Gert-Jo van Doornik Marleen Teunis

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
2 agrarische familie’s Grote boerderijen
Advertisements

Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Narcose door middel van een prikje
DE EERSTE LIJN IN HET NIEUWE REGEERAKKOORD
Korte schets van het Menzis GGZ inkoopbeleid 2013
Goedemiddag mijn naam is Marian Denekamp van Duynhoven
SAUNAVOORDEELPAS Jamal Atide
telezorg in praktijk Andrea Nijhuis.
De financiering van eHealth Geld is het probleem niet… Mednet congres 2013 De digitale dokter 10 oktober 2013.
Anja Paap Stichting Herrie.nu. Innoveren in de Zorg en de kansen van (ict) techniek Waarom????
Thuis dokteren, een enorme verbetering! Filip van dijk Patiënt en ontwikkelaar.
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Algemene ledenvergadering HVE 26 september 2012
Nationaal Actieprogramma Diabetes 24 november 2011 Elize van Ballegooie Senior Implementatiemedewerker NAD Ytje van der Veen Implementatiemedewerker DVN.
Proeftuin Populatiemanagement Pelgrim “op weg naar duurzame zorg”
E. Verheijen-Bloemer AIOS 3e jaar HOVUmc Juli 2013
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
De kracht van Herke ICT Group Herke is gespecialiseerd in automatisering en optimalisatie van bedrijfsprocessen in de bouw. Als marktleider in rolgebaseerde.
Triage: sorteren kun je leren! Rita Nieuwenhuis Pieter Jochems
Bekostiging eerstelijnszorg 22 november 2012 Wilna Wind algemeen directeur Samen de zorg beter maken.
POH GGZ-BASIS GGZ Zorggroep Arnhem September
De patiënt aan zet Lynn Rulkens Programmamanager zorginnovatie, CZ
Ik wil de laagste rente voor mijn hypotheken! Op onze uitgebreide en informatieve hypotheek rente site kunt u de maximale hypotheek berekenen en vindt.
Ontwikkeling van de ouderrol als onderdeel van het herstelproces
Het individueel zorgplan in ketenzorg
Service Apotheek Farmaceutische zorg
Zorgbelang Zuid-Holland Veiligheid door de patiënt bekeken 25 april 2012 Erik Visser, Regiomanager Zorgbelang Zuid Holland.
coördinator gezondheidsrecht KNMG
Zijn uw patiënten tevreden over uw bereikbaarheid?
CanDo Coaching.
Netwerkbijeenkomst GGZ Midden Limburg juni 2014 René bekhuis CZ
Visie informatievoorziening
Huisartsenzorg & integrale zorg
De rol van de zorgverzekeraar bij populatiebekostiging
Presentatie ’De zorgverzekeraar en de regierol’ Aad de Groot 11 september
Nieuwsbrief Januari 2014 De cijfers Koppeling met Landelijk Register Orthopaedische Implantaten Stand van zaken: onderzoek met stappenteller Contact Volgende.
Zeggenschap voor zorgvragers
Sociale media in de zorg Regionale Nascholing Intensive Care 26 maart 2015.
Maren Oosthuizen, diëtist
Platform E-Health Georg Hennemann 14 Maart NVE-Health Doelstelling Het bevorderen van gebruik van ICT- mogelijkheden, terondersteuning en verbetering.
Apotheker en zijn team: Wat komt er in de toekomst op ons af?
Innovaties opschalen, het kan Op dit moment > 3 miljoen apps beschikbaar, waarvan 5% in categorieën Health en Medical Bron:
SAN Uniforme Verantwoording Eerstelijns diagnostiek Relatiebijeenkomst Zorgverzekeraars – SAN 27 mei 2015 Sanne van Rumpt SHO Centra voor medische diagnostiek.
Bijeenkomst Nieuwezorg WELKOM Bijeenkomst Nieuwezorg Bas Leerink, Raad van Bestuur Menzis 23 mei 2012 in Den Haag.
Eerstelijnsbegeleiding, wat mag je verwachten?
HUISARTSENPOSTEN VAN WAARNEEMORGANISATIE VAN EN VOOR HUISARTSEN NAAR TOEGANGSPOORT VAN DE ACUTE ZORG? Hansmaarten Bolle, directeur InEen.
De GGZ in de HA praktijk Wat betekent dit voor jou?
Spoedzorg in Nederland Waar staan we en waar gaan we?
Marinka de Jong Nictiz 30 oktober 2015 Patiëntportalen: hoe staat de markt ervoor.
Zorg voor de jeugd Marjolein Berger Hoogleraar Huisartsgeneeskunde Universitair medisch Centrum Groningen.
Landelijke Agenda suïcidepreventie Directie Curatieve Zorg, Mw. Mr. M.O. Samuels.
E-Health en de patiënt Pieter Anthonio Cindy Oudshoorn 11 maart 2014.
EID stelsel NL Inkoppertje?. Hun schade bedroeg ruim 350 miljoen euro. Sinds 2007 gaat het om een schade van opgeteld 2,8 miljard. Dat blijkt uit.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
TRIAGE KOPPELING Continuïteit in zorgketen Arjan Hanekamp.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
NHG Wetenschapsdag 14 juni 2013 Gefinancierd door: Uitgevoerd door: Effectiviteit en haalbaarheid van de inzet van de verpleegkundig specialist op de spoedpost.
Kerntaak: triëren Werken o.a. aan werkproces 1.1: de zorgvrager op een professionele wijze te woord staan en het kanaliseren van de zorgvraag. Werken.
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Disclosure belangen Alike van der Velden
Auteur: Marieke van Schie, huisarts te Leiden
PILOT BEELDBELLEN Dionne de Vries – Giesen Kwaliteitsfunctionaris
Visie op oncologische zorg V
Innovatiecafé - Zorg voor innoveren:
Huisarts en spoed: Hoe doen we het NU? Doen we het goed?
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Introductie In de pilot ‘meer tijd voor de patiënt’ werken huisartsen met een langere en flexibele consulttijd In Q zijn we met zeven praktijken.
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Transcript van de presentatie:

