De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
Advertisements

Eeklo aan het werk: verslag van een inhaalrace Werkloosheidscijfers Eeklo Gregory Cremmerye.
KWALITEITSZORG november 2012
Seminarie: de Belgische arbeidsmarkt 6 oktober 2010
GfK Supermarktkengetallen
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Allochtone jongeren en criminaliteit, demografische aspecten
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Geestelijke Gezondheid in Vlaanderen
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
De arbeidsmarkt in Zuid-Limburg (in de techniek)
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
AHS yes! 121research Wicher van Vreden 8 oktober
Gent, 4 mei 2010 Wat denken de Belgische vakantiegangers vandaag van sociale media? Anne Verhaeghe.
Vergrijzen en verzilveren Antwerpen, 16 november 2012 Paul Schnabel Sociaal en Cultureel Planbureau Universiteit Utrecht.
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage Drs. Joleen Kieneker Student religiewetenschap en bestuurder.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Regelmaat in getallen (1).
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Burgerparticipatie landschap
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Cijfers Zorg en Gezondheid
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Welke acties ondernemen Groningers om voorzieningen te behouden? Carola Simon.
Enquête.
FHI branches Trendonderzoek & Recessie-enquête.
De vakantieganger in plattelandslogies in Vlaanderen april 2011.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Welke acties ondernemen Groningers om voorzieningen te behouden? Carola Simon 26 mei 2014, werkconferentie Innovaties in het sociale domein.
In opdracht van NOC*NSF
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Sportonderzoek in Almere
(Naam bedrijf & logo) Lost het product/dienst een bestaand probleem op? 1.1 Zo ja, welke? 1.2 Zo, nee wie gaat dit product/dienst kopen? 2. Waaruit maak.
Gezondheid   1. We willen bewuster leven. 2.
Culturele Atlas 2004 Gelderland en Overijssel. Culturele Atlas, Enschede ( 76)Apeldoorn ( 92) Zwolle (121)Nijmegen
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
1 Michiel Verbeek November 2014 Waarom gaat de economie niet een beetje beter?
Zo zit dat met uw pensioen!
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
3/23/2015 | 1 Healthwise Congres ‘Kwaliteit van Leven’ E-Health workshop - Eveline Hage Over de mogelijkheden van e-Health in ouderenwelzijn On?
WAT IS MANTELZORG?.
MANTELZORG IN ONZE MAATSCHAPPIJ
Transcript van de presentatie:

De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren Congres 'Wellness, een vitale branche!'

Index De Nederlandse vakantiemarkt in 2020 De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren Bestaande en potentiële markt voor special interest vakanties Congres 'Wellness, een vitale branche!' Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren NBTC-NIPO Research Auteur Kees van der Most Conclusies | © NBTC NIPO

De Nederlandse vakantiemarkt in 2020 De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren

Achtergrond Aanleiding De Nederlandse vakantiemarkt is sterk ontwikkeld: Nederland behoort tot de meest reislustige landen van Europa Een aantal belangrijke kengetallen is de laatste jaren vrij stabiel Is de Nederlandse vakantiemarkt verzadigd? Aanpak Historische analyse Omgevingsanalyse Vraag- een aanbodanalyse Expert interviews De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020

Groei vakantieparticipatie vlakt geleidelijk af Bron: CVO, *Trendbreuk in 2002 De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020

Vakantiefrequentie in 30 jaar tijd flink toegenomen Bron: CVO, *Trendbreuk in 2002 De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020

Buitenlandse vakanties groeien harder dan binnenlandse (x mln. vakanties) Ontwikkeling 1980-2010: Binnenland +55% Buitenland +136% Buiten Europa +460% (v.a. 1990) Bron: CVO, *Trendbreuk in 2002 De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020

Met name groei voor korte en middellange vakanties (x mln. vakanties) Ontwikkeling 1980-2010: Kort +98% Middellang +138% Lang +50% Bron: CVO, *Trendbreuk in 2002 De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020

Het marktomgevingsmodel De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020

Relatie economie & vakanties Bron: CBS & NBTC-NIPO Research, CVO De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020

Verwachte ontwikkeling Nederlandse economie 2011-2015: Gevolgen van de crisis nog merkbaar Overheidstekorten wegwerken Werkloosheid loopt op tot 6,75% in 2015 Koopkracht onder druk Stijging ziektekosten Onvolledige indexatie pensioenen 2016-2020: Economie zal weer gaan aantrekken Conjunctuur / golfbeweging (economie komt weer op langetermijn groeipad) “Eerst snoeien, dan groeien” Ontwikkeling enkele kerngegevens 2006 2007 2008 2009 2010 2011-2015 BBP* 3,4 3,6 2,0 -4,0 1,5 1,25 Werkloosheid (in % eindjaar) 5,5 4,5 3,9 4,9 6,75 Koopkracht* 2,4 2,2 -0,1 1,6 -0,5 -0,25 * Mutaties per jaar in % Bron: CPB, 2010 De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020

