De bijdrage van de rechtssociologie aan de verbetering van: DE WETGEVING (?) Gert-Jan Veerman.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gebruik van enquête voor teamleiders binnen Scouting Academy
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
seminar lerende politie organisatie 11 september 2007 Apeldoorn
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Zorgplicht, geen verassingen! Vereniging voor Pensioenrecht Utrecht, 5 juni 2007 Jan van Miltenburg.
GELD!!! Je kunt er een huis mee kopen, maar geen thuis.
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Motivatie van de professional Willy Limpens
25 februari Nadere effectanalyse Aanpak op hoofdlijnen (fasering) Samenvatting uitkomsten voortoetsen Verwerken nieuwe gegevens in voortoetsen Uitvoeren.
Samenwerken in een concurrerende omgeving. Samenwerken in een concurrerende omgeving wat is ons doel waar hebben we het over: de vraag wie doet wat waar.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Media en creativiteit module 2 Identiteit
Workshop Onderzoeksontwerp
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Een verpleegkundige interventie
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Presentatie Kortdurende psychologische behandeling
Sociaal-economische verschillen in roken: de rol van de omgeving
Samen werken aan een gezonde regio!
Is flexicurity (in) de beperking meester?
Psychotherapie bij depressie Tijdschrift voor psychotherapie 1.
Integrale zorg een stap verder brengen
Het herkennen van ego-toestanden
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Enquête NHV dag transferruismodelleren Wie ? Totaal aantal reacties 32 Adviesbureau 9 Drinkwaterbedrijf 4 Kennisinstituut 4 Waterschap 7 niet ingevuld.
Obs Nicolaas Beets informatieve bijeenkomst nieuwe Cito-normering
Programma OvRAN Symposium Toekomst Accountant WELKOM uur buffet uur Huub Wieleman, Geert Koster en Corneel Spil, “Verloren vertrouwen.
Controllers en automatisatie
Extra coaching niveau 2 studenten ‘Hoe lastige klanten hun weg vinden op school.’ 29 januari 2015.
Communicatieproblemen
(Niets doen… alles gaat vanzelf)
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Theoriegestuurde evaluatie
Interculturele communicatie
Onderzoeksplan.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
tdfdsfd De rol van Actal voor gemeenten Woensdag 28 januari 2015
Credit Marketing 4e jaarcongres Credit Management
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.

Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Bijeenkomst naar aanleiding van Rapport Ecorys Beleidsdoorlichting “Positie van de client “ Brigitte Zonneveld Plv. Directeur Markt & Consument.
Vroegtijdig signaleren van VSV Inspiratiebijeenkomst ‘Aanval op schooluitval zuidoost Brabant’ Carlos van Kan Onderwijskundigonderzoeker
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Getuigschrift basiskennis bedrijfsbeheer Voor hogescholen en universiteiten.
WAAROM DE NAAM HET HOF VAN NEDERLAND? Presentatie 27 januari 2015.
“Laat de kinderen tot mij komen” Zondagsscholenactie seizoen voor zondagsscholen in Egypte.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
Integratie & Interactie
Reclamewijsheid: wat is dat?
Hoe kunnen wij ict stumileren in het onderwijs
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
BOM-model PV 25/03/2014.
Nadere Effect Analyse Methode voor effectbepaling Imagine the result.
Hans Slender Lectoraat Praktijkgerichte Sportwetenschap
Ook wij als Wijkracht!?.
Transparantie over Toegang master
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Afweegkaders in beleidspraktijk Bijdrage aan Leerplatform MIRT
Transcript van de presentatie:

De bijdrage van de rechtssociologie aan de verbetering van: DE WETGEVING (?) Gert-Jan Veerman

Inhoud I.Van de ellende - op het niveau van de wet - op het niveau van het onderzoek - op het niveau van de interactie II.Van de verlossing ? - thema’s - meta-studies en mechanismen - stappen opzij III. De boodschap

I.1 De ellende van de wet • Wet resultaat van onderhandeling en vertaling • Wet bestaat slechts uit woorden - andere signalen - beleid en materiële condities

I.2 De ellende van onderzoek • Doelbereiking • Causaliteit • Context wet Beleid Geld e.d. doeldoel effecten

I.3 De ellende van de interactie • Verschil in denken • Gebruik van kennis -wanneer het uitkomt, en -wat uit komt • padafhankelijkheid

Conclusie • Specifieke kennis is moeilijk te leveren en • zal niet vanzelf worden gebruikt.

II. Van de verlossing? • Op de interactie weinig greep, politieke afhankelijkheid te groot. • Dus: reservoir van kennis vergroten waaruit wetgever vrijelijk kan putten

II.1 Thema’s Bijvoorbeeld: -Effectiviteit van financiële prikkels -Informatieplichten -Omgang met open normen

II.2 Metastudies… Bijvoorbeeld: • T11 • Klein Haarhuis en Niemeijer • CHW

Model (1)

… en mechanismen Bijvoorbeeld: • padafhankelijkheid • reductie van cognitieve dissonantie • ‘crowding out’ Maar:

II.3 Stap opzij Beoordeling wetgeving vanuit een extern gezichtspunt, bijvoorbeeld: De cohesie

Extra stap Gebruik van • Ontwikkelingspsychologie • Psychoanalytische inzichten

III. De boodschap Boodschap 1: nog veel te doen in ‘gewoon’ wetsonderzoek, maar …. Boodschap 2: reservoir van kennis vullen met algemene kennis, conventies nodig Boodschap 3: wetgeving bezien op cohesie, conventies nodig

IV. Slot • Er is veel te doen • De gedachte dat daarmee de wetgeving beter wordt, lijkt mij echter: een grootheidsfantasie. Laten wij vooral willen weten en daarin samen werken