De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren Congres 'Wellness, een vitale branche!'
Index De Nederlandse vakantiemarkt in 2020 De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren Bestaande en potentiële markt voor special interest vakanties Congres 'Wellness, een vitale branche!' Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren NBTC-NIPO Research Auteur Kees van der Most Conclusies | © NBTC NIPO
De Nederlandse vakantiemarkt in 2020 De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren
Achtergrond Aanleiding De Nederlandse vakantiemarkt is sterk ontwikkeld: Nederland behoort tot de meest reislustige landen van Europa Een aantal belangrijke kengetallen is de laatste jaren vrij stabiel Is de Nederlandse vakantiemarkt verzadigd? Aanpak Historische analyse Omgevingsanalyse Vraag- een aanbodanalyse Expert interviews De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020
Groei vakantieparticipatie vlakt geleidelijk af Bron: CVO, *Trendbreuk in 2002 De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020
Vakantiefrequentie in 30 jaar tijd flink toegenomen Bron: CVO, *Trendbreuk in 2002 De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020
Buitenlandse vakanties groeien harder dan binnenlandse (x mln. vakanties) Ontwikkeling 1980-2010: Binnenland +55% Buitenland +136% Buiten Europa +460% (v.a. 1990) Bron: CVO, *Trendbreuk in 2002 De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020
Met name groei voor korte en middellange vakanties (x mln. vakanties) Ontwikkeling 1980-2010: Kort +98% Middellang +138% Lang +50% Bron: CVO, *Trendbreuk in 2002 De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020
Het marktomgevingsmodel De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020
Relatie economie & vakanties Bron: CBS & NBTC-NIPO Research, CVO De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020
Verwachte ontwikkeling Nederlandse economie 2011-2015: Gevolgen van de crisis nog merkbaar Overheidstekorten wegwerken Werkloosheid loopt op tot 6,75% in 2015 Koopkracht onder druk Stijging ziektekosten Onvolledige indexatie pensioenen 2016-2020: Economie zal weer gaan aantrekken Conjunctuur / golfbeweging (economie komt weer op langetermijn groeipad) “Eerst snoeien, dan groeien” Ontwikkeling enkele kerngegevens 2006 2007 2008 2009 2010 2011-2015 BBP* 3,4 3,6 2,0 -4,0 1,5 1,25 Werkloosheid (in % eindjaar) 5,5 4,5 3,9 4,9 6,75 Koopkracht* 2,4 2,2 -0,1 1,6 -0,5 -0,25 * Mutaties per jaar in % Bron: CPB, 2010 De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020
Ontwikkeling Nederlandse bevolking 2010 2020 +/- 0-12 jr. 2.519 (15%) 2.358 (14%) -6.4% 13-17 jr. 989 (6%) 977 -1.2% 18-24 jr. 1.419 (9%) 1.457 2.7% 25-34 jr. 1.987 (12%) 2.128 (13%) 7.1% 35-44 jr. 2.471 1.990 -19.5% 45-54 jr. 2.462 2.410 -2.1% 55-64 jr. 2.151 2.336 8.6% > 65 jr. 2.538 3.360 (20%) 32.4% Totaal 16.536 (100%) 17.014 2.9% Bron: CBS De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020
Effect vergrijzing op de vakantiemarkt Door cohortverschuiving wijzigt samenstelling totale groep vakantiegangers: Relatief veel 65-plussers Toekomstige senioren zijn vitaler en gewend om regelmatig op vakantie te gaan Positieve impact op participatie en frequentie 65-plussers hebben andere reiswensen, bv. qua voorzieningen (meer belangstelling voor aspecten als gezondheid, comfort en veiligheid) De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020
Economy of happiness Van beleving naar verrijking Het streven naar materieel geluk is vervangen door de zoektocht naar immateriële waarden (gezondheid, schoonheid, zingeving e.d.) Terug naar de oorsprong, niet globaal, maar lokaal Bewust worden van eigen roots Authentieke ervaringen Local cocooning Bewuster leven Werken om te leven ipv leven om te werken Eerlijk leven en duurzaam consumeren De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020