Ontwikkeling Nederlandse bevolking 2010 2020 +/- 0-12 jr. 2.519 (15%) 2.358 (14%) -6.4% 13-17 jr. 989 (6%) 977 -1.2% 18-24 jr. 1.419 (9%) 1.457 2.7% 25-34 jr. 1.987 (12%) 2.128 (13%) 7.1% 35-44 jr. 2.471 1.990 -19.5% 45-54 jr. 2.462 2.410 -2.1% 55-64 jr. 2.151 2.336 8.6% > 65 jr. 2.538 3.360 (20%) 32.4% Totaal 16.536 (100%) 17.014 2.9% Bron: CBS De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020

Effect vergrijzing op de vakantiemarkt Door cohortverschuiving wijzigt samenstelling totale groep vakantiegangers: Relatief veel 65-plussers Toekomstige senioren zijn vitaler en gewend om regelmatig op vakantie te gaan  Positieve impact op participatie en frequentie 65-plussers hebben andere reiswensen, bv. qua voorzieningen (meer belangstelling voor aspecten als gezondheid, comfort en veiligheid) De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020

Economy of happiness Van beleving naar verrijking Het streven naar materieel geluk is vervangen door de zoektocht naar immateriële waarden (gezondheid, schoonheid, zingeving e.d.)   Terug naar de oorsprong, niet globaal, maar lokaal Bewust worden van eigen roots Authentieke ervaringen Local cocooning Bewuster leven Werken om te leven ipv leven om te werken Eerlijk leven en duurzaam consumeren De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020

Vakanties in de toekomst: wat wil de consument? Als u kijkt naar de komende 5 jaar, zou u dan de komende jaren vaker, even vaak, minder vaak of niet op vakantie willen? Bron: Toekomstonderzoek 2010 De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020

Vakanties in de toekomst: wat wil de consument? Stelt u zich voor dat u de komende jaren meer geld te besteden heeft. Aan welke categorie zult u vooral meer geld uit gaan geven? Bron: Toekomstonderzoek 2010 De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020

Vakanties in de toekomst: wat wil de consument? Wilt u juist meer korte of meer lange vakanties gaan ondernemen? Bron: Toekomstonderzoek 2010 De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020

Vakantiekengetallen 2008 2009 2010 2015 2020 Bevolkingsomvang* (x mln.) 15,5 mln. 15,6 mln. Vakantieparticipatie 81,6% 81,3% 81,5% Vakantiefrequentie 2,84 2,88 Vakantievolume (x mln.) 35,9 mln. 36,4 mln. 36,1 mln. Waarvan kort (2-7 dagen) 18,8 mln. 19,7 mln. 19,4 mln. Waarvan lang (8+ dagen) 17,1 mln. 16,6 mln. 16,8 mln. 2015 2020 15,8 mln. 81,7% 2,87 37,0 mln. 20,0 mln. 17,0 mln. 2020 16,1 mln. 82,5% 3,0 40,0 mln. 22,5 mln. 17,5 mln. *Personen met de Nederlandse nationaliteit in particuliere huishoudens, Bron: CBS De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020

Groeiprognose alle vakantietypes 2020 Groeiprognose per type vakantie 2010 - 2015 en 2016 - 2020 (in aantallen en procenten) Aantal vakanties x 1.000 0% +0,5 p.j. p.j. - 1% +4% p.j. - 1,5 p.j. +2% p.j. +4% p.j. p.j. +2% p.j. +1% p.j. +2% +2% 0% p.j. p.j. - 0,5 - 1% p.j. P.j. p.j. Bron: Toekomstonderzoek NBTC-NIPO Research De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020

Bestaande en potentiële markt voor special interest vakanties De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren

Onderzoek naar Special interest vakanties Vakantiegedrag Nederlander wordt gevarieerder Groeiende populariteit van special interest-vakanties   Over verschillende type special interestvakanties niet veel bekend (niches) Eind 2009 een grootschalige screening onder 45.000 Nederlanders Bestaande en potentiële markt voor special interest vakanties Afbakening/definitie special interest vakantie: minimaal de helft van de vakantie moest besteed worden aan special interest activiteit De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Bestaande en potentiële markt voor special interest vakanties

Marktpotentie special interest vakanties Bestaande markt Potentiële markt Vitaliteit Cultuurvakantie 1.950.000 2.270.000 0,39 Wandelvakantie 1.520.000 2.070.000 0,44 Fietsvakantie 1.090.000 1.750.000 0,50 Avontuurlijke vak. 1.080.000 1.250.000 0,40 Natuurvakantie 860.000 1.290.000 0,54 Wellnessvakantie 430.000 890.000 0,68 Cruisevakantie 350.000 750.000 0,75 Zeilvakantie 270.000 370.000 Duikvakantie 260.000 0,57 Vrijwilligerswerk 240.000 Culinaire vakantie 190.000 470.000 Visvakantie 150.000 210.000 Godsdienstige vak. 140.000 0,56 Golfvakantie 110.000 180.000 0,52 Taalreis 0,76 Spirituele vakantie 80.000 220.000 0,77 De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Bestaande en potentiële markt voor special interest vakanties

Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren

De vier kwadranten van Wellness Bron: NBTC De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren

Meer vrouwen ondernemen wellnessvakanties Bestaande en potentiële markt voor wellnessvakanties naar geslacht Bron: Screening Special interest vakanties, NBTC-NIPO Research 2009 De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren

Groot aandeel 18-34 jarigen Bestaande en potentiële markt voor wellnessvakanties naar leeftijd Bron: Screening Special interest vakanties, NBTC-NIPO Research 2009 De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren

Lichte oververtegenwoordiging B-boven Bestaande en potentiële markt voor wellnessvakanties naar sociale klasse Bron: Screening Special interest vakanties, NBTC-NIPO Research 2009 De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren

Verwen- en ontspanbehandelingen populair Welke van de volgende activiteiten zou u tijdens deze wellnessvakantie willen ondernemen? En welke van deze activiteiten is voor u de belangrijkste activiteit? Relatief veel mannen Relatief veel vrouwen Bron: Onderzoek wellnessvakanties november 2010, NBTC-NIPO Research i.s.m. NHTV De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren

Man gaat met de partner, vrouw ook met vriend(en)/ vriendin(nen) Met wie zou u deze wellnessvakantie bij voorkeur ondernemen? Bron: Onderzoek wellnessvakanties november 2010, NBTC-NIPO Research i.s.m. NHTV De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren

Wellnessvakantie bij voorkeur in Nederland Waar zou u deze wellnessvakantie bij voorkeur doorbrengen? Bron: Onderzoek wellnessvakanties november 2010, NBTC-NIPO Research i.s.m. NHTV De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren

Gelderland, Limburg populaire wellnessprovincies In het geval van voorkeur voor Nederland: welke provincie heeft dan de voorkeur? Bron: Onderzoek wellnessvakanties november 2010, NBTC-NIPO Research i.s.m. NHTV De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren

Wellness past vooral bij culinaire activiteiten Met welk type activiteiten zou u deze wellnessactiviteiten combineren? Vaker 25-44 jarigen, jonge stellen, ouder van gezinnen met jonge kinderen Vaker hoogste sociale klassen, alleenstaande > 35 jaar, met een voorkeur voor buitenland Vaker mannen, wat oudere leeftijdsklassen Bron: Onderzoek wellnessvakanties november 2010, NBTC-NIPO Research i.s.m. NHTV De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren

Ideale lengte wellnessvakantie = (lang) weekend Wat is volgens u de ideale lengte voor een wellnessvakantie? Bron: Onderzoek wellnessvakanties november 2010, NBTC-NIPO Research i.s.m. NHTV De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren

Informatiezoekgedrag afhankelijk van bestemming Wanneer u een wellnessvakantie wilt gaan ondernemen en op zoek gaat naar informatie hiervoor, van welke informatiebronnen zou u dan gebruik maken? Bron: Onderzoek wellnessvakanties november 2010, NBTC-NIPO Research i.s.m. NHTV De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren

Voornamelijk direct bij accommodatie boeken Waar zou u deze wellnessvakantie vervolgens boeken? Bron: Onderzoek wellnessvakanties november 2010, NBTC-NIPO Research i.s.m. NHTV De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren

Lage prijsperceptie bij potentiële doelgroep Voor potentiële wellnessvakantiegangers met een voorkeur voor Nederland: Wat bent u bereid te betalen voor een wellnessweekend bestaande uit 2 overnachtingen in een hotel, 2 avonden uit eten, bezoek aan sauna/ wellnesscentrum incl. behandelingen? De prijs hiervoor ligt veelal tussen 200 en 300 euro, een voorbeeld: € 228 p.p. Wandel- en relaxarrangement Veluwse bron: 2 overnachtingen in De Jonge Stee 2 keer ontbijt & 3-gangendiner 1 dag toegang Veluwse Bron, lunch, twee behandelingen Bron: Onderzoek wellnessvakanties november 2010, NBTC-NIPO Research i.s.m. NHTV, arrangement: www.purewellnessplus.nl De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren

Conclusies De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren

Conclusies Nederlandse vakantiemarkt stabiliseert komende jaren Voor wellness-vakanties bestaat daarentegen veel groeipotentieel Potentiële wellnessvakantieganger is veelal vrouw, leeftijd van 25-34 jaar, behorend tot B-bovenklasse (Lang) weekend is meest populaire verblijfsvorm Eigen land is met meest populair (met name Limburg en Gelderland) Wellness-activiteiten worden het liefst gecombineerd met culinaire activiteiten en funshoppen Verblijf regelt men bij voorkeur direct bij accommodatie Zoekmachines en websites van accommodaties zijn belangrijkste informatiebronnen De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Conclusies

Bedankt