Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb. 2012 Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studenttevredenheid en accreditatie
Advertisements

Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Probleem psychologie •Vanouds goede opleiding •Invoering student activerend onderwijs •Veel en groeiend aantal studenten •Kwaliteit opleiding in gevaar:
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Welke koers vaart het Zuyderzee College?
Succesvol in onderwijs met ICT
Onderwijs EE 2012 … February 22, Contents Letter NVAO Stand van zaken route 14 Curriculum EE Wiskundelijn. onderwijskunde: Onderwijsklimaat en cultuur.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Wat komt er zoal bij kijken?
Ontwerpprojecten In de praktijk
Welkom Workshop Arbeidstoeleiding – Hoe pak ik het methodisch aan ?
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Portfolio Faculteit der Letteren
Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit UU
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Afstudeerkringen Supply Chain Management 14 oktober 2005.
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
PRESENTATIETECHNIEKEN
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Discussie (on)mogelijkheden samenwerking WO en HBO 1 Intensieve samenwerking HBO en WO creëert nieuwe studiepaden ● Meer studenten komen tot hun recht.
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
Een project van de Korengroep
Werkgroep onderwijs en Leerpunt Ontmoetingsdag 13 februari 2008.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop “Beoordelen”
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Babbage DRO Welkom!.
De weg van uitval naar succes voor een beter rendement Onderwerp scriptie, aanleiding, specifieke doelgroep, toepassing breder.
Studieadviesregeling
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Noordhoff Uitgevers werkt voor de docent 1 Gebruikers van MW h/v in gesprek met auteurs Welkom.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
TRENDS 2014 Hafida
Welkom! Projectleiders en onderzoekers bij de ontwerpbijeenkomst van de pilot Protocol Afstuderen Domstad Utrecht, 23 juni 2015.
Eerste ervaringen BKE Hogeschool Leiden paula
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
PROFESSIONALISEREN DOOR EN IN ONDERZOEK GOOD PRACTICE VELON/VELOV 2016 JANNEKE RIKSEN
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
DE KWALITEIT VAN DE TOETSING BORGEN EN ZORGEN Studiemiddag examencommissies 26 mei 2016 Martine Pol.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Het toetsen van onderzoekend vermogen in het afstudeerprogramma
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Interview met Dr. Chris Paffen
bij kwaliteit en outcome
Gebruik van het annotatiesysteem
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
De beoordeling van scripties en werkstukken
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Zelfevaluatie Raad van Toezicht
Portfolio, Logboek en Casus
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Transcript van de presentatie:

Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans

Inhoud • Doel en werkwijze • Sterke en verbeterpunten opleiding • Leerpunten t.b.v. echte visitatie

Doel Proefvisitatie • 2 doelen: – Voorbereiding op echte visitatie (leren van elkaar, elkaar feedback geven) – Analyseren van sterke en verbeterpunten in het programma

Hoe gewerkt? • Zelfstudie plus bijlage gelezen • 9 scripties bekeken • Gesprekken gevoerd met management, studenten, docenten, scriptiebegeleiders, opleidingscommissie, examinatoren, alumni en Raad van Advies

Beoogde eindkwalificaties Goed • Sterk: – Duidelijk accent op 2 kerncompetenties: • Ontwerpen van onderwijs en Onderzoek – Aandacht voor academisch schrijven – Goede opbouw van funderend naar verdiepend naar specialiserend

Onderwijsleeromgeving Voldoende • Sterk: – Inzet van peerfeedback om van elkaar te leren – Benutting ICT mogelijkheden (bouwen community, de monitor, virtual class room software) – Cursus Trends en Ontwikkeling in OWW vanwege leren participeren in academische gemeenschap – Docenten worden geworven uit een sterke onderzoeksgroep

Onderwijsleeromgeving • Verbeterpunten: – Meer aandacht voor verbeteren rendement – Meer werken met cohorten (sprints) – Meer f-2-f contactmomenten inbouwen – Discussiefora meer interactie middels opdrachten en actieve bijdrage docent – Iets meer verplichtende contactmomenten – EVC nog eens bekijken; voortraject erg lang – Misschien eisen tav toegang tot master verhogen

Onderwijsleeromgeving Verbeterpunten: • Nakijken opdrachten is arbeidsintensief. Efficiëntere assessment met behoud van kwaliteit. • Werken met grotere opdrachten/student minder bij de hand te nemen • Standaardfeedback

Toetsing en gerealiseerde eindkwalificaties • V – G • Sterktes: – Begeleiding bij schrijven scriptie – Scripties: • Praktisch relevant, ingebed in literatuur, 2 beoordelaars, goede onderbouwing/feedback cijfers, heldere criteria

Toetsing en gerealiseerd eindkwalificaties • Verbeterpunten: – Meer aandacht voor methodisch deel van de scripties – Link naar literatuur uit inleiding en limitations in discussie/conclusie scripties kan beter – Van aandacht voor academisch schrijven mag een effect verwacht worden

Leerpunten tbv echte visitatie • Observatoren hebben feedback gegeven aan gesprekspartners om van te leren • Onze ervaringen: – Gesprekspartners waren enthousiast, toonden zich betrokken en zagen verbeterpunten!

Tips • Zorg dat cijfers op een rij staan tav rendement en student-staf ratio • Zorg dat duidelijk is wie de studenten zijn die aan opleiding deelnemen • Leg uit wat orgaan doet en hoe het werkt • Sommige onderdelen langer (docenten) of korter (studenten) of splitsen • Blijf enthousiasme tonen en laat zien waar jullie trots op zijn!

Tot slot • Dank voor de gastvrijheid, goede organisatie, openheid! • Ook wij hebben er veel van geleerd. • Veel succes toegewenst met de echte visitatie en de verdere ontwikkeling van jullie opleiding!