1 DE WEG NAAR DE PODIUMKUNSTEN Sociologische studie over de motivatie van Brusselse toeschouwers Maison du Spectacle – la Bellone.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
1 - RA patiënten – Februari 2009 REUMATOÏDE ARTRITIS KENNIS – OPVOLGING – PERSOONLIJKE EVALUATIE Patiëntenonderzoek Initiatief van met de steun van nv.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
Je bent jong & je wilt wonen En als het even kan in Vianen.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
Mode1. Cijfers  Onvoldoende 5  Matig 6  Voldoende 7  Goed 8  Uitstekend 9  Excellent 10.
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage Drs. Joleen Kieneker Student religiewetenschap en bestuurder.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Passie - Verrijzenis Arcabas
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Softwarepakket voor het catalogeren en determineren van fruitsoorten
Regelmaat in getallen (1).
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Afrika: Topo nakijken en leren.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Ben Bruidegom 1 Sequentiële schakelingen Toestand uitgang bepaald door:  ingangen;  vorige toestand uitgang.
Brussel nader onderzocht
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 7 De 2 ♦ /2 ♥ /2 ♠ en de 2 ♣ -opening 1Contract 2, hst 7.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Lessen 17 / 40 De mensen die recent lessen hebben gevolgd hebben deze beoordeeld op 4 aspecten. In de getoonde grafiek steekt 1 aspect negatief af t.o.v.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
In opdracht van NOC*NSF
Resultaten Crowdsourcing Grote Boel 7 april 2014.
Opzet van het onderzoek Bekendheidsniveau’s Bron van reclamebekendheid
Waar gaat het nou toch om?!
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Zo zit dat met uw pensioen!
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Living Room Music Festival van Vlaanderen MuziekPublique Klara Robin – Vrije Universiteit Brussel Vakgroep Communicatiewetenschappen Promotor: Dr. Prof.
WAT IS MANTELZORG?.
Transcript van de presentatie:

1 DE WEG NAAR DE PODIUMKUNSTEN Sociologische studie over de motivatie van Brusselse toeschouwers Maison du Spectacle – la Bellone

2 DOELSTELLING VAN HET ONDERZOEK Dwarsdoorsnede van de podiumkunsten in Brussel (2003) WIE is het publiek van de Brusselse podiumkunsten? Het publiek van de Brusselse podiumkunsten beter kennen Waarom is men naar dit toneelhuis gekomen om die voorstelling bij te wonen? Hoe wist de toeschouwer dat die voorstelling hier en nu plaatsvindt? Belangrijkste onbeantwoorde vraag

3 OPZET ONDERZOEK KWALITATIEF  40-tal diepte-interviews FranstaligeNederlandstalige  Leeftijd  Geslacht  Types ONDERZOEKSVRAGEN o Persoonlijke geschiedenis met het theater (1 ste theaterbezoek, regelmaat, voorkeur,...) o Vooraf gevolgd traject (informatiekanalen, keuzecriteria, aankoopmodaliteiten,...) o Hindernissen, belemmeringen, oplossingen,...

4 OPZET ONDERZOEK KWANTITATIEF Bevraging van ‘alle’ bezoekers van 59 dans- en theatervoorstellingen 29 Franstalige30 Nederlandstalige  15 stukken  6 locaties  13 stukken  8 locaties  Gevestigde & opkomende kunstenaars  Weekdagen en weekenddagen  Voorstellingen in begin en op einde (Franstalige)

5 OPZET ONDERZOEK GESTRUCTUREERDE VRAGENLIJST INKOM  Verwelkoming + uitleg  Zelf invul  Voor, tijdens of na voorstelling  de cultuurparticipatie van de toeschouwer  de motivaties om naar een Brussels toneelhuis te gaan  de verwachtingen voor een voorstelling  de gebruikte kanalen om informatie in te winnen over voorstellingen  de belemmeringen die bezoekers ondervinden om meer naar het toneel te komen

6 RESPONS KWANTITATIEF ONDERZOEK RESPONS27,5% = toeschouwers

7 RESPONS KWANTITATIEF ONDERZOEK BEZOEKERS FRANSTALIGE TONEELHUIZEN BEZOEKERS NEDERLANDSTALIGE TONEELHUIZEN

8 WIE?

9 HET (UNIEKE) PROFIEL VAN DE TONEELBEZOEKER 1. DE BRUSSELSE TONEELBEZOEKER IS EEN... BEZOEKSTER

10 HET (UNIEKE) PROFIEL VAN DE TONEELBEZOEKER 2. DE BRUSSELSE TONEELBEZOEKER IS VAN... GEMIDDELDE LEEFTIJD Gemiddelde leeftijd van de toeschouwer Franstalige toeschouwers 39 jaar en 9 maand Nederlandstalige toeschouwers 40 jaar en 7 maand Toeschouwers van theatervoorstellingen 40 jaar en 7 maand Toeschouwers van dansvoorstellingen 40 jaar en 2 maand Totaal bevraagde bezoekers 40 jaar en 6 maand

