maar deze worden niet ingezet of uitgevoerd. Ik twijfel of ik deze conclusies moet totn…..
Terugblik Op welk onderdeel van de workshop zou je willen ingaan? Waar liggen jouw twijfels? Waar ligt jouw enthousiasme?