Infosessies 2012 Kolet Janssen – Koenraad Vanlanduyt

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Voorstelling leerplan godsdienst kleuter- lager en buitengewoononderwijs enkele klemtonen.
Infosessies 2011 Leerkrachten Techniek Johan Van Hevel An Van Grieken
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Datum Locatie Publiek spreker Infosessies 2011 Lieve Smeulders
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Didaktiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Infosessies 2011 Erwin Vanbelle.
*** Logo Infosessies 2012 Kolet Janssen – Koenraad Vanlanduyt Sophie Veulemans– Liesbet Van Hoef Nele Van Coillie - Niels Castermans – Hans Jacobs.
Fysica van elementair belang
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Infosessies 2011 Datum Locatie Publiek spreker Mina El Mahraoui
Moderne wetenschappen voor het tweede jaar van de eerste graad
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Van idee tot digitaal materiaal
ONDERGAAN OF ONDERNEMEN
Adaptief onderwijs.
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
Aan de slag met het leerplan RK-godsdienst
2de graad.
Leerplan in beeld Inhouden Doelen en Niveaus
Studiedagen LeerlijnenWiki 9 en 10 september 2010.
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Inleiding Wai-Pass = Who Am I – Pass Wat? Doelgroep?
Voorstelling 6de leerjaar
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Vernieuwing verzorging
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Ante Groep 14.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
27 april 2011 Gent Greet Draye Datum Locatie Publiek spreker.
GELOOF EN SOCIALE RECHTVAARDIGHEID 11 en 17 februari 2004.
GELOOF EN SOCIALE RECHTVAARDIGHEID 11 en 17 februari 2004.
Herlancering educatieve website
TrabiTour für die Unterstufe
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
DIE KEURE EDUCATIEF STELT VOOR
Vernieuwing Voortgezet Onderwijs Lelystad Presentatie persbijeenkomst 28 november 2012 Ambitie: uitstekend opgeleide en kansrijke leerlingen Doelstelling:
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
GLOBELINK ? Jeugddienst (erkend landelijk jeugdwerk) Duurzame ontwikkeling Participatie en uitspraak Hoofdzetel in Brussel – lokale projecten in Vlaanderen.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Theo 3 e graad voorjaar 2010voorjaar 2011voorjaar A6 A5 T 6 T.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Evolutie van het godsdienstonderwijs Van geloof naar geloofservaring (deductief) – tot de jaren 1960 Van ervaring naar geloof (inductief) – tot de jaren1990.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Experten in de derde graad Proefproject
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Naar een typologie van scholen
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
nieuwe leerplannen DKO
Infosessies 2011 Sophie Avgoustakis Julie Bracke Annelies Kemps
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
SCHOOL & ZIEKZIJN vzw Afdeling Brussel - Vlaams Brabant
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Infosessies 2012 Kolet Janssen – Koenraad Vanlanduyt Sophie Veulemans– Liesbet Van Hoef Nele Van Coillie - Niels Castermans – Hans Jacobs

Overzicht Deus@school 5 Context en leerplan Visie van de methode Concept Didactische ondersteuning Extra troeven van de methode

Context en leerplan Averbode: traditie in geloofsmaterialen Leerplan: aandacht voor basiskennis Verderzetting leerlijn graad 1 en 2 Levensbeschouwelijk groei- en zoekproces van jongeren begeleiden Specifieke methode voor 5 aso Voorbereiding op hoger onderwijs

Visie van de methode Ondersteuning voor de leerkracht als getuige, specialist en moderator 6 sprekende thema’s, de 3 verschillende terreinen geïntegr. Alle ingrediënten + wenken Stimulans voor vakoverleg Christelijke profilering Keuzevrijheid leerkracht

Concept - overzicht 6 thematische leerwerkboeken Gedrukte handleiding Website voor de leerkracht

Concept - 6 leerwerkboeken In vertrouwen Levensruimte In goede banen Niet voor niets Macht en onmacht Dat doet deugd! Integratie van de 3 terreinen: - Omgaan met grenzen - Bemind worden en liefhebben - Levensbeschouwing en ethiek

Concept - 6 leerwerkboeken Basiskennis Verwerkende, verdiepende activiteiten 3 subthema’s als rode draad: Een godsbeeld De tien geboden Een ethische casus

