Business mapping Business model canvas
Business model canvas? Het business model Canvas is een krachtige tool om jouw business model op een transparante en overzichtelijke manier in kaart te brengen, onder de loep te nemen en communiceerbaar te maken.
Business model canvas Distributiekanalen: De manier waarop een bedrijf in contact komt met haar klanten. Hier worden de marketing en distributie strategie beschreven. Klantrelaties: Het managen van de relatie tussen het bedrijf en klanten (of klantsegmenten).
Hoe komt een bedrijf in contact met haar klanten? Distributiekanalen
Distributiekanaal: De manier waarop een bedrijf in contact komt met haar klanten. Middels verkoop en communicatie. De hieropvolgende slides gaan, in my humble opnion, alleen over verkoop en niet over andere contact cq communicatiemomenten. Met andere woorden, ik mis de marketingstrategie.
Directe verkoop Verkoop via retail Verkoop via groothandel Communicatiekanalen
Directe verkoop Producent Eindconsument
Directe verkoop Veel kleine bedrijven m.n. startups verkopen direct aan de consument. Michael Dell begon met de verkoop van computers vanuit zijn kamer. Omzet Dell 2012 is 16,4 miljard. Internet is de beste plek voor directe verkoop. Apple doet beiden. Directe verkoop en retail in de winkels.
Verkoop via retail Producent Retailer Consument
Verkoop via retail Retailers kopen goederen van producenten en verkopen ze aan consumenten, in winkels, telefonisch, direct mail of via Internet.
Verkoop via groothandel Productent Groothandel Retail Consument
Groothandel Groothandelaren (vaak distribiteurs genoemd): kopen goederen van producenten op en verkopen die aan bedrijven die de producten verkopen, of gebruiken.
Distributiekanalen Onder een distributiekanaal wordt elke wijze verstaan, waarlangs leveranciers en afnemers producten en diensten kunnen leveren en hoe ze met elkaar communiceren. Communicatie kan ook verlopen via een adviesgesprek, telefoon, brief, e-mail, SMS, chatten.
Hoe manage je de relatie tussen een bedrijf en zijn klanten? Klantrelaties
Klantrelaties Het managen van de relatie tussen het bedrijf en klanten (of klantsegmenten).
Klantrelaties Persoonlijke assistentie Accountbeheer Self service Gepersonaliseerde diensten Communities Co-creatie
Persoonlijke assistentie: medewerker klant interactie Persoonlijke assistentie: medewerker klant interactie. Deze hulp vindt vaak voor de sales, of na de sales plaats.
Account beheer: beheer van een account (klant) Account beheer: beheer van een account (klant). Vaak is de accountmanager verantwoordelijk voor alle problemen, vragen en zorgen van de klant, of meerdere klanten.
Self Service: Vaak zorgt een bedrijf voor digitale instrumenten, zodat de klant snel wordt geholpen.
Communities: Door een community te creëren, zorgt het bedrijf voor directe interactie met de klant. Vaak kan er ook kennis gedeeld en problemen opgelost worden.
Co-creatie: Door directe input van de klant kan samen met het bedrijf een product, of dienst worden gecrëerd of verbeterd.
Hoe versterkt een bedrijf zijn klantrelaties? 1. Personalisatie moet een prioriteit zijn. 2. Problemen vroegtijdig identificeren. 3. Bouwen aan realistische verwachtingen. 4. Zorgen voor een goede garantie. 5. Zorgen voor informatie hoe men het product moet gebruiken. 6. Open staan voor feedback van klanten. 7. Herkennen en rectificeren van klachten van klanten 8. Loyaliteit van de klant versterken. Komt niet uit Oosterwalder.