achtergronden Lden en Lnight Paul de Vos, DHV Ruimte en Mobiliteit
inhoud waarom uniformering ? eisen aan (nieuwe) dosismaat kenmerken nieuwe dosismaat omrekenen Letm naar Lden verschillen van verschillen wanneer toepassen welke meet- en rekenmethoden conclusies 13 december 2005
LAmax LAX MKM LAfm TEL Ke Lpeak LAeqpassage BKL PNL LDN Letm L10 Waarom harmonisatie? LAX Ke Letm Lpeak TEL vergelijkbaarheid van dosis vergelijkbaarheid van normstelling van land tot land van bron tot bron LAeqpassage LAmax L10 MKM BKL LAfm PNL LDN 13 december 2005
Eisen aan een uniforme dosismaat duidelijk, eenduidig effectgerelateerd Hinder……………… Slaapverstoring…... Lden Lnight Veronderstellingen: A-weging energie-equivalent EU-gedrag t.o.v. geluid (wg 2) EU gedrag over het etmaal 13 december 2005
bezwaren A-weging Equivalent of incidenteel 1 goederentrein in de nacht of 10 in de nacht 1 trein van 30 wagens of 10 van 3 1 Concorde of 30 737’s 1 brommer van 80 of een airco van 48 1 TGV met 300 km/u of 1 MagLev met 500 km/u hinder slaapverstoring 13 december 2005
Equivalent niveau 13 december 2005
Naar soundscapes? 13 december 2005
Gedrag over het etmaal 13 december 2005
Gedrag over het etmaal (2) 13 december 2005
Indeling van het etmaal NB. lidstaten hebben keuze Dag Avond Nacht 7.00 19.00 23.00 7.00 13 december 2005
Straffactoren veronderstelling: gelijke percentages gehinderden 40 30 10 20 40 13 december 2005
Straffactoren (2) Straffactoren 5 en 10 dB(A) 40 30 20 10 13 december 2005
Etmaalwaarde MAX gelijke percentages gehinderden 40 30 20 10 10 20 40 MAX 13 december 2005
Etmaalwaarde MAX gelijke percentages gehinderden 40 30 20 10 13 december 2005
Lden is het tijdgewogen gemiddelde van formules Lden is het tijdgewogen gemiddelde van de periode-bestrafte equivalente geluid- niveaus Letm is het maximum van de periode- bestrafte equivalente geluidniveaus Letm = max (Ldag; Lavond + 5; Lnacht + 10) dB(A) 13 december 2005
Vergelijking Lden met Letm Getalswaarde Lden altijd Letm 30 10 20 40 MAX Lden 13 december 2005
verschillen ordegrootte verschillen Lden - Letm continuebedrijf -4 dB(A) dagbedrijf -3 dB(A) rijksweg -2 dB(A) goederenlijn -4 dB(A) klein luchtvaartterrein: -7 dB(A) Let op: Rijksweg: Letm(dag,nacht) Letm(dag, avond,nacht) 13 december 2005
Verschillen tussen verschillen “opvulruimte” van de etmaalwaarde gaat bij Lden verloren ! 30 10 20 40 MAX Lden2 Lden1 13 december 2005
Luchtvaart Luchtvaartlawaai grote luchtvaart: verdubbelling aantal vluchten leidt tot Ke + 6 Lden + 3 ook geluid onder 65 dB(A) meenemen Luchtvaartlawaai kleine luchtvaart: JAARgemiddelde i.p.v. 10 lawaaïigste dagen 13 december 2005
Reken- en meetmethodes Als Leq(dag), Leq(avond) en Leq(nacht) bekend zijn, zijn Lden en Lnight te berekenen Geen nieuwe rekenmethodes nodig Wél avondwaarde toevoegen (extra werk) 13 december 2005
Normen en grenswaarden in oude Wgh Relatie met grenswaarden: 1) Normneutraal groeiruimte maatregelen nog afdoende meer ruimtebeslag van zones 2) Ruimteneutraal hogere waarden aanpassen overgangsregeling veel administratieve rompslomp 3) Hinderneutraal nog meer rompslomp 13 december 2005
Nieuwe dosismaten, conclusies verschil in grootheid voor NL niet te groot geen eenduidige relatie eq<-> den, omrekenen nodig verschillen bij toe- of afname: regeling nodig verschil in grenswaardestelling nodig 13 december 2005