MIVB-aanbod Vervuilingspieken Valérie Panier
1.Het wettelijk kader in het Brussels Gewest 2.De rol van de MIVB 1.Het net versterken 2.Communiceren naar de klanten toe 3.Actiepistes voor uw onderneming Inhoudstafel
Drempelwaarde 1 • snelheidsbeperking in het hele Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Drempelwaarde 2: • rijverbod voor alle voertuigen met een even of oneven nummerplaat in het hele Brussels Hoofdstedelijk Gewest; • aanbod metro, tram en bus van de MIVB versterkt en gratis; • zwaar vervoer verboden tijdens de spitsuren. Drempelwaarde 3: • volledig rijverbod voor alle gemotoriseerde voertuigen in het hele Brussels Hoofdstedelijk Gewest; • aanbod metro, tram en bus van de MIVB versterkt en gratis. 1. Het wettelijk kader in het Brussels Gewest
2. De rol van de MIVB 1.Het net versterken Spreiding van de piekperiodes Van maandag tot vrijdag (buiten schoolvakantieperiodes en feestdagen) Voomidag : 45min vroeger en 1u15 later Namidag : 1u15 vroeger en 30min later Hogere frequentie Grotere voertuigen Suggestie : Spreiding van de werkuren
2. De rol van de MIVB 2.Communiceren naar de klanten toe Website Newsletter Website Newsletter Wachttijd- panelen (halte + premetro) Public Address Contact Centre Klantenrelaties Website Newsletter D-2 : voorspelling D-1 : bevestiging D D+1 : bedanking
3. Actiepistes voor uw onderneming 1.Informeer uw medewerkers: 1.Alternatieve vervoerswijzen: bereikbaarheidsfiches, informatie over vervoersmaatschappijen (net, materiaal, infrastructuur, projecten), andere vervoersmiddelen zoals Villo, Collecto, intermodaliteit : MIVB en de fiets (fiets in de metro, gratis abonnement), vergelijken van trajecttijden en energieverbruik, ervaringen van collega’s, nuttige links, enz. 2.Informatie over het milieu : energieverbruik, vervuilingspieken, impact op het milieu, aangepaste rijstijl, enz. 3.Media : intranet, mail, affiches, andere interne communicatiemiddelen
3. Acties 3.Maatregelen te nemen voor uw werknemers →Zo flexibel mogelijke organisatie van het werk →Stel vervoertickets ter beschikking →Zet aanmoedigingsacties op het getouw (aankoopbon, onderhoud fiets, ontbijt, enz.) voor werknemers die zich inzetten →Mediatiseer de werknemers die hun verplaatsingsgewoonten hebben veranderd (ondernemingsblad, intranet) →Stel fietsen ter beschikking →Verspreid documentatie (netplan, fietskaart, enz.) →Bereken het CO² verbruik →Media : intranet, mail, affiches, andere interne communicatiemiddelen
Dank u voor uw aandacht Valérie Panier Key Account Manager 02/