11 HET (UNIEKE) PROFIEL VAN DE TONEELBEZOEKER 3. DE BRUSSELSE TONEELBEZOEKER IS... HOOGGESCHOOLD

12 HET (UNIEKE) PROFIEL VAN DE TONEELBEZOEKER 4. DE BRUSSELSE TONEELBEZOEKER WOONT IN... BRUSSEL Ongeveer 50 %

13 HET (UNIEKE) PROFIEL VAN DE TONEELBEZOEKER 5. DE BRUSSELSE TONEELBEZOEKER... GAAT AL LANGER NAAR TONEEL 1 ste bezoek aan toneel NL: gemiddeld 15 JAAR 6 MAANDEN FR: gemiddeld 13 JAAR 36 %  GEZIN 33 %  SCHOOL 17 %  VRIENDEN 10 %  PARTNER

14 HET (UNIEKE) PROFIEL VAN DE TONEELBEZOEKER 6. DE BRUSSELSE TONEELBEZOEKER IS EEN... CULTUUR- OMNIVOOR Aantal theatervoorstellingen bezocht in het voorbije seizoen Aantal dansvoorstellingen bezocht in het voorbije seizoen Franstalige toeschouwers 7,94,8 Nederlandstalige toeschouwers 6,43,5 Totaal bevraagde toeschouwers 7,24,2

15 HET (UNIEKE) PROFIEL VAN DE TONEELBEZOEKER THEATERDANS FR 7,94,8 NL 6,43,5 Totaal 7,24,2 6. DE BRUSSELSE TONEELBEZOEKER IS EEN... CULTUUR- OMNIVOOR Gemiddeld aantal bezochte toneelhuizen FR 6,0 NL 4,3 Totaal 5,2

16 HET (UNIEKE) PROFIEL VAN DE TONEELBEZOEKER 6. DE BRUSSELSE TONEELBEZOEKER IS EEN... CULTUUR- OMNIVOOR OCCASIONELE TOESCHOUWERS  0,6 bezoeken  21 % GEMIDDELDE TOESCHOUWERS  4,5 bezoeken  58 % FREQUENTE TOESCHOUWERS  11,8 bezoeken  21 % MUSEA & TENTOONSTELLING  5,4 bezoeken CONCERTEN  4,5 bezoeken OPERA  0,8 bezoeken BIOSCOOP  6,6 bezoeken

17 WAAROM ?

18 MOTIVATIES OM VOOR EEN VOORSTELLING TE KIEZEN WAT IS BELANGRIJK BIJ DE KEUZE VAN VOORSTELLING ? Het genre van de voorstelling 74 % FRNL 75 % Het verhaal 68 %73 % Bepaalde acteurs/actrices 64 %76 % Regisseur/choreograaf 67 %68 % Het toneelgezelschap 61 %72 % De auteur van het stuk 67 %57 % De ontspanning 64 %54 % Advies vrienden/familie 57 %63 % De tekst of de herwerking van de tekst 62 %42 % Het huis waar de voorstelling plaatsvindt 53 %48 % Het samenzijn met vrienden 50 %49 % De aankondiging 36 %37 % De aandacht in de media 15 %35 % De aanwezigheid van eetgelegenheid 12 % 9 %

19 MOTIVATIES OM VOOR EEN VOORSTELLING TE KIEZEN WAT IS DE BELANGIJKSTE FACTOR IN DE KEUZE ? Het verhaal 16 % FRNL 16 % De regisseur/choreograaf 14 % Het genre van de voorstelling 11 %12 % De ontspanning 11 % 7 % De aankondiging 8 %10 % Het gezelschap 6 %10 % Bepaalde acteurs/actrices 6 %10 % De auteur van het stuk 7 % 3 % Advies vrienden/familie 5 % 6 % Samenzijn met vrienden/familie 5 %

20 MOTIVATIES OM VOOR EEN VOORSTELLING TE KIEZEN WAT IS DE BELANGIJKSTE FACTOR BIJ KEUZE ? Het verhaal 19 % TheaterDans 9 % De regisseur/choreograaf 9 %25 % Het genre van de voorstelling 11 %13 % De ontspanning 10 % 7 % De aankondiging 9 % 10 % Het gezelschap 7 % 9 % Bepaalde acteurs/actrices 7 % 9 % De auteur van het stuk 6 % 3 % Advies vrienden/familie 5 % 4 % Het samenzijn met vrienden/familie 5 % 2 %

