Een Virtueel Clearinghouse van en voor het Hoger Onderwijs DAIR-Seminar 7 november 2003.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Realisatie Projectenportfolio
Advertisements

Livy BV Randstad BM Almere Introductie Livy Professional De online oplossing voor professionele woning transacties.
Terugkoppeling bekostigingsgegevens VO
Demo BRON-HO Bekostigingsonderzoek Donderdag 12 september
Overheid heeft Antwoord © Juriconnect 2008 Officiële bekendmakingen van de overheid Lucien de Moor Manager Juridisch cluster Overheid heeft Antwoord ©
Uitvoeringsorganisatie(s)
Njola Waterbeek & Erik Schreuders Proceseigenaar: Sandra Lim A Po
XBRL in Perspectief - internationaal - Belastingdienst
BRON-HO Niet bekostigd onderwijs Maandag 23 september
Osiris Presentatie Klantenmiddag UCI, 13 januari 2011 Thomas Dessing, Dienst Studentenzaken - Radboud Universiteit Nijmegen.
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
“De klant als medewerker” kanaalsturing & digitale communicatie
BRON in het Mbo Peter Buurman, relatiemanager DUO Jennifer Moesker, programmamanager DEUG 16 maart 2011.
BronHO Nieuwe gegevens uitwisseling tussen DUO en instelling.
De Monsanto logistieke ketting en de synergie met PLDA Antwerpen
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
Aanmelding en Inschrijving Studielink en Progress.NET | 1.
© Universiteitsbibliotheek Groningen METIS Aanleverloket Metis/Repositories Henk Druiven Henk Ellermann Afdeling Digitale Bibliotheek Vz. Universiteitsbibliotheek/RuG.
25 januari 2008Naam van de Spreker Wat is het....en wat levert het u op.
The vision at work Batteries included Ervaringen van een ISV op hosting avontuur Sven Middelkoop Corporate ICT Manager Exact Holding N.V.
Studentenadministratie Digitale dienstverlening Enkele afspraken.
Marc Verschuren bedrijfsanalist Directie Klantenservice “ De klant als medewerker” kanaalsturing & digitale communicatie.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Studielink, een nieuw patroon? Kees van Wijngaarden 9 november 2005.
Digitaal aanmelden en verder
BRON-HO Niet bekostigd onderwijs Maandag 2 december 2013.
De werking van BRON Voor onderwijsinstellingen in het niet-bekostigd onderwijs OS/Instructie & Kwaliteit | 25 maart 2011 Dienst Uitvoering Onderwijs.
Digitaal inschrijven VO
Congres Informatiehuishouding PO & VO
Terugkoppeling bekostigingsgegevens PO
SBR: een toekomstvaste aanpak
Coördinatiecel Vlaams e-government Slide 1 Stellingen workshop digitale stedenbouwkundige vergunningen.
Praktijk Online Flexibel opleiden en examineren. Agenda Andriessen en Partners in het kort Zekerheid en veiligheid Praktijk voorbeelden opleiden en examineren.
Dienst Uitvoering Onderwijs
Gebruikersmogelijkheden Henk Bakker/Doede de Vries 19 april 2007 Onderwijs Resultaten Praktijk Leningen & Financiering Personen Instellingen Basisregistraties.
Ontwikkelingen van het onderwijsnummer
ROSA versie 3 De bovensectorale referentie architectuur voor en van het onderwijs.
Centrum voor proces- en productontwikkeling Het XML platform Samenwerking rond AUDITFILE Theo Klarenbeek 8 maart 2006 XML platform.
Data Maarten Terpstra en Peter le Clerq. 1.Wij denken dat bedrijven in toenemende mate data gebruiken voor toepassingen in marketing, sales, service,
Welkom Het eID Stelsel maakt het mogelijk om online te zaken doen met de overheid en het bedrijfs-leven, met één of meer inlogmiddelen. Marije Jurriëns,
Visie informatievoorziening
Doorontwikkelen BRON MBO - Beleid Wiebe Buising, OCW Jelle Nauta, DUO
Optimaliseren BPV keten
Hoofdstuk 7 ERP-systemen: human resources Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
ICTAL programma 2003 –2005 in samenhang naar voorzieningen voor administratieve lastenverlichting architectuur en migratieplanning 28 oktober 2003 BBR.
Antwoorden bij Verantwoorden 23 september 2015 Need to know - nice to know Robert Vos Secretaris Overlegplatform Publieke Verantwoording (OPV) Ministerie.
Centrum Jeugdgezondheid – Ursula Letschert Informatiebank Jeugdgezondheidszorg Kenniskring Jeugdgezondheidszorg 26 mei 2008.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
POVO bijeenkomst 4 november 2015 Centraal Digitaal Systeem (Onderwijs Transparant)
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Arbeids-voorwaarden watersector Bijeenkomst platform OR’en Waterbedrijven Arbeidsvoorwaarden watersector Kansen en bedreigingen Epe, 21 november 2008 Danielle.
Dienstverlening 2010 – Agenda Ontwikkelingen en de opgaven voor (5 beloften aan de burger) De stand van zaken in Dordrecht.
In het hoger onderwijs Identity Management. partner in IGI Group Peter Jurg.
1 cijfer uit 8 miljoen records Resultaten uit het 1-cijfer-traject Arjan Biemans (HBO-raad) Dair-seminar 6 november 2003.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Europese aanbesteding Last voor het bedrijfsleven Lust voor de publieke sector…… Of andersom ??? Ad van Amerongen.
Doorontwikkelen BRON in vogelvlucht Wiebe Buising, ministerie van OCW Tonny Plas, saMBO-ICT.
6 Leerhotel Het Klooster 23 mei Doorontwikkelen BRON; Wat is het ? Technische vernieuwing Vervangen van gegevensuitwisseling op basis van bestanden.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Sociaal digitaal Visie op de digitalisering in het
Business case Enterprise Service Bus
Het E-depot van Rotterdam
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Taskforce op bezoek bij VIAG congress
Studentmobiliteit en Studielink:
The many faces of Application Programmes Interfaces
Transcript van de presentatie:

