Hoe creëert u een High Performance Organisatie in de tuinbouw?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Menno Karres Lead Auditor
1 De invloed van de organisatie op het meldgedrag van managers en medewerkers: een kijkje in de keuken Muel Kaptein Transparency International, April 21,
De fundamenten van de organisatiestructuur
Ondernemen in de praktijk
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Marketing strategy that earns your company money! Find You Consultancy Nederland - Curaçao.
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Een (gans)andere kijk op ... high performance
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Strategisch relevant middenkader & leiderschap
welkom Philips Nijmegen QAS Value Day Marc Jetten
Leiderschap en HR Meerkat Relatiedag 2010.
de werkgever van de toekomst
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Implementatie van Netwerk Outsourcing in Vodafone NL
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Goede prestaties in moeilijke tijden
Slim de eigen koers bepalen!
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Is Almelo uniek? Trends op de re-integratiemarkt.
Schitterende Organisaties®
TOM keurmerk Marius Berendse.
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Wat willen we vandaag doen?
Evenwicht Het is van belang dat er een evenwicht bestaat tussen alle bronnen Grotere kans op positieve ervaringen 1.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Groep Colruyt en ‘participatie’
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
1 BUE Middenkader 2004 Een eerste verkenning van de resultaten.
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Op weg naar high performance! VGN P & O dag Chiel Vink Center for Organizational Performance 30 september 2009.
High Performance in de gehandicaptenzorg : Goede prestaties in moeilijke tijden HPO workshop:de praktijk in de gehandicaptenzorg Tanja Scholten, JP van.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Recht voor zijn raap: Presteren in de zorg met het HPO-verbetertraject Chiel Vink en Lilian Kolker, Center for Organizational Performance Voorlichtingsbijeenkomsten.
High Performance Incubator (HPI)
Return On I…. Bestaat sinds We doen al tijdje mee
Werken met plezier en goed presteren
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Hoe creëert u een High Performance Organisatie in de tuinbouw? Dr. André de Waal MBA 22 maart 2012

? Aandachtspunten voor de Tuinbouw Hogere klanttevredenheid Korte-termijn-gerichtheid Calamiteiten (EHEC) Zwak imago/lage herkenbaarheid Beperkte houdbaarheid/ moeilijke productieprognose Concurrentie uit buitenland Verdeelde afzetstructuur Hogere klanttevredenheid Hogere medewerkertevredenheid Lager verzuim Lager verloop Hogere kwaliteit Sterke omzetgroei Betere reputatie ? 2 2

Transformeer naar HPO ! Een High Performance Organization (HPO) is een organisatie die significant betere resultaten behaalt dan vergelijkbare organisaties, over een periode van tenminste 5 jaar … door zich op een gedisciplineerde manier te concentreren op datgene dat echt belangrijk is voor de organisatie ! ‘Peer’ groep HPO 3 3

HPOs boven niet-HPOs (%) ‘Waarde’ van een HPO (uit de literatuur) + 4 to 42 Total Shareholder Return groei + 2 to 18 Return on Sales groei + 15 to 26 Return on Investments groei + 9 to 25 Return on Equity groei + 1 to 12 Return on Assets groei + 14 to 44 Winstgroei + 4 to 16 Omzetgroei HPOs boven niet-HPOs (%) Prestatie-indicator … en dit geldt ook voor klanttevredenheid, klantloyaliteit, medewerkertevredenheid, verminderde klachten, hogere reputatie!

Maar … waar begin je? Arbeidsvoorwaarden verbeteren? Processen met ICT beter inrichten? Betere doorgroeimogelijkheden creëren? Vertrouwen in de leiding verbeteren? Andere organisatiestructuur kiezen? Competentiemanagement invoeren? Sneller acteren? Betere informatie? Minder vriendjespolitiek? Werkdruk verlagen? Meer communicatie naar medewerkers? Slechte mensen nu echt eens ontslaan? Duidelijker strategie neerzetten? Klantgerichter werken? Meer waardering geven? Beter beloftes nakomen? Beter luisteren? ….