Vakanties in de toekomst: wat wil de consument? Als u kijkt naar de komende 5 jaar, zou u dan de komende jaren vaker, even vaak, minder vaak of niet op vakantie willen? Bron: Toekomstonderzoek 2010 De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020
Vakanties in de toekomst: wat wil de consument? Stelt u zich voor dat u de komende jaren meer geld te besteden heeft. Aan welke categorie zult u vooral meer geld uit gaan geven? Bron: Toekomstonderzoek 2010 De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020
Vakanties in de toekomst: wat wil de consument? Wilt u juist meer korte of meer lange vakanties gaan ondernemen? Bron: Toekomstonderzoek 2010 De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020
Vakantiekengetallen 2008 2009 2010 2015 2020 Bevolkingsomvang* (x mln.) 15,5 mln. 15,6 mln. Vakantieparticipatie 81,6% 81,3% 81,5% Vakantiefrequentie 2,84 2,88 Vakantievolume (x mln.) 35,9 mln. 36,4 mln. 36,1 mln. Waarvan kort (2-7 dagen) 18,8 mln. 19,7 mln. 19,4 mln. Waarvan lang (8+ dagen) 17,1 mln. 16,6 mln. 16,8 mln. 2015 2020 15,8 mln. 81,7% 2,87 37,0 mln. 20,0 mln. 17,0 mln. 2020 16,1 mln. 82,5% 3,0 40,0 mln. 22,5 mln. 17,5 mln. *Personen met de Nederlandse nationaliteit in particuliere huishoudens, Bron: CBS De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020
Groeiprognose alle vakantietypes 2020 Groeiprognose per type vakantie 2010 - 2015 en 2016 - 2020 (in aantallen en procenten) Aantal vakanties x 1.000 0% +0,5 p.j. p.j. - 1% +4% p.j. - 1,5 p.j. +2% p.j. +4% p.j. p.j. +2% p.j. +1% p.j. +2% +2% 0% p.j. p.j. - 0,5 - 1% p.j. P.j. p.j. Bron: Toekomstonderzoek NBTC-NIPO Research De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020
Bestaande en potentiële markt voor special interest vakanties De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren
Onderzoek naar Special interest vakanties Vakantiegedrag Nederlander wordt gevarieerder Groeiende populariteit van special interest-vakanties Over verschillende type special interestvakanties niet veel bekend (niches) Eind 2009 een grootschalige screening onder 45.000 Nederlanders Bestaande en potentiële markt voor special interest vakanties Afbakening/definitie special interest vakantie: minimaal de helft van de vakantie moest besteed worden aan special interest activiteit De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Bestaande en potentiële markt voor special interest vakanties
Marktpotentie special interest vakanties Bestaande markt Potentiële markt Vitaliteit Cultuurvakantie 1.950.000 2.270.000 0,39 Wandelvakantie 1.520.000 2.070.000 0,44 Fietsvakantie 1.090.000 1.750.000 0,50 Avontuurlijke vak. 1.080.000 1.250.000 0,40 Natuurvakantie 860.000 1.290.000 0,54 Wellnessvakantie 430.000 890.000 0,68 Cruisevakantie 350.000 750.000 0,75 Zeilvakantie 270.000 370.000 Duikvakantie 260.000 0,57 Vrijwilligerswerk 240.000 Culinaire vakantie 190.000 470.000 Visvakantie 150.000 210.000 Godsdienstige vak. 140.000 0,56 Golfvakantie 110.000 180.000 0,52 Taalreis 0,76 Spirituele vakantie 80.000 220.000 0,77 De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Bestaande en potentiële markt voor special interest vakanties
Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren
De vier kwadranten van Wellness Bron: NBTC De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren
Meer vrouwen ondernemen wellnessvakanties Bestaande en potentiële markt voor wellnessvakanties naar geslacht Bron: Screening Special interest vakanties, NBTC-NIPO Research 2009 De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren
Groot aandeel 18-34 jarigen Bestaande en potentiële markt voor wellnessvakanties naar leeftijd Bron: Screening Special interest vakanties, NBTC-NIPO Research 2009 De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren
Lichte oververtegenwoordiging B-boven Bestaande en potentiële markt voor wellnessvakanties naar sociale klasse Bron: Screening Special interest vakanties, NBTC-NIPO Research 2009 De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren
Verwen- en ontspanbehandelingen populair Welke van de volgende activiteiten zou u tijdens deze wellnessvakantie willen ondernemen? En welke van deze activiteiten is voor u de belangrijkste activiteit? Relatief veel mannen Relatief veel vrouwen Bron: Onderzoek wellnessvakanties november 2010, NBTC-NIPO Research i.s.m. NHTV De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren
Man gaat met de partner, vrouw ook met vriend(en)/ vriendin(nen) Met wie zou u deze wellnessvakantie bij voorkeur ondernemen? Bron: Onderzoek wellnessvakanties november 2010, NBTC-NIPO Research i.s.m. NHTV De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren
Wellnessvakantie bij voorkeur in Nederland Waar zou u deze wellnessvakantie bij voorkeur doorbrengen? Bron: Onderzoek wellnessvakanties november 2010, NBTC-NIPO Research i.s.m. NHTV De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren
Gelderland, Limburg populaire wellnessprovincies In het geval van voorkeur voor Nederland: welke provincie heeft dan de voorkeur? Bron: Onderzoek wellnessvakanties november 2010, NBTC-NIPO Research i.s.m. NHTV De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren
Wellness past vooral bij culinaire activiteiten Met welk type activiteiten zou u deze wellnessactiviteiten combineren? Vaker 25-44 jarigen, jonge stellen, ouder van gezinnen met jonge kinderen Vaker hoogste sociale klassen, alleenstaande > 35 jaar, met een voorkeur voor buitenland Vaker mannen, wat oudere leeftijdsklassen Bron: Onderzoek wellnessvakanties november 2010, NBTC-NIPO Research i.s.m. NHTV De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren
Ideale lengte wellnessvakantie = (lang) weekend Wat is volgens u de ideale lengte voor een wellnessvakantie? Bron: Onderzoek wellnessvakanties november 2010, NBTC-NIPO Research i.s.m. NHTV De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren
Informatiezoekgedrag afhankelijk van bestemming Wanneer u een wellnessvakantie wilt gaan ondernemen en op zoek gaat naar informatie hiervoor, van welke informatiebronnen zou u dan gebruik maken? Bron: Onderzoek wellnessvakanties november 2010, NBTC-NIPO Research i.s.m. NHTV De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren
Voornamelijk direct bij accommodatie boeken Waar zou u deze wellnessvakantie vervolgens boeken? Bron: Onderzoek wellnessvakanties november 2010, NBTC-NIPO Research i.s.m. NHTV De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren
Lage prijsperceptie bij potentiële doelgroep Voor potentiële wellnessvakantiegangers met een voorkeur voor Nederland: Wat bent u bereid te betalen voor een wellnessweekend bestaande uit 2 overnachtingen in een hotel, 2 avonden uit eten, bezoek aan sauna/ wellnesscentrum incl. behandelingen? De prijs hiervoor ligt veelal tussen 200 en 300 euro, een voorbeeld: € 228 p.p. Wandel- en relaxarrangement Veluwse bron: 2 overnachtingen in De Jonge Stee 2 keer ontbijt & 3-gangendiner 1 dag toegang Veluwse Bron, lunch, twee behandelingen Bron: Onderzoek wellnessvakanties november 2010, NBTC-NIPO Research i.s.m. NHTV, arrangement: www.purewellnessplus.nl De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren
Conclusies De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren
Conclusies Nederlandse vakantiemarkt stabiliseert komende jaren Voor wellness-vakanties bestaat daarentegen veel groeipotentieel Potentiële wellnessvakantieganger is veelal vrouw, leeftijd van 25-34 jaar, behorend tot B-bovenklasse (Lang) weekend is meest populaire verblijfsvorm Eigen land is met meest populair (met name Limburg en Gelderland) Wellness-activiteiten worden het liefst gecombineerd met culinaire activiteiten en funshoppen Verblijf regelt men bij voorkeur direct bij accommodatie Zoekmachines en websites van accommodaties zijn belangrijkste informatiebronnen De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Conclusies
Bedankt