Cursus SPD week 2 hoofdstuk 4

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Advertisements

Marketing voor verkeerskunde
Marktvormen Economie.
Gerjan, Marijke, Boris, Sam en Mathein
VANDAAG Wat ik wil bespreken: BRIEFING – de punten Budgettering.
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Markt en marktvormen.
Figuur 16.1 Factoren die van invloed zijn op de prijszetting
17. Concurentie. © 2009 Mr. J. Keizerwww.BedrijfenRecht2 Mededingingswet de Mededingingswet verbiedt: –kartels; –misbruik van een economische machtspositie;
VWO 4 & 5: Micro Hoofdstuk 5: Absolute macht
6. Marktsegmentatie & Doelgroepkeuze
Figuur 3.1 Marktanalyse, planning, implementatie en controle
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Marketingplanning en strategie
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 4
Segmentatie & Product Hoofdstuk 7 & 8.
Marktonderzoek (2) MK02 MK02 HEO-CE1.
Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
Business Marketing Management
De omstandigheden waaronder de prijsvorming op een markt plaatsvindt
Marketing Hoofdstuk 9 product.
Marketingoriëntatie Hoofdstuk 3 Markt en vraag
Midden in de wereld:.
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Projectwijzer 5 H3 Account- en marktanalyse Middenkader Engineering.
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
Marketing H3 Strategisch managementplan Junior Accountmanager.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 7 Concurrentie.
Het geheel van vraag en aanbod
College 3 terugblik H 1 t/m 4 bespreken opgaven H 6: Productbeleid werkvorm: living Graph.
Voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie Bedrijfseconomie voor besturen ORG (Heezen) Hoofdstuk 1 Betekenis van de bedrijfseconomie Vijfde druk.
Indeling van hoofdstuk 11
Voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie Voorstellen: Maurice Straatmans 2e graads Economie (AE/BE), Nijmegen (1993) 1e graads Bedrijfseconomie,
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Indeling van hoofdstuk 4
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Marketing Alle inspanningen die we doen om tegemoet te komen aan wensen en behoeften van een klant.
Commercie en recht Hoofdstuk 5 Concurrentie?. Inhoud 1 Idee: Droom of illusie? 2 Voor wie doet een ondernemer wat hij doet? 3 Waarom ondernemen? 4 Wat.
Hoofdstuk 6 Productie en markt.
Marketing 1e jaar 1e periode
Welkom VWO 5..
3.1 PRODUCTIE.
Midden in de wereld:.
Welkom VWO 5..
Lesbrief Marktgedrag Hoofdstukken 1-3.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Welkom VWO 5..
Wanneer er maar één aanbieder is
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marktanalyse.
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
Marktsegmentatie en een praktische oefening
Marketing Week 7 les 2 Extra: Omzetberekening ‘Kledingwinkel’
Marktvormen.
Hoofdstuk Kosten indelen
Projectwijzer 5 H3 Account- en marktanalyse Middenkader Engineering.
Prijszetter binnen grenzen
Marktgedrag.
Marktgedrag.
Transcript van de presentatie:

Cursus SPD week 2 hoofdstuk 4 Markten en vraag Cursus SPD week 2 hoofdstuk 4

Doelstellingen Weten wat wordt verstaan onder: een markt vanuit de vraagzijde een markt vanuit de aanbodzijde SPD Marketing week 2

Markten Concrete markten Abstracte markten een markt vanuit de vraagzijde een markt vanuit de aanbodzijde SPD Marketing week 2

Markt vanuit de vraagzijde Vraag naar: Product of productsoort Bepaald gebied Bepaalde periode Groep afnemers consumentenmarketing b-2-b marketing SPD Marketing week 2

Markt vanuit de vraagzijde Indeling naar ‘aankoopervaring’ Initiële vraag/eerste aankoop Uitbreidingsvraag Vervangingsvraag/herhalingsaankoop Additionele vraag SPD Marketing week 2

Markt vanuit de vraagzijde (Cumulatieve) penetratiegraad Verhouding initiële vraag/pontentiële vraag niet gelijk aan bezitsgraad van diffusiekromme van de initiële vraag wordt de cumulatieve penetratiegraad afgeleid SPD Marketing week 2

Markt vanuit de vraagzijde Indeling naar ‘concreetheid’ primaire vraag (productsoort) secundaire vraag (merk) verhouding daartussen (gemeten in omzet) marktaandeel/selectieve vraag SPD Marketing week 2

Markt vanuit de vraagzijde Indeling naar ‘compleetheid’ oorspronkelijke vraag (totaal product) afgeleide vraag: grondstof halffabrikaat productiemiddel SPD Marketing week 2

Markt vanuit de vraagzijde Indeling naar ‘potentie’ marktpotentieel (maximaal haalbare) verkooppotentieel (bep. Merk) SPD Marketing week 2

Markt vanuit de vraagzijde Indeling naar ‘potentie’ marktpotentieel (maximaal haalbare) verwachte vraag bij verwachte/vastgestelde marketinginspanning inschatting vooraf verwachte merkvraag SPD Marketing week 2

Markt vanuit de vraagzijde Indeling naar ‘potentie’ marktpotentieel (maximaal haalbare) verwachte vraag effectieve vraag gerealiseerde vraag effectieve merkvraag SPD Marketing week 2

Markt vanuit de vraagzijde Indeling naar ‘potentie’ marktpotentieel (maximaal haalbare) verwachte vraag effectieve vraag restpotentieel verschil tussen marktpotentieel en effectieve vraag expansieruimte SPD Marketing week 2

Markt vanuit de vraagzijde Indeling naar ‘potentie’ marktpotentieel (maximaal haalbare) verwachte vraag effectieve vraag restpotentieel Bijsturing aan de hand van verschillen tussen verwachte vraag en effectieve vraag SPD Marketing week 2

Markt vanuit de vraagzijde Restgroep: substitutievraag vraag naar goederen die in dezelfde behoefte kunnen voorzien comlementaire vraag vraag naar goederen die samen met bep. product/dienst behoefte vervullen SPD Marketing week 2

Markt vanuit de aanbodzijde Verdeling naar onderscheidend vermogen: Homogene producten Hetrogene producten SPD Marketing week 2

Markt vanuit de aanbodzijde Verdeling naar marktvormen: Monopolie (1 aanbieder) Oligopolie (paar grote aanbieders) homogene oligopolie hetrogene oligopolie Volledig vrije mededinging homogene polypolie Monopolistische concurrentie SPD Marketing week 2

Markt vanuit de aanbodzijde Verdeling naar macht: sellers’ market buyers’market SPD Marketing week 2

Markt vanuit de aanbodzijde Concurrentie-analyse Concurrentievormen: behoefteconcurrentie (alles) generieke concurrentie (zelfde behoefte) product(type) concurrentie merkenconcurrentie (directe concurrentie) SPD Marketing week 2

Markt vanuit de aanbodzijde Concurrentie-analyse Bedrijfskolom Bedrijfstak Model van Porter Geeft tevens andere vraagbeïnvloedende factoren SPD Marketing week 2

Samenvatting Markten: een markt vanuit de vraagzijde allerlei indelingen waarbij de afnemer centraal staat een markt vanuit de aanbodzijde vooral de positie t.o.v. concurrent wordt belicht SPD Marketing week 2

VRAGEN?

Einde

Einde