Kleine stapjes naar de STELLING

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Advertisements

Evaluatie van mentorprojecten
LOB-middag Haaglanden
De Horstgemeenschap Van passanten tot participanten.
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Duizenden mensen in de zorg zetten zich in 26 JUNI CHANGE DAY NEDERLAND Iedere dag staan er duizenden mensen in de zorg klaar om anderen te helpen. Zij.
Ondernemen in de praktijk
Social media gebruiken om een baan te vinden
Kader waarbinnen scholen eigen invulling kunnen geven en eigen accenten kunnen leggen. Netwerk waar uitwisselen en samenwerken centraal staan. Al 17 scholen!
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Motivatie van de professional Willy Limpens
Een startersgids voor innovatie
Hogescholen in Dialoog
Thema Hoe maakt kennisdelen je werk/functioneren: leuker Efficiënter Beter Meer gedragen.
28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido.
Van Comeniusprojecten Guy Tilkin Landcommanderij Alden Biesen.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
COMPETENTIEONTWIKKELING
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
Ondernemen na je studie!
De kracht van HBSoftware B.V Onze kracht is branchekennis. Wij begrijpen wat vastgoedontwikkeling is. Wij weten wat de prioriteiten van het management.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Welkom MAS
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Nearshoring in het onderwijs Softwareontwikkeling met Oost-Europese studenten HBO-I Docentendag 2010 Claar van der Does Bedrijfskundige Informatica Hogeschool.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Welkom.
Deel anders, mijn organisatie
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Stagecoördinatie op De Rank
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
moderniseren van het curriculum.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Schoolmodellen LOB Marieke Baijens 29 september 2014.
WORKSHOP MARKETING VOOR STARTERS. Agenda: 1………………………………………. 2………………………………………. 3………………………………………. 4………………………………………. 1. WIE IS FREEK? 2. DE BASIS VAN JE.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Mijn opleidingsbeeld.
VOORBEREIDING BEROEPS PRAKTIJKVORMING SCHOOLJAAR
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Handleiding lesprogramma Docenten Voortgezet Onderwijs.
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
MOOC : HYPE OF NOODZAAK? Eva Boswinkel ROC van Twente.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Cost engineering en Project management. Wat kan je bereiken? Voor wie bedoeld? Wat leer je? Opbouw? LEERLIJNEN: Technische vaardigheden.
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar thavo
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
6 november 2014 Internationalisering: nieuwe verdienmodellen Workshop over het denken in nieuwe modellen en mogelijkheden, met focus op gebruik maken van.
Les 1. die ik met vallen en opstaan leerde: Als je iets wilt bereiken, moet je je focussen, keuzes maken én doorzetten.
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Internationalisering op school
Informatie over hbo bacheloropleidingen
Handleiding lesprogramma Docenten Voortgezet Onderwijs
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Richting geven aan Teamontwikkeling
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Handleiding lesprogramma Docenten Voortgezet Onderwijs
Transcript van de presentatie:

Kleine stapjes naar de STELLING ONDERWIJS = ONDERWIJS waar je het ook aanbiedt Liever ”ONDERWIJS in een internationale context” dan ”ONDERWIJS én Internationalisering” WORKSHOP Fase 1 Wat doe ik m.b.t. onderwijs in een internationale context en waarom? Fase 2 Wat is mijn ambitie, mijn Horizon? Fase 3 Welke stappen ga ik zetten? Wie of wat kan mij daarbij helpen?

Kleine stapjes naar de

Kleine stapjes naar de aien in de uiste grondsoort, ls voedingsbodem ulp van anderen groei & bloei metho

Kleine stapjes naar de Waarom een internationale context? Wereld om ons heen opereert steeds meer in een internationale context; vrij verkeer van mensen en goederen Onze leerlingen hebben recht op onderwijs dat hen op die internationale context voorbereidt om hun kansen te vergroten een baan te krijgen waar dan ook De internationale context kan fysiek, virtueel of beide zijn; ICT en sociale media spelen een belangrijke rol FASE 1

Kleine stapjes naar de Voorbeelden van FYSIEKE internationale onderwijs activiteiten Voorbeeld FOCUS Stedenbezoek Cultuur, taal, respect Uitwisseling Inzicht, begrip, respect, sensitiviteit Stage Beroep, persoonlijke ontwikkeling zelfstandigheid, begrip, andere werk en omgangscultuur Studie in buitenland Kwalificerend en/of added value Studie en stage

Kleine stapjes naar de Voorbeelden van VIRTUELE internationale onderwijs activiteiten Voorbeeld Focus Onderwerp Oriëntatie projecten Elkaar leren kennen Wie ben jij? Vraag projecten Onderzoek Hoe zit t met….? Samen ontdekken Geschiedenis Wat gebeurde er….? Vakgerichte projecten Detailhandel Winkels, verkoop Marketing Afzetgebieden Mini - onderneming Handel Ontwikkelen online modules websites kennis en gebruik ICT

