Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
De bevlogen leerkracht
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
W ELKE PROFESSIONAL EN WELKE COMPETENTIES HEEFT DE KINDEROPVANG NODIG ? Jan Peeters.
Ouders Present!  Kinderen die spijbelen geraken gemakkelijker in de grote of kleine criminaliteit  Om ouders meer grip te geven op spijbelsituatie van.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Geletterdheid….. Wat is dat?
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Het belang en functie van spel
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Inleiding tot management en organisaties
RSV op school Jan Van Parijs.
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Ante Groep 14.
Vrije wil als zelfverwerkelijking
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Zakelijk schrijven Bijeenkomst 5.
Kinderen en hun sociale talenten
Het opleidingsprofiel:
Wat je zelf vindt, weet je beter
Overzicht Onbehaaglijk in het dominante kader
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Agressie op het werk Studiemoment ‘geweld door derden op het werk’
De lerarenopleider gepositioneerd
Ethiek.
Kinderrechten als brug
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Onderzoek Mediawijs omgaan met social media in het primair onderwijs.
vanuit een herstelgerichte visie!
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Opgroeien in de stad les 3
Werkplekleren in lerarenopleiding
Communicatie is de basis
Reflecteren.
POWERPOINT DOOR MIEP VERMEIR
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Loopbaancompetenties
Begeleiding bij Werkplekleren
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Ouderinformatie avond
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Leiding geven aan school ontwikkeling
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
BOM-model PV 25/03/2014.
Transcript van de presentatie:

Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd Verhalende reflecties over goed leraarschap NIVOZ 20 mei 2009

Opbouw Deel 1: leerkracht zijn in tijden van performativiteit Intermezzo met anecdotes Deel 2: Kwetsbare professionaliteit of professionele kwetsbaarheid

Deel 1: Performativiteit in vogelvlucht Performativiteitsdiscours = dominante wijze van denken en spreken over onderwijs Kern: effectiviteit en efficiëntie worden de enige relevante criteria voor kwaliteitsevaluatie

Kwaliteit moet bewezen worden door middel van specifiek soort data (leerwinst; leerlingresultaten) wat meetbaar en vergelijkbaar is Zie PISA Zie buitenlandse voorbeelden: teacher proof materials Wat de klant vraagt (dus “leeg” begrip)

Onderwijs = investering die (aantoonbaar) moet renderen (kenniseconomie) Competenties als basis voor goed leraarschap

Discours verandert werkelijkheid: gevolgen De inhoudelijke discussie over goed onderwijs wordt opgeschort Wat niet gemeten/vergeleken kan worden, wordt feitelijk onbelangrijk

3. Verhouding ouders/leerlingen – school/leerkrachten = economische contractrelatie (klant – producent) 4. Instrumentele en technische visie op het schoolse “productieproces”  Leerkrachten gaan zichzelf op een welbepaalde manier “zien” en “gedragen”. Discours “doet” iets met mensen

INTERMEZZO “Mijn favoriete leraar”

2. Moet ik leerlingen mijn gsm-nummer geven?

3. Kunnen leerkrachten wel effectief zijn 3. Kunnen leerkrachten wel effectief zijn? Kunnen ze (ooit) weten of ze effect hebben… en welk effect?

DEEL 2 (Pleidooi voor) KWETSBARE PROFESSIONALITEIT OF PROFESSIONELE KWETSBAARHEID

2.1. De professionaliteit van leraarschap Centrale rol voor reflectieve houding en vaardigheid: Onderwijssituaties zijn Complex (gelijktijdig) Onvoorspelbaar contextueel de onontkoombaarheid van het oordelen

Voorbij het technische Professionaliteit van leraren heeft verschillende dimensies: Technisch Moreel Politiek Emotioneel

2.1.1. De technische dimensie “hoe” en “wat”-vragen Effectiviteit (en efficiëntie) als norm = legitiem en belangrijk!

2.1.2. De morele dimensie Technische vragen hebben morele consequenties Kern: recht doen aan de educatieve nood van wie aan mijn zorg is toevertrouwd Intrinsieke waardengebondenheid van onderwijs Professioneel oordelen “Taakopvatting” als onderdeel van professioneel zelfverstaan

2.1.3. Politieke dimensie Morele en technische kwesties verbergen vaak politieke vragen Vragen van macht, invloed en belangen ≠ “vies woord” ≠ neveneffect of marginaal fenomeen = realiteit Hoe zorg ik/zorgen wij ervoor dat we kunnen doen wat “best” is voor school/leerlingen?

2.1.4. Emotionele dimensie Relatie van geëngageerde verantwoordelijkheid => emotionele “niet-onverschilligheid” Emoties maken wezenlijk deel uit van professioneel leraarschap Opleiding en nascholing: meer “oncomfortabele” situaties (i.p.v. welbevinden)

Uitsmijter: Professioneel leraarschap vereist theoretische kennis Voorwaarde om ZELF situaties te kunnen lezen, bevragen en beoordelen vooraleer te handelen Kreet voor “meer praktijk” in de opleiding is perfect om vooral uitvoerende en afhankelijke “doeners” te krijgen

2.2. Kwetsbaarheid en professionaliteit Kwetsbaarheid als fundamenteel kenmerk van professioneel leraarschap Verschillende wijzen van ervaren (bronnen): Geen/beperkte controle over werkcondities Grenzen van doelmatigheid Geen onbetwistbare basis om te oordelen

Professioneel omgaan met kwetsbaarheid? Uithouden Koesteren “in onderwijs en opvoeding gebeurt er altijd zowel meer als minder dan wat gepland was”

SLOT Scholen voor mensen: idee van de professionele leergemeenschap School als werk- en leerplek voor leerkrachten

Voorwaarden? Veiligheid én uitdaging Waardering voor meningsverschil en conflict Valkuil: enkel samenwerken i.f.v. extern opgelegde agenda “narratief spreken”: verhalen als vertrekpunt voor collegiaal/reflectieve dialoog