Control Continu of discreet Display Human Operator Control Device

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DISPLAYS Wat wordt overgedragen? Inhoud (domein informatie)
Advertisements

Deel 1, Blok 2, Datacommunicatie
Laurens van der Maaten IKAT / ROB
Procescontrole.
Newton - HAVO Energie en beweging Samenvatting.
Gebruik van spraakherkenningssoftware bij personen met een motorische beperking : spraak omzetten naar tekst en handsfree bedienen van de computer.
Informatieverwerkende systemen
Automatisering Uitvoering van taken of functies door producten en systemen die vroeger werden uitgevoerd door mensen. Bijvoorbeeld: openslaande deuren,
Objecten en Volgordediagrammen
Module 2 – Hoofdstuk 2 Randapparatuur.
Opdrachttaak kennissystemen:
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
Practica Computerlinguistiek Tekst en uitleg:
INFORMATIEVERWERKING
Automation and Drives PROFINET technologie A&D AS/PT2/MC, 08/2005 Trends & functionaliteit PROFINET  Real-time communicatie  Veldunits  Motion Control.
Leer- en gedragskenmerken
Newton - VWO Energie en beweging Samenvatting.
Deel I Hoofdstuk 5: Modelleren van toestand -- gevorderd
Meet- en Regeltechniek Les 3: Het wortellijnendiagram

Transport en locatie warehouse
Waarneming.
Korte Synthese Laleman Angelique.  1. Inleiding  2. Motorische ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis.  3. Het verband tussen evenwichtsstoornissen.
Exploratie van de ontwerpruimte 3. Prototypes, emulatie en simulatie Prof. dr. ir. Dirk Stroobandt Academiejaar
Sturen en bijsturen van handelingen
Communicatietheorie Partim Datacommunicatie
Licht van de sterren Paul Groot Afdeling Sterrenkunde, IMAPP Radboud Universiteit Nijmegen
Computers en Visueel Gehandicapten
College 22 Interaction College MCI-2 Jacobijn Sandberg 18 januari 2001.
Verdieping Programmeren in Java - deel 1 college 6 mei 2001.
BEWEGING – GRAFIEKEN EN VERBANDEN
Databases I (H. 1) Wiebren de Jonge Vrije Universiteit, Amsterdam Voorlopige versie 2003.
Trillingen (oscillaties)
Meten bij marktonderzoek
dataverzamelformulieren
Confidential 1 Trends in ICT J. Bruijning KPN Research 8 juni 2001.
Het Debat Opbouw en inhoud.
Blok 7: netwerken Les 1 Christian Bokhove
4T Nask1 Hoofdstuk 5 Kracht en beweging
Kees van Overveld B i g I m a g e s – Visuele Communicatie -1- De textuurlaag: textuur als elementair percept textuur, schaal en oriëntatie textuur – een.
Academische vaardigheden - C1.5
Persoonlijke Stijl (DISC)
Krachten Wetten van Newton, gewicht, fundamentele
Opbrengsten van onderwijs
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Bourdon Bourdon test verwijst algemeen naar verzameling aan tests die gemeenschappelijk hebben dat de testpersoon zo snel en zo selectief mogelijk moet.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Risk Based Testing van pakketsoftware
Controllers en automatisatie
Les 4 De Muis (deel 1) Programmeren met Visual Basic Karl Moens.
Coach’s Eye: sometimes all it takes is looking at a specific moment to improve your performance.
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
Onderzoeksvaardigheden 3
Wet van Fitts Toelichting bij Practicumopgave Modelleren en Programmeren voor CKI Stella Donker Toegepaste Cognitieve Psychologie Paul Fitts ( )
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Hoofdstuk 4: Een 2e orde systeem
Voorbeeldvraag 1 Welke uitspraak is JUIST: 1. De basisstelling van Nicolas Carr (auteur van "IT doesn't matter") is dat de investeringen die in IT gedaan.
Veerle Nuytemans, Sophie Traen, Robin Pellegrims, Peter Nelissen.
Internet of Things (IoT)
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Knelpunten in de politiek.
H18 – Denken en besluiten Cognitieve ergonomie
Vragen 1.15 – Waarom dienen productontwikkelaars ergonomisch inzicht te hebben? 1.27 – Ergonomisch goede en slechte ontwerpen?
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Tilt monitoring: De nieuwe standaard voor deformatie meting
dataverzamelformulieren
ETUDE Toetsservicesysteem
Informatieverwerkende systemen
Numerieke modellen voor water kwaliteit model
Netwerken & Internet 1.
VERSNELLEN VAN GEMEENSCHAPPELIJK RESULTAAT
Transcript van de presentatie:

Control Continu of discreet Display Human Operator Control Device System ic(t) id(t) e(t) f(t) u(t) o(t) Continu of discreet

Respons Selectie Beslissingscomplexiteit logaritmisch verband tussen reactietijd en alternatieven Hick-Hyman law: RT = a + bLog2N empirisch gegeven let op ‘decision complexity advantage’! N = 4 N = 12