Missie van het HPO Center: Wat doet er echt toe? 5 jaar wetenschappelijk onderzoek Analyse van 290 internationale onderzoeken 1470 internationale enquêtes in alle branches Samenwerking met MsM, VU en Cranfield University 6

5 factoren en 35 aspecten: samen het vliegwiel voor verbeteren!

Kwaliteit van managers Vertrouwen Integer Zelfverzekerdheid Voorbeeldrol Snel besluiten Snel actie, ook in de omgang met medewerkers die onder de maat presteren Resultaatgericht Coachen Sterke leiders, die voortdurend zoeken naar de beste manier om het werk uit te voeren

Kwaliteit van medewerkers HPO-medewerkers verwachten inspiratie en aanmoediging voor betere resultaten Ze zijn: verantwoordelijk voor resultaten flexibel en veerkrachtig divers en complementair goede samenwerkers

‘Laten we gewoon wachten … Continue verbetering en vernieuwing Unieke strategie Processen voortdurend: verbeteren – vereenvoudigen - afstemmen Financiële en niet-financiële rapportage … naar iedereen Kerncompetenties verbeteren Diensten en producten vernieuwen ‘Laten we gewoon wachten … het gaat vanzelf over’ We willen HPO HPO ! HPO

Openheid en actiegerichtheid Dialoog, dialoog, dialoog Medewerkers betrekken bij organisatieprocessen Kennis uitwisselen en leren van elkaar Fouten maken mag Open voor verandering Prestatiegericht ´Ik beken, ik beken ... het was mijn fout´

Langetermijngerichtheid Klant staat altijd op no. 1 Uitstekende relaties met stakeholders Mensen blijven lange tijd bij de organisatie … en kunnen doorgroeien … en voelen zich veilig ´Schat het wordt laat vanavond ... we zijn namelijk klantgericht bezig´

Focus Gebruik in de praktijk - Besteed meer tijd aan zaken die er echt toe doen Besteed geen tijd aan zaken die het verschil niet maken Interactie met de deelnemers!! Vraag wat de verwachtingen zijn en verzamel deze op een flip-over. De bedoeling hiervan is op een later tijdstip hiernaar te verwijzen en te checken of de workshop aan de verwachtingen van de deelnemers heeft voldaan. Focus De HPO-diagnose geeft de organisatie concrete aanwijzingen m.b.t. de zaken die meer of juist minder aandacht nodig hebben 13

Praktijkcase Nederlandse organisatie (13 afdelingen) Ruim 350 HPO-vragenlijsten Strategische data (KPIs) 10 8 6 Top 3 Bottom 3 4 2 WK MK OAO LTO CV

Interne score op de KPI’s HPO-Score Interne score op de KPI’s Y1 Y2 Y3 L A C I J H M D K B E F G Wat valt op?

Interne score op de KPI’s HPO-Score Interne score op de KPI’s Y1 Y2 Y3 L A C I J H M D K B E F G

‘Waarde’ van een HPO (uit de praktijk) Het Bewijs 17

Effect van het HPO-raamwerk Organisaties die met het HPO-raamwerk aan de slag gaan, boeken betere resultaten! Innovatiever Beter in verbeteren Positievere en betere mentaliteit Meer openheid in de organisatie Meer focus en discipline Meer vertrouwen tussen partners Betere samenwerking Uniekere strategie Betere reputatie Makkelijker om nieuwe klanten en personeel te krijgen. Hernieuwde ‘spirit’ tijd Groei Resultaten HPO score Verhoogde winstgevendheid Verhoogde productiviteit Groter markaandeel 18

High performance partnership HPP High performance partnership HPP Nog een stapje verder: HPP DE HIGH PERFORMANCE WAARDEKETEN Leverancier Organisatie Klant Openheid Gelijkwaardigheid Conflictmanagement High performance partnership HPP High performance partnership HPP HPO HPO HPO

Hoe creëert u een High Performance Organisatie in de tuinbouw … VOLGENS U ? In welke HPO-factor moet het meest gebeuren en waarom? - Managementkwaliteit, Medewerkerkwaliteit, Continue Verbetering & Vernieuwing, Openheid & Actiegerichtheid, Langetermijngerichtheid - Wat moet daar dan verbeterd worden en hoe? Hoe kunt u daar uw partners in de tuinbouwkolom bij inschakelen?