Gert-Jo van Doornik Marleen Teunis Moet ik naar de dokter? Gert-Jo van Doornik Marleen Teunis

In 2016 : 2/3 van de Nederlandse bevolking gebruikt deze app. Deze app. wordt gebruikt door en voor? WAT IS UW ADVIES?

Toekomstschets De smartphone rukt op Apps meten nu al hartslag of het slaappatroon Chip inbrengen die meet hartslag, bloeddruk, enkele bloedwaarde In 2015 heeft een half miljard mensen gezondheidsapps geïnstalleerd op hun smartphone (Research2guidance) Nu al 17.000 apps aan op het gebied van gezondheidszorg (300 Nederlandse apps) Duitse marktonderzoekers voorspellen dat in 2015 de consument gezondheidsapps koopt in het ziekenhuis, bij de dokter of op zorgwebsites Dokters gaan apps voorschrijven als onderdeel van de behandeling

Teleconsult De helft van de Smartphone gebruikers verwacht dat hij binnen vijf jaar via een teleconsult contact met zijn huisarts heeft.

Maar hoe kun je huidige zorg veranderen? Er is niemand in de ministerraad die de zorg begrijpt, je kan ze van alles wijs maken, financiën weet er nog het meest van (ex minister) Waar is het essentieel mis gegaan? Hoge toegankelijkheid van de zorg: alles is gratis Men wil zorgondernemers creëren maar als ze gaan ondernemen krijgen ze te horen dat dat niet de bedoeling is. Een oplossing: terug draaien van aanbod + vraag verminderen

Van tablet naar tablet

Inhoud Aanleiding Hoe innoveer je? Dé oplossing Hoe werkt het? Inleiding Aanleiding Hoe innoveer je? Dé oplossing Hoe werkt het? Kwaliteit en veiligheid Kansen Organisatie Doorontwikkelingen

Meer zorg dichtbij mensen brengen GGZ Ziekenhuis Care Tweede lijn Met zorgadvies Lage drempel, dichtbij huis Geïntegreerde eerste lijn Geïntegreerde eerste lijn De "driehoek" kantelen is prima als strategisch vertrekpunt voor juiste zorg op juiste plek op juiste moment. Zorgverzekeraar is verantwoordelijk voor betaalbare zorg van goede kwaliteit voor de verzekerde van Menzis. Daarop worden wij afgerekend. Zelfmanagement (eHealth & preventie) Zelf- manage- ment Nu Straks 8 8

Edith Schippers over eHealth: het schiet niet op Deze week op SmartHealth.nl: “Ik ben het zat. 2014 moet het jaar worden waarin er schot in komt. Wij moeten ervoor zorgen dat wij in 2014 de innovatie veel scherper van de grond krijgen”, aldus minister Edith Schippers in de Tweede Kamer bij de behandeling van de zorgbegroting.

Innovatie gaat niet hard genoeg… dat ligt niet aan de bedenker, procesinnovatie blijft steken op implementatie problematiek.

Beste innovatie en verandering komt niet door mooie modellen maar door : intuïtie = gecumuleerde kennis en ervaring

Literatuur of opleidingen zijn zelden een inspiratiebron Meer onderzoekers dan uitvinders Verzin en begin Betrek vooral niet te veel mensen en/of instanties

Hoe is deze app nu geboren? Aantal patiëntcontacten HAP en HA neemt nog niet af Ruim 51% heeft een lage urgentie (U4 / U5) Volgens IQ Healthcare belt ruim 50% voor geruststelling, wil ruim 25% alleen informatie en twijfelt ruim 40% of men wel naar de dokter moet Onnodige zorgconsumptie en langere wachttijden Ons devies: Zelfzorg waar het kan en zorg als het moet.

Dé oplossing De App is ontwikkeld als zelftriage instrument Patiënten beoordelen met de App óf en wanneer contact nodig is De App geeft aan wat patiënten zelf kunnen doen Doel van de App Advies aan de patiënt geven op basis van de zorgvraag Waar mogelijk geruststellen en zelfzorg advies geven Onnodige zorgconsumptie voorkomen, indien mogelijk ‘s avonds doorverwijzen naar eigen huisarts de volgende dag De juiste zorg, op de juiste plaats, door de juiste zorgverlener.