Kleine stapjes naar de Voorbeelden van VIRTUELE én FYSIEKE onderwijs activiteiten Samen ontwikkelen van (tastbaar) product - Virtuele samenwerking tussen klassen (Mail, Skype, Facebook e.d.) Fysiek presenteren van resultaten tijdens studiebezoek aan partner Vervolg virtuele project Fysiek presenteren van eindresultaten tijdens tegenbezoek Fysiek Stage in het buitenland Deel van studie in het buitenland

Kleine stapjes naar de FASE 1 Samenvatting Onderwijs = Onderwijs waar je het ook aanbiedt! Focus op aantrekkelijkheid, functionaliteit én kwaliteit Een internationale context is belangrijk voor de toekomst van onze leerlingen Een internationale context biedt mogelijkheden om fysiek en virtueel actief te zijn Als docent kun je aantonen dat je leerlingen kennis en vaardigheden opdoen en leren open te staan voor andere meningen, houdingen,oplossingen e.d. (K-S-C-)

FASE 2 Kleine stapjes naar de FASE 2 Wat wil je bereiken? Wat is jouw ambitie? Manager Ik wil graag dat mijn docenten zich professionaliseren en internationalisering biedt daarvoor een prima context Docent 1 Ik wil graag modules ontwikkelen met EU partners en deze jaarlijks aanbieden aan hun en mijn eigen deelnemers Docent 2 Ik wil graag mijn niveau 4 deelnemers elk jaar een onderzoek laten doen i.s.m. EU partners op het gebied van detailhandel gevolgd door een buitenlandse stage Ik (internationaal coördinator) Ik wil hen helpen hun Horizon te realiseren

FASE 2 Kleine stapjes naar de De ambitie van het Horizon College: elk team in elke sector doet uiteindelijk mee; Inbedding in beleid, organisatie en uitvoering: Beleidsplan CvB/MT Organisatie Hoofd Onderwijs en Communicatie (Aspect) Medewerker Dienst Onderwijs als ondersteuning voor Coördinator internationalisering Secretaresse internationalisering Financieel medewerkers in Dienst Financiën Uitvoering Alle sector teams leveren vertegenwoordiger en actieplannen in kader van 3 hoofdlijnen: 1. Stage voor leerlingen, docenten, management, 2. Virtuele samenwerking / projecten 3. Ontvangst stagiaires en gasten

FASE 2 Kleine stapjes naar de Werkwijze II Opzetten van vaste, duurzame relaties met NL en EU partners; gezamenlijk aanvragen van projecten; creëren van bloedgroep - netwerken III Werken aan een effectief en kwalitatief goed buitenlandse stage programma (Certificaathouder LdV Mobility) IV (Delen van) een geheel onderwijsprogramma in een internationale context (EQF-ECVET) Kwalificerende onderdelen in het buitenland V Steeds meer intervisie en samenwerking tussen sectoren van het Horizon College VI Steeds vaker samenwerken met (lokale) regio (Duitsland)

FASE 2 Organisatie model Horizon College Internationaal coördinator Ondersteuning SECTOR 1 (van 5) Team a Teamplan Team b Teamplan Team c Team International Teamplan Sectorplan Teamplan Team d Teamplan Team e Manager Sector MT 1 Stage in het buitenland 2 Virtuele Samenwerking EU 3 Ontvangst stagiaires ea PDCA cyclus - Kick-off - Monitoring - Evaluatie Evaluatie naar CvB Feedback

FASE 3 Kleine stapjes naar de FASE 3 Bruggen bouwen, opzij en naar boven Naar collega’s, management en NL-EU partners

FASE 3 Kleine stapjes naar de FASE 3 Hoe ga je werken aan inbedding? Verantwoording Toon aan dat je je onderwijsdoelen aan teams en haalt op een aantrekkelijke, management functionele en realistische wijze Beheersbaar en Stapje voor stapje opbouwen betaalbaar houden Welke financiële bronnen zijn er? Promotie van succes Toon aan iedereen welke positieve resultaten je hebt gehaald en hoeveel plezier jij en je leerlingen hieraan beleven; (zwaan kleef aan!) Netwerk opbouw Begin klein en bouw verder uit. Succesvolle projecten zijn makkelijker uit te breiden en over te dragen naar collega’s (vakintegratie) en nieuwe partners

FASE 3 Kleine stapjes naar de (Vervolg) FASE 3 Hoe ga je werken aan inbedding? Overleg management Hoe kan ik deze activiteiten duurzaam opzetten? Kunnen we hierop BELEID zetten? Hoe kunnen we hier UITVOERING aan geven? Intervisie Hoe doen anderen het? Instanties Nationaal Agentschap (NA): Cinop, Europees Platform, NUFFIC EU platforms (MBO) EFVET, EUproVET ECVET platforms Kenniscentra, NA NL platforms CLIL (TTO) (Europees platform)

Kleine stapjes naar de Beste collega (–s) uit het O VO X MBO O HBO GRATIS Ik kan je helpen bij : (bijv.: het bedenken van projecten waar vakintegratie plaats vindt;) ----------------------------------------------------------------- (bijv.: het ontwikkelen van een organisatie model) ------------------------------------------------------------------ Mijn naam: Mijn e-mail adres ---------------------- ----------------------

Kleine stapjes naar de YOU

FASE 3 Kleine stapjes naar de Merry Christmas and an inspirational 2013