21 MOTIVATIES OM VOOR EEN VOORSTELLING TE KIEZEN TYPOLOGIE VAN DE TOESCHOUWER DE KENNER Bepaalde acteurs/actrices Regisseur/choreograaf Het gezelschap De auteur van het stuk De tekst of de herwerking DE GENIETER Het verhaal De onspanning Samenzijn met vrienden Genre van de voorstelling DE NIEUWSGIERIGE De aankondiging De aandacht in de media 17,6 % 15,9 % 12,0 %

22 MOTIVATIES OM VOOR EEN VOORSTELLING TE KIEZEN TYPOLOGIE VAN DE TOESCHOUWER DE KENNER 20 % van FR 15 % van NL 87,5 % = hooggeschoold 43,5 jaar = oudste 34% = frequent bezoeker DE GENIETER 58 % = vrouw 37,5 jaar = jongste 32 % van gelegenheids- bezoeker DE NIEUWSGIERIGE 15 % van NL 10 % van FR

23 MOTIVATIES OM VOOR EEN VOORSTELLING TE KIEZEN KEUZE EN VERWACHTINGEN ? WAT IS BELANGRIJK? Origineel qua vorm en stijl 72 % FRNL 82 % Ontroerend 88 %61 % Goede scenografie 68 %80 % U in een andere wereld brengt 71 %72 % Creatief omgaan met taal 72 %65 % Ontspant 62 %67 % Maatschappijkritisch 63 %60 % Vernieuwende regie 62 %55 % U aan het lachen brengt 58 %54 % Onverwachte wendingen 46 %58 % Uitdagen van conventies 54 %47 % Inleefbare personages 33 %39 % Realistisch 23 %24 %

24 MOTIVATIES OM VOOR EEN VOORSTELLING TE KIEZEN KEUZE EN VERWACHTINGEN ? WAT IS BELANGRIJKSTE? Ontroerend 30 % FRNL 10 % U in een andere wereld brengt 13 %23 % Ontspant 10 %13 % Origineel qua vorm en stijl 7 %16 % Maatschappijkritisch 8 % 7 % Ontroerend 26 % KennersGenieters 20 % U in een andere wereld brengt 15 %17 % Ontspant 3 %18 % Origineel qua vorm en stijl 12 % 8 % Maatschappijkritisch 8 %10 % 20 % Nieuwsgierigen 17 % 12 % 11 % 5 %

25 HOE ?

26 GEBRUIKTE KANALEN OM INFO IN TE WINNEN OVER VOORSTELLING

27 GEBRUIKTE KANALEN OM INFO IN TE WINNEN OVER VOORSTELLING

28 GEBRUIKTE KANALEN OM INFO IN TE WINNEN OVER VOORSTELLING – 20 jaar Vrienden/familie School Krant/tijdschrift Affiches op straat Programmaboekje 21 tot 45 jaar Vrienden/familie Programmaboekje Krant/tijdschrift Partner Gratis weekblad 46 tot 65 jaar Krant/tijdschrift Programmaboekje Vrienden/familie Partner Gratis weekblad 65 tot 75 jaar Programmaboekje Krant/tijdschrift Vrienden/familie Partner Gratis weekblad

29 WAAROM NIET ?

30 BELEMMERINGEN OM (VAKER) NAAR TONEEL TE GAAN WAT ZIJN BELANGRIJKE BELEMMERINGEN? Gebrek aan tijd 59 % FRNL 63 % Prijs van het ticket 62 %49 % Bereikbaarheid van de locatie 43 % De afstand 45 %40 % Bereikaarheid met openbaar vervoer 36 %33 % Parkeermogelijkheden 36 %32 % Onvoldoende info over aanbod 36 %19 % Tijdstip voorstellingen 23 %22 % Het aanbod 25 %19 % Geen compagnie 24 %17 % De buurt van het toneelhuis 19 %14 % Gebrek faciliteiten mindervaliden 14 % 6 % Opvang kinderen 10 %

31 EN NU ?

32 ENKELE CONCLUSIES GEEN GEBREK AAN TOESCHOUWERS  WEL EENZIJDIG PUBLIEK GEVESTIGD PUBLIEK DAT FREQUENT NAAR TONEEL GAAT DRIE AFGETEKENDE TYPES, MAAR GROTE PUBLIEK HEEFT MEERDERE MOTIVATIES KENNERS ZIJN DRIVERS  MOND AAN MOND RECLAME GELD EN VOORAL TIJDSGEBREK ZIJN VOORNAAMSTE BELEMMERINGEN, MAAR BEREIKBAARHEID MINSTENS EVEN BELANGRIJK HET VERKEER VAN PUBLIEKEN