Jan-Willem de Koning Standaards bij een uitgeverij Implementatie van Juriconnect bij Sdu Uitgevers
oktober 2008Sdu uitgevers en Juriconnect 1 Samenvatting en agenda • Waarom doen we het • Sdu uitgevers & strategie • Wat betekent het • wat passen we allemaal aan en wat bereiken we daar mee • Hoe doen we dat • Overzicht • En wie hebben er straks ‘last’ van • Alles voor de klant – terugkoppelen naar strategie • “zie, het klopt” Agenda
oktober 2008Sdu uitgevers en Juriconnect 2 Historie en belangrijke data Sdu Verzelfstandiging Sdu Overname Koninklijke Vermande Overname Academic Service Uitgeverij Nieuwezijds Enschedé/Sdu 100% Aandeel Juris 45,33% Sdu GB naar AD druk Verhuizing Sdu Uitgevers Invoeging ten Hagen & Stam Overname VNG Uitgeverij Verkoop aandelen aan AAA Verkoop Sdu Identification aan Sagem Sécurité Sdu streeft ernaar overheden en professionals in Nederland en daarbuiten te voorzien van oplossingen voor het leveren en verkrijgen van informatie, die in alle opzichten betrouwbaar is Informatie moet toegankelijk zijn. Op elk gewenst moment. Via elk gewenst medium. Met ruim 700 medewerkers voorzien we onze doelgroepen multimediaal van relevante informatie. Met dagbladen, vaktijdschriften, boeken en studiedagen bijvoorbeeld. Maar ook steeds meer met websites, -portals, digitale nieuwsbrieven en combinaties van on- en offline media. Over Sdu - geschiedenis
oktober 2008Sdu uitgevers en Juriconnect 3 strategie De afgelopen decennia is de vraag naar informatie- producten sterk gewijzigd, Sdu speelt daar op in Publiek domein informatie wordt gratis en makkelijk toegankelijk •wet- en regelgeving, bekendmakingen, kamerstukken, jurisprudentie Strategie gericht op toegevoegde waarde •Links, verbanden, duiding, uitleg, commentaar, selectie van relevante jurisprudentie etc. Klanten vragen om geïntegreerde content oplossingen •Maatwerkproducten obv wet- en regelgeving (handboeken, intranetsites, manuals) Klantvraag centraal •Diverse soorten content bij elkaar op een slimme en relevante manier •Te leveren op elk gewenst platform •Van content push naar mass customization van content Oplossing: een gestandaardiseerd bronnen fundament analyse Waarom €
oktober 2008Sdu uitgevers en Juriconnect 4 Van optimalisatie per product naar optimalisatie van het proces: alles voor de klant! Product A Product B Product C Product Etc Jaren ‘90 •Optimalisatie per product •Alles is anders •Maar dat is niet erg – klant vraagt niets anders •Optimalisatie per product •Alles is anders •Maar dat is niet erg – klant vraagt niets anders Anno nu •Optimalisatie van het proces •Met mate: niet voor elk product dat je maar kan bedenken •Primair voor integratieproducten als OpMaat •Optimalisatie van het proces •Met mate: niet voor elk product dat je maar kan bedenken •Primair voor integratieproducten als OpMaat Wet- en regelgevin g Bekend- makingen Par- lementair Juris- prudentie Com- mentaar ? Integratielaag Product A Product B Product C Product Etc Wat en hoe
oktober 2008Sdu uitgevers en Juriconnect 5 Door bronnen centraal eenduidig te beheren zijn geïntegreerde en verrijkte producten mogelijk gemaakt Web service •Geïntegreerde producten •linking en duiding uit verschillende vakgebieden •Content As A Service (C.A.A.S.) •Losse content •Abonnement •Als basis voor geïntegreerde informatieproducten van onze (grote) klanten •Inclusief dienstverlening door Sdu professionals Mogelijk gemaakt door standaardisatie Wet- en regelgeving bekendmakingen Parlementair Jurisprudentie Commentaar ? Integratielaag Product A Product B Product C Product Etc Sdu uitgaven Sdu Service Wat en hoe
oktober 2008Sdu uitgevers en Juriconnect 6 Wat merken onze klanten hiervan? • Door intern te standaardiseren en centraliseren, is Sdu Uitgevers in staat geïntegreerde informatieproducten als OpMaat te leveren • En ook services gebaseerd op die content • Mede gebaseerd op de Juriconnect standaards kunnen onze klanten eigen content beter beheren … • Handboeken met toelichtingen, werkwijzen, instructies • Folders met uitleg aan klanten • Dossiers met relevante informatie • … maar dit is nog maar het begin • Onze klanten worden ook geconfronteerd met beheervragen voor deze content die uitgevers al beantwoord hebben • Multi channel = centraal beheer van content, niet meer per product • IT systemen die dit mogelijk maken zitten niet “in een doosje” • Ontsluiting over meer bronnen/uitgaven vergt thesauri & content kennis Allemaal zaken waar Sdu u graag bij helpt
oktober 2008Sdu uitgevers en Juriconnect 7 Vragen?
oktober 2008Sdu uitgevers en Juriconnect 8 Back-up
oktober 2008Sdu uitgevers en Juriconnect 9 Missie • ‘Sdu streeft ernaar overheden en professionals in Nederland en daarbuiten te voorzien van oplossingen voor het leveren en verkrijgen van informatie, die in alle opzichten betrouwbaar is’
oktober 2008Sdu uitgevers en Juriconnect 10 Sdu Uitgevers is georganiseerd in Business Units
oktober 2008Sdu uitgevers en Juriconnect 11 Waar werken onze klanten? • zakelijke dienstverlening (advocaten, notarissen, accountants, belastingadviseurs) • juridische afdelingen en bibliotheken van bedrijven en instellingen • bouw- en installatiebedrijven • ICT-sector • gemeenten, provincies en ministeries • boekhandel • onderwijs
oktober 2008Sdu uitgevers en Juriconnect 12 Aantal uitgaven per jaar • officiële publicaties en 260 edities van de Staatscourant per jaar • 200 tijdschriften en nieuwsbrieven • 300 losbladigen • 200 online en cd-romabonnementen • boeken • 175 studiedagen
oktober 2008Sdu uitgevers en Juriconnect 13 Extra over verkoop Identification • Sdu Identification • Persbericht: • Focus op uitgeven: Sdu Holding heeft overeenstemming bereikt over de verkoop van Sdu Identification aan Sagem Sécurité • Den Haag, 24 juni 2008 – Sdu Holding heeft besloten zich volledig te richten op de verdere ontwikkeling van haar uitgeefactiviteiten in Nederland (Sdu Uitgevers) en Duitsland (juris). Vanuit dat kader heeft Sdu Holding overeenstemming bereikt over de verkoop van Sdu Identification aan de Franse onderneming Sagem Sécurité, een dochteronderneming van de SAFRAN Groep. • Sdu Identification b.v., gevestigd te Haarlem, is gespecialiseerd in de ontwikkeling en productie van hoogwaardig beveiligde identiteits- en waardedocumenten. Sdu Identification is producent van onder meer paspoorten, identiteitsdocumenten, rijbewijzen, memory chipcards en smartcards (o.a. Chipknip). Sdu Identification is een van de weinige marktpartijen die voor meerdere Europese overheden de contractpartner is voor hooggekwalificeerde identiteitsbewijzen. • De voorgenomen verkoop van Sdu Identification heeft geen gevolgen voor de businessontwikkeling van Sdu Uitgevers.