Respons Selectie Verwachting Compatibiliteit Snelheid vs. accuratesse geheugenaspecten we nemen sneller informatie op die we verwachten en selecteren sneller acties die we verwachten Compatibiliteit overeenkomst locatie of beweging van control met mentaal model gebruiker Snelheid vs. accuratesse trade off snelheid en nauwkeurigheid Feedback systeemrespons op actie samenvallen perceptie en actie in plaats en tijd

Control activatie Twee basistypen feedback: Fysiek gevoel Grootte uitvoering van de handeling resultaat van de handeling Fysiek gevoel ‘toggle’: visuele, auditieve en tactiele feedback ‘touch screen’: mist tactiele feedback Grootte concurrentie tussen grootte en functionaliteit Labeling feedforward (vooral van belang voor niet-experts)

Positionering Pointing Bewegingstijd referentie naar specifiek object direct (oftewel fysiek) aanwijzen symbolisch Bewegingstijd bewegen naar doel (Fitts’ law) bewegen van het doel (indrukken, schuiven, etc.)

Fitts’ law MT = a + b log2(2A/W) MT: bewegingstijd naar het doel A: afstand naar het doel W: doorsnede van het doel (2A/W): moeilijkheidsgraad (‘index of difficulty’) W1 A1 log2(2A1/W1) = 3 W1 A2 log2(2A2/W1) = 4 W2 A1 log2(2A1/W2) = 4

Device karakteristieken Positie vs. snelheidsgecontroleerd We hebben de volgende factoren: locatie van de buttons en positie t.o.v. elkaar (richting) locatie van de hand richting van de snelheid van de cursor richting van de snelheid van de hand

Device karakteristieken directe positie controle hand (of vinger) correspondeert met cursor (absolute “mapping”) indirecte positie controle oppervlak beweging hand is niet gelijk aan oppervlak beweging cursor (relatieve “mapping”) indirecte snelheidscontrole activatie in bepaalde richting geeft snelheid in die richting (bijv. joystick) isotonisch: joystick beweegt vrij en blijft staan isometrisch: krachtterugkoppeling en blijft staan springloaded: krachtterugkoppeling, maar springt terug

Gain Gain = (verandering cursor)/(verandering control) meestal tussen 1.0 en 3.0 lage gain veel moeite hoge gain minder precies alleen mogelijk bij indirecte control Hand Cursor

Effectiviteit I.h.a. zijn muis, touchscreen, en lichtpen goede devices voor positie controle (zie fig. 9.3, p. 267) Maar afhankelijk van: Taak indirect control bijv. moeilijker bij complexe taken, denk aan tekenen of schrijven maar ook trillen van hand of vingers snelheid vs. precisie Werkruimte trade off grootte van de buttons en de werkruimte (relatie input device - display?) Omgeving problemen met trillingen en auditieve ruis

Verbale en symbolische input toetsenbord of gesproken invoer handschriftherkenning nog niet goed genoeg ontwikkeld in principe grote uitdrukkingskracht (vergelijk met buttons)

Toetsenbord Numerieke data Linguïstische invoer lineaire array 1,2,3 (telefoon) vs. 7,8,9 (rekenmachine) Linguïstische invoer QWERTY zowel mechanische als ergonomische overwegingen gevestigde standaard Dvorak toetsenbord lay-out op basis van frequentie en volgorde van letters efficiënter gebruik beide handen toch weinig winst (5-10%) Chording toetsenbord (bijv. velotype) meerdere toetsen tegelijk geen feedback op de toetsen

Chording keyboards

Gesproken invoer voordelen: nadelen: grote functionaliteit natuurlijk dubbeltaken mogelijk nadelen: voornamelijk technische limitaties gelimiteerde input traag achtergrondruis en vervorming van stem continue control

Continue control en tracking Volgen van continu veranderend doel (target) autorijden, vliegenmeppen, computerspelletjes, temperatuur bij chemisch proces, etc. Tracking: systeem output in overeenstemming brengen met variërende target 2 display-types: pursuit tracking display: cursor en target zijn onafhankelijk compensatory tracking display: representatie van de afwijking Problemen boven 1 Hz

Control volgorde nulde-orde: positie (muis) eerste-orde: snelheid (joystick) tweede-orde: versnelling (vrijwel niet gebruikt) Bij tweede-orde control grote problemen met traagheid en stabiliteit moeilijk hanteerbaar, grote oscillaties komt toch veel voor vanwege fysisch gedrag systemen mogelijke oplossingen predictieve displays leerstrategieën automatisering

Telerobotica Een gevoel van telepresence (vgl. VE) complexe perceptie - gebaseerd op vele factoren (medium, inhoud, gebruiker) real-time interactiviteit van groot belang - vertraging (door bv. transmissie of complexiteit VE) bemoeilijkt controle & verlaagt telepresence oplossingen: lagere complexiteit van VE predictieve displays eerst simulatie v. beweging, dan uitvoeren multimodaal: visueel/auditief/tactiel