Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans
Inhoud • Doel en werkwijze • Sterke en verbeterpunten opleiding • Leerpunten t.b.v. echte visitatie
Doel Proefvisitatie • 2 doelen: – Voorbereiding op echte visitatie (leren van elkaar, elkaar feedback geven) – Analyseren van sterke en verbeterpunten in het programma
Hoe gewerkt? • Zelfstudie plus bijlage gelezen • 9 scripties bekeken • Gesprekken gevoerd met management, studenten, docenten, scriptiebegeleiders, opleidingscommissie, examinatoren, alumni en Raad van Advies
Beoogde eindkwalificaties Goed • Sterk: – Duidelijk accent op 2 kerncompetenties: • Ontwerpen van onderwijs en Onderzoek – Aandacht voor academisch schrijven – Goede opbouw van funderend naar verdiepend naar specialiserend
Onderwijsleeromgeving Voldoende • Sterk: – Inzet van peerfeedback om van elkaar te leren – Benutting ICT mogelijkheden (bouwen community, de monitor, virtual class room software) – Cursus Trends en Ontwikkeling in OWW vanwege leren participeren in academische gemeenschap – Docenten worden geworven uit een sterke onderzoeksgroep
Onderwijsleeromgeving • Verbeterpunten: – Meer aandacht voor verbeteren rendement – Meer werken met cohorten (sprints) – Meer f-2-f contactmomenten inbouwen – Discussiefora meer interactie middels opdrachten en actieve bijdrage docent – Iets meer verplichtende contactmomenten – EVC nog eens bekijken; voortraject erg lang – Misschien eisen tav toegang tot master verhogen
Onderwijsleeromgeving Verbeterpunten: • Nakijken opdrachten is arbeidsintensief. Efficiëntere assessment met behoud van kwaliteit. • Werken met grotere opdrachten/student minder bij de hand te nemen • Standaardfeedback
Toetsing en gerealiseerde eindkwalificaties • V – G • Sterktes: – Begeleiding bij schrijven scriptie – Scripties: • Praktisch relevant, ingebed in literatuur, 2 beoordelaars, goede onderbouwing/feedback cijfers, heldere criteria
Toetsing en gerealiseerd eindkwalificaties • Verbeterpunten: – Meer aandacht voor methodisch deel van de scripties – Link naar literatuur uit inleiding en limitations in discussie/conclusie scripties kan beter – Van aandacht voor academisch schrijven mag een effect verwacht worden
Leerpunten tbv echte visitatie • Observatoren hebben feedback gegeven aan gesprekspartners om van te leren • Onze ervaringen: – Gesprekspartners waren enthousiast, toonden zich betrokken en zagen verbeterpunten!
Tips • Zorg dat cijfers op een rij staan tav rendement en student-staf ratio • Zorg dat duidelijk is wie de studenten zijn die aan opleiding deelnemen • Leg uit wat orgaan doet en hoe het werkt • Sommige onderdelen langer (docenten) of korter (studenten) of splitsen • Blijf enthousiasme tonen en laat zien waar jullie trots op zijn!
Tot slot • Dank voor de gastvrijheid, goede organisatie, openheid! • Ook wij hebben er veel van geleerd. • Veel succes toegewenst met de echte visitatie en de verdere ontwikkeling van jullie opleiding!