Voor wie is deze app? Voor iedereen die zich afvraagt: Moet ik naar de dokter? Hardnekkig uitslag? Een kind met koorts? Twijfel Veiligheidsdenken Geruststelling De App geeft aan of men wel of niet naar de dokter moet en geeft advies.

Leuke handigheidjes De app weet hoe laat het is en waar je bent door GPS Overdag geeft hij het nummer van je eigen huisarts Na 17.00 verwijst de app je door naar de dichtstbijzijnde HAP of je nu in Groningen of Zeeland bent. Enkele leuke handigheidjes van de app zijn dat hij weet hoe laat het is en waar je bent met behulp van GPS. Overdag geeft hij indien nodig het telefoonnummer van je eigen huisarts weer en na 5 uur op werkdagen en in de weekenden verwijst hij je naar de dichtstbijzijnde Huisartsenpost. Of je nu in Groningen of Zeeland bent.

Hoe werkt het? Intuïtief een ingangsklacht kiezen Triage in Jip en Janneke taal met Ja / Nee antwoorden

De app Moet ik naar de dokter is winnaar van twee prijzen. Van de 300 medische apps hebben wij de juryprijs en de publieksprijs gewonnen. Wij zijn gekozen tot beste medische app 2013.

Kwaliteit en Veiligheid Triage is gebaseerd op het NTS en de NHG standaarden

Kwaliteit en Veiligheid Triage is gebaseerd op het NTS en de NHG standaarden Voorzien van een medische CE veiligheidsmarkering: Vorig jaar waren wij de eerste medische Nederlandse app met dit CE keurmerk!!

Kwaliteit en Veiligheid Triage is gebaseerd op het NTS en de NHG standaarden Voorzien van een medische CE veiligheidsmarkering Samenwerking met het NHG We hebben een inhoudelijke samenwerkingsovereenkomst met het NHG, zij waken over de inhoud van de app.

Kwaliteit en Veiligheid Triage is gebaseerd op het NTS en de NHG standaarden Voorzien van een medische CE veiligheidsmarkering Samenwerking met het NHG Gedragen door de NPCF De app is bij de lancering aangeboden aan Wilna Wind van de NPCF, De NPCF is een groot voorstander van zelfmanagement

Kansen Gemiddeld bezoekt men 4x per jaar de huisarts of huisartsenpost Als de app. één van deze bezoeken kan voorkomen of naar de huisarts kan doorverwijzen i.p.v. bezoek op de Huisartsenpost Besparen wij volgens berekening van een verzekeraar bijna 140 miljoen euro per jaar

Kansen Ruim 51% heeft een lage urgentie (U4 / U5) Voorbeeld Huisartsenpost Apeldoorn Uiterst voorzichtige schatting Consulten 5% omlaag Telefonische consulten 15% omlaag Besparing ruim € 200.000,- op jaarbasis

Organisatie Nu nog BV (MINDD BV: Moet Ik naar de Dokter) Straks: Stichting MINDD Met stichtingsbestuur: NHG, Zorgverzekeraars Nederland (ZN)?, NPCF, en ??

Adviesgroep App Paul Giessen, Huisarts en onderzoeker Gerben welling, Directeur HAP Eindhoven Den Bosch. Jaqcueline Noltes, Directeur HAP Hengelo Maarten Stuker, Directeur HAP Drenthe Froukje Runia, huisarts en lid medisch stafbestuur HAP Apeldoorn Vera van Andel Locatiemanager HAP Apeldoorn en Triagist Marcel Heldoorn, senior beleidsmedewerker e-Health NPCF Lucien van Engelen, directeur van het  Radboud REshape & Innovation Centrum, Radboud Universiteit Nijmegen. Wim ten Wolde, Nederlanse Triage Standaard (NTS) Selectie van patiënten

Doorontwikkelingen Promotie van de App Gratis beschikbaar stellen in samenwerking met ZN

Doorontwikkelingen Koppeling agenda’s Afspraak maken bij de eigen HA Ontlast HA en is service naar patiënt

Triage voor een afspraak

Gegevens beschikbaar

Eerst door de triage

Niet voor urgente zaken

Voordelen Patiënt heeft al triage doorlopen Uitkomst kan zijn: zelfzorg Zorgverlener is al geïnformeerd

Doorontwikkelingen Beeldschermzorg Telefonische triage ondersteunen met beeld Fysiek consult en visites voorkomen

Beeldschermzorg www.magikmeekijken.nl

Uitgangspunten Veiligheid boven alles Gebruiksgemak voor patiënt én zorgverlener Mag niet te vertragend werken

Mag ik meekijken?

Eenvoudig te gebruiken

Met 2 klikken verbonden

Voordelen beeldschermzorg Service voor de patiënt Vergroot kwaliteit van eerste triage Kan fysiek consult voorkomen Daardoor goedkoper

Waar zit de ontwikkeling? Huisartsenpraktijk in het HIS ARBO zorg : Beeldschermzorg Digitale Assistente : binnenlopers Andere richtlijnen NHG

Vragen?