Experts/Blogs & Social Media Reed Business 29 augustus 2011 Alex Beishuizen
Uitgangspunten • Internet is de toekomst. De doelgroep (kijkers/lezers/luisteraars) consumeert in toenemende mate via internet. Dus moeten media ook de stap naar internet maken. • Internet is een platform, geen nieuw medium. Alle bestaande media (print, tv, radio) behouden hun bestaansrecht, maar zullen via internet worden verspreid. • Internet gaat over interactie. Het oude model van zender en ontvanger, producent en consument geldt niet op internet. Het draait om interactie, wederkerigheid. • Internet is altijd overal. Consumenten zijn dankzij mobiel internet altijd online. Daar moeten de media rekening mee houden. Beishuizen Media Support2
De veranderende rol v/d journalist •Van produceren naar content vergaren en verrijken •Van produceren naar organiseren en faciliteren •Van afstandelijk en onafhankelijk naar bereikbaar en betrokken •Van eenrichtingverkeer naar intensieve interactie •Van redactionele boodschap naar user generated content •Van informeren naar assisteren •Van journalistieke specialist naar journalistieke allrounder •Van deadline naar feed •Van aanbodgericht naar vraaggericht Beishuizen Media Support3
Het veranderende redactieproces: •Voorheen: content (artikel/AV) was statisch document verzorgd door redacteur •Nu: content (artikel/AV) is statisch door redactie of lezer/bezoeker en mét reacties van lezers/bezoekers •Toekomst: content (artikel/AV) wordt ‘organisch document’ Beishuizen Media Support4
Internet is interactie (1) •Internet biedt de mogelijkheid tot contact en samenwerking met de doelgroep. •Grootste succesverhalen online zijn gebaseerd op zogenoemde user generated content (Youtube, Facebook, Marktplaats). •Binnen elke doelgroep is vele malen meer kennis dan een redactie ooit kan vergaren. •Naast kennis (informatie) is ook het ervaren (gevoel, emotie) en de ervaring delen met anderen (social media) ongelofelijk belangrijk, ook voor media. •Consumenten zijn steeds beter in staat tot het produceren van inhoudelijk sterke content. Beishuizen Media Support5
Internet is interactie (2) •Inhoudelijke kennis wordt meer gewaardeerd dan journalistiek vakmanschap. Content mag tekstueel best een beetje rammelen, als de auteur geen journalist is. •De consument wil graag meepraten, meehelpen en meedoen, vooral als hij wordt aangesproken op zijn (ervarings)deskundigheid. Consumenten geven met genoegen tips, opinies, ervaringen, etc door (aan elkaar en aan een redactie). Beishuizen Media Support6
Internet is interactie: panels •Voorbeeld: Computable Experts – experts verdeeld over twintig ‘topics’ •Panelleden willen graag meewerken aan publicaties en geven met genoegen tips, opinies, ervaringen, etc door. •Bij Computable is het een eer om expert te zijn. Bedrijven/organisaties stimuleren medewerkers om zich aan te melden. •Panels leveren de luie journalist meer content dan hem/haar lief is. Momenteel meer dan 40% van de redactionele content komt direct van Computable experts (en is dus gratis). •Een redacteur ‘coördineert’ de expertbijdragen Beishuizen Media Support7
Dank je wel... Zijn er nog vragen of opmerkingen? beishuizenmediasupport.nl telefoon: skype: alex.beishuizen linkedin: nl.linkedin.com/in/alexbeishuizennl.linkedin.com/in/alexbeishuizen facebook: msn: 8Beishuizen Media Support