Een Virtueel Clearinghouse van en voor het Hoger Onderwijs DAIR-Seminar 7 november 2003

Achtergrond VCH  toenemende behoefte aan uitwisselen/koppelen van informatie  veel systemen kwetsbaar en niet toekomstvast: oplopende kosten en afnemende kwaliteit  aarzeling om te investeren: geen stabiel eisenpakket en geen standaards  samenwerkingsparadox: tegelijkertijd behoefte aan samenwerking én aan autonomie  SURF is door de instellingen gevraagd deze problematiek hoge prioriteit te geven (Meerjaren-plan)

Onderwijsnummer  O-nr zou kunnen helpen, maar:  de WON verbiedt: •gebruik ON als administratief nummer; •gebruik ON voor uitwisselen/koppelen van informatie; •gebruik ON voor uitwisselen vooropleidingsgegevens; •een aantal raadpleegmogelijkheden op het CRI-HO en SF;  CRI-HO en ‘SM-regime’ verdwijnen  nieuwe interface met IB-Groep (BRON) nodig

Doelen VCH  O-nr invoeren, maar nadelen elimineren  samenwerkingsparadox doorbreken: Samenwerken met behoud van autonomie  platform voor gegevensuitwisseling  invoering van sectoraal HO-nummer  basale standaardisatie (data-definities + uitwisselingsstandaarden)  administratieve lastenverlichting  mogelijkheden voor instellingen met verdergaande ambitie tot samenwerking

Functies VCH  één digitaal proces voor aanmelding en inschrijving: •integratie centrale en decentrale aanmelding •integratie bekostigde en niet-bekostigde studenten •zonder papier!  gebruik van authentieke bronnen: •GBA •vooropleidingsgegevens •dubbele aanmeldingen/inschrijvingen en studiehistorie  invoering onderwijsnummer én sectoraal HO-nummer  real-time uitwisseling met IB-Groep (+CFI); de instelling is leidend!  register voor HO-diploma’s + certificaten

Werking VCH  VCH faciliteert web-applicaties bij instelling (en IB- Groep) voor identificatie, aanmelding en inschrijving  VCH is ‘schakelbox’: dirigeren en orkestreren van gegevensuitwisselingen: •authentieke bronnen •tussen instellingen •tussen instellingen en de overheid  VCH regelt O-nr en kent HO-nr toe  instellingen blijven verantwoordelijk voor eigen administratie!  VCH is ‘makelaar’ van en voor de instellingen

VCH vanuit Student  Centrale + decentrale aanmelding bij instelling  Minder formulieren en administratie + op één plaats gegevens inzien en muteren  Gebruik van authentieke bronnen in de keten  Minder fouten  Eén nummer voor alle transacties  Vooral bij inschrijving bij meerdere opleidingen of instellingen treden voordelen op  Indien instelling standaarden gaat gebruiken wordt administratie transparanter en eenvoudiger voor klant.

VCH vanuit Instellingen (1)  Snel aanmeld- en inschrijfproces bij de instelling  Administratieve lastenverlichting  Soepele invoering onderwijsnummer  Moderne interface met IB-Groep, door 100% spiegelen minder fouten en minder ergernis  Basis voor koppelbaarheid van gegevens die kan uitgroeien, binnen en tussen instellingen  Hogere kwaliteit, betere dienstverlening  Standaardisering in domein student & onderwijs = Gemeenschappelijk ijkpunt bij ontwikkeling

VCH vanuit Instellingen (2)  Bijdrage transparantie + verantwoording bekostiging  Basis voor nieuw bekostigingsstelsel?  Managementinformatie  opheffen merkwaardige scheiding tussen bekostigde en niet-bekostigde studentenadministratie  Wijzigingen in wet- en regelgeving mogelijk opvangen in/met clearinghouse  Kostenbeheersing

VCH vanuit Overheid  Realisatie invoering onderwijsnummer  Eenduidige partner voor gesprek / samenwerking  Administratieve lastenverlichting  Transparantie + verantwoording bekostiging  Tegengaan van fraude met diploma’s  Basis voor nieuw bekostigingsstelsel  Kostenbeheersing + hogere kwaliteit in HO

Actuele stand van zaken  besluitvorming instellingen  besluitvorming OCenW na positieve contra-expertise  Uitgebreide projectorganisatie met veel mensen van instellingen (Regie-, FT-, OP-, BJ- en Klanbordgroep)  Europese tender en wedstrijd t.b.v. VCH-0 tussen 4 leveranciers  intensieve communicatie met instellingen en alle relevante groepen/disciplines