1 Toernooi (arena) in professionele organisaties HR bijeenkomst Baker & McKenzie 7 juni 2007 Prof.dr. Paul G.W. Jansen, VU Amsterdam • Effectiviteit •

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Profile Selector 2 april 2017.
Advertisements

∩ CCR Amsterdam Center for Career Research Paul Jansen Amsterdam Center for Career Research ( Vrije Universiteit Amsterdam i.s.m.
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Evaluatie van mentorprojecten
Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
The sociology of organizations 1. BUREAUCRACY AND LEGITIMATE AUTHORITY Max Weber Sarah Moonen
Wat een feest! Paul Zuijdgeest.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Mariska Warnars Coördinator SBIR cyber security Agentschap NL
The CAF Procedure voor externe feedback
EhrmVision – Presentatie
Arbeidstevredenheid en prestaties
Talentmanagement in de Technische Dienst
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Ruud Huirne, Wageningen UR
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Leidinggeven Management Eerste verkoper.
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
COMPETENTIEONTWIKKELING
Sales Management 7. Werving en Selectie.
Levensbeschouwing en maatschappelijke participatie Is levensbeschouwing nog steeds een motiverende factor voor participatie? Sarah Botterman – KULeuven.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Prestaties beoordelen
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
De aard en effectiviteit van management
Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 11 Controle en macht Management van gedrag.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Conflicten en onderhandelingen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Het MT in de kinderopvang Boek & veldonderzoek ‘ Ze zijn op Heidagen’
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
SOCIALE INNOVATIE EN DIVERSITEIT
Ervaring vanuit ervaringsbewijzen omtrent standaarden.
Strategische communciatie in organisaties
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
Management Accounting Management Control
Methode Strategisch personeelsmanagement
Leidinggeven H2 Leidinggeven Logistiek supervisor.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Persoonscertificering. Waartoe? Nederland heeft Q nodig Wij zijn trots op ons werk en beroep Wij zijn vakgenoten die een hoogwaardig niveau nastreven.
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
BRIGHTCONNECT...detacheren in de 21st eeuw, voor MBO-HBO-WO+ …a BRIGHTer future by CONNECTing people !
Toernooi (arena) in professionele organisaties
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
VAN AFSPIEGELINGSPRINCIPE TOT ADVIESAANVRAAG
Leidinggeven voor eerste verkoper
Reflector Big Five Personality
Human Resources Accounting
Boeien en binden van goede medewerkers
Transcript van de presentatie:

1 Toernooi (arena) in professionele organisaties HR bijeenkomst Baker & McKenzie 7 juni 2007 Prof.dr. Paul G.W. Jansen, VU Amsterdam • Effectiviteit • Twee soorten selectie • Selectie in de arena • Consequenties • Hypothesen

2 Topselectie: van effectiviteit naar succesvolheid succes • Niet alleen talent voor werk maar ook talent voor succes: de top halen • Wat bepaalt succesvolheid? arenaselectie • In elk type organisatie (bijv.multinational, ministerie, universiteit, kerk, of leger) ‘arenaselectie’ richting top • Welk talenten zijn nodig voor de ‘arena?

3 Luthans (1988, 1990): veldonderzoek naar wat managers in de praktijk 'echt' doen Vier clusters hoofdactiviteiten: • Communicatie: informatie uitwisseling, papierwerk • Traditioneel management: planning en coördinatie, besluitvorming, voortgangscontrole • Netwerken: omgaan met mensen van buiten de organisatie, sociale en organisatiepolitieke activiteiten • Human resources management: motiveren en ondersteunen, disciplineren, conflicthantering, personeelsvoorziening, training en ontwikkeling

4 Twee typen managementeffectiviteit: Succes: snelheid van promotie Effectiviteit: • (1) “getting the job done through high quantity and quality standards of performance” • (2) "getting the job done through people, which requires their satisfaction and commitment" • Gemeten met vragenlijsten: hoeveelheid en kwaliteit van afdelingsprestatie van manager, werktevredenheid van ondergeschikten en hun betrokkenheid bij werk

5 Resultaten werkcluster frequentie (vergeleken met gemiddelde binnen succesvolle of effectieve groep) succesvoleffectief communicatieiets meerveel meer traditioneel management veel minderiets minder netwerkenveel meerveel minder human resources management veel minderveel meer

6 Keuze van object uit verzameling objecten: ‘absoluut’ Meting van objectattributen  Combinatieregel + gewichten om attribuutsom per object te bepalen  Kies object met grootste attribuutsom

7 Selectie van object uit verzameling objecten: ‘arena’ Vergelijking van 2 objecten op emergent criterium  (1) ‘Verliezer’ verdwijnt uit arena  Nieuw duel: tzt één winnaar (2) ‘Verliezer’ blijft in arena  Nieuw duel: Winnaar = object met meeste gewonnen duels Voordeel Voordeel: niet nodig objectattributen te meten

8 Soorten selectie Arena selectie (‘succesvolheid’) • relatieve selectie: persoon A X persoon B • concrete situatie (‘arena’) • emergente criteria • preselectie (‘arenatoegang’) op prestatie • grote beslisruimte  Absolute selectie (‘effectiviteit’) • persoon X functiecriteria (competenties, resultaten) • expliciete criteria • mechanische beslisregel

9 Arena situatie specifieke situatie van competitie interpersoonlijke competitie toegelaten waarin kandidaten worden toegelaten op grond van voorselectiecriteria specifieke voorselectiecriteria en waarin waarnemerswint waarnemers beslissen wie er wint

10 Structuurkenmerken van de arena • Toegangscriteria tot de arena • Geaccepteerde ‘wapens’ in de arena • Determinanten van de ‘wapens’ • Besliscriteria • Typische arenasituaties

11 Wanneer arenaselectie? • Monitoring individuele prestatie + relevante attributen is lastig • Geoorloofd kandidaten met elkaar te confronteren • Arenatoegang is gebaseerd op individuele prestaties • Carrière-hulpbronnen zijn schaars

12 Consequences of arena • Aanwezigheid en zichtbaarheid in zelfde situatie • Sociale situatie • Situatie genereert sociale vergelijking en competitie • Nadruk op zichtbare en sociale dimensies • Criteria zijn emergent: ze ‘rijzen op’ uit de situatie • Irrelevante maar waarneembare attributen (geslacht, manieren, attractiviteit) • Domeinspecifieke impliciete leiderschapstheorie van besluitvormers Gevolgen van arenaselectie

13 Hypothesen (algemeen) 1.Algemene competenties voor arenatoegang 2.Specifieke arenacompetenties variëren met domein 3.Profiel van ‘winnaar’ varieert met profiel van topmanager 4.‘Wapens’ zijn niet expliciet 5.Mentor en sociale groep assisteren bij ontdekken van ‘wapens’ 6.Arenastructuur altijd aanwezig op hogere niveaus 7.Begin van de loopbaan absolute selectie, later arenaselectie

14 Hypothesen (geslacht) •Succescriteria zijn in voordeel van mannen: •Arena is een masculiene taakomgeving •Beslissers, mentoren en sociale groepen bestaan uit mannen •Geen verschi in ‘human capital’ en leiderschapsstijl •Verschillen in ‘social capital’, netwerkgedrag en ‘politiek gedrag’.

15 Adaptiviteit van arenaselectie “Exceptions are not the rule” Ondanks Enron en Ahold domineren aan de top groei, innovatie en ethiek Efficiënt Acceptabel voor verliezer, men blijft meedoen vanwege zeer hoge prijs (hoge beloning), risicominimalisatie