Practica van psychologische modellen van het pedagogisch handelen Daria Vervaet00702179 Ruth Decabooter00701473 Lien Libin00702876 Lilith Rouffa00605122.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vrijwilligers vóór ouderen, tegen sociaal onrecht
Advertisements

Casus Pestgedrag op het werk
ACTIEF OUDER WORDEN? VRIJWILLIGEN! Kathy Louagie Stafmedewerker Vlaamse Ouderenraad.
Interventie en implementatie
PROJECT: DORPSRESTAURANT AVELGEM Voorstelling Ontmoetingsdagen Ongelijk Gezond – juni 2010.
Opzet van de workshop Kennismaken
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Voorzitter programmacommissie NPO
Professionaliteitsontwikkeling
HUB KAHO Omgevings– en procesanalyse van gastopvang voor ouderen als startende inclusieve woonzorgvorm Diels V., Van Rampelberg S., Van Puyenbroeck J.
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Medisch Pedagogisch Centrum Terbank Heverlee
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Buurtbemiddeling Een methodiek voor het oplossen van conflicten en het versterken van de buurtcohesie.
Ouder worden: een lange en schitterende toekomst
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Jongeren Preventie Team
‘Ouders als behandelaars’
plaats datum naam trainer
Project: Vrijwilligerswerk onder studenten Honoursprogramma Hogeschool Leiden
VRIJWILLIGERSWERK EN PARTICIPATIE AAN HET VERENIGINGSLEVEN BINNENSTEBUITEN Vanryckeghem Charlotte 1.
18 november 2011.
TECHNIEK OP SCHOOL IN DE 21 STE EEUW SYNERGIE PROJECT BC2000 Presentatie samenwerking Buninessclub 2000.
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Actief burgerschap voor en door ouderen: wat mogen we verwachten?
Werelden overbruggen. Kinderen en scheiding.
CMV Innovatie Iris de Jong.
Workshop Natuurlijk, een netwerkcoach
Experimentele Proeftuin Sint-Oedenrode Jo Gloudemans.
Een gids voor Impactmeting Karen Maas 22 september 2011 Rotterdam 1.
Risicojongeren in Rotterdam Aanleiding Wetenschappelijke input integrale benadering Input voor conferentie Gemeente Rotterdam/Rijk Opzet studie Literatuurstudie.
Werkgroep activering 27/6/2014. Context Verschuiving focus activeringsbeleid POD –van professionele nr sociale activering en sociale innovatie Colloquium.
Hoe krijg je het op gang?.
Het begint bij het jonge kind
3/23/2015 | 1 Healthwise Congres ‘Kwaliteit van Leven’ E-Health workshop - Eveline Hage Over de mogelijkheden van e-Health in ouderenwelzijn On?
Dossier Empowerment.
Buurtbewoners met een beperking doen gewoon mee!
Smart Business Consultants ‘We turn questions into solutions’
Housing First jarigen.  jarige daklozen  Verslaving / Gewenning  Psychologisch lijden Doelgroep:
Armoede huisvesting.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
De Staat van de WMO- werkplaats Toekomstperspectief tussen onderzoek, beleid en praktijk Kim Putters Sociaal en Cultureel Planbureau Oktober, 2015.
Les 1 Harrie Manders (sidekick Erne Thuys)
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Klinische les medisch maatschappelijk werk
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
3 t/m 14 oktober Inhoud  Alert Online 2016  Thema  Communicatie en Onderzoek  Hoe meedoen?
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Rots en Water Sociale competentie training. Rots Weten wie je bent Weten wat je wilt Weten wat je doet Water Vriendschap Verbondenheid Communicatie.
Groentenieren met kansengroepen een experiment van Velt-Asse m.m.v. reg. Volkshogeschool en O.C.M.W. Trefdag Velt te Berchem van 4 sept
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Gezondheid & Groen Noordwijk – 22 november 2016 Arthur Hilgersom.
Kim Putters Giessenburg 11 oktober 2017.
Voor Mekaar Ouderen in Beeld Eenzaamheid de deur uit
Zorg jij voor gezelligheid in onze huiskamer?
Vicieuze cirkel Economie: buitenland.
Doubleren.
Vanryckeghem Charlotte
Actieonderzoek.
Doubleren.
Wij komen centraal te staan !
Samen buiten sporten in de buurt voor 55+ Leonie Everts
Vier het Leven 2019.
Transcript van de presentatie:

Practica van psychologische modellen van het pedagogisch handelen Daria Vervaet Ruth Decabooter Lien Libin Lilith Rouffa Inge Peuteman Emmelien De Martelaere

 Probleemstelling - Vergrijzing maatschappij - bejaarden maken geen gebruik van hun voordelen (vaccinaties, …) - groot wantrouwen tegenover nieuwe initiatieven - lage aanspreekbaarheid - anonimiteit in de buurt  sterven in anonimiteit?  Opdracht als agoog - Heldere analyse van het probleem - Mobilisatie sociaal netwerk -Isolatie doorbreken - Daarbij letten op haalbaarheid!

 Definiëring - Isolatie - Eenzaamheid - Kwalitatief/kwantitatief?

 Deel 1: Doelgedrag - Grotere betrokkenheid - Gebruik maken van voordelen

 Deel 2: Baselinemeting - Rasch – type loneliness scale - Kwantitatieve meting - Interventie - Effectiviteit - Bevraging interesse doelgroep - Tegenstrijdige gegevens

Eender welke voorspellende factor  isolatie  eenzaamheid Sd R °S+ / -S+ niet contingent Gebrek sociaal netwerk  betrokkenheid  isolatie S∆ R -S+ contigent Medische gezondheid  binnen blijven uit angst  isolatie

 Uitlokkende factoren  Ingrijpende levensgebeurtenis  Maatschappelijke ontwikkelingen Individualisering Vertechnologisering  Eenzaamheid  Anonimiteit

 Instandhoudende factoren  Maatschappelijke factoren  Rouwen  Slechte ervaringen (wantrouw)  Demotivatie om uit de persoonlijke vertrouwelijke zone te stappen

 Gevolgen  Uzelf opsluiten, sociale isolatie  Niemand meer vertrouwen, niet open staan voor nieuwe dingen  Weinig sociale contacten  vicieuze cirkel

 Pilootproject voor één jaar  Voorbereidingsfase  Project  Evaluatie

 Deel 1: Technieken die inwerken op uitlokkende factoren. 1) sensibilisering persoonlijk alternatieve prompts psycho-educatie 2) Social stories

 Deel 2 Technieken die inwerken op instandhoudende factoren 1) Vriendschappen 2) Token economy

• Deel 3 Technieken die inwerken op gedrag: intragenerationeel 1) Koffiedag 2) Speciaal bejaardenbusje 3) Speciale activiteiten 4) Workshops 5) Hulp aan huis

 Deel 3 Technieken die inwerken op gedrag: intergenerationeel 1) vrijwilligerswerk 2) workshops (cf. intragenerationeel )

 Stimulusgeneralisatie (cf. wantrouwen)  Appetitieve conditionering  Verhogen van bepaald gedrag (vb. betrokkenheid)  Aversieve conditionering  Gedrag doen dalen (vb. wantrouwen, isolatie, …)  Afleren door vreesresponsen  Psychologische vaardigheden vrijwilligers / professionals  Geen afhankelijkheid creeren  Empathie: denken MET de ouderen