CMA Inspiratietoer 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mijn Inburgering Hoe werkt dat?.
Advertisements

Introductie V2 en V3 Maandag 2 september – 15.00
Doublet deel 1 – de basis.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Modelschool 2014  Waarom  Hoe  Resultaten  Vragen.
Programma – Voorstellen & verwachtingen
Leer de namen van de noten 1
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
1 Samenwerkend leren met Google Docs Werking en mogelijkheden van online tekstverwerken.
INFORMATIE AVOND BOUW 4 19 AUGUSTUS WELKOM •algemene informatie en de dagelijkse praktijk op school •kijkje in het lokaal van uw kind tot
Verandering Schooltijden
Voorbeeld lessenreeks wetenschap en techniek basisonderwijs
TOPklas ICT presentatie-avond Hartelijk welkom op de presentatie-
No nonsense methode ICT vaardigheden
E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student Conferentie 21 november 2013 Conferentie 21 november 2013.
Tablets wat zijn het? wat kun je er mee doen? clubmiddag 18 december © R.P.Vloeimans, Amstelveen, Netherlands.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Van idee tot digitaal materiaal
Martijn Wolfs Gerard Maeyer
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 WELKOM! CCOCOP11R2 Communicatieonderzoek planning 11.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
Leer de namen van de noten 2
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
XBRL / SBR Train de Trainer sessie Deel 2 A (van 3) 28 november 2012 SBR-Team Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Opleiding ICT © J.W. Jonker Dia 1/19 Systemen Besturingssoftware Windows XP Mark van Heck.
Promo site ICT haagsehoge school Opleidingen: Informatica Technische informatica Communication & multimedia design Informatiedienstverlening en –management.
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Platform Afnemers bedrijven en rechtspersonen Eén digitale overheid: betere service, meer gemak.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Workshop ICT-dag Amsterdam Arena Karel Kats
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
Inleiding tot de multifunctionele aangifte
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
KLIMAATBUFFERS Technicles NVON-congres Duurzaamheid in processen Heerlen 14 maart 2008.
1 Duurzaam Doorwerken Coachen op Workability Jeroen Frerichs.
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
(door Pauline van Zundert)
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Lucas Rurup één jaar onderweg…en nu verder.
Workshop: Digitale bordlessen. Even voorstellen. Anthony Verwijst I-Coach en leerkracht op bs. de LenS. Ervaringen: bordwerkprogramma's, coachen/begeleiden.
R&D 17:10 – 18:00 GEZAMENLIJKE OPSTART 18:00 – 18:30 ETEN 18:30 – 19:20 SPLITSEN 1 E EN 2 E JAARS 19:20 GEZAMENLIJKE AFSLUITING Trainingsbijeenkomst.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Coach en VinciLab mogelijkheden van een rijke ICT-omgeving Vincent Dorenbos Ron Vonk ECENT Conferentie Digitale Didactiek 15 mei 2013.
Vincent Dorenbos Ewa Kedzierska
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Onderzoekend experimenteren met Coach
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Transcript van de presentatie:

CMA Inspiratietoer 2013

Programma 13.00 – 14.30u Inloop, markt 14.30 – 15.00u Presentatie CMA (Vincent Dorenbos) 15.00 – 15.45u Markt, vragen 15.45 – 16.15u Presentatie NTL (David Winkler) 16.15 – 17.00u Markt, uitloop, enz.

Mission statement CMA is een breed bèta-didactische organisatie, met als belangrijkste doel het bèta-onderwijs te verbeteren en verrijken met innovatieve en aantrekkelijke ICT-toepassingen en ondersteuning te bieden aan scholen, docenten en TOA’s.

CO2-meting VinciLab Zo direct veel meer over VinciLab…

Producten CMA doet ontwikkeling van producten, software en hardware zelf, op basis van onderwijsonderzoek en try-outs op scholen Productie van hardware gebeurt door professionele bedrijven, volgens de ISO-standaarden

Nieuwe hardware Dataloggers MoLab en VinciLab Met Coach-versie aan boord voor meten en verwerken Bestuurd door kleuren touchscreen: MoLab met pen, VinciLab met vingers (capacitief) MoLab voor ML-sensoren VinciLab voor BT-sensoren

VinciLab Krachtige computer met Coach en interface in één Draait onder Linux VinciLab met WiFi, bluetooth voor koppeling met tablet of computer Met aan boord: 3D versnellingsensor en geluidsensor Meten tot 1 MHz Updates van Coach in eigen hand Vandaag voor aanbiedingsprijs van €425,00

Smaakmakende Coach-activiteiten Maak kennis met een aantal nieuwere en onbekendere Coach-functies Meest recente versie: Coach 6.43a Coach 6 ondersteunt volledig 64-bits platforms

Coach modelleren van processen Modelleren is belangrijke vaardigheid voor leerlingen Dus ook: voor docenten Op detailniveau verschijnselen leren kennen. Vanaf nu verplicht bij Scheikunde Vgl. werkwijze van wetenschappers, industrieel ontwikkelaars, vormgevers, enz.

Modelleren in Coach In grafische omgeving, vergelijkingen of tekstmodus Grafisch: stock & flow aanpak Speciaal symbool voor processen: Procesvariabele (Erlenmeyertje) Voor modelleren van chemische of biologische processen. Variabele aansturen vanuit gegevens (bijv. een geschetste of gemeten grafiek) Zie ook hier

Kolom kopiëren Gegevens van eerdere meetseries bewaren, zodat een getalsmatige vergelijking met latere meetseries mogelijk is (In snelmenu van diagram of tabel)

Coach & Geluid Geluidsdruk meten met geluidsensor in Pa, en geluidsniveau in dB Importeren van *.wav en *.mp3 bestanden Gegevens afspelen als geluid (optie aanzetten in Activiteit-opties, tabblad Geavanceerd) Gegevens exporteren als *.wav bestand Ondersteuning van de interne geluidskaart als sensor Voorbeeld ‘synthesizer’: Afspelen van berekend geluid Modelvariabele aansturen vanuit (geschetste) grafiek

Meten aan hogesnelheidsvideo’s

Animaties Animatie aansturen door modelgegeven Animatie aansturen door sensor Animatie voor het bouwen van een ‘regelpaneel’ voor de leerlingen

Synchrone video opname bij sensormeting

Voorbeeld: race van Usain Bolt

Voorbeeld: remweg van twee auto’s

Gebruik van instructiefilms http://cma-science.nl/lesmateriaal/coach6/tutorials http://cma-science.nl/lesmateriaal/coach6/ovb/index.html

Professionalisering/Nascholing Docent/TOA : Kennis hebben van de mogelijkheden die ICT te bieden heeft (inzicht) Kennis hebben van de software en hardware (technische vaardigheden) Kennis hebben van de didactische mogelijkheden: hoe kun je de software effectief in de klas inzetten. Onderliggende gedachte: ICT biedt mogelijkheden voor Onderzoekend Leren

Wat heeft CMA u te bieden? Eendaagse cursus Technische vaardigheden van één Coach-gereedschap Didactisch gebruik van dat gereedschap Nieuwe cursusprogramma 2013-2014 is bekend CMA kan ook samen met de school de invoering van meer ICT bij bèta vormgeven in een maatwerktraject Nieuwe Folder bedoeld om aan uw management te geven. Beschrijft mogelijkheden die CMA de school kan bieden voor professionalisering.

Dank! Vragen? Er is nu weer gelegenheid om producten te bekijken of uit te proberen. Compleet informatie-overzicht op: http://www.cma-science.nl/inspiratie_bronnen.html