Weerstand bieden aan weerstand: Overtuigende communiceren bij defensieve ontvangers Prof. dr. Enny Das.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Advertisements

Edushock leerfestival
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Deel 3: Verkopen van je verkoopvoorstel
Persoonlijk Leiderschap
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Les 2 – Planmatig en gefaseerd veranderen
Is gemaakt door :Marsha Hofmeijer ! Groep 8 De Regenboog
Muziek : Bert Kaempfert Morgen
ontwikkelingspsychologie
Risico … hoort er nu eenmaal bij Hoe neem ik deelnemer daarin mee? mr. dr. Emilie Schols Geld voor later, 17 april 2014.
Zorgcoöperaties Ontwikkelingen leiden tot initiatieven.
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Motivational Interviewing
Schaamte Zelfbeeld en Agressie
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
Godsdienst.
Hulpwerkwoorden can must may etc.
Professionele ontwikkeling
Workshop Motivational Interviewing
Naam: HUPKES Mijn hobby : GAME Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “hobby” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Motiverende Gespreksvoering
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
Godsdienst 1.

H9: Zelfbeïnvloeding Wat we zelf doen, doen we beter?
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Toine Nagel.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Welkom op onze thema-avond
Anita Meulenbroeks Mannus Menting
eponiemen We stegen met een zucht, tot boven in de lucht.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
9 december 2013 Ineke Willems Thijs Kieft
Luca Knegtering 3dd. Luca Knegtering 3dd Proefjes: Door de proefjes die we hebben gedaan in crosslab ben ik meer te weten gekomen over hoe je zintuigen.
(De rest van de tijd besteden we aan het KiVa-spel)
de ze me je te de wat moet ik doen ik stop de ze me je te de wat moet ik doen ik stop.
Een onverwacht feest Les 2
Improving health by sharing science 11/09/2014 ICT en datakwaliteit: een goede relatie? Ariaan Siezen - Nijmegen ICT coördinator Radboud Biobank/Parelsnoer.
Media en de massa.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Prestatieverhoging door gedragsverandering
3D Design en 3D Printing woensdag 19 november 2014.
Wij heten je van harte welkom op deze groepscursus !
Gewoontes / verslaving
Lifestyle bij voetballers Sofie Senaeve. We willen het maximum halen uit wat de speler aan talent gekregen heeft door het optimaliseren van de randvoorwaarden.
Deltion College Engels A2 Spreken/presentaties [Edu/001] thema:Sight-seeing in Holland Can-do: kan een kort, eenvoudig, vooraf ingeoefend praatje houden.
Psychology of Courage Frustratie Tolerantie
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Weerstand kan je opvatten als feedback
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1994 Mercy Publishing 1/4 DRAW ME CLOSE TO YOU (Kelly Carpenter) Draw me close to You Trek.
Omgaan met moeilijk gedrag ROC West-Brabant 17 september 2015 Drs. S.E. Booij in samenwerking met Prof. dr. A.J.W. van der Does.
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
Groepsdynamica wc 5
Bronnen van macht. Formele macht Hiërarchisch Formeel Positie Legitieme macht.
Psychologieles 7 lesweek 7
25 november Mentale veerkracht De belangrijkste voorspeller van inzetbaarheid Ulrika Leons Becksén GZ-psycholoog, trainer/coach Directeur SKILS Zorg.
Zorg op maat voor depressieve ouderen van levensbelang. Hannie Comijs.
Middel Management Martin Doolaard Praat mee via #seminarISBW.
Ik ben coach van een C4 ploeg, wat nu?.  Sander Bijvank ◦ Stoffer en Blik ◦ Slowbootion (Coach) ◦ Zwaar 2008 ◦ En Blik ◦ Zwaar 2011 (Coach)  Roderik.
Welkom op onze thema-avond
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Theorie.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Misplaatst geloof in angstaanjagende voorlichting
Transcript van de presentatie:

Weerstand bieden aan weerstand: Overtuigende communiceren bij defensieve ontvangers Prof. dr. Enny Das