Concept - 6 leerwerkboeken Grondige kennis van de r.-k. godsdienst Expliciete, religieuze inhoud Levensbeschouwelijke pluraliteit Eigentijdse invulling Continuïteit in lay-out (1e, 2e, 3e graad)

Concept - 6 leerwerkboeken Diverse en boeiende bronteksten Bijbelverhalen, psalmen Getuigenissen van voorbeeldfiguren Citaten, gedichten Lesteksten, liedteksten …

Concept - 6 leerwerkboeken Bronteksten

Concept - 6 leerwerkboeken Christelijke profilering

Concept - 6 leerwerkboeken Levensbeschouwelijke pluraliteit, wereldgodsdiensten

Concept - 6 leerwerkboeken Focus op leefwereld en gevoelens van 16-18-jarigen

Concept - 6 leerwerkboeken Aanzet tot reflectie, verdieping, zingeving, religie

Concept - 6 leerwerkboeken Gefundeerde vraagstellingen, uitdagende verwerkingsopdrachten, diverse werkvormen

Concept - 6 leerwerkboeken Een beeld is een lesimpuls

Concept - 6 leerwerkboeken 3 subthema’s als rode draad die leerlingen aan het denken zetten aansporen tot klasdiscussie/debat de communicatieve en cognitieve vaardigheden stimuleren

Concept - 6 leerwerkboeken 3 subthema’s als rode draad

Concept - Leerplan én eigen keuze Uitgewerkt traject in de handleiding Leerwerkboeken afzonderlijk bestelbaar Dus u kiest zelf: thema’s én volgorde Ruimte voor eigen in- en aanvulling

Didactische ondersteuning Gedrukte handleiding Onze visietekst Jaarplan: alle doelen en ingrediënten Uitwerking van een mogelijk traject

Didactische ondersteuning Gedrukte handleiding Uitgewerkte didactische fiches bij elk thema Realiseerbare doelen Suggesties van werkvormen bij de ingrediënten Tips bij veeleisende werkvormen Lesimpulsen en -overgangen Verwijzing naar evaluatievormen (kopieerbladen)

Didactische ondersteuning Website www.averbode.be/deusplus Blanco en ingevuld jaarplan Eén volledig uitgewerkt traject Suggesties voor andere trajecten Suggesties bij feestdagen/gebeurtenissen

Didactische ondersteuning Website Extra (lied)teksten, achtergrondinformatie, quotes Extra beelden en links Alle ingevulde leerwerkboeken (oplossingen) Lessuggesties en –tips Evaluatievormen (kopieerbladen) Actualisering: regelmatige update!

Didactische ondersteuning Website

Didactische ondersteuning Website

Didactische ondersteuning Website

Troeven van de methode Enthousiaste gebruikers concept 1e-2e gr. Leerplan én eigen keuze centraal Enige methode die alle ingrediënten aanreikt Uniek: 3x rode draad Aandacht voor de wenken

Troeven van de methode Kruisbestuivingen tussen leerwerkboek, handleiding en website Gewaardeerde lay-out: gestructureerd Grote keuzevrijheid: losse leerwerkboeken Per titel doorlopend bestelbaar

De methode in vogelvlucht Elk leerwerkboek € 4,75 Handleiding i.v. Website* € 40,00 www.averbode.be/deusplus (per school/schooljaar) * Betalende website enkel voor scholen die de methode klassikaal invoeren

Contact Voor meer informatie kunt u steeds terecht bij onze pedagogisch afgevaardigden: Steven Vlieghe Oost- en West-Vlaanderen, postnummers 1500 t.e.m. 1790 Tel. 0499 51 02 77         steven.vlieghe@verbode.be Martine Vanzurpele Limburg, Antwerpen, Vlaams-Brabant (uitgezonderd postnummers 1500 t.e.m. 1790), arrondissement Brussel Tel. 0478 27 51 12         martine.vanzurpele@verbode.be

Vragen staat vrij …

Infosessies 2012 Kolet Janssen – Koenraad Van Landuyt Sophie Veulemans– Liesbet Van Hoef Nele Van Coillie - Niels Castermans – Hans Jacobs