Onderzoekend kijken naar opleidings-gedrag

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Advertisements

Verbeteren van de Kwaliteit van reflectie van studenten
een didactiek voor opleiden op school
Martin Euwema leren van conflict
Loopbaanontwikkeling
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Rekenbewust Vakonderwijs Bij rekenbewust vakonderwijs werken vakleraren ook aan de rekenkundige aspecten van hun vak, met als doel bij hun vak meer begrip.
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Werken naar onderwijsbehoeften
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
Didiclass - beginnen met
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Observeren en rapporteren
Praktijkvoorbeeld Vversterk in de Pabo Fontys Pabo Tilburg
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Becoming a Teacher Educator: De inductie van beginnende lerarenopleiders Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands
Do-learning Een project van Stenden Hogeschool
Casusbank Didiclass Reflectie binnen het voortgezet onderwijs
Opleiden in de school lits-jumeaux of twijfelaar? ? Jan Smits: contactpersoon ILS-HAN Astrid Breukers: staflid “opleiden in de school” Edison-college,
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
PERSOONLIJKE GROEI DOOR REFLECTIE
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Wat je zelf vindt, weet je beter
moderniseren van het curriculum.
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Pleegzorg in Beeld.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
“het ritme van het bedrijf” Uitgangpunt van regionalisering 29 maart 2007 Pauline van der Laan.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Flexibel curriculum met behulp van ICT
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Profielkeuze informatieavond havo/vwo 3 Dinsdag 29 september 2013.
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Praktijkervaring en reflectie
Docentencongres #leerling2020/32. Ieder mens een belofte RRR……..??? Doen.
Profilering A 3 stptn Profilering B 3 stptn Briefing studenten 9 februari.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Verdieping Timemanagement
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Tweede bijeenkomst Jaar januari 2017.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Observeren en rapporteren
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Welkom instructeurs!.
Mijn visie op onderwijs
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Transcript van de presentatie:

Onderzoekend kijken naar opleidings-gedrag Hier beschrijf ik de context waarin ik het “project “aanvaardde en de verbinding van onderzoekend kijken naar praktijkonderzoek Praktijkgericht onderzoek als een vorm voor teamontwikkeling Velon, 11 maart 2014 - Leidi van Straten

Doelen Inzage in een traject waar een praktijkonderzoek wordt ingezet als vorm voor teamleren Inzage in de dialoog van teamleren rond het thema metadidactiek Hier een uiteenzetting over teamleren en metadidactiek……onderzoek met twee uitkomsten

Systematisch kijken via een kijkkader Ik verwijs hier naar mijn specifieke onderzoeksopdracht het dak en het vuur en ga door naar de volgende dia

Uitleg over de aanpak van systematisch kijken naar metadidactiek Uitleg over de aanpak van systematisch kijken naar metadidactiek.. transparantie en expliciteren

Systematisch praktijkonderzoek bij collega’s Expliciteren in een teambijeenkomst Transparantie Expliciteren Legitimeren Uitleg van bovenstaande woorden Koster 2012

2-sporen in het onderzoek: Inhoud Professionaliserings-proces Verassende ontwikkeling tijdens dit onderzoek, dat niet alleen de opleidingsinhoud als speerpunt ‘” stond” maar ook het professionaliseringsproces zich als teamleren ontwikkelde.

Onderzoek bij collega’s Voorgesprek Collega bracht een specifieke kijkvraag in gestructureerd observeren: - begin van de les - kern van de les - eind van de les Feedbackgesprek en dialoog Ik vertel hier iets over het proces en met name de dialoog die plaatsvond n.a v. het feedbackgesprek…ik geef een aantal voorbeelden

Tussentijdse studiedagdelen Docenten laten elkaar filmbeelden zien en geven elkaar feedback op elementen van metadidactiek. Ik vertel wat er gebeurde toe verschillende docenten zich kwetsbaar opstelden met beelden en verhalen….

Meta-didactiek Filmpje…. Ik plaats hier de link naar het filmpje en beschrijf de aanleiding… zou dit filmpje helpen om collega’s te expliciteren wat metadidactiek is? Ik heb mijn twijfels, heb het filmpje nog nooit laten zien…… heeft iemand ervaring met het professionaliseren van teams op het gebied van metadidactiek?

Praktische relevantie Ervaring van de teamleden: Tijd Reflectie Perspectieven Didactische taal Hier verklaar ik mijn rol als initiator en inspirator en de feedback van de teamleden

KEUZE MUUR Docenten moeten altijd transparant en expliciterend zijn in hun les Het zou voor de studenten saai worden om steeds de didactische en pedagogische overwegingen van de docent geëxpliciteerd te krijgen. Praktijkonderzoek zou teamleren moeten ondersteunen. Deelnemers maken hier de keuze om bij een van de bovengenoemde stellingen te gaan staan. Ze spreken met elkaar af wie hun gesprek samenvat voor de rest van de groep.

Analyse en voorlopige conclusie: in een slotbijeenkomst “aangeboden”   * Docenten kiezen onbewust voor didactische stappen in hun les, ze maken keuzes op inhoud en vorm .Echter zijn zich hiervan vaak niet bewust en expliciteren en legitimeren deze meestal niet naar hun studenten.   * Docenten hebben zeer variërende beelden bij metadidactiek en transparantie .Deze beelden lopen uiteen van geen enkel geformuleerd idee over metadidactiek, tot weerstand tegen de softe kant van metadidactiek. *Vakdocenten hebben een grote mate van bevlogenheid en transparantie over hun eigen vak, er zijn veel aanzetten om te komen tot expliciteren maar deze worden niet ingezet of uitgevoerd. Ik twijfel of ik deze conclusies moet totn…..

Terugblik Op welk onderdeel van de workshop zou je willen ingaan? Waar liggen jouw twijfels? Waar ligt jouw enthousiasme?