Overzicht Angstaanjagende boodschappen Weerstand verminderen Onderliggende processen

Fear appeals in gezondheidsvoorlichting

‘Fear Appeals’ Doel van angstcommunicaties: Attitudes en gedrag veranderen door mensen bang te maken voor de negatieve consequenties van een bepaald gedrag Vaak gebruikt in gezondheidsvoorlichting lifestylerisico’s

Kernvariabelen Dreiging die van een fear appeal uitgaat is afhankelijk van ernst en kwetsbaarheid voor een bepaald gezondheidsrisico Respons effectiviteit: de mate waarin een aanbeveling effectief is in het reduceren van een gezondheidsrisico Eigen effectiviteit: de mate waarin iemand denkt een bepaalde aanbeveling te kunnen uitvoeren

Ernst

Confronteren met de waarheid “Je houdt niet meer van me” “Je bent zelf te dik” “Ik ben gezellig mollig”

Gezondheidsvoorlichting “Ik stop over een jaar” “overdreven campagne” “Je kunt ook onder een bus lopen”

Vasthouden aan bestaande overtuigingen om doodangst te onderdrukken Terror management Vasthouden aan bestaande overtuigingen om doodangst te onderdrukken “Death, therefore, the most awful of evils, Is nothing to us, seeing that, when we are, death is not come, and, when death is come, we are not” (Epicurus, 341-271 BCE) Das, Arendsen, Bushman, under review; Das, Duiven, Arendsen, & Vermeulen, under review; Das, Bushman, Bezemer, Kerkhof, & Vermeulen, JESP, 2009

Overtuigingen als krap autootje “Er is niets aan de hand met Mr. Incredible”

Gevolgen voor informatieverwerking The Elaboration Likelihood Model of persuasion (Richard Petty & John Cacioppo, 1986) Mate van informatieverwerking Richting van informatieverwerking

Lage motivatie, capaciteit Overtuiging op basis van perifere cues

Hoge motivatie, capaciteit

Vertekende systematische verwerking (actief defensief) Actieve verwerking met als doel: geprefereerde conclusie bereiken Ego-involvement (je voelt je bedreigd in je identiteit) Defensieve verwerking (bijv. Das et al., 2003): Negatief: “mijn opa rookt als een ketter en die is 90 en zo fit als een hoentje” Positief: “baat het niet dan schaadt het niet”  Biostabil

Hoe krijg je risicogroepen minder defensief? 2 x 2 x 2 factorial design Rokers vs niet-rokers Aanbeveling ondersteund door sterke of zwakke argumenten Stemming: positief of negatief Afhankelijke variabelen: Thought listing Attitudes, intenties Das, Vonkeman, Kolthoff & Boermans, 2014; Das, Vonkeman, & Hartmann, 2012; *Das, Vonkeman & Hartmann, 2012

Attitudes

Intention to quit smoking

Zelfbevestiging (ZB): het ego geruststellen “maar ik ben een uitstekend schaker” Geruststelling op ongerelateerd domein! Boodschap afkraken Van Koningsbruggen & Das, 2009; Van Koningsbruggen, Das, & Roskos-Ewoldsen, 2009

Lessons learned: 1 Shockeren om tot iemand door te dringen? Soms kunnen/willen mensen gewoon iets niet horen (En de mensen die het wel erg vinden vonden dat al) http://www.youtube.com/watch?v=Hlt_EzIyBT4 http://www.youtube.com/watch?v=VzZqpA_nl30

Pogingen om de eigen kwetsbaarheid te ontkennen maken defensief. Lessons learned: 2 Pogingen om de eigen kwetsbaarheid te ontkennen maken defensief. Dat doe je met je gedachten. Gedachten die je inzet om niet te hoeven voelen dat je kwetsbaar bent. http://www.nieuws.nl/algemeen/20140409/Campagne-tegen-te-hard-rijden-massaal-gedeeld

koekjes voor het ego Lessons learned: 3 Risicogroepen voelen zich al slecht over hun slechte gewoonte! koekjes voor het ego José