Deel 3: Verkopen van je verkoopvoorstel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
9 BOUW STENEN Alex Osterwalder heeft negen bouwstenen ontwikkeld waar dit proces mee is te beschrijven. Deze bouwstenen worden samen het ‘Business model.
10 tips voor een gouden start Groeitips
Deel 5: Financiële luik Business Plan
Crowdfunding Door Margriet Brouwer Showroom MAMA.
PRESENTATIETECHNIEKEN
TAAKVERDELING & COORDINATIE ZIE P.135. Filmpje op Youtube:
Geld verdienen met trends
Business Plan Deel 4: Business Model.
Kamer van Koophandel Haaglanden
John Vaupell Justin van der Steen
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Deel 2: Markt en verkooppotentieel
Een startersgids voor innovatie
College 6, jaar 2, Zomer 2010 Pitch à la Dragons Den Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
Je verleiding vertellen beste bloemist!
Workshop contentstrategie
H8: Distributie.
Elleke Verwaijen Oktober 2011
Ondernemen na je studie!
Strategie en Indelingsprincipes
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Anekdote: “Ik doe m’n ogen open, ja hoor, ‘t is nog steeds donker, de pps-sheets komen voor de 10e keer voorbij, het sneeuwt nog steeds op de televisie…”
Ondernemer worden? Hans van den Vlekkert
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Social Media.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
z-0&feature=related z-0&feature=related.
GVTK Les 6. Vandaag Presentaties Feedback Presentaties week 7 Eindrapport.
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Wereld keuken. Wat is er zoal veranderd? Maaltijd vroeger vs nu.
Concept presentatie A3. 1. Narrowcasting in past, present, future; 2. Het concept; 3. Checklist; 4. Opstarten van het concept & Casus; 5. Vragen van publiek.
Filmpje 1: Lisa Ramkema, winnares NK Evelator pitch 2011
Het nut van Business Planning
Welkom bij Netwerken voor je loopbaan
Jij en de wereld om je heen
Emoties door Games Door: Vera Prins. “ Wat is de meerwaarde van emoties door games ?
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Presenteren en communiceren
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Minor ondernemen Financieel Plan en prijsstelling
 A-94 A-94.
50.
Welkom bij de Week van het Succes! Workshop Elevator pitch
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Kennissessie Lumina Spark 1 februari | Pagina 2 Doelstellingen Delen ervaringen – vragen Ervaringen Management in Motion? Ervaringen/vragen Interimmers?
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Marketing Coen van Wetering
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Workshop verkiezing student-ondernemer 2014 maart/april 2014 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel
5 praktische tips voor een betere vindbaarheid van uw bakkerij.
BRENGEN IN PLAATS VAN HALEN Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere stip focus en strategie.
JUNIOR COMPANY TRAINING LEERLINGEN. MISSIE Jongeren inspireren en uitdagen te bouwen aan een ondernemende toekomst.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Crowdfunding.
What will you do to change the
Presentatie bedrijfsplan
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Deel 3: Verkopen van je verkoopvoorstel Business Plan Deel 3: Verkopen van je verkoopvoorstel

Uit liefde voor het product Veel ondernemers starten met een “uitvinding” De “betere muizenval” – de Nobelprijs – heet patent Goed begin maar niet genoeg voor een “lancering” Lancering = weten wie je klant is NIET “welke klanten vind ik dat moeten kopen” WEL: wie vindt dit waarom waarvoor iets wat ze moeten/willen hebben? En ook: hoe kan ik die bereiken? Wat willen ze betalen? Hoe vaak gaan ze kopen? … En vooral: kan ik van de opbrengst overleven .. En mijn investeerders terug betalen en opbrengst-op-investering geven?

Uit liefde voor het product Uw “product”, uw kind = het product HUN product, HUN kind = HUN geld HUN organisatie HUN carrière …. Zij doen “het” niet uit liefde voor UW kind!

Communicatie = balans houden Context Doel Communievoerder Publiek

Kies een communicatiestrategie Content / inhoud Wat heb je te vertellen? Wat moet blijven hangen? Structuur Hoe kan je het verhaal opbouwen? Welke invalshoeken zijn er? SWOP? Management stijl Hoe pak jij de dingen aan? Wie ben je en hoe werk jij? Kanaal Via welke weg ga je de doelgroep benaderen? Via welke nog? Wat impliceert dat comm. tecnisch?

Identificeer uw management stijl LAAG Samenwerken Consulteren Writer/speaker control Verkopen Vertellen HOOG Betrokkenheid v/h publiek LAAG HOOG

Structuur: algemene opties DIRECT INDIRECT Informatief Kernargumenten gevolgd door ondersteunende deelargumenten Deelargumenten die het kernargument vooraf gaan Overtuigend Aanbeveling ondersteund door argumenten Argumenten die opbouwen/leiden naar een aanbeveling

Structuurkeuze: afwegingen Betrokkenheid Publiek Hoog Laag Directe structuur Vooroordeel publiek Negatief Positief Directe structuur Uw geloof-waardigheid Laag Hoog Directe structuur Indirecte structuur

Structuurkeuze: een balans zoeken Factoren in Cognitieve Verwerking Retorische factoren Factoren die spelen bij elk publiek Geheugencurve Cognitief kader Factoren die enkel voor DIT publiek gelden Vooroordelen Betrokkenheid publiek Comm. context

Structuurkeuze: geheugencurve veel Wat een typisch publiek onthoudt weinig Einde Begin Loop van de presentatie

Verkopen: tips & trics Begin met een expliciet doel en een doordacht plan Respecteer het medium dat je gebruikt Indien audio: “componeer voor het oor” Indien visueel: “componeer voor het oog” Concentreer op je inleiding en je conclusie Polijst je aanbreng  dry runs rule! Visuele hulpmiddelen zijn zeer effectief … als ze effectief naar doel en juist naar context ingezet worden Bereid je voor op de vragenronde en houd in gedachten: je moet niet winnen noch gelijk halen, je moet DOOR JE PUBLIEK de meest deskundige professional over uw onderwerp GEVONDEN WORDEN.

Business Plan : een gedragen visie MISSION /VISION STATEMENT – max. 1 paragraaf Pitch/ “elevator speech” – 30 seconden Executive Summary – 2 à 5 pag. Powerpoint Presentatie 10 à 15 minuten Volledig Business Plan 20 tot 30 pag. Gedetailleerde ondersteuning DE FUNDAMENTEN Financiële projecties Technologie Intelectueel eigendom Markt Analyses Concurrentie analyse Verkoop & Distributie Bedrijfsteam

Business Plan Basis: kernvraag 2 Wat moet er in een Business Plan staan? ELEMENTEN VAN EEN BUSINESS PLAN Executive Summary De opportuniteit, het bedrijf, zijn producten/diensten Marktonderzoek en –analyse Economie van het bedrijf Marketing Plan Plan voor ontwerp & ontwikkeling Plan voor productie en bedrijfsorganisatie Management team Werkschema Kritische factoren: risico’s, problemen en assumpties Financieel plan Bijlagen NOTEER: “technologie” is GEEN onderdeel!!!! – uw doelgroep bestaat uit financiers, NIET uit ingenieurs

Aanbevolen studiemateriaal BBC – Dragon’s den – ALLE afleveringen Te verkrijgen bij BBC, op iPlayer en Youtube http://www.youtube.com/watch?v=hXO4Ki8qsvk http://www.youtube.com/watch?v=_QvguJJNilA&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=-WzKghHe9zk&NR=1 http://www.youtube.com/watch?v=oIPFrZY--30&feature=related