Practica van psychologische modellen van het pedagogisch handelen Daria Vervaet Ruth Decabooter Lien Libin Lilith Rouffa Inge Peuteman Emmelien De Martelaere
Probleemstelling - Vergrijzing maatschappij - bejaarden maken geen gebruik van hun voordelen (vaccinaties, …) - groot wantrouwen tegenover nieuwe initiatieven - lage aanspreekbaarheid - anonimiteit in de buurt sterven in anonimiteit? Opdracht als agoog - Heldere analyse van het probleem - Mobilisatie sociaal netwerk -Isolatie doorbreken - Daarbij letten op haalbaarheid!
Definiëring - Isolatie - Eenzaamheid - Kwalitatief/kwantitatief?
Deel 1: Doelgedrag - Grotere betrokkenheid - Gebruik maken van voordelen
Deel 2: Baselinemeting - Rasch – type loneliness scale - Kwantitatieve meting - Interventie - Effectiviteit - Bevraging interesse doelgroep - Tegenstrijdige gegevens
Eender welke voorspellende factor isolatie eenzaamheid Sd R °S+ / -S+ niet contingent Gebrek sociaal netwerk betrokkenheid isolatie S∆ R -S+ contigent Medische gezondheid binnen blijven uit angst isolatie
Uitlokkende factoren Ingrijpende levensgebeurtenis Maatschappelijke ontwikkelingen Individualisering Vertechnologisering Eenzaamheid Anonimiteit
Instandhoudende factoren Maatschappelijke factoren Rouwen Slechte ervaringen (wantrouw) Demotivatie om uit de persoonlijke vertrouwelijke zone te stappen
Gevolgen Uzelf opsluiten, sociale isolatie Niemand meer vertrouwen, niet open staan voor nieuwe dingen Weinig sociale contacten vicieuze cirkel
Pilootproject voor één jaar Voorbereidingsfase Project Evaluatie
Deel 1: Technieken die inwerken op uitlokkende factoren. 1) sensibilisering persoonlijk alternatieve prompts psycho-educatie 2) Social stories
Deel 2 Technieken die inwerken op instandhoudende factoren 1) Vriendschappen 2) Token economy
• Deel 3 Technieken die inwerken op gedrag: intragenerationeel 1) Koffiedag 2) Speciaal bejaardenbusje 3) Speciale activiteiten 4) Workshops 5) Hulp aan huis
Deel 3 Technieken die inwerken op gedrag: intergenerationeel 1) vrijwilligerswerk 2) workshops (cf. intragenerationeel )
Stimulusgeneralisatie (cf. wantrouwen) Appetitieve conditionering Verhogen van bepaald gedrag (vb. betrokkenheid) Aversieve conditionering Gedrag doen dalen (vb. wantrouwen, isolatie, …) Afleren door vreesresponsen Psychologische vaardigheden vrijwilligers / professionals Geen afhankelijkheid creeren Empathie: denken